Велосипедистите, кметът, законите

Миналата седмица местните медии съобщиха, че общината забранява карането на велосипеди в центъра и ще налага глоби. Велосипедистите се възмутиха и се вдигнаха на протести за отмяна на забраната. Чуха се и настоявания за изграждането на велоалеи. Надявам се протестиращите да постигнат единодушие по отношение на исканията си, да ги осмислят добре и да ги формулират ясно.

Бих искала да припомня, че в Република България действа национален Правилник за движението по пътищата, който не позволява на велосипедисти да карат в пешеходна зона и прави изключение за децата велосипедисти. (Член 141, т. 6) В този смисъл местното решение съдейства за прилагането на отдавна съществуващ национален правилник.

Ако граждани на Хасково се обявяват срещу новата общинска наредба, то те би следвало да се обявят и срещу Правилника за движението по пътищата. Преди да го направят, обаче, бих искала да помислят наистина ли настояват да е разрешено на велосипедистите да се движат в пешеходни зони? Безопасно ли се чувстват с това? Аз лично не. Затова и не настоявам да се отмени забраната и да се промени Правилникът за движение по пътищата.

Мисля, че това, за което следва да се настоява е изграждането на велоалеи. Преди 2 години група граждани участвахме в обществено обсъждане за Интегриран план за градско  възстановяване и развитие и предложихме именно изграждането на велоалеи в Хасково. За съжаление, това предложение не беше взето предвид при мащабните ремонтни дейности в центъра на града, които стартираха през 2014.

Сега единственият начин да се изградят велоалеи в центъра без да се похарчат прекалено много пари след последния ремонт е да се очертаят с блажна боя. Надявам се, че общината няма да се затрудни особено да го направи.  Ако ли пък е в затруднение, ние гражданите, можем да съберем пари, да купим бои и четки и да го направим с доброволен труд. От Общината се иска само одобрение на проекта и позволение.

С този текст не искам да убивам зараждащата се обществена енергия, но все пак имаме нужда не от ентусиазирана тълпа, която се поставя над закона, а от активни, грамотни, информирани мислещи граждани, които вземат предвид не само собствените си интереси.

One thought on “Велосипедистите, кметът, законите

  1. Определено закона има нужда от ремонт. Например, какво се случва с кънките? Ами със скейтборд? Ами с велосипед с едно колело? По сега действащата наредба, може би кънките също са велосипед. Но пък какво е Сегуей, закона май не може да каже.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s