Харманли срещу бежанците

В четвъртък ми казаха, че Харманли е настръхнало срещу бежанците и че е добре да обясня на африканците, че не бива да се държат непристойно с нашите момичета.
 
 
Ето защо рано на следващата сутрин хванах автобуса за Харманли и разговарях с началника на полицията. До въпросната сутрин срещу бежанците имаше две официални оплаквания – и двете срещу един и същ човек, за когото имам подозрения, че има психически проблеми.
 
 
Изглежда, че в града се разказват повече страшни случки отколкото реално се случват, тъй като в събота прекарах 16 часа онлайн за да се опитвам да разбера от харманлийци какви са личните им негативни преживявания с бежанците и какви са страховете им. Всъщност това не изглежда извън реда на нещата за тях, тъй като бежанците са виновни до доказване на противното, а и ако се докаже противното, остават най-малкото подозрителни и продължават да будят страх.
 
 
Убедена съм, че тези страхове са породени от неизвестността, а гневът от лъжите на управляващите. Ето защо неизвестността трябва да се превърне в познаване на фактите, а лъжите да бъдат заменени от говорене на истината. Нужен е и уважителен диалог, като и добронамерена работа за решаване на проблемите и превенция.
 
 
Началниците на полицията и на лагера се съгласиха, че е добра идея да организираме събития и да помислим за начини, по които да срещнем гражданите и бежанците, така че да се опознаят поне малко и да видят, че много от страховете им са неоснователни. Опитах се да се срещна за кратко и с кмета на Харманли по време на приемния му ден, но не успях. Сега очаквам градският съветник Жак Латинов да ме свърже с него и да ми съдейства за среща.
 
 
В петък под натиск (предстоящ протест на гражданите и пр.) началникът на лагера издаде заповед, с която силно ограничава времето, което бежанците могат да прекарват извън лагера: от 2 до 6 следобед – временно, от съображения за тяхната сигурност и пр. Според мен не е редно да ограничаваме правата на хората, а просто да ги предупредим за евентуалнни опасности и да ги оставим да си поемат отговорност. Свободата и поемането на отговорност са жизнено важни за хора, които прекарват живота си в нещо така или иначе подобно на затвор – както вече съм казвала, там единствените развлечения, както и единствените смислени дейности за повечето хора (извън готвенето и прането) са футболът и мобилните телефони.
 
 
Не искам да омаловажавам и подценявам страховете на харманлийци и затова отделих толкова време да ги разбера. Нямах намерение да провалям протеста, който организираха във Фейсбук, а да им помогна да си изяснят какви проблеми имат и след това да помислим как ще се решат. Заради това и аз станах подозрителна – вероятно профилът ми е фалшив и някой ми плаща, или пък съм от някоя секта, понеже съм нечовешки търпелива. Получих и заплахи, че ще ме сложат на мястото с помощта на футболни фенове.
 
 
На следващия ден в 8. 30 се обадих на един от доброволците африканци и помолих да организира среща с всички африкански мъже и да осигури преводач от анлийски на френски. По-късно в залата ме чакаха спретнатите господа, които излушаха внимателно всичко, което имах  да им казвам – за това как се чувстват хората в града и ако може да не общуват с тях, особено с жени и деца. Африканците ме помолиха да предам на гражданите на Харманли ако е възможно харманлийските девойки да не ги молят да се снимат с тях за спомен. Ще ми се харманлийци да можеха да наблюдават тази среща.
 
 
В 15 часа отидох в градския парк, за да се срещна с тези протестиращи, които проявяват интерес към предложенията ми. Придружиха ме двама от бежанците. На срещата се явиха само три дами, с които говорихме около 2 часа и половина. Струва ми се, че разбраха посланието ми: че е нужно да работим за това хората в Харманли и в лагера да се добре информирани, да търсим диалог между гражданите и бежанците, както и диалог с институциите и между самите институции.
 
 
Протестът беше отменян и обявяван отново, а аз бях банната от събитието след като написах това:
 
 
„Не искам да ви дразня, но не можете да спрете свободното придвижване на хора, които не са осъдени на затвор, така както и аз не мога да спра вашето. Не можете да искате неща, които нарушават законите. Можете да поискате нещо разумно и постижимо – да се ограничи броя на пребиваващите в лагера и да се създаде някакъв комитет, който да включва граждани, институции и бежанци, за да има прозрачност, информираност, решаване на проблемите и пр. Трябва да имате и адресат – към кого се обръщате с този протест? И ако си преосмислите нещата, преценете дали най-добрата идея е да го наричате протест. И накрая внимавайте – като играете по свирката на анонимни организатори, накрая може да поемете и тяхната отговорност освен вашата. Надявам се направите всичко възможно събитието да е мирно.“
 
 
Утре Иншаллах ще проведа среща с мъжете иранци, пакистанци и афганистанци – надявам се доброволците бежанци да са поканили хората  и да са осигурили преводач на фарси. Надявам се да се видя и с кмета.
 

12 thoughts on “Харманли срещу бежанците

  1. Лид, светът напоследък се опитва да ме накара да загубя вяра в човечеството, но докато има хора като теб съм по-спокоен. Благодаря ти.

  2. Коментарите говорят сами за себе си. Има реплики, които и в най-голямата си ярост не бих могла да произнеса. Явно е въпрос на култура.

  3. Правилно поднесената информация е нещо безценно, знам го, защото с това си изкарвам хляба. Благодаря ти!

  4. Поздравления за куража, хъса и трезвото поведение!
    Поздравления за премерения и все пак директен тон!
    Познавам и се надявам да има повече хора като Вас!

  5. Автопаркът на “Lease Cars”е съставен от луксозни автомобили и лимузини от най – висок клас и без конкуренция в България, даващо ни предимството
    на недостижимо добро съотношение между цена и качество, което е в полза на нашите клиенти.

    Комплексната услуга включва разнообразен минибар, съобразно изискванията на клиентите, обслужване от компетентен личен шофьор и голями възможности за допълнителни услуги.

    Макар, че автопаркът ни е разположен в София, осигуряваме обслужване и извън територията на столицата.
    http://www.limuzini.eu/

  6. Случайно попаднах на Вашия блог, доколкото има случайни неща в този живот! Впечатлена съм от хъса, с който работите и се опитвате да променяте възприятието на хората към заобикалящата действителност! Моля Ви, никога не се отчайвайте и не се отказвайте от каузата си! Тя е справедлива и разумна! Искам да Ви уверя, че не сте сама в делото си! УСПЕХ!😀

  7. Някои африканци имат различни разбирания относно сексуалната култура. В кампуса на немския университет, където следвах, имаше доста оплаквания, че африканци са правили преки предложения за интимно общуване.
    Чуждите култури могат да бъдат не само приятни, а и да имат доста неприятни страни.
    Или поне неразбираеми за нас.
    Естествено е млади имигранти да се опитват и да получат статут и чрез бракове с местни девойки. И тъй като не са имали допир с европейската култура и начин на общуване, го правят по своему.
    С поведение, което в редица европейски страни се квалифицира като престъпление.

Вашият коментар

