Сугестопедията у нас

Познанството ми със сугестопедията е дългогодишно и повърхностно. Започна в ранните 90 години на миналия век. Една моя състудентка обичаше да носи със себе си една стара книга на Професор Лозанов, бащата на сугестопедията и да казва, че това е най-великият метод за преподаване на език. След време заех тази книга от библиотеката, но за съжаление от нея не разбрах какво представлява методът. По-късно моя бивша ученичка се заинтересува и ми подари нова книга на Лозанов – мисля, че беше 2006 година. Писахме мейл на Лозанов, но не получихме отговор. По-късно му писах пак, и отново не получих отговор. По онова време на сайта на Лозанов имаше списък с учители, които са обучени да обучават други учители … ако не ме лъже паметта.

Преди точно една година Лозанов почина. Аз отново се опитах да разбера как бих могла да се обуча в сугестопедичния метод на преподаване. На сайта на фондацията, учредена от самия Лозанов, не намерих информация за това къде се провеждат курсове за учители, с каква продължителност са и колко струват. Затова започнах да търся хора, които имат някакво отношение към сугестопедията и да им пиша писма.

От отговорите стана ясно, че всички следи водят към Ванина Бодурова – тя била единственият преподавател, който обучавал учители в България. И започнах да й пиша, а тя понякога ми отговаряше. Така успях да разбера, че ако искам да кандидатствам за обучение, трябва да изпратя мотивационно писмо, автобиография и копие от диплома, но така и не получих отговор на моите въпроси. Два пъти изпращах документите.

Минаха 8 месеца оттогава. Към февруари отново пратих запитване. Днес получих отговор: изискванията за документите, които вече два пъти съм изпращала и файл с условията. Ще ги публикувам, защото знам, че и други хора се интересуват, но може би и те не получават отговор. Виждала съм запитвания във ФБ група, както и на сайта на фондацията, но не и отговори, ако не броим „Пишете ми лично съобщение.“ Както вече споменах, въпросната информация не се публикува в сайта.

Не мога да проумея как липсата на информация и комуникация е в хармония с целите на фондацията, която се е ангажирала да разпространява знания за сугестопедията. Моят личен опит е меко казано обезкуражаващ. 

Позволявам си да предположа, че посветените в сугестопедията просто не искат сами да си създават конкуренция. И така към липсата на информация, се прибавят и интересни условия:

След приключване на курса на обучение преподавателите – стажанти полагат писмен изпит по Сугестопедия I. На успешно завършилите преподаватели се издава сертификат, който се заверява всяка година.

 Преподавателите се задължават да изпращат информация за курсовете, които организират през първите три години и да допускат до свои курсове треньора , с който работят, изпратен от фондацията.
 Фондацията се задължава да провежда ежегодни най-малко тридневни опреснителни курсове за новообучените преподаватели преди заверка на сертификата.
Предполагам, че не съм най-подходящият кандидат за това обучение. Не мога да знам предварително дали в следващите три години ще прилагам този метод в „чист вид“. Не мога преди да познавам метода фанатично да вярвам, че той е единственият подходящ за всички ученици. Освен това изобщо не се интересувам от самия сертификат. Извън България си задават интересни въпроси за сертифицирането.
Преди години преподавателят Lonny Gold допуска в класната си стая снимачен екип и участва в документален филм за сугестопедичния метод. Можете да го гледате безплатно онлайн. Лони Голд може и да не е обновявал сайта си от години, но можете да видите подробности за курс за обучение на учители, проведен преди няколко години в Оксфорд. Липсата на мистериозност около неговите курсове си остава мистерия на фона на българския ми опит.
Ето и обещаната от мен информация: 

СУГЕСТОПЕДИЧНО УЧИЛИЩЕ

НАУКА И ИЗКУСТВО ЗАЕДНО

Тел. 0894 636 881

Е-мейл:vaninastoianova@hotmail.com

Ул. „ Граф Игнатиев” № 2, северен вход, ет.2

Сливен 8800

ПРОГРАМА ЗА ОБУЧЕНИЕ НА ПРЕПОДАВАТЕЛИ 2013

Модул

Програма

Академични часове

Продължителност

Такса

1 Теория Дискусия по основните понятия в сугестопедията

Задължителна литература:

Suggestopedia / Resrvopedia

Theory and Practice of the Liberating-Stimulating Pedagogy on the Level of the Hidden Reserves of the Human Mind, SofiaUniversity Press, 2009

20 h

1 седмица

320 лв.2Участие в чуждо езиков курс, воден от обучен треньорЗапознаване с и участие в 4те етапа на сугестопедичния цикъл

Дискусия с треньора

25h

1 седмица

170 лв.3Упражнения и демонстрацииПреподавателите- стажанти подготвят и представят техни разработки на 4те етапа на сугестопедичния цикъл

Коментар от треньора

Упражнения за усвояване на сугестопедичната интонация

Коментар от треньора

20h

1 седмица

170 лв.4Наблюдение на чуждо езиков курс за възрастни или деца според профила на преподавателите. Обсъждане на методиката по останалите предмети. Насоки за подготовка на материали.Преподавателите-стажанти ще наблюдават приложението на методиката по езика, с който ще работят.

Дискусия с треньор по всички въпроси, свързани с предстоящата им дейност.

30 h

1 седмица

320 лв.5Допълнителни упражнения за постановка на гласа – по желание на преподавателите

По споразумение

По споразумение

По споразумение

Модулите могат да се комбинират – 4-те модула заедно или по един модул всеки месец по споразумение със стажанта и организацията.

Обучението е насочено към група от 1 до 5 преподаватели.

1. Сугестопедия I е най-важният етап на обучение.

2. След приключване на курса на обучение преподавателите – стажанти полагат писмен изпит по Сугестопедия I. На успешно завършилите преподаватели се издава сертификат, който се заверява всяка година.

3. Преподавателите се задължават да изпращат информация за курсовете, които организират през първите три години и да допускат до свои курсове треньора , с който работят, изпратен от фондацията.

4. Преподавателите имат право да използуват консултантските услуги, предлагани от

Фондацията безплатно.

5. Фондацията се задължава да провежда ежегодни най-малко тридневни опреснителни курсове за новообучените преподаватели преди заверка на сертификата.

6. Оригиналните материали (табла, музика, игри) се дават на преподавателите за копиране.

7. Eдин брой от оригиналният учебник „ Тhe Return” се предоставя на преподавателите безплатно.

8. Преподавателите нямат право да копират учебника, тъй като се нарушават авторските права.

9. Учебници за курсистите могат да се закупят от фондацията.

10. Всеки новосъздаден учебник трябва да премине утвърждаване от Фондацията, че отговаря на методиката.

11. По преценка на треньорите от фондацията, новообучените преподаватели могат да бъдат допуснати до обучение второ ниво.

12. Преподавателите и Фондацията подписват договор за обучение преди започване на обучението.

13. Таксата се внася една седмица преди започване на обучението.

Банкова сметка:

 

 

Фондация Проф. Д-р Георги Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева

ДСК банка

клон Сливен

BIC код STSABGSF

IBAN BG 54STSA 93 000018413598

21 thoughts on “Сугестопедията у нас

  1. Елена Неделчева
    Моята преподавателка по английски език преподаваше по онова време (1970 – 1989) в института на д-р Лозанов и съм запозната със системата на преподаване от първа ръка. За съжаление, системата не бе призната и широко разпространена в България по времето на социализма. Бяха необходими връзки, за да бъдеш включен в такъв курс. По тази причина и д-р Лозанов я е разработил и я е прилагал само за възрастни курсисти. наричаха я „сънната метода“. Като начало, неговият метод е разработен за приложение в медицината, а именно като се използват скритите възможности на мозъка, за преодоляване на травми и последващо раздвижване. С тази цел, той започва проучването на мозъчните полукълба и способностите на съзнанието за активиране на подсъзнателните ни възможности. На един последващ етап, д-р Лозанов разработва методиката за чуждоезиково обучение като усвояване на чужд език за комуникация. Тъй че спокойно мога да кажа, че съвременният комуникативен подход в чуждоезиковото обучение има български корени.

    Поради партиен натиск (това, разбира се, се говореше тайно), а именно самата Людмила Живкова е искала да й се препише участие в създаването на метода, д-р Лозанов престава да работи и отказва да сътрудничи на властта. Ето защо, той е по-известен на Запад. В момента всички НЛП (нервно-лингвистично програмиране) практики и книги, които излизат от чужди автори, се базират на неговия метод. Ричард Бандлър, Джон Кехоу и др. разработват своите трудове на базата на теорията и практиката на д-р Лозанов. В България, в началото на 90-те години имаше една българо-германска фирма за обучение по чужди езици – Super Learning. Не зная дали още съществува. Преподавателите, вкл. и аз, бяхме обучени от германски обучители. Те не криеха, че основата на тяхното обучение е методиката на д-р Лозанов.

    Слава Богу, наскоро гледах една класация за българския принос в световната наука и д-р Лозанов бе отбелязан като откривател на този метод, с принос в развитието на науката на 20-ти век. Е, типично за нас, българите, признаваме заслугите на някого, когото вече го няма, за мое най-голямо съжаление,

    Методиката изисква специално разработени учебници,( предполагам, че на Запад се намират свободно в книжарниците), специална музика, игри, обучителни техники и др.

    Ясно е, че фондацията, чиято програма прочетох, няма за цел да популяризира сугестопедията в широк мащаб и да работи за нейното прилагане. Пак типично българско, нали? А и не зная доколко методът е осъвременен, доколко учебниците са осъвременени и дали въобще преподавателите имат някаква специализация, а не базират знанията и уменията си от 70-те – 90-те години на миналия век. Защо не създадоха такава фондация в началото на прехода? И защо нищо не се чува и в днешни дни? Защо сега, когато вече д-р Лозанов го няма? Аз лично, не бих се доверила, а още по-малко пък да изсипя една торба пари неизвестно защо.

    Ако Ви е интересно, можете да ме намерите на адрес: magistra@abv.bg

  2. Не виждам и софийски адрес на представителство или офис на фондацията. Не намерих и цени на курсовете за курсисти.
    Ето нещо полезно от Интернет. Убедена съм, че авторката ще бъде по-отзивчива, ако й пишете. Има и посочена библиография.
    http://www.developingteachers.com/articles_tchtraining/super2_marjorie.htm

  3. Много благодаря за връзките.

    Нещо мъчително и тежко има в цялото българско битие на сугестопедията от соц-а – та до днес. Аз съм далечен наблюдател и от години търся източници, за да разбера метода, просто защото всички методи за учене са ми интересни.

    Не претендирам да съм проследила всичко, но още докато беше във Виена от сайта на д-р Лозанов лъхаше тъга според мен. Прибра се – болен и без средства. Тази г-жа Ванина го приюти в Сливен и създаде фондацията нему приживе и ако съм разбрала правилно със съгласието му. Което ми изглежда като жест на достоен и куражлия човек по принцип. Лично познавам 3 човека, които успяха да получат кратко обучение – седмица или малко повече – самия него – макар и болен доста на пресекулки. 2 от тях направиха филмче от една от лекциите му. http://gudevica.org/rezervopediya-ili-sugestopediya-v-razv/. В ю-тюб съм попадала на още 3-4 мили филмчета от млади курсисти на доктора, които се опитват да споделят наученото. За метода не се научава много от тези филмчета, но радостта на хората от откриването на метода изглежда истинска.

    С времето се чу за крамоли от до болка познатия по нашите земи вид – „кой е по-по-най вещ в сугестопедията от учениците и последователите“. Заприлича ми много на трагичната еволюция на кръга на българските валдорфски обучени и сертифицирани учители, друга тъжна история на българското битие на интересен метод за учене.

    Като че ли от крамолите освен горчивина излезе и – че Ванина+фондация ще играят „пазител на чистотата на метода“. Естествено това си има цена освен в пари и във факта, че други ученици на доктора, които бяха готови да работят за популяризиренто и разпространението на метода, се оттеглиха настрани – т.е. човешката сила върху която се крепи крехката българска сугестопедия – намаля.

    А след като почина доктора чух, че дъщеря му (която къде беше докато доктора беше без подслон и без никакви доходи болен е мистериозен за мен въпрос) е захванала да се съди с Ванина и фондацията за правата върху метода. Огромна тъга.

    Метода и до днес не мога да кажа, че го разбирам достатъчно, за да го опиша на някого. В него има доста неща (пропорции – златно сечение, интонации и музикални ритми в разните дейности отделно от мясотто на музиката в самия метод, техники от езиковото обучение и пр. ), в които принципно съм игнорант и ми е прекалено трудно да си ги представя на практика как да ги използвам дори върху себе си за образователна задача. Но всички хора искрено приели обучение, които съм виждала излъчват радост и увереност, че това е един добър метод и ефикасен при хора с различни таланти и възможности. И затова ми е чудно от какъв проклет извор извира тегобата около българското битие на сугестопедията. В маса други страни по глобуса маса хора са взели принципа надградили са си каквото им е трябвало и работят с радост и честно си посочват източника на вдъхновение. У нас – йок.

  4. Моите уважения към Лозанов, Ванина и пазителите на метода, но ми се струва, че го пазят толкова добре, че става все по-трудно да бъде разпространяван. Първо, има само един-единствен човек, който обучава учители. Второ, цената е непосилна за повечето български учители. Това не е незаконно, разбира се. Не е неетично ако погледнем от бизнес гледна точка. Но е неуместно в светлината на претенцията, че се работи за това методът да достигне до колкото се може повече хора. Относно качеството – вярвам, че е такова, каквото Лозанов би оценил като отлично.

  5. Съгласна. Това е повтарящ се мотив, уви. Толкова ни е трудно в България да правим неща заедно, че накрая 9 от 10 начинаня умират задушени в самотата на „истинноста“ и „единствеността“ на един останал „лидер“. Обаче, мисля, че започваме да се променяме. Намирам сегашните млади – 16-25, в голямото им мнозинство, много по разумно устроени от нашето поколение (техните родители). Помна точно, че преди 4 години за пръв път се хванах да се питам самча себе си – как е възможно при толкова дълбоко невротизирани върастни в България да имаме толкова нормални деца.

    ПП. Ценообразуването по нашите земи (на нещата, които не са хляб и сирене) още от началото на демокрацията се отличава упорито с това че отразява единствено мокрите сънища на „продавача“ и няма никаква връзка с никакви потребности и възможности на потенциалните купувачи. За това и не го коментирах. Толкова е очевидно, че курс на тази цена и доходите на учителите са невъзможни за свързване неща.

  6. Здравей, сега има някакъв Медия център, но по-скоро ми изглежда, като начин на печелене на пари (според модерните насоки – био, еко, НЛП и пр), отколкото на сериозно развитие на сугестопедията. Аз също се интересувам отдавна, но не искам да ставам лектор, учител или каквото е там, по-скоро ме вълнува в лично-любознателен план. Изчетох книгите на професора, гледала съм и филмчета. На Ванина звънях няколко пъти, тя така категорично ми затваряше телефона, така че накрая реших, че или аз съм нахално-невъзпитана или тя позитивно-незряла. За сега изчаквам, дано дочакам до края на живота си🙂

  7. Здравейте приятели – също като вас и аз си изчаках чакането и след дългогодишни мъчения се докопах до въпросното обучение – Ванина след много молитви склони да се съгласи и да съм от Богоизбраните (от Ванина🙂 и допусната до обученията и.
    Съгласна съм с всички споделени мнения дотук, че този метод се пази така ненужно – все пак идеята на създателите е той да е общодостъпен и да се наложи във всяко едно Българско и световно училище!
    Моята мисия е да споделя всичко, което съм научила и да събера много други преподаватели, които имат опит и знания в тази сфера и да го споделя със света!

    Не е само за учители тази методика, в нашия свят всеки има нужда от сугестопедията. Всеки родител, всеки млад и стар – все пак затова сме на този свят – всеки ден се учим и когато го правим с любов и свобода (първите 2 основни закона на сугестопедията) тогава ще променим живота си и света около нас към по-добър!

    Аз с удоволствие ще споделя с вас сайта, който разработвам на тази тема. И нека не е само Lonny Gold, който споделя информацията си.

    Срам и позор е този метод да се крие и да се ограничават хората да го изучават!

  8. Здравейте всички мили колеги педагози,родители и любители!
    За разлика от вас аз имах щастието и по скоро късмета да бъда сред първите обучени от Ванина Бодурова без много чакане,но това не е кратя на пътя!Не можеш да „научиш“ сугестопедия за 4 седмици,това е непрестанне обмен с обучителя и колегите .Има една школа в САЩ http://www.realeducation4al.com/Contact_Us.html, но е непосилно за мен и колко ефективно и приложимо в България трябва ми повече информация,
    тази година няколко срещи имаше и с г-жа Караславова, дългогодишен сътрудник на д-р Лозанов, написала над 10 учебника по английскии език,молихме я да ни проведе обучение,да ни помогне да си вършим работата качествено и да ни продължи да ни е консултант и след обучението.Тя за радост се съгласи и скоро ще има информация за това обучение.Ще има няколко модула от по 4 седмици и макар да не е както е било в института по Сугестология едно време пак е нещо!Надявам се и вие да споделяте моя ентусиазъм относно предстоящата квалификация.

  9. Здравейте!
    Кdк мога да се включа и какви са изискванията за да участваш в курса?
    А за цена говорихте ли?
    Пишете ми на Dianagivanova@yahoo.com
    Ще очаквам да отговорите!!

  10. Мили приятели, включвам се с много вълнение и смесени чувства… Колко тъга има в думите ви за комерциализирането и присвояването на „права“ и изолирането на „привилегировани“… Целият ми професионален живот премина с вдъхновението от идеите на Д-р Лозанов, в систематично запознаване с науката Сугестология и в осъзната радост от приложението на комплексната методика Сугестопедия… Науката е за всички хора, а всяка методика се развива във времето – „…очертан е път за нови експерименти в развитието на науката за резервите…(Г.Лозанов). Този път е пред всички нас! Нека вървим заедно… Пишете ми karaslavova@web.de

  11. Вижда ми се доста добре, това, че преподавателите се задължават да изпращат информация за курсовете, които организират през първите три години и да допускат до свои курсове треньора , с който работят, изпратен от фондацията.Все пак трябва да се следи дали всичко е както трябва и от тази гледна точка е добре,макар че от бумащина ми е омръзнало вече.
    Хубаво е и че, фондацията се задължава да провежда ежегодни най-малко тридневни опреснителни курсове за ново обучените преподаватели преди заверка на сертификата.Трябва да има повече такива фондации които да се занимават с квалификацията на хората.

  12. Хора сме и понякога постъпваме чисто по човешки. Ако се огледаме, бихме ли могли да изолираме дадено събитие от средата, от хората? Всичко е свързано.
    В София има няколко центъра, в които се преподават езици по сугестопедичната методика, едно от тях е Алегро Виваче, сайтът е http://suggestopediabg.com/

  13. „Един от основните фактори за манифестиране на състоянието на хипермнезия – изместване на фокуса на вниманието /периферни възприятия / перцепции или периферни стимули/. Така например е извършен експеримент (Ален и сътр., 1992) с две групи доброволци от по 26 човека, на които е пуснат аудио запис, който съдържа 59 съществителни имена, будещи визуални асоциации. На едната група е казано, че след прослушването на записа, участниците ще бъдат проверени какъв процент от думите са запомнили, а на другата група не е поднесена никаква информация… и в резултат се оказва, че хипермнезия се наблюдава само при групата, която не е била информирана за препитването след урока.“
    /източник: http://antoncaro.com/2014/05/05/suggestology-basis-01/

  14. У нас не мисля , че е силно развита тази сугестопедия за съжаление,има малко хора които го практикуват и се надявам, че в бъдеще ще заложат на повече места, с подобно обучение. Тъй като този тип обучение е съпроводено от почивка, което помага за обработване на получената информация. Основни елементи, подпомагащи възприемането също са обстановката има едни по – топли цветове и достатъчно пространство, и така децата хем учат хем се забавляват и по този начин информацията им остават по трайно в мозъкът. Благодаря за статията.

  15. Сугестопедия – Де-сугестопедично обучение, Резервопедия, Превентопедия, Ре-Ка-Ко-метод…все автентични термини на Проф.Д-р Лозанов, с които той дефинира идеите си за комплексно и хармонично разкриване на потенциалните човешки паметови възможности.

    Отново взимам отношение по темата, не само защото познавам лично Д-р Лозанов повече от 40 години и съм работила в негов творчески екип десетилетия – както в България така и в Австрия, но и – както самият той с висока оценка споделя – защото съм негова „отлична сътрудничка“ и с моята работа, учебници и обучения съм допринесла за развитието на сугестопедията днес. Категорично казвам НЕ на т.нар. „опазване на някакви тайни“, главно от самоопределили се за богоизбрани, а се призовавам за професионален, научен подход към автентичната сугестопедия. Това се опитвам и да правя последните години – особено когато останахме малко живи сугесто-педагози, активно работили и творили с Доктора…

    Опитвам се задълбочено и без ореол на недостижимост, да споделям знанията и опита си, натрупан през всички години от развитието на сугестологията, защото – както ние всички знаем – наука без развитие няма бъдеще. Да обединим благородно усилията си, приятели!
    Всеки интересуващ се от истинската методика и нейните етапи, адаптации и съвременни течения, може да ми пише – karaslavova@web.de и да посети Фейсбук-страницата ми, и групата „Сугестопедия със Система“ и SuggestoSystem „AVICS“, или да се включи в някои от лекциите ми и свободно-достъпните срещи, които ние – малкото днес верни „ветерани-сугестопеди“ организираме там, където има безкористно желание. За Вас и за бъдещето.

    Ангелина Караславова, Mag.Phil.,
    сътрудник на Д-р Лозанов и автор на сугестопедични учебници,
    сертифициран сугесто-педагог и сугесто-тренер, член на ЛИТА,
    основател на българското училище във Виена/Австрия.

  16. Сугестопедията като че ли не е особено популярен метод у нас, предвид това че неин основоположник е българин. И все пак през последните години тя постепенно набира популярност, появяват се все повече школи и все повече хора прибягват до този вид преподаване дори и в по-напреднала възраст. Със сигурност това е добър начин за човек да се разтовари и да научи доста ефективно и бързо чужд език.

  17. Уважаеми колеги, здравейте отново…
    Явно, изкуствено създаваните трудности за достъп и запознаване със Сугестопедията, както и с делото на Д-р Лозанов, развивано през годините и от много други негови сътрудници и специалисти – лекари, педагози, филолози и изкуствоведи, води до размиване на автентичността и истината, и намалява шансовете за успех в бъдеще.

    С голяма тъга лично аз, но и повечето колеги-сугестопеди от кръга на Д-р Лозанов в България и Австрия, но работили с твореца и учения Лозанов, а не с възрастния, примирен със съдбата си човек, когото обикновено виждате в популярните интервюта днес, отбелязваме поредния, типично български вариант на „самозванство“, прикрито с красиви вълшебни думи и украсено с мними права…
    Случва се отново поредното бавно умиране…под формата на познат в нашата история авторитаризъм. Дано да бъркам, но досега не виждам светлина.
    Който желае повече информация, впрочем, може да ми пише, или да посети ФБ/групата „Сугестопедия със Система“… Благодаря.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s