Уаби-саби

Преди малко, докато четях един блог, срещнах понятието уаби-саби.  Прочетох статийката в Уикипедия и реших, че това уаби-саби е нещо много близко до мен. То изразява  цялостна житейска нагласа или пък естетика. В основата е убеждението, че нещата са  незавършени, несъвършени и променливи.  Типичното за уаби-саби е простотата, икономичността, скромността, интимността, грубоватостта.

Уаби-саби са любимите ми избелели, провиснали и стигащи до под коленете дънки, които нося от десет години.

Уаби-саби са всички панталони, чиито крачоли не се главоболя да скъсявам, а просто подвивам и нося така докато не се протъркат от допира със земята, след което просто режа с ножиците и продължавам да нося.

Уаби-саби е мобилният ми телефон, който използвам от 5 години.

Уаби-саби не е задължително евтино. Тъкмо напротив – доста често се налага да похарчиш повече пари, за да можеш да  използваш уаби-саби предмети – като удобните сандали, които си купих миналото лято и продължавам да нося, макар че синьото позеленя и избеля. Ще продължа, разбира се, да ги нося докато са ми удобни, но не и след това, защото уаби-саби не означава пестеливост на всяка цена, а просто въздържание от излишества.

Предните думи ми напомнят за репортажа от дома-паметник на Бузлуджа – онази летяща чиния, която някога е била пълна със соц-лукс  като стъклопластики по стените и пр., а сега е нещо зловещо, сякаш проядено от термити. Било е излишно, излишно, излишно баща ми да остане там седмици наред за да прекара електричество до върха, докато майка ми се притеснява от евентуални злополуки. Поуката? Не е нужно да влагаме толкова много в материалното, понеже дори и да изглежда вечно, такова то не е, и може да се окаже доста по-нетрайно отколкото сме си представяли, а после ни обременява с трупа си.

5 thoughts on “Уаби-саби

  1. Много ми хареса трактовката ти на уаби саби. Ще се радвам някой път да си поговорим за това на по бира 🙂

  2. Мерси, Бени. Аз ли да отскоча до Япония или ти ще наминеш към Хасково 😉

  3. Наесен мога да намина аз. Ако имаш път насам преди това, знам страхотни кръчми в Токио 🙂

Коментари са забранени.