Сексуалнa просвета за невръстни дечица

Във връзка с новия проектозакон за предучилищното и училищното образование и проекта за закон за детето, някои родители са силно притеснени от перспективата учители или социални работници  да просвещават децата им по въпроси за сексуалността и репродуктивното здраве. Като човек, който навремето не е получил НИКАКВО домашно образование по тези въпроси, смятам, че за някои деца учителят или социалният работник може да се окаже най-адекватният източник на информация.

Разни родители имат разни притеснения:

– някои се страхуват от евентуално представяне на хомосексуалността, бисексуалността и транссексуалността като равнопоставени на хетеросексуалността;

– други се страхуват от пошло представяне на сексуален акт;

– трети се страхуват от представянето на бременността като нещо нежелано и т.н.

Аз лично смятам, че алтернативите на хетеросексуалността не могат просто да бъдат заметени под килима, че всички имаме още много да учим за тях и че трябва да го правим. По същия начин, знам, че нежелани бременности се случват, както и болести, предавани чрез сексуално общуване и вярвам, че е добра идея да бъдем наясно с тези неща и да можем да се предпазваме.

И аз, обаче, имам своите притеснения.

Като имам предвид качеството на учебниците и преподаването в училищата, не съм убедена, че децата непременно ще получат адекватно сексуално образование. Даже се притеснявам, че биха могли да бъдат объркани и травмирани. Но в същото време, същите тези деца са изложени на масирана атака от порноизображения, например – най-малкото от будките за вестници.

Освен това, струва ми се, че всяко дете стига до въпросите за сексуалността на различна възраст – по една или друга причина. Струва ми се нелепо да натрапваме сексуално образование на деца, които все още не се интересуват от него. Подходящата форма и подходящата степен на информираност също са различни за различните възрасти и индивиди. Тези съображения, разбира се, са валидни и за всички други теми от учебната програма.

В училище, обаче, няма как формата и съдържанието на учебния материал да бъдат индивидуализирани. Това е една от причините някои родители да избират домашното образование. Аз също бих го избрала, но не бих искала да отглеждам детето си в стерилна среда и не храня илюзията, че бих могла да го изолирам от всякаква информация „отвън“. Освен това, не мисля, че децата могат да научат всичко важно единствено от своите родители; смятам, че имат нужда и от ментори извън семейството. Най-малкото защото има неща, за които децата ни (колкото и да сме близки, колкото и да ги разбираме, колкото и да сме просветени) биха разговаряли по-свободно с други хора. Друг път, обаче, ще пиша по темата за липсата на задължително противоречие между домашното образование и максимата, че е нужно цяло село за да се отгледа едно дете.

Някога си мислех, че подходящият момент за начало на сексуалното образование е към 10-11 годишна възраст поне, но един ден шестгодишният ми син се прибра със спешен въпрос за „преватива“ – докато играели край блока, децата попаднали на употребен презерватив и друг шестгодишен момък обяснил, че това е нещо, което си слагат жените. Тогава ми се наложи да изпратя сина си да си мие ръцете, за да спечеля време за обмисляне на обяснението. Обясних, че това е нещо, което си слагат мъжете ( и бях доста убедителна) … за да се предпазят от някои болести. Синът ми остана доволен и каза „Знаех си, че Иван не знае!“. Когато, обаче, реших да го просветя след 4 години, той ми каза, че вече е осведомен: „Нали ми беше дала един учебник по биология, когато исках да знам за мускулите“ и сложи край на разговора. После, в шести клас се включи по свое желание в някакъв СИП по биология / здравно образование (?), откъдето със сигурност научи доста неща и прочете една купена от мен книга за пубертета при момчетата, която горещо ми препоръча, като сподели, че след като я е прочел се чувства доста спокоен, за разлика от свои съученици, които не са я прочели.

За мен не е никак лесно да взема решение, което да се превърне в закон за всички деца в страната. Ето защо не ми се иска въпросните проектозакони да се приемат набързо.

 

32 thoughts on “Сексуалнa просвета за невръстни дечица

  1. През почивните дни карах майка ми да ми потърси книжките, по които навремето ме образова тя самата, за да са ми под ръка за Дребосъчето. Имах една много красива книжка за малката Мари, чиято леля – художничка, й рисуваше с пастели различните митове за това как „идват“ децата по света, а после по много красив, подходящ за възрастта и естетски начин, как наистина става, когато двама човека се обичат.
    И до ден днешен я помня, въпреки че липсват каквито и да било „пикантни подробности“. Със сигурност съм я гледала и карала да ми се чете доста преди тръгване на училище. После се заредиха едни също много хубави книжки според възрастта: от 6 до 8 години, от 9 до 12 и от 13 до 15. И винаги съм говорела свободно с родителите си за това…е, след 15 попаднах на „Мъжът и жената интимно“ в семейната библиотека и си я разлистих без чужда компания🙂
    Но, като цяло, мисля че родителите би трябвало да са тези, които ако не друго, поне да подготвят овреме почвата за сексуалното образование и бъдещо поведение на децата си. И още повече в днешната среда, това трябва да става дори преди постъпване в училище.

  2. А иначе, тоя проектозакон за предучилищното и училищното образование е… Ако тръгнем да драскаме глупостите в него ще останат сигурно два-три реда. Аз стигнах до чл. 10 и предозирах. (извинявай за двата коментара!)

  3. Благодаря за коментарите, Пипи! Ще е радвам и на още и не се притеснявай от последователни коментари. На човек все му идва на ума да добави нещо. Аз, примерно, ще добавя, че понякога се налага да говорим за сексуалността без връзка с репродуцирането, дори в ранна възраст. На едно дете оставено само на себе си, в предучилищна възраст може и да не му хрумне да мисли за това, но може да бъде провокирано по начини, които не можем да предвидим.

  4. Говорейки само от личния си опит, изобщо не съм убеден, че родителите са най-добрия източник на информация се секса за едно дете. Дори те да са много информирани и готови да му обясняват по най-добрия начин, сексуалното развитие е една от малкото сфери, в което детето има някаква самостоятелност и чувство за лично пространство.

    Това е, според мен, причината децата много по-често да се обръщат към приятели, предавания или книги за информация, и даже с интерес да слушат уроците по биология, отколкото да се допитват до родителите си по въпроса. Да не говорим за допълнителните (макар и може би съвсем несъзнателни) емоционална натовареност и менторски, изискващ и често осъдителен тон, на такива разговори родител-дете, която всяко дете с удоволствие би избегнало…

    Така моето мнение е, че не трябва човек да се опитва да отнеме тая част от живота на детето си по най-често чисто егоистични подбуди (да съм по-близък с него, да съм му приятел и т.н.), а по-скоро да му осигури условия, в които то само да се запознае с нужната качествена информация. И за децата които не четат книги, специални уроци училище, където са сред връстници и приятели, са, според мен, много добра алтернатива.

  5. 1. При положние, че в науката категорично няма консенсус относно природата и обусловеността на хомосексулаизма, и че съответно дори за възрастните темата е достатъчно неясна, и натоварена с немалко лобизъм (онзи ден четох един от по-булевардните вестници в UK – всяка втора статия е за хомосексуални личности), защо считате, че трябва 5-годишните ни деца да бъдат натоварени с тази неяснота и лобизъм?
    2. Що се касае до задължителния възрастов праг на сексуалното обучение: много деца далеч преди 5-годишна възраст задават въпроси по темата. Това значи ли, че трябва да смъкнем възрастовата граница до … 4 год (според настоящия проектозакон за УПО), а след 2 години и до … 3 годинки – защото натам вървим – към задължителен престой в детските градини на децата от 3 год. възраст нагоре? От тези си размишления аз лично правя заключението, че определени теми просто НЕ МОГАТ да бъдат част от задължителната учебна програма, или поне не могат да са задължителни за всички деца. В един смисъл, нека си ги има темите, но: всички теми, свързани със секс, морал, религия и подобни, категорично да предполагат изрично съгласие на родителя, преди да се натрапват насила под формата на „обучение“ върху детето му. А вече, ако искат, да преподават „хомосексуализъм и педофилия като мейстрийма в наши дни, а не като алтернатива“ (защото натам вървим …), но нека преди това поискат разрешение от родителите, които са си пратили децата да учат в държавните и частните (одобрени по държавен лиценз), училища и детски градини. Това при положение, че учебната програма, включваща сексуално обучение, вече е готова и одобрена от обществото. Но най-вече – ако самата програма все още не е одобрена в обсъждане с отговорни родители, тогава съвсем с право, всички ние, отговорните родители, вдигаме шум, докато въпросната програма тече на нивото на „обществен“ дебат (въпреки че дебатът не е обществен, но да заимстваме и ние удобни термини, че да е по-ясно).

  6. Не виждам, какво общо може да има науката с избрания от някого начин на живот. Това не е въпрос на науката, а на етиката. (Псевдо) научната дефиниция на хомосексуализма през 19. век води до това, че хора попадат под графата „болни“, заради начина, по който се идентифицират/намират удоволствие. И сега по темата: На всички ни е ясно, че има тийнейджъри, които се възприемат като хомосексуални или биват възприемани като такива. Когато обаче сред техните връстници няма разбиране за този начин на живот, се стига до тези случаи:

    Това е една реч, която се появи в интернет пространството преди 2 години, мисля. Не знам дали това е „лобизъм“, но съм сигурен, че тормоз и самоубийства в крайните случаи не са за предпочитане.
    Въпросът не е, на кои родители темата не им е приятна, а по какъв начин тя присъства в училище: като повод за тормоз или като повод за толерантност.

  7. О, темата е страхотна, браво на Лид, че я повдигна.
    Смятам, че сексуалното образование е изключително важна тема и трябва да бъде преподавана в училищата. Защото каквито и морални, религиозни и прочие такива ценности да има дадено семейство, порнография – бол, митове – бол, пубери – бол. Никаква полза няма в отричането на това, че пуберите правят секс или че децата се интересуват от секс или че има отчаяна нужда подрастващите (пък и не само) да се образоват.

    На мнение съм, че училището е насочено към благото на обществото, съответно моралните терзания на отделния родител нямат голямо значение. А смята, че темата за сексуалността е сложна и не трябва да бъде дискутирана в училище, защото детето може да чуе, че сексуалността е нещо комплексно? Ами А има проблем, но детето все пак трябва да бъде образовано. Иначе ще продължи да бъка с млади жени и мъже, които убедено вярват, че скачане след секс е разумен контрацептивен метод.

  8. Винаги е по-добре децата да научават за секса от родителите си или от часове по сексуално образование в училище, но не и от „приятели“ или от улицата. Подобни „приятели“ използват деца за порно снимки, филми и сайтове. Такива „приятели“ разказват колко е „нормално“ да бъдеш хомосексуален и дори ги карат да пробват и т. н. А предпазването от бременността е въпрос, с който трябва да са запознати всички, защото има много деца, които от любопитство правят секс, а после дори не знаят какво се случва с тях, докато не дойде време да раждат. Имайте предвид, че днешните деца започват да правят секс на 11-12 годишна възраст и е смешно да им се обяснява за това с пчеличките и цветенцата. Въпросът и с болестите предавани по полов път никак не е маловажен. Крайно време е в училищата да не се правят на ощипани, а да се заемат сериозно с това. Децата се раждат с пол и не е редно родителите им да ги третират като безполови същества, които не се интересуват от секс.

  9. Хубаво е да идва от родителите, но не всички родители знаят или изобщо могат да представят тази тема. Те родителите много неща е хубаво да правят и ние това трябва устите да са ни изтръпнали да го повратяме как тя и възпитание и обич и какво ли не трябва да могат да предадат, но много добре знаем всички, колко са идеални родителите. Честно казано не разбрах идеята за „личното пространство“. Смятам, че децата е добре да се запознаят с реалността, да им бъде представена тя по подходящ начин за възрастта им начин, но хората, които правят това, да бъдат предварително обучени, за това кое е подходящо. Защото отвореността по темата и добронамереността не винаги са достатъчни за да се избегнат неразбирания. Недоразуменията в сексуалните теории на децата в различните възрасти също мисля, че психоанализата доста добре ги е изследвала и най-малкото това ранно просвещаване е излседвано и практикувано вече точно в тези среди.

  10. а да.. за малките дечица май е по добре да ги научим да знаят какво се прави там и как и защо без да им обясняваме за хомосексуалност и спин… мисля че си има време за всяка тема;

  11. идеята за личното пространство на децата, която използвам горе е, че децата общо взето изцяло зависят от родителите си – родителите им се намесват във всяка сфера от техния живот, поучават, наблюдават, контролират, критикуват, съветват.

    всеки човек обаче, включително и децата, имат нужда от лично пространство – което да е само тяхно, имат нужда да чувстват поне някоя част от себе си като лично своя, имат нужда нещо тяхно да зависи само от тях, за да са пълноценни личности, а не просто придатъци към родителското тяло

  12. Светлана и Дели прибират малинките в тази дискусия.
    Поздравления мили дами, успяхте да кажете макс глупости в мин текст. Какви са идеите за следващите ви проекти?

    Лонги, това е интересен коментар.
    От една страна се тръби как родителите рядко имат време за децата си и не знаят какво се случва с тях и какво правят и едновременно следят, поучават, наблюдават, контролират, критикуват. Да не говорим, че според мен процентът родители, които имат възможността да си го позволят (защото имат времето) е малък, другия аспект е, че ти го казваш сякаш е нещо лошо. Ролята на родителя е да отгледа детето… евентуално ти говориш за някакви крайности, в които детето се ограничава и задушава, но според мен в нашето общество имаме повече обратния проблем, кой и чия отговорност са децата се прехвърля като горещ картоф, а не че са се вкопчили в ролята и родители и учители.

    Не ме разбирай погрешно, напълно подкрепям идеята за възможността подрастващите да имат достатъчно пространство да дишат, както в училище/сред връстници, така и вкъщи, за да не се превръща личността му в прост отпечатък на околните и изискванията им… но не знам как би могло да се приложи?

  13. ми кво да ти кажа, определено съм се нагледал на зомбирани майки, за които детето е целият им свят, заема всичките им мисли всяка секунда.

    обикновено с порастването на детето намаляват, но определено не са малко тия дето упорстват до към тийн-годините му… резултатите можеш да видиш в темата за муньовците в бг-мама – едно знаменателно занимателно четиво

  14. относно баланса – за мен скандинавският модел на възпитание най-много се доближава до вижданията ми. децата се възпитават с любов, но биват уважавани като индивиди и учени на отговорност. четох скоро „Моето компетентно дете“ – не е лоша, утре ше пиша ревю в блога за книги.

  15. Госпожо Eneya, понеже вие само „умности“ ръсите и сте на „всяка манджа мерудия“, т.е. коментирате във всички блогове, вземете да прочетете Зигмунд Фройд и други автори. Надявам се, че тогава някои неща ще ви се изяснят. Аз съм си отгледала децата, но явно на вас ви предстои, тъй че може да научите нещо полезно и от говорещите „глупости“.

  16. О, да… Зигмунд Фройд е такъв брилянтен пример за добър психолог, че само дето не си е убил пациентка от инат. Единственото, което искам да посоча, че количестовото излекувани пациенти на Фройд е НУЛА. Също така според него вас ви тресе крайна завист към пениса, понеже си нямате. И искате да спите с баща си. О, да не споменавам и че също така според Фройд сте биологично неспособна на каквато и да е съзидателна мисъл, защото си нямате пишка. Като ще говорим за психология и колко абсолютно прав е Фройд във всичките си интерпретации… понеже психологията изобщо не е социално повлияна по какъвто и да е начин…

    Това не иде реч да каже, че човекът не е основоположник на психоанализата, а по-скоро, че неговите идеи и интерпретации са били грубите скици, над които се работи и до днес. Радвам се, че сте чели Фройд, наистина, хубаво е човек да се образова. Само че Фройд е живял през 19/20 врк. Оттогава е изтекла толкова много вода, дошли са толкова много теории, че всеки, който ми цитира Фройд като основно доказателство за позициите си относно сексуалността ме оставя с впечатлението, че твърде малко се е интересувал от психология или че се е образовал чрез Уикипедия.
    Нямам грам толерантност към хора, които обожават ограничеността на собственото си мислене и смятат, че имат право да вредят активно на околните заради тези си проблеми. Защото ВАС очевидно не ви засяга. Друга песен щяхте да пеете ако вашето дете го биеха в училище, защото е „педал“.
    И ако си мислите, че няколко часа по сексуална култура биха променили сексуалността на отрочето ви… смятам, че критичните ви мисъл не е особено развита.

    Да обясня.
    Човешката сексуалност не е като грип.
    Детето ви няма спонтанно да стане гей, защото в училище е обяснено какво е хетеросексуалност, хомосексуалност, пансексуалност, асексуалност, бисексуалност и прочие. Да се обясни на детето, че сексуалността е нещо сложно и флуидно, а не просто две крайности (хетеросексуалност, хомосексуалност) или че има само две крайности в половете и две роли (мъжка роля и женска роля) също е малко вероятно да го стимулира да експериментира, но може да намали агресията към отклоненията от „нормата“.

    От друга страна плюсовете биха били:
    – далеч по-малко хомофобия (освен ако вие не поддържате идеята гей хората да бъдат тормозени, (да, извинявам се, че представям толкова черно бяло ситуацията, но в случая смятам, че ограничаването на евентуалното сексуално обучение на децата би довело само до това, понеже в момента няма такова обучение и имаме такова отношение като основно циркулиращо в страната) или бити, да бъдат обиждани и подигравани.
    – тук вече отиваме към мои си фантазии, че евентуалното разбиране, че сексуалността е нещо сложно и комплексно би се отразило благотворно и на цялостното общуване между хората и половете, може и да греша, кой знае.
    – далеч по-малко тормоз между подрастващите като цяло. Защото в момента „педал“ е страхотна обида към момчета и мъже… което води до стрикнтото вманиачаване по „мъжествено поведение“ (и моят любим пример – мутрите).

    Но това са моите „умности“… понеже да се интересуваш от темите, за които говориш и да четеш, да общуваш с хора и да имаш светоглед, който приема, че хората са комплексни човешки същества и и нетърпимостта към поддържане или безкритичното отношение към хомофобията или сексизма (понеже си говорим за сексуалност и полове тук) очевидно е „мерудийстване“.

  17. не мисля че разбираш какво е казал Фройд по начало, за да се опитвам да споря с теб;
    но пък едно е сигурно – всички теории които за от генерално значение за детската психотерапия имат доста повече връзка с фройд, отколкото ти се ще на теб; колкото до това колко се интересувам от психология само ще кажа, че от коментарите ти показваш удивителна липса на разбиране на психоанализата и каквато и да е детска психика с подобно изказване, а на мен, не само че съм запознат с психологията, но и точно това ми е работата.
    само да добавя и, че всеки който си има и бегла представа от психология или работа с деца щеше знае коя е франсоаз долто, мелани клайн и колко общо имат те с фройд и какво влияние имат в подходите за работа с деца по целия свят. За жалост единственото, което си запомнила е че нямаш пишка и че си непълноценна според Фройд. жалко е, че не знаеш, че теорията на фройд за жената е ревизирана за твое нещастие.

  18. Хайде да се върнем до основата… как точно образоването на деца относно сексуалността и комплексността е доказано от Фройд (или от който и да е адекватен психолог), че води до прилепването на спомената сексуалност или „девиации“? Просто защото като псхолог бихте могли да изтъкнете де да знам… някакви адекватни аргументи или доказателства?

  19. „че води до прилепването на спомената сексуалност или “девиации“?“
    Ами не е, те се застъпват за точно обратното. Това се опитвах да кажа и аз. Друг е въпроса как да става това просветяване.

  20. Добре, вие случайно да сте Дели или Светлана? Случайно да видяхте техните коментари? Защото за да ми скачате евентуално на критиките ми към тях двете (които посочих), оставам с впечатлението, че сте съгласна с тях (които са особено занимателни: Светлана – Такива “приятели” разказват колко е “нормално” да бъдеш хомосексуален и дори ги карат да пробват и т. н. и Дели: А вече, ако искат, да преподават “хомосексуализъм и педофилия като мейстрийма в наши дни, а не като алтернатива” (защото натам вървим …), но нека преди това поискат разрешение от родителите, които са си пратили децата да учат в държавните и частните (одобрени по държавен лиценз), училища и детски градини. “

    В смисъл… виждате какво подигравам. С основание ли се подигравам на думите им или те са ок, но моите коментари са някак неправилни, защото моето образование залагаше на далеч по-нови и разнообразни автори и текстове относно сексуалността (и лично не харесвам особено Фройд и интерпретациите му)? В смисъл… в случа темата не е дали според вас аз има какво още да чета по психология, а за това дали е необходимо да има часове, в които децата да си развиват културата относно сексуалността и нейната сложност и че очевадно да бъдеш „възрастен“ не означава същото като „има дори смътна идея за какво говори“?

    Аз не вярвам, че „всяко мнение има еднаква тежест“. Смятам, че хора като Дели например са направо отровни, едно с глупостите, които говорят и второ с толерирането и безкритичността им. В смисъл, решихте да се заядете с мен, а не с човек, който сложи равенство между хомосексуалност и педофилия!

  21. аз чета ти какво написа в последния коментар, там пишеше достатъчно за мнението ти и познанията ти

  22. Държиш ли да превърнем това в мерене на кой какво образование има? Защото аз нямам проблем да навлезем в детайл, ако искаш. Аз също имам какво да кажа относно твоите разбирания относно психоанализата, но основното е, ние застъпваме една и съща теза, – сексуалното образование е важно и нужно и второ, забелязваш ли какво е нивото на останалите участници в дискусията?

    Сериозно ли е нужно да си мерим академичните познания тук и сега? Ако държиш, може по имейл, защото не мисля че психоанализата е необходима в тази дискусия, при положение, че има хора, които не правят разлика между „педофилия“ и „хомосексуалност“ и изобщо какво е сексуалността.

  23. Енея, просто не е нужно тук да си мериш каквото и да е с когото и да е. Не е нужно също така да „скачаш“, да подиграваш, да проявяваш сарказъм и пр. Освен всичко останало, когато започнеш обръщението си към някого с настояването че „ръси глупости“, не можеш да се надяваш, че ще се опита да те разбере. Къде отиде политическата ти коректност?

  24. Pingback: Сексуалнa просвета за невръстни дечица | К+

  25. Лидия, толеранс към хора, които не си използват главата, но имат претенции да влияят на околните по негативен начин не ми влиза в графа толерантност. Мога да бъда толерантна към хора с различна култура. Но идиотията, ограничеността и глупостта не са култура. Факт, не беше мястото и времето да се изнервям, за което се извинявам, но се вбесявам от подобно отношение, спрямо деца и културата, в която са отглеждани. Ако става дума за зрели хора, всеки има право сам да решава какво да прави с живота си, СЛЕД като имат основното образование… ок. Но да настояваш деца да бъдат отглеждани по настоящия начин, както виждаме какво се случва… дали е добре толерантността към нетолерантни и необразовани хора?

  26. Енея, всеки си използва главата по един или друг начин, а доста хора имат и претенции🙂

  27. Лид, разбира се, че имаме претенции🙂 Нали знаеш, всеки се смята за по-умен отколкото е и не мисля, че който и да е е застрахован от това.🙂
    Държа да посоча все пак, че аз намирам пък излишната скромност и крайното „всичко има гледни точки“ за надценени. Фактите нямат „гледни точки“. Фактите и опитът показват, че деца без добро разбиране по биология имат проблеми, можем да видим какво се случва в Америка, където процентът бременни пубери е гигантски проблем. Факт е, че проповядването на „въздържание“ също не е разумен подход и няма полза от него. Само дето в моента тъкмо там се опитват да премахнат правото на аборт и достъпа до контрацепция от insurance. Логично, това само ще влоши нещата, а няма магически да намали проблемът с нежеланите бременности сред пуберите.

    На същото ниво е и образоването относно сексуалността. Колкото по неразбираемо и миситифицарана е сексуалността, сексуалното общуване и различните хора, толкова по-големи проблеми ще има, сблъсъци и прочие. Съответно смятам, може би погрешно, че критичното отношение към умишлено задържане на дискусията и намесване на величини от типа на „морал“ или рендирането на всяко мнение „меродавно“ за вредно. Защото за мен не всички мнения са еднакво важни и допринасящи. Не смятам, че тесногръдитето е адекватна позиция, особено когато тя е базирана на липса на информация, страх и стереотипи и дундуркането на идеята под „толерантност“ е излишна.

    П.П. Кога съм подкрепяла „политическата коректност“ точно и какво на всички им се привижда това чудо? Аз не съм му виждала отпечатъци от лапите из България, да си призная.

  28. Енея, в училище и сега се изучава биология, без мистификации, но въпреки това сред изучавалите я има доста непожелателно забременяли или забременили. В същото време, сред някои кръгове, които ние смятаме за мракобесни, вероятно това се случва по-рядко поради възпитанието в сексуално въздържание преди брака и пр. Понякога теориите някак се различават от практиката, понеже не вземат предвид някои фактори🙂

  29. И аз така си мислех, обаче сега ще те наспамя с малко статистики, извинявай за което. Много четене е и даже в момента се опитвам да съм максимално семпла откъм линкове, защото не са приятна картинка. Препоръчвам да обърнеш на маниера на провеждане на изследванията, защото е важно.
    Статистики за каквото ти хрумне почти. Почти всички са за Америка обаче, съжалявам. Не мога да намеря много за България на тази тема. Май никой не е правил такива изследвания? (въздържание като контрацепция конкретно)
    http://www.cdc.gov/reproductivehealth/data_stats/index.htm

    Аборти в България: http://www.zdrave.net/document/institute/health_statistics/health_statistics_2004/A_3.pdf
    Държа да посоча, процентът спада, но пак, сравнен с годишните раждания, е крайно висок.
    Изобщо, по тази тема за информация в България свързани с деца: http://www.zdrave.net/MIZZO/Statistics/Default.aspx?evntid=5604

    За болестите предавани по полов път, упех с търсенето. Много се говори за някакви митични „статистики“, обче намирането им е много трудоемко, ровене и е доста бавно. Има много информация за разпространени болести, лечение и прочие, но е трудно да се попадне на адекватно и официално представена информация и статистика, за да се направи анализ.

    Не смятам, че въздържанието е адекватна контрацепция по няколко причини.
    Приемането на контрацептиви за жените не винаги е сврързано с постоянен и активен полов живот. Причинит може да са и медицински.
    Въздържанието трябва да е личен избор, не социален натиск или задължение.
    Въздържанието на трябва да е от липса на алтернативи и незнание.

  30. Личният избор често се формира в социална среда🙂 Само да ти споделя нещо, което ми разказа моя ученичка наскоро. Тя учи в един университет в голяма европейска страна, който може и да не е най-селективният на континента, но все пак е сред тези, в които има сериозен фокус върху точните науки. Огромен брой от студентите на кампуса вярват, че не биха могли да се заразят със СПИН на кампуса и че не е нужно да ползват презервативи. Което пък е вдъхновило въпросната ученичка да започне голяма просветителска кампания, която уж получава подкрепата на университетското ръководство, но не точно и не съвсем.

  31. Много ми харесва семплото ктъгче, което направихме до началото на темата, точно заради това, което твоята ученичка ти е казала, има нужда детайлно и адекватно образование на тема полова култура да стигне до всеки, независимо от социалната среда, защото никой не е застрахован.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s