За манипулациите на Гугъл, Фейсбук, Туитър – изслушване пред Сената на САЩ

Този материал е есенцията на това, което можете да чуете сами в това видео.  Цялото изслушване можете да гледате като кликнете тук.

Д-р Робърт Епстайн свидетелства пред комисия на Сената на САЩ на 16 юли, 2019 година. Темата на изслушването, което продължава почти 3 часа е „Гугъл и цензурата посредством търсачки”. Епстайн е авторитетен американски учен, който от 6 години изучава техниките за въздействие на различни онлайн технологии върху хората (search manipulation effect, search engine effect, answer bot effect и т.н.), е либерално мислещ човек, който горещо и публично е подкрепял Хилъри Клинтън на последните избори в САЩ. За него обаче демокрацията е по-важна от личните му политически позиции и партийни пристрастия.

Ето какво свидетелства той пред сенатската комисия: през 2016 година, благодарение на манипулиране на резултатите от търсения, Гугъл помага на Клинтън да спечели минимум 2.6 милиона гласа. Това е сигурният минимум, а е възможно въздействието да е достигнало до 10.4 милиона гласа.

Той смята, че на следващите избори Гугъл, Туитър, Фейсбук и пр. могат да осигурят по подобен начин 15 милиона гласа без да оставят каквито и да е документални следи за това и без хората да могат да узнаят това.

Ако в деня на изборите Марк Цукърбърг беше изпратил напомняне за гласуване примерно само  на демократите, това щеше да осигури поне 450 хиляди допълнителни гласа на демократите, а това може да се знае със сигурност от данните от експеримент, които самите Фейсбук са публикували през 2012 за тогавашните избори.  Епстайн смята, че през 2016 Цукърбърг не е изпратил такова напомняне, защото също като Гугъл е бил твърде уверен и добавя, че без системи за мониторинг няма как да знаем със сигурност какво се прави. През 2018 година обаче тези компании са били доста по-агресивни, за което има достатъчно данни.

Епстайн смята, че през 2020 година тези компании ще действат с пълната си мощ. Той напомня, че техните методи са невидими, много мощни и сублиминални, по-мощни от всичко, което той за 40 години работа в областта на поведенческите науки е виждал.

Относно големите пари на големите корпорации и тяхната роля в провеждането на избори, комисията пита Епстайн дали той твърди, че една групичка милиардери и гигантски корпорации от Силиконовата долина биха могли да повлияят силно на изборните резултати, за което няма отчетност. Епстайн го поправя като казва, че ако Цукърбърг в деня на изборите реши да изпрати напомняне за гласуване  само на демократите, това няма да му струва и стотинка.

В хода на изслушването става ясно, че най-големият финансов донор на кампанията на  Клинтън в предишните избори е Alphabet Inc. – компания, на която Гугъл се явява дъщерна фирма.

Епстайн твърди, че онлайн техниките използвани от Гугъл и социалните медии действат напълно скрито. Те не са техники, които могат да се използват на конкурентни начала ( бихме имали конкуренция, ако А и Б имат равна официална възможност да си платят за реклама или пък да оптимизират своите сайтове, приложения и пр. така че посланията им да достигат до повече хора – всеизвестните ни начини за популяризиране – бел. моя), а са изключително на разположение на самите Гугъл,  Фейсбук, Туитър и подобни.

 

Реклами