Крадецът на тиквички

Вчера ме хванаха да крада в Кауфланд. Ето как се случи:

Касиерката ме помоли да претегля отново торбата с тиквички. Оказа се по-тежка с килограм от отбелязаното на етикета, а както може би знаете, етикетите за тиквичките ги печата кантарът, след като натиснете копче с изображение на тиквички. След това касиерката ме помоли да почакам за да дойде служител и да уреди въпроса с тиквичките.

Дойде жена от охраната и ме помоли да я последвам. Когато влязохме в офиса й, тя започна да ми се кара – разликата между двете тегления била много голяма, не съм ли била чела правилника за вътрешния ред и пр. Когато се опитвах да отговоря нещо, тя отново започваше да ми вика „Изслушайте ме! Изслушайте ме!“ Това, което успях да схвана е, че в подобни случаи Кауфланд следва да ме глоби 100 лв. и сега тя ли щяла да ги плаща… Казах й, че нямам представа как е станало, че в момента не мога да й дам 100 лв. и ако това е редът, може да ме арестува и да пратя мъжа си да донесе 100 лв. Трябвало да дам личната си карта, после придружена от охраната пак да тегля тиквичките, щял да дойде управителят.

Дадох личната си карта и тръгнахме отново с един мъж от охраната да теглим тиквичките, за да ги разделим в две торбички и да доплатя разликата, после да преснимаме двете касови бележки и после не знам какво. Мъжът ми чакаше с детето и останалите покупки и се чудеше какво става. Казах му, че съм крадец на тиквички и може би ще се забавя, а охранителят промърмори „Е, не сте крадец!“ Тъкмо се чудех каква е следващата стъпка, когато същият ми връчи касовите бележки и се сбогува любезно.

Така и не разбрах как постигнах резултата с тиквичките. Имам три хипотези: (1) неволно да съм придържала торбата, за да не се разсипят многото тиквички и така да съм претеглила по-леко, въпреки че уж по принцип внимавам за това; (2) имало е временен проблем с кантара (временен, понеже после го пробвах отново и беше ОК); (3) станала съм несъзнаващ проблема си клептоман.

Така и не разбрах защо не ми взеха 100 лв и не ми се стовари небето на главата. Дали имат видеозапис, на който са видели, че не добавям тиквички след като съм си взела етикета? Ако беше така, защо никой не ми се извини?

Така и не препрочетох „правилника за вътрешния ред“, който жената от охраната смяташе, че е редно да съм чела и запомнила. Така и не ги попитах. Така и не настоях да се срещна с управителя – това всъщност ми хрумна много по-късно. Просто исках да се махна оттам и все още не знам дали искам да се върна. Ами ако пак ми се случи нещо подобно? Казвам си, че не ми пука и съм просто възмутена, но истината е, че днес цял ден или мисля за това или в ума ми стряскащо изплуват физиономиите на касиерката и охранителката. Едни такива зли …

Мисля си и за това, че познавам чувствителни хора, които биха могли да вдигнат кръвно, да получат сърдечен пристъп или поне да им омекнат краката и да треперят цял ден. Заради 2 лева под формата на тиквички.

Не мога да проумея защо се държаха така – дали това е политика на Кауфланд да сплашва крадците или пък просто служителите са наплашени?  Или какво? А аз дали съм клептоман? Дали е разумно да посещавам такива магазини? Няколко пъти днес се сещам за „Гълъбът“ на Зюскинд.

14 thoughts on “Крадецът на тиквички

  1. Аз съм от тези хора, които после биха треперили цял ден. Веднъж ме накараха да си изпразня джобовете на излизане от магазин за левче, сторило им се нещо-си.. Не ми се извиниха после. Плаках през целия път до вкъщи,

    Нямам какво да кажа иначе. Просто си припомних тази случка и ми стана тегаво.

  2. Неприятна случка, да…

    Сестрата на моята съпруга преди време работеше в Кауфланд като „VBL – non-food”, което разшифровано и преведено от немски е нещо като мениджър (с ранг на зам.управител на магазина), отговарящ за не-хранителните стоки, като има още няколко такива мениджъри от същия ранг- за хранителни стоки, и плодове и зеленчуци. Може и да пропускам някого…

    Та от нея знам какъв огромен проблем са кражбите в такъв тип магазини! А истината е, че се краде! Много! Яко! Непрекъснато!

    И няма нещо като типичен профил на извършителите- крадат от 12 годишни тинейджъри заради „тръпката“, през разни маргинални индивиди, до хора, крадящи от бедност, но не малко са и тези, които всъщност имат средства и възможност да си купят каквото искат, но въпреки това се изкушават.

    Най-чести са т.нар. „похапващи“ клиенти- минава например през щанда с колбасите, взема си стотина грама от по-квалитетно мезе, едно хлебче, и докато обикаля магазина, преди да стигне до касите, спокойно си консумира каквото там си е взел. Аз самия съм виждал в такъв магазин момчета, които без свян си пийват някакво сокче, докато „разглеждат“ други стоки. Това се прави и с всякакви други храни- вафли, шоколади, вкл., както казва балдъзата- намирали сме отворени буркани с неизядена докрай лютеница или нещо друго от сорта… След като хапне, човека просто оставя празния плик с баркод етикета някъде, и спокойно си минава през касите, без да заплаща нищо.

    Друга категория са опитите за измама в насипните стоки, които се теглят и маркират от клиентите. Най-често се тегли някакво количество, и след като се вземе етикетче с тегло и цена, се добавят още няколко артикула в торбичката.

    Преопаковане на стоки- от опаковката на някакъв евтин продукт се вади самия продукт, и в кутията му се слага нещо друго, с по-висока цена, което обаче позволява да се затвори нормално кутията, и да мине през касите. Най-често това се прави с парфюми и козметика, но и всякакви други стоки, чиято опаковка е „подходяща“ за такава измама.

    Класиката в жанра- лява ръка, десен джоб, или най-тривиалното слагане на нещо в джоба, и „забравяне“ да се плати на касите. За съжаление, много често жени ползват дамските си чанти за да скрият вътре разни дреболийки, но са хващали и дама, опитала да изнесе комплект гаечени ключове за автомобил по този начин…
    От друга страна, касиерките имат нещо като норма за обработка на клиент на касите- за минимално време те трябва освен да маркират всичко, което е сложено на конвейра, но и да проконтролират до колкото могат дали това, което маркира и показва касата е това, което трябва да бъде според опаковката, както и да внимават за фалшиви пари .
    Пример: някой си купува ел. крушки, от типа на ниско консумативните. Знаете, че има всякакви модели, с различна мощност, от различни производители и различна цена. Както споменах по-горе, често се взема някаква евтина марка, вади се нещото от кутията, а на негово място се слага друг артикул, но от друга марка, по-скъп. Касиерката трябва за минимум време да отвори кутийката, да види дали това, което е вътре е като нарисуваното на етикета, от същата марка и пр. А общо-взето лампите на външен вид са едни и същи, често пъти разликата е само в написаното с дребен шрифт нещо по корпуса – например лампа с мощност 10 вата, и такава с 15 вата. Или едната е марка „Osram”, а другата „Philips”.
    Хайде представете си тази ситуация, но с десетки, а навярно и стотици други артикули, в пиков час, когато опашката клиенти на касата е 10 метра, всеки бърза, недовлства…
    Съчетайте всичко това с не особено високото ниво на заплащане на този персонал…
    За това, когато установят някакъв проблем, те викат т.нар. „хора от о!храна“-та, без много-много да се задълбочават кой крив-кой прав.

    Охранителите… са една друга категория… същества… Сори за генерализацията, ама нещата са така! Винаги, когато съм имал съмнителното удоволствие да имам вземане-даване с такива хора, после съм изпитвал съмнения относно хода на еволюцията…
    Обикновено тези служители на/от охраната, независимо дали е щатна, ведомствена, или наети от външна фирма, са най-ниско платените служители. Не рядко там попадат хора, които просто почват тази работа, защото са притиснати от безработица, само и само да имат някакви доходи… Лошо няма, лошото е, че манталитета им адски бързо става един и същ- на груби недодялани и сърдити на всеки и всичко хора. Минимума власт която имат ги прави да изглеждат още по-зли, когато започнат да я упражняват. Не знам, може и да им доставя удоволствие.
    Заради характера на работата им, за тях всеки един вероятен нарушител, изглежда завършен престъпник.

    За съжаление, дори и заловените и безспорно уличените в кражба, твърдят, че са невинни, че е станала някаква грешка, че просто са пропуснали да маркират дреболията в джоба… А съгласете се, че ежедневно да се занимаваш с десетки (да, особено по празници или разни шопинг дни, са спипвали до 40-50 такива случая на ден) подобни случаи няма как да не те накара да обръгнеш, и да не станеш недоверчив и мнителен към всеки един.

    Така че, ти просто си попаднала „на конвейера“, и си била обработена по съответния алгоритъм.

    Нищо разбира се не извинява служителите, които се държат като идиоти, и нито ред от написаното от мен няма за цел да оправдава, оневинява или обратното- да обвинява и осъжда който и да било от тях. Просто знайте как изглежда и другата страна, и не очаквайте отношение 5 звезди!

    Грешки винаги могат да станат, и тогава е редно неизправната страна най-малкото да каже едно „извинете“. И вероятно ако си стигнала до управителя,(или съответния дежурен такъв- някой от споменатите VBL-и), след като се разбере, че не е имало умисъл в действията ти, или е техническа грешка на магазина- си щяла да получиш извинение от него.

    Наистина, от разказа ти не става ясно защо нещата са се развили така. Обикновено, ако кражбата се докаже, се вика полиция, правят се разни протоколи и пр. и пр. Особено, ако заловения има вид на нормален човек, от който може да се вземе нещо; ако имаш вид на изпаднал прошляк, силно вероятно е просто да ти се накарат и да те изгонят, защото и 100 протокола да ти съставят, глоба или каквото и да е друго от теб не могат да вземат.

    Трябвало е да попитате за какво е била цялата пушилка, защото иначе остава горчилката и неприятното усещане, че някой е постъпил несправедливо спрямо вас. И в конкретния случай изглежда

  3. Подозрително много дълъг коментар – горния.
    Да не би госпоина да се грижи за PR на Кауфланд, някак си твърде добре ми идва написанато.

  4. Анализирай това:

    Снощи влизаме в един магазин точно преди да затворят. На касата прибирам покупките – сапунчета, моментно лепило, дъвки, завързано пликче (хм,тия пък маслини откъде се взеха, че и толкова тежки?)…

    – Може ли да ми го върнете! – това е продавачката, която ме гледа с изумление, все едно я ограбвам и протяга ръка към пликчето.

    – Ох, извинете, това вашите маслини ли са?

    Продавачката е без думи от наглостта ми, а Явор ми се хили:

    – Касата е ето там, ако ти трябват банкноти🙂

    – Ами аз помислих, че ти си ги купил маслините… – обръщам се пак към нея: – Извинявайте много!

    На продавачката й висва ченето, а очите й – аха да паднат от главата. Охранителят не ме изпуска от поглед докато излизаме от магазина.

    Умирам от неудобство и вървейки към колата продължавам да се тюхкам как съм приватизирала маслините на жената. А добрият ми мъж умира от смях: не ми било маслини, най ми било пликче с монети !?!?!?

  5. Navsjakude po sveta, mojesh da si otvorish stokata v magazina i posle da si ja platish orvorena poluiziadena, izpita i tn. V nemsko gov

  6. go plashtash i chistish. Za kradcite, mnogo se krade, ima kameri, ima i security, no slujitelite durjat li se po tozi nachin kakto opisvash ti – furchat direktno. Greshka e stanalo, da objasnjat choveshki, izvinjavash se i tolko. Ot celia razhovor razbiram, che v Kaufland rabotiat nekvalificirani hora, koito razvaliat renometo na tozi magazin. Kato se pribera v bg, njama da go posetia. Zashtoto, zamislete se, ne stokite prodavat, a otnoshenieto, koeto vsushtnost e ot Goliamo znachenie .. kolkoto i da se prenebregva .

  7. Не е само в Кауфланд, във всички големи супермаркети има служители-неандерталци. Аз преживях подобна случка в кварталната Била, в която пазарувам много често. “Кражбата” ми беше за 50 ст.
    Влизам с дъщеря ми, на 2 годинки, тя сяда в детската количка за пазаруване, дето изглежда като кола. Минавайки покрай рафтовете със сладки неща, детето поисква да му купя Барни. Взимам 2 бр., като едното го слагам в количката, а другото тя го взима при себе си, за да е сигурна, че няма някой друг да й го изяде. Напазаруваме всичко останало и отиваме на касата. Покупките отиват над 35 лв. Докато плащам виждам как една охранителка стои до касата и ме наблюдава. Натоварвам всички покупки в количката и се отдалечавам, за да ги наредя в торбата.
    Охранителката идва и ми иска касовата бележка. Давам й я и си прибирам покупките. Тя чете, гледа, чете, гледа. Накрая не издържам и я питам има ли някакъв проблем. Тя ми съобщава, че не вижда Барнито да е маркирано. Кое Барни, питам аз. Това в детето, казва.
    Чак сега се сещам, че не съм го минала през касата. Казвам й, че се извинявам, права е, забравила съм че в детето има стока, която не съм сложила на касата. Тя мълчи. Обажда се по радиостанцията и иска да дойде някакъв друг служител. Пак казвам, че съжалявам, не съм искала да го крада. Охранителката не ме поглежда. След 5 минути идва извикания служител, може би шеф на охраната – не ми се представи. Разбра за какво става дума, попита ме искам ли да си платя Барнито, казах – Да, естествено, че искам! Изпрати ме на касата да ми го маркират и изчезна.
    Има хора и “хора”, някои наистина може да ти докарат инфаркт🙂

  8. @Georgi: За да затвърдим подозренията ви, нека ви кажа, че същото може да ви се случи и в Била, Карфур, и коя да е друга верига магазини.

    Със сигурност мога да напиша също толкова дълъг коментар, но съдържащ само обидни квалификации по адрес на продавачки, охранители, управители и всичко живо в радиус от 1 км. около магазина. Това ще промени ли нещо?

    Бъдете здрав!

    Олег

  9. @Oleg

    Ако сте PR e безсмислено да говоря с вас, но се забавлявам🙂
    Коментара ви е добре премерен да спечели симпатии и да намали удара едновремено. Не е нито положителен нито отрицатаелен. Рядко някой, ще напише толкова дълъг коментар, по тема, която не го засяга пряко.

    Интересно, че споменавате, че и в другите магазини е така.
    Коментара на Невена Раковска точно в тази посока тушира удара. Един вид „това е нормално“ не само в Кауфланд е така.
    Прекалено премислени и балансирани са тези коментари. И да, това е необичайно, особено за такава тема.

  10. В конкретният случай, управата на Кауфланд се опитва да спести пари от заплатата на служители. Прехвърляйки работата по претеглянето и етикетирането на стоката на клиентите си, магазините спестяват пари.
    Всеки управител, който види, че себестойността на липсващите стоки (разликата от сложеното по рафтовете и отчетеното на касите) стане съизмерима с цената на назначаване на служител ще реагира незабавно.

    Ако няма видими и умишлени манипулации, регистрирани с камери или свидетели, поведението на служителите в Кауфланд е абсурдно. Една везна може да започне да греши, най-малкото понеже е разместена и е под наклон, защото някакъв предмет се е заклинил под тавата или от други подобни причини. В тези случаи тя може и да „се оправи“ с едно леко побутване в произволен момент.

  11. Да споделя и аз защо ще избягвам Кауфланд .При мен беше обратното-щях да бъда измамена от веригата.Една цяла пуйка щеше да ми излезе на цената от 130 лв!!! Вместо 22 лв.Няма нужда да обяснявам подробности,бях проверила цената и на щанда ,на етикета ми направи впечатление ,че има нещо нередно, питах и консултант- той отговори бездушно ами каквото пише на щанда като цена за кг-ТОВА Е. Да но на касата излиза че има грешка и трябва да платя 6 пъти повече.
    В Куфланд влизам мн.рядко -този път също беше само за 1 покупка- златната пуйка-както се оказа.Касиерката реагира светкавично, претеглиха животното на контролна везна,направиха кореция и така.Не съм забавила опашката повече от 3-4 минути.Но какво трябваше да чуят ушите ми…възмутен клиент ядосано ме задмина с пълна количка да си търси каса без опашка и крещеше -погледнете я тая бе …за една пуйка…..Да Кауфланд привлича много клиенти заради уж ниските си цени,пазаруват всякакви хора с възпитание, без възпитание,със слаби нерви и нисък праг на търпимост,но вместо да получа извинение аз бах наругана от един български мъж,който бързаше в петъчната вечер.

  12. В Кауфланд не пазарувам вече 6 месеца заради няколко поредни издънки на тема цена на щендер и цена на каса.Последно чашата преля грешно маркирана от служителката на колбаси луканка-естественно маркира по-скъпа и то гледайки етикета в ръка.Проблем е и пазаруването в неделя,когато се „сменят промоциите“ и цената по етикет се разминава с тази на каса.Причината е че назначават управители-всеки магазин има по двама основни и трима заместници,а няма качествен персонал – „Много вожд,малко индианец“.

  13. Истината е, че не са се занимавали повече с теб и откраднатите тиквички, защото за 1-2 лв и нормално изглеждащи хора, които изглежда не са редовни крадци и съжаляват за стореното, не си заслужава цялата бумащина, която ще им се стовари, ако решат да минат по каналния ред. Ако беше откраднато нещо скъпо или ако имахте вид на редовни зло-употребители, със сигурност щеше да има друг развой.
    И аз съм от ядящите в магазина – по-точно малкото дете. Ако искам мирно и тихо пазаруване, а не съм се запасила със сухоежбина, се случва да взема нещо – солети, шише с вода и т.н., което да й отворя и дам, за да стои в количката. На касата плащам празните опаковки. Не съм имала проблеми до момента, може би защото не изглеждам особено подозрителна.

  14. Zapoznata sum s izmiisleniq pravilnik v Kaufland,sus zakona za chastnata ohranitelna deinost i choveshkite prava.Tezi globi,koito se nalagat sa protivozakonni.Tova e narushavane na choveshkitee prava.Horata sa mnogo razseqni i e napulno dopustimo da zabravqt za dadena stoka i da q prekarat nevolno prez kasata.V takuv sluchei,ohranata direktno go izkarva krajba bez da te izslu6a i ti kazva edna suma,koqto ako ne iska6 da platish te plashat s policiq.Taka!Purvoto koeto e pri zadurjane na narushitel,ohranitelite sa dlujni da se svurjat s organite na reda,i togava da se pishat protokoli,vkoito zadurjanoto lice ima pravo na obqsnenie i predqvqvane na pretencii.Tova ne go pravqt,a direktno te reketirat.Az lichno sum hodila da pusna jalba za takuv sluchei,policaite bqha izumeni,sega ochakvam da globqt ohranitelq,i vqrvam che shte se pozainteresuvat ot tezi nezakonosuobrazni pravila v skapaniq magazin.
    I samo da dopulnq,v dori i spored tozi pravilnik na Kaufland,stokata trqbva da e nad 5 lv za da ti vzemat 100 lv.
    Suvetvam vsichki da si tursi pravata!!!!Glavnite vinovni sa tezi koito ne gi tursqt!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s