Как Пруст може да промени живота ти

Не съм чела нищичко от  Пруст; допреди седмица ми бяха познати единствено заглавието „По следите на изгубеното време” и изречението, в което твърди, че за да си истински откривател не е нужно да отидеш в далечни земи, а да погледнеш с нови очи ( и на мен винаги ми е звучало доста клиширано, когато някой каже, че му се искало да пътува по света). Тогава Радина ми подари „Как Пруст може да промени живота ти”.

Би било пресилено да кажа, че тази книга промени живота ми, но всъщност не мога да кажа, че не го промени. Реших, че все пак бих могла някой ден да прочета нещо от Пруст, а също и повече неща от Alain de Botton (днес Радина ме снабди с още нещо). По-вероятно е да прочета повече неща от Ален.

Книгата за Пруст изглежда като книга за самопомощ и всяка глава е посветена на отделен проблем, примерно „Как да страдаш успешно?” или пък „Как да бъдеш добър приятел?”. Чете се леко и някои ще я възприемат като лековато четиво. Вярно е, че доста се смях докато я четох (не само защото прустовата хипохондрия ми напомняше за лъчовата), но това не значи, че книгата е лишена от сериозни идеи. Особено ми беше интересно да чета за влиянието на изображенията – за това как те изграждат отношение към реалността. Представям си как някой предприемчив американец превръща някоя глава в цяла книга, а после написва поредица от книги. Радвам се, че Botton постъпва иначе – вече е написал няколко книги, но всички са на съвсем различни теми и не биха могли да се възприемат като поредица.

Докато гледах Ален в TED си мислех, че аз бих могла да пиша не по-зле, а ето че сега не се сещам как да завърша този текст. Лека нощ!

Вашият коментар

