Бог да ни пази от децата

Днес по обед минавах покрай магазин DM. Пред вратата стояха 4 циганчета на видима възраст 10-12 години, които изглеждаха така, сякаш искат да влязат в магазина. Вземаха от изложените пред магазина стоки, връщаха ги на рафтовете. По едно време дори го направиха и бързо излязоха – вероятно бяха изгонени.

Спомних си как миналата година, на метри от същото място, в напреднала бременност, бях единствената, която се опита да спре подобна групичка, която стреляше с прашки по гълъбите в паркчето, в което седят доста възрастни и играят доста малки дечица.

По темата за насилието между деца мога да пиша доста, но не това е темата ми днес. Имам чувството, че доста възрастни биха могли да се окажат беззащитни срещи малка групичка деца. В един момент децата биха могли да усетят надмощието си и тогава … биха могли да убият някого с камъни, да вандалстват в нечий дом или в магазин. Полицията може и да се отзове веднъж, но не ми е ясно по какъв начин би могла да помогне трайно ако банда деца решат да ви тероризират.

В случая с DM – изобщо не ми е ясно как 2-3 жени биха могли да опазят толкова голям магазин, но ако все пак този магазин може и да може да си позволи охрана, много други не могат. Това е невъзможно и за повечето хора, чиито къщи са системно вандализирани.

Слава Богу, че на повечето деца не им идва на ум да правят такива неща, но всъщност все повече деца изобщо не се притесняват от това да упражняват насилие. За справка – клипчетата, които редовно качват във VBOX7, например. Ако не знаете как да откриете подобни неща, пишете в полето за търсене „бой в училище“ и ще получите доста резултати. Наскоро пък някакви младежи убили свой приятел, понеже ги дразнел, а и искали да опитат всичко от живота.

Какво да се прави? Признавам, че аз самата до този момент съм се справяла с детското насилие и вандалщина единствено като съм демонстрирала надмощие. Не съм била деца, но съм била достатъчно смразяващо убедителна вербално. И всеки път си давам сметка, че тази победа може да се окаже временна. Тя работи само дотогава, докато успяваш да внушаваш страх.

Доста по-устойчиво ми изглежда решението да се правят неща, които да убедят децата, че има доста по-смислени и интересни дейности, да ги научат на емпатия и пр.  Но затова се иска време и нагласа, която да се споделя от всички възрастни. Налага се всички да бъдем родители на всички деца.

32 thoughts on “Бог да ни пази от децата

  1. И аз през лятото станах свидетел на подобна детска не знам как да го кажа – пакост не е – много ме меко – вандалщина – 3 момчета на около 10 години влязоха в една малка книжарница и започнаха грубо да взимат стоки от рафтовете, да ги подхвърлят и преместват. Всичко това съпроводено с груби думи. Аз се втрещих – продавачката едвам ги изгони, и аз й помогнах.

  2. Pingback: Бог да ни пази от децата

  3. Днес пазарувах в този магазин. От разговор между служителките научих, че са стигнали чак до склада им. Попитах какво всъщност се случва с тези деца и дали само вчера са били там. Оказа се, че от доста време ги тормозят. Отначало се появявали веднъж седмично, пръскали се с разни парфюми и непрекъснато се налагало да бракуват стоки. После започнали да идват всеки ден и днес вече се обадили на полицията. Интересно дали ще има траен ефект.

  4. Миналата вечер пътувах с автобус и банда пубери си бяха надули радио от телефоните, когато един възрастен човек им направи забележка, те започнаха да му се подиграват. Околните, вместо да се застъпят за нормалния в ситуацията, започнаха да му се подиграват и да се хилят с малките дебили.
    Какво правите в такава ситуация? Аз обикновено не издържам и се намесвам, но преди няколко месеца получих юмрук в челюстта. Никой не се застъпи и за мен. Когато седнах изумена със синя и подута буза до една баба, тя ми каза „така ти се пада, като се месиш“.

  5. мхм, ама предпочиташ да запишеш сина си на рисуване отколкото на карате, та и на него да му насинят бузата в такава ситуация… прощавай ако съм остър, ама ми се вкорени в паметта тва дето го писа оня път

    и аз се намесвам. ама ефекта е друг.

  6. Предпочитам да запиша сина си на каквото пожелае. Може би не ти се е вкоренило достатъчно. Интересно ми е дали ще се намесиш, за да вразумиш петима от твоята категория? И какъв ли ще е ефектът?

  7. ами не съм се замислял – може би защото никога не съм наблдавал такова поведение у „петима от моята категория“. но съм бил свидетел много пъти на това за което разказваш ти – то е характерно за тийнейджъри с проблеми, които имат нужда да наваксват самочувствие отнякъде и го намират в антисоциалното поведение в група

  8. Преди 5-6 години се прибирах една вечер с последния трамвай. Като слязох на спирката си, забелязах, че там виси една групичка от пет подпийнали тийнейджъри. Без никакво предупреждение се нахвърлиха върху мен. Ритници, юмруци, псувни… Парирах ги доколкото можех (по това време още тренирах активно бойни изкуства и бях във форма) и нямаше големи поражения, но не смеех да им отвърна, за да не ескалира ситуацията. Най- смешното беше, че в усилията си да ме ударят, си пречеха един на друг. По едно време забавиха темпото, защото почнаха да се уморяват. Възползвах се, за да ги попитам: „Момчета, какъв е проблемът?“. Отговорът: „Ти защо слезе от трамвая бе, лайно?!?!“. Единият от тях се взря в лицето ми и ме позна: „А, ама аз го познавам този- наш е, съсед ми е.“
    Толкова тъжно, че чак ти става смешно.

    Иначе вече ме водят за „експерт по темата“:
    http://tv7.bg/news/2666702.html

  9. Лонги, има доста тийнейджъри с твоя ръст и физически умения. На част от тези тийнейджъри им липсва самочувствие, имат проблеми и пр. Или не е възможно човек с поддържана физика, умеещ да се бие да има проблеми и да му липсва самочувствие?

  10. Ворце! Не знаех за филма! Браво!!! Гугълнах за него, а сега остава да изгледам предаването на Кошлуков. Как можем да гледаме твоя филм? Писал ли си за него в блога си (откак се роди бебето не смогвам да чета никакви блогове)? Ако да, дай линк, моля те!

  11. възможно е, но е много рядко, по мои наблюдения. спортът възпитава и изгражда не само тялото, но и самочувствието

  12. Възпитава, когато има треньори, които да ти обяснят разликата между спортна злоба и злоба.

  13. Засега го показват само на фестивали. Доколкото разбрах от продуцентите, ще излезе на екран в България през януари 2012. При всички положения ще го излъчат и по БНТ, които са мажоритарен копродуцент. Не съм писал за него в блога. Принципно се притеснявам от този шум и това внимание, не се възприемам като специалист и не искам да давам рецепти, а всички започнаха да очакват от мен и другите създатели на филма точно това. Филмът не е само мой, той е на целия екип, затова обичам да правя кино, защото е колективно „изкуство“ и една история се оглежда в много очи и минава през много ръце.🙂

  14. Знам клубове по карате, които биха харесали на повечето деца и младежи и биха ги обогатили с много повече от умения за самоотбрана и дори от изграждането на здраво тяло. НО намирам логиката, според която всеки трябва да овладее такива умения и да разчита на тях, за изключително притеснителна. Същината на това, което наричам цивилизация, е човек да не бъде принуден да се грижи сам за своята безопасност (или тази на детето си).

  15. Майя каза: „Същината на това, което наричам цивилизация, е човек да не бъде принуден да се грижи сам за своята безопасност (или тази на детето си).“ Това съм имала предвид, когато съм писала за детското насилие и сега и друг път. Може би идеята на Лонги е различна.

  16. съгласен съм с мая. само че аз пък съм писал за разликата между идеал и действителност и за хората, които възприемат идеала си вместо действителността…

    разбира се, човек може да си живее мислено в идеалната цивилизация и да не се тревожи за насилие, защото, нали, тя, цивилизацията, в същината си… и т.н. може да не си слага ключалка на вратата, защото нашата полиция ни пази (в една цивилизована страна това й е работата)…

    само че когато се върне с насинена буза, има два пътя по които да поеме – единия е да се опита да осигури начин никога вече да не му се случва това, а другия – да не го направи и да продължи да живее в мечтите си

    щото има голяма разлика между това да се стремиш към идеал и това да си въобразяваш че той е станал вече действителност само щото така ти се иска

  17. Лонги, мъжкарят, който сам супер-успешно се отбранява срещу полкове нападатели-боклуци, СЪЩО е идеал – и според мен идеал, доста по-отдалечен от действителността в сравнение с идеала за цивилизовано общество. Твоето твърдение, че човек може да си осигури начин никога вече да не му насиняват бузата и начинът е да стане по-силен от тези, които насиняват бузите – за мен това е живот в мечтите.
    Първо, съветът ти веднага изважда извън скоби децата, повечето жени, хората с болести и увреждания, старите хора и всички младежи и мъже, които, без „официално“ да са с увреждания, трябва да тренират до умопомрачение, за да се докарат до… малко над долната граница на нормата.
    Второ, съветът ти не взема предвид използваната от нападателите изненада. Според това, което съм чела, 16-годишното момче от София, което неотдавна остана без бъбрек след побой, е било нападнато в гръб без какъвто и да е предупредителен знак. Никакви бойни изкуства не биха му помогнали.
    Трето, какво правиш, когато нападателите-боклуци се сдобият с хладни или (пази Боже) огнестрелни оръжия? Купуваш си сам такова оръжие „за самозащита“? Знам доста иначе интелигентни и нормални американци, които сериозно вярват, че човек може и трябва да се грижи за сигурността си по този начин. За мен това е масова психоза. Най-малкото защото (вж. точка 2) нападателят може да те застреля от засада, без ти изобщо да си разбрал какво става.
    Ако някое интелигентно момче, вместо да си заляга над науките и да става добър в професията си, тръгне да надскача биологичните си дадености, да прави мускули и да придобива умения, дето са му анти-, а в колкото време му е останало да тренира стрелба с пистолет…
    … и в резултат на това цената му на трудовия пазар падне до около 320 лв. месечно и никое читаво гадже не иска да излиза с него…
    … ти като верен привърженик на капитализма веднага би обвинил самия него за печалното му дередже – че е можел да си „осигури“ добър доход, но „сам е решил“ да ритне тази прекрасна възможност, нали?
    И ще бъдеш прав. Същината на капитализма е – всеки да прави каквото може най-добре и да не се опитва да се пази сам, да си раздава сам правосъдие, да си прави сам пътища и мостове, да се лекува сам и т.н. Разделение на труда.

  18. Лонги говори сякаш от първо лице, така ми се струва и попада в капана на „всеки носи пълна отговорност за това какво му се случва, защото трети фактори няма“… разбира се може да не е така и аз да съм погрешни впечатления, но така ми се стори в тази дискусия конкретно.

    Бог да ни пази от децата… да, има моменти, в които гледам дивеещи и подреастващи деца и се ужасявам, колко извънземни са, колко просташки се държат, колко грубиянски се държат, сякаш се разхождам из света на Анди и компанията му от „Портокал с часовников механизъм“.

  19. Проблемът съществува вероятно от няколко десетки хилядолетия – откакто възникнал човекът от съвременен вид. Насилието сред младите е естествено. Напълно естествено. Когато е било потискано дълго накрая избухва в извратени форми.

    Традиционните общества са потърсили и намерили достатъчно добро решение на проблема – насилието се насочва навън. В собствения социум то се контролира безкомпромисно и цялата енергия се насочва извън социума. Отивайте да се биете със съседите. Да се биете и да умирате… Така се улучват с един куршум два заека – осъществява се и естествения отбор, който напълно липсва в „модерното“ общество и то впрочем затова е на това деридже.

    Ако може да каже, че това е примитивно. В обществото, ще каже нашият умник, не трябва да има насилие. Е, може и да не трябва, но е невъзможно да изчезне. Защото това е нещо естествено, ДЪЛБОКО присъщо на човека. Без него човека просто няма да е човек, а някакво друго същество.

    Въпросът е как това да се контролира и управлява. Децата сега стоят пред компютъра. навремето ние играехме… главно на войници. След това отивахме в казармата. Нещата придобиваха отрано някаква регулация.

  20. @Ворце, груба грешка, драги. Аз също съм се занимавал доста години с БИ.😉
    Знаеш предполагам принципите на боя на улицата – НИКАКВА жалост. Защото моментно колебание може да ти струва живота. Трябвало е да свалиш 1-2-ма с ВИДИМИ повреди и останалите щяха да се посерат…

  21. Не мисля, че хората имат потребност да упражняват насилие. Не мисля и че решението е насилието да бъде канализирано към не-хората от другото село. Познавам доста хора, които намират доста по-продуктивен излаз на енергията си и порива си за творчество, както и хора, които намират други начини да отработят фрустрациите, комплексите си и пр.

  22. Дълбоко грешиш Лид. Тези неща са част от най-съкровената човешка същност и никаква „цивилизация“ не може да ги измени – за лошо или добро.
    Творчество и пр. – това са други неща. Изобщо не стават за замяна.

  23. Като не стават за замяна, нека полицията и съдът бъдат така добри да се разпоредят с притежателите на най-съкровената човешка същност, както им се полага.

  24. Защо насилието да е най-съкровената човешка същност? Вълчо, можеш ли да ми представиш някакви доказателства, че насилието е неподлежащо на промяна? Защото ако сравним чисто и просто историята, нивата на насилие ми се струва, че спадат?

  25. Донякъде разбирам какво иска да каже Черният вълк; мисля, че има предвид, че на хората (особено мъжете) насилието им идва отвътре, също както – доколкото знам – като много им кипнат хормоните, им идва отвътре да изнасилват. Но не съм съгласна, че обществото трябва да насочва тези агресивни импулси към някаква външна „разрешена“ цел, напр. може да се бият цигани (или съотв. бели хора) или пък може да се изнасилват жени, които си го просят, защото са излезли с къси поли (или без забрадки, или очите им се виждат зад фереджето – попълни в празното квадратче според културата).
    Понятието „цивилизация“ подразбира: природата да си гледа работата. Не щем биячи, изнасилвачи, помияри, холерни бактерии във водата, трицифрена детска смъртност и др. подобни природни явления.

  26. отново съм съгласен, мая

    и според мен един от начините за намаляване на насилието в обществото е човек да е подготвен за насилие физически и психически. това дава от една страна самочувствие и отдалечава поведението му от стереотипа на „жертва“ който повечето склонни към насилие търсят, а от друга намалява психическите последици от насилието ако такова се случи – проучвания на изнасилени жени показват ясна тенденция за по-лесно преодоляване на психическите травми при тези от тях, които са се съпротивлявали, примерно.

  27. Нищо няма да се промени от култивирането на измислена „цивилизованост“, защото нашата т.нар. цивилизация е много болна и фалшива. Колкото повече естествените пориви се подтискат, толкова повече ще избиват в ненормални форми.

    Енергията на младите мъже трябва да намира правилно насочен от обществото канал за изява. Но в общество, където възпитанието и обучението са крайно феминизирани сфери принципно не е възможно да бъде намерена правилната форма.
    Така че „цивилизацията“ я чакат все по-заклеймявани и все по-драстични прояви на въпросната агресия. Колкото и да се пънат някои не могат да променят естествените закони.😉

  28. Анонимен, кой знае защо, драстични прояви на въпросната агресия наблюдаваме не в цивилизованите общества, а в нецивилизованите. Ключовата фраза тук е: „Момчетата са си момчета“ (Boys will be boys), която, преведена на разбираем език, не значи друго освен – побойниците трябва да бъдат оставени да бъдат побойници.
    Лонги, може да си прав за някои случаи, но според мен съпротивата на по-слабия е много вероятно да му навреди. Същата група цигани, която неотдавна открадна чантата на моя приятелка, нападала и други жени в същия парк. На една от тях срязали ръката до костта, понеже се опитвала да задържи чантата си.

  29. По някаква причина ми е много трудно да го приема насериозно как ние не можем да се променим и изобщо да не си даваме труд. Осъзнаваш ли, че дефакто си постилаш и твоята глава да бъде направена мека от някой идиот с твърде много агресия и прекалено малко мозък, за да знае какво да я прави?

    Агресията е част от всеки от нас, въпросът е как я насочваме и как я третираме. И докато говорим как „амиии, какво да ги правиш, момчета“ или се измислят извинения как не подлежим на цивилизоване, не помагаш на никого, а темата отива в трета глуха.

Вашият коментар

