Крадецът на книги

Излезе на български език преди три години, но не си я купих – корицата ме привлече, но може би стилът ми се е видял претенциозен – вече не помня. Наскоро, обаче, Владко ми я предложи на английски и аз я приех. Обикновено не обичам да ми дават книга по този начин – някак се чувствам притисната, понеже отношенията ми с книгите са такива, че никак не обичам да ТРЯБВА да прочета нещо, да бързам, защото трябва да го предам нататък и пр. С тази, обаче, имах късмет.

Обичам да чета за евреите, за Холокоста, за фашизма. Но не само темата прави тази книга интересна. Сигурна съм, че не е и заради специфичната гледна точка – разказвач е Смъртта; за мен тези фокуси нямат голямо значение. Не знам дали е заради това, че сюжетът не беше предсказуем за мен – такива вълнения ми бяха важни във 2-3 клас, когато четях криминалета за възрастни и трилърчета за деца.

Книгата четох съвсем леко и тя съвсем неусетно ме вкара в обикновения фашизъм – дотам, че да плача за смъртта не само на добрите, но и на немските войници, както и на цивилните, за които фашизмът не е нещо извънредно, а начинът, по който стоят нещата. Всъщност досега НИКОГА не се бях замисляла за ТЯХНАТА смърт, а днес лесно се възмущаваме от смъртта на цивилни и заради това бързо осъждаме военни действия, насочени срещу диктатори. Сякаш Хитлер и фашизмът са нещо от особен и уникален порядък. Дали?

Не искам да ви подвеждам – книгата не е само за фашизма, а за всякакви видове човешки взаимоотношения, но пък и не искам да я разказвам. В англоезичната Уикипедия страницата за нея е доста подробна, но ако смятате да четете книгата, по-добре не си разваляйте удоволствието. Догодина пускат и филм. Само ще кажа, че действието покрива няколко години от живота на едно немско момиче (10-13 годишна възраст) от беден квартал на малък град. Интересно как на австралиец му е хрумнало да пише за тези неща.

Вашият коментар

