До Катуница и отвъд

Гледах няколко репортажа от Катуница. Мисля, че ми стига. Съжалявам за всички пострадали хора и предмети. Опасявам се, че случващото се в Катуница е симптом. Съгласна съм, че чувството за безнаказаност играе немалка роля – безнаказаността на богатството, на властта, на тълпата.

Убедена съм, обаче, че първопричината е друга – липсата на възприемане на другия като човешко същество. Това дава право на 55 годишен мъж да прегази 19 годишно момче, което разхожда кучето си. Това дава право на тълпите да рушат и да палят. Това дава право на децата да пребиват ( и да убиват) съучениците си. Това дава право на родителите и учителите да подкрепят малтретирането на деца от деца. Това дава право на родителите и учителите да подкрепят малтретирането на деца от учители и учители от деца.

И винаги се рационализира, така че да се намерят не просто поводи, а причини – че някой е циганин, че друг е слаб ученик, че трети е психически лабилен, че четвърти е грозен, а пети е богат.

Катуница не ме изненадва, учудва, възмущава или разгневява. Натъжава ме. Знам, че това не е повратната точка, която ще промени всеобщото незачитане на другия. Някои от нас ще пишат едно, а други друго. Едни ще подкрепят една Фейсбук група, а други друга. Всяко чудо за три дни … до следващото шоу.

17 thoughts on “До Катуница и отвъд

  1. Хм спрете да спамите без да знаете !!! Репортажите насадиха етническо напрежение, макар че няма нито един пострадал от малцинствата… Никой не прозря че хората който наричате вандали, се събраха за да защитят хората който попринцип трябва да са защититени от тези който се водят Интелигенцията !!! В момента се получава обидинение което не е срещу ромите, а срещу превилигероваността. Спрете да коментирате неща който не знаете !!!

  2. Липсата на възприемане на другия като човешко същество – точно така. Това е хуманната част, ако мога така да се изразя.
    А животинската също си я посочила – чувството за безнаказаност. Звучи грозно, ама без това няма да стане.
    Ако сега има необходимите санкции, вероятно при следващите поколения по-голяма роля ще играе възпитанието.

  3. Вансай, писането на коментари в собствения ми блог не може да се нарече спам. Както и да е. Та кои бяха тези, които имаха нужда от защита от Интелигенцията? И коя е тази Интелигенция? След като си толкова наясно, вземи че обясни.

  4. Проблемът не е етнически – той е социален и политически. Хората протестират срещу безнаказаността, в основата на която стои социалното неравенство и политическият цинизъ. Но се страхуват да нарекат нещата с истинските имена, медиите пригласят послушно, а никой не изрови само преди година -две как т.н цар Киро беше прославян от същите тези меди като един от стожерите на морала заедно с мешарето или как се наричаше там циганския „другарски “ съд. Цинично е да казваш, че той се е бил скрил в Боровец- че не можа ли да се скрие в махалата, а в Боровец – как и с кого стигна там. Хайде, българи-янаци, пак ще сме глупаци…

  5. Извинявам се:
    Проблемът не е етнически – той е социален и политически. Хората протестират срещу безнаказаността, в основата на която стои социалното неравенство и политическият цинизъм. Но се страхуват да нарекат нещата с истинските имена, медиите пригласят послушно, а никой не изрови само преди година -две как т.н цар Киро беше прославян от същите тези медии като един от стожерите на морала заедно с мешарето или как се наричаше там циганският „другарски “ съд. Цинично е да казваш, че той се е бил скрил в Боровец- че не можа ли да се скрие в махалата, а в Боровец – как и с кого стигна там. Хайде, българи-юнаци, пак ще сме глупаци…

  6. „Убедена съм, обаче, че първопричината е друга – липсата на възприемане на другия като човешко същество.“

    За съжаление си напълно права. Обаче си мисля, че проблемът е дори още по-дълбок. Циганите са преобладаващо неграмотни и водят скотски живот. Те в мнозинството от случаите се самоизолират от околния свят и си живеят ден за ден като паразити без да се съобразяват с цената, която обществото плаща. Има работещи цигани, които искат да надскочат статуквото. Но са твърде малко. Ние като по-многоброен и все още по-грамотен етнос трябва да им подадем ръка. Но това не е никак лесно. За съжаление вече у българския етнос простотията и озлоблението са взели превес и трудно може да се очаква, че спонтанно и масово ние българите ще искаме да приобщим циганите. Аз лично съм твърде объркан и в безизходица и честно казано не виждам как ще се промени това разделение. Фактът, че има цигански гета е много показателен затова колко сме далеч един от друг.

    Така е Лид, трябва да се опитваме да възприемаме другия като човешко същество, но трябва и да умеем да разбираме различията и да посочваме и коригираме недостатъците. Това означава, че не винаги трябва да си толерантен, но все пак с ясното съзнание, че вършиш правилното нещо.

    Обществото е болно и плаче за Просвещение! Убеден съм, че и в най-големия скот го има този копнеж към новото, към по-доброто, към Съзиданието. Въпросът е как без намесата на Държавата и политиците, обикновените добронамерени, образовани и Будни хора да събудят този копнеж у един циганин или скинар. Как?!

  7. Витаминко, аз не мога да сложа на една плоскост „един циганин“ и „един скинар“. Циганите, макар и малка, са доста разнородна и разслоена група – нещо, което остава незабелязано за повечето не-цигани. Освен това, за мен „циганин“ не носи оценъчност, за разлика от „скинар“. За мен скинарят автоматично е проблем, докато циганинът не е.

  8. „За мен скинарят автоматично е проблем, докато циганинът не е.“

    Първата половина от изречението ми звучи малко зловещо в духа на „Няма скинар, няма проблем“. Ти всъщност възприемаш ли един скинар като човешко същество?

    Не съм специалист нито по циганите, нито по скинарите. Повърхностните ми впечатления са, че и при двете групи преобладава ограниченият светоглед и незачитането на общоприети правила и норми на поведение. Едните пребиват човек само заради цвета на кожата му, другите в масовия случай живеят на гърба на данъкоплатците, злоупотребяват със социални помощи, не си плащат сметките, за данъци да не говорим. Образно казано и при скинарите и при циганите има незачитане правото на нормално съществуване на различните от тях.

    Ако циганите наистина искаха да са част от цивилизацията досега хиляда пъти да са го направили като общност. Вместо това отделни ярки личности, тук таме някой осъзнал се индивид или група и дотам. Но като общност, поне в България са под кота нула. Аз лично като дете съм бил свидетел как циганин родител не пуска детето си на училище. Защо, след като образованието през социализма беше напълно безплатно? Надявам се в днешно време поне да са осъзнали, че образованието е ключа към просперитета на всеки, независимо от произхода му.

    Лонг имаше доста интересна и поучителна статия в неговия блог за успелите и неуспелите малцинства и общности.

  9. Циганите са сложна тема. Скинарите не толкова.

    Сред циганите има, както вече споменах, най-различни групи, които трудно можем да обединим в гореописания стереотип. Циганите могат да се проявяват в различни роли.

    Скинарят е само една роля, която са избрали група бели хора. Е, тази роля за мен е проблематична.

  10. Не ми се пише по тази тема, защото не мога да я схвана. Наблюдавам и си вадя изводи. Последните дни бях бесен на всички страни явни, неявни от всичките полюси. Ако ми беше толкова слаб стомаха сигурно щях да повърна например при първия протест в София, където скандираха „Волен президент“. Не само от фашистите и другите забили носове в пропагандиране на идеологиите си, не виждат какво е положението.

    Коментирам в този пост, защото ми харесва заглавието „До Катуница и отвъд“. Това отвъд тепърва ще се случва. Живеем във време, различно от 90те и протестите тогава. Вече общественото мнение не зависи само от телевизията. Според мен протестиращите се учат приспособяват протеста си. Дават му посока, защото това беше най-големия му проблем. Учат се от другите мнения в Интернет и Интернет пространството. Протеста се успокои и му бе дадена адекватна посока срещу безнаказаността на престъпността и конкретно циганската и целенасочено пасивната държава. Дано да постигне нещо, но все още съм скептик, особено след случая с българското момче убито от синове на съдебни големци във Франция. Тогава буквално на косъм България се размина да се обявят за невалидни съдебните и решения и да се гледа делото при ясни доказателства за убийството. Около 10 години този син на висш съдебен кадър бе защитаван от цялата съдебна система със залог по-голям от международната репутация на България, която така развяват по медиите. Но са се случвали и по невъзможни неща дано се случат.

    Позицията ми по етническия проблем е, че е върховна наглост, да се твърди, че няма такъв. Сред циганите има насаждана нагласа срещу българите и проявите и се изразяват в множество престъпления и дори в обикновено общуване, в което един циганин ще се опита да те направи най-малкото на глупак. Българите като мнозинство съответно и те имат вина. Другата голяма лъжа, че сме били толерантни. Глупости! Не сме толерантни и ние сме мнозинството, което подтиска циганите. ние управляваме системата и ги прецакваме, макар да не е като да нямат изход циганите и не могат да се сравнява с расизма срещу негрите в САЩ. Системата ги прецаква, но ги и покровителства. Не съм мислил и не съм сигурен, но привилегиите с които се ползват, може да имат общо със спечелване на благоразположението им на избори например. Така действа и ДПС.

    Циганите не искат да станат част от нашето общество. Дори си имат собствен орган на управление, който за тях е над държавата.

    Ние българите имаме вина макар да не е толкова ясна. Като мнозинство ние много лесно може да злоупотребим с циганите и правата им.

    Не са прави нито циганите нито българите. Това не променя нещата каквито са. Трябва промяна. Промяна не само в етническия конфликт. Промяна и в толерантност спрямо престъпността, защото безспорно я има.

    В две видеота на анализатори на глобалната престъпност посочиха България като разпределителен център на престъпна дейност. Профила на държавата ни и управлението и пасваше на описанието за благоприятно място за престъпна дейност.

    Нямам позиция, макар написаното до тук да казва друго. Просто искам да живея в нормална държава, където не трябва да се страхувам от организирани вилнеещи и показни групи от хора (независимо от какъв етнос)

    Още един път казвам не е позиция това моето, просто си споделих мнението, нямам позиция, а дори и да имам не бих я пуснал в публичното пространство да бъде експлоатирана от някои поддръжници на партия и идеологии.
    Аз не обичам партиите и идеологиите.

  11. Лид, насажда се. Самите цигани си го признават. Сигурно си виждала някои цигани да се хвалят в интервюта със „солидарността“ в своята общност, с това, че „ром от рома не краде“, а като репортерът ги попита – ами от не-ром? – само се вторачват в камерата с нахална усмивчица.
    Разбира се, тази „солидарност“ трае само докогато някое вироглаво девойче или момче наруши неписаните закони на общността или волята на феодала, но това е друг въпрос.
    В блок, където неотдавна се нанесе моя приятелка, всички мазета са разбивани и обирани неколкократно освен нейното. Предишният собственик е бил циганин. Сега чакаме аверите му да разберат за смяната на собствеността.
    Друга моя приятелка веднъж й отишла на гости с детето си, но подранила, отскочила до близкия парк да убие четвърт час… и останала без чантата си – неотдавна писах за случая.
    Когато българи нападат цигани, мотивът омраза е очевиден. Но когато цигани нападат българи, обикновено ги и обират и е много трудно да се докаже, че има и елемент на омраза. Но да си мислим, че сред малцинствата няма значителни малцинства (дано не са мнозинства), които ни мразят неистово – значи да се самозалъгваме.
    Вземи убийството на проф. Калоянов в моя квартал преди няколко години – някакъв циганин бил оскърбен, може би дори ударен от българи, след като си го изпросил… и за минути събира тълпа за линч, която пребива до смърт абсолютно невинен човек. Тук няма кражба или грабеж, няма мотив за облагодетелстване. Чиста омраза.

  12. Понеже едва ли някой от тях ще коментира тук🙂, ще опитам мислено да се поставя на тяхно място.
    Те смятат, че бедността им е изцяло резултат от нашата дискриминация, от наложен от мнозинството ред, който е несправедлив. Когато пострадат от българин, обвиняват и намразват всички българи. Убедени са, че ако в магазина ги обслужат нелюбезно или докторът не си свърши работата добре, това е заради мургавата им кожа. Дори фактът, че до голяма степен живеят за сметка на (предимно белите) данъкоплатци, поражда омраза. Благодарността е бреме. Когато някой ти стори добро, ако му го признаеш, признаваш неговото превъзходство и това, че ти си малък. По-приятно е да го обвиниш в нещо, това помага на самочувствието. Когато се видят принудени да вършат престъпления, за да се прехранят, това също поражда омраза. За да не се чувстваш отрепка, когато обираш и биеш невинни хора, трябва някак да се убедиш, че тези хора не са невинни.
    Освен това циганите също като белите „националисти“ са убедени и може би с право, че биха живели по-добре, ако не споделяха територията си с Другите. При това циганите са малцинство открай време. Те със сигурност се потискат от мисълта, че никога не са имали свое местенце и не могат да имат, че от незапомнени времена са преживявали по кьошетата на един свят, в който остават все по-малко кьошета.
    Можем да слезем и към дълбините на душата, към биологичната й основа. Расизмът е вроден. Не казвам, че той трябва да се търпи, а само че не можем да се надяваме да изчезне някога, дори да премахнем обществените предпоставки за него. Детето може да стане расистче спонтанно, без да е надъхвано от възрастни. Във всеки обществен вид членовете на всяка група са враждебни към членовете на всички други групи. При възможност пряко или непряко предизвикват смъртта на други групи, за да завземат тяхната територия. Това е добре описано за маймуните в „Сенките на забравените прадеди“ от Сейгън. А най-лесният начин да разпознаеш друга група от същия вид като друга е, ако тя се различава по външни белези.
    Според мен Стоян греши, че сегашните бели демонстранти смятат всички цигани за виновни. Дори да казват, че циганиТЕ са виновни, те имат предвид нещо съвсем друго – че ако всички цигани, виновни и невинни, бъдат прогонени или изтребени, това ще ни реши социалните проблеми, свързани с циганите.

  13. Би било интересно да се направи мащабно проучване доколко българите мразят циганите и обратно, а защо не и доколко която и да е етническа група в бг мрази всяка от останалите. Чудя се, обаче, дали самото проучване не би повлияло на настроенията.

  14. Напълно е възможно – самият факт, че нещо е в ръцете на социолозите, ще го нормализира поне донякъде.
    Омразата не ме тревожи много – тя е чувство, а чувствата на човек са негова лична работа. Според мен хората от всички групи трябва да бъдат убедени, че е в техен ИНТЕРЕС да спазват законите и неписаните норми и да не нападат други хора и тяхната собственост.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s