Скрито-открито

Винаги съм казвала, че ако някоя новина е важна, тя ще ме открие.  Рано или късно.

Винаги съм казвала, че се интересувам от пробемите на малцинствата у нас.

Оказва се, обаче, че месеци наред под носа ми е стоял един текст, който хем е важен, хем е свързан с проблемите на малцинствата.  Сега попаднах на него и се надявам, че не е късно.

Когато го прочетох, започнах да разбирам  раздразнението на Хюсеин Хафъзов, който очевидно е смятал, че аз вече знам за тези неща, но се правя на ударена. А аз наистина не знаех.

Интересно защо?

Може би медиите не са вдигнали достатъчно шум.

Може би повечето ми онлайн приятели, от които черпя информация, нямат допирни точки със засегнатите.

Може би малкото, които имат не намират за уместно да споделят.  Защо?

Или пък твърдението на Главно Мюфтийство е далече от истината? Чудя се дали е възможно да си го позволят? Дали това има връзка с елегантно начало на нова предизборна кампания на ДПС? И коректно ли е да свързвам всички мюсюлмански водачи с тази партия? Понеже, нали, на един друг сайт на Мюфтийството, откривам други текстове …та вече свят ми се вие и не знам кое е истинското Мюфтийство и има ли някаква конспирация, която стои над разделението…

И все пак – имаме открито изявление на официална институция.  Медиите не се ли интересуват от нагласите на второто по големина вероизповедание у нас? Само споровете за мюфтийския пост ли са от значение? Или пък недоказаните обвинения в радикален ислям?

Днес може би няма да имам време да ровя повече … до 4.30 сутринта бях заета с подготвянето на предните две публикации и ми се събират около 2 часа сън, а времето ми за проучване е ограничено максимум до времето, в което спи едногодишният ми син.

Затова просто хвърлих един Гугъл поглед и научих че:

Държавата се меси активно в делата на вероизповеданието. Ако има разделение между държава и религия, не е ли редно държавата да остави избирането на ръководство на вероизповеданието на самите вярващи?

Парламентът отхвърли проектопредложение на „Синята коалиция”, което осъжда насилствената асимилация на български мюсюлмани. Това означава ли, че нашият народ чрез своите избраници в мнозинството си не осъжда т. нар. Възродителен процес? Предполагам, че да, особено ако съдя по разговорите в градинката, където част от пенсионерите храни гълъбите и чака да дойде време за молитва, а друга част разсъждава над това, че е можело и трябвало асимилацията да се доведе докрай. Понякога се случва представители на двете групи пенсионери да се окажат на една и съща пейка, където може да се чуе въпросът: „Ти турчин ли си, бе?”, последван от критична тирада и смутено мълчание.

Доган се представя за гарант срещу нов Възродителен процес.

Нищо ново под слънцето. Нищо по въпросите повдигнати в изявлението на Мюфтийството. Никакви въпроси към редови мюсюлмани по градове и села за това как те възприемат случващото се.

Да, вярно е, че не съм се разровила достатъчно в Интернет, но  нали говорех за онези новини, които трябва сами да ме намерят.

А как е при вас? Какви новини за мюсюлманите в България намират вас? По какви канали?

15 thoughts on “Скрито-открито

  1. Що някой днес изобщо трябва да влиза в уебкафе или в бивол
    нека първо си оправят коментиращите, после да искат нова аудитория
    Някъде прочетох, че бг има 45 ежедневници
    за 45 грамотни
    не е ли време, да се научи, че няма нужда от люспене
    едно време – в партии, сега – в медии
    не е ли време да се преместим от сеннзации и евтин медиен цирк в нещо, дето прави разлика
    коментарът ми за нивото на банализми и глупотевини в бивол и уеб кафе е отправян и преди, аз не съм фокус група и влизам АДСКИ рядко там. Но си тръгвам с омерзение.
    Лош проект. Отново и ОТНОВО, мрежата се ползва грешно. Жалко. Срамно, бг.

    Лидия, страхотен материал. Чета го и го пращам по контактите си. Благодаря !

  2. Г-не, позволете ми да предложа да смените ника си от in2h2o на in2Ca(OH)2. При желание мога да ви обясня колко мултикултурно и уместно за светоусещането ви е това съкращение.
    А по същество, препратката ми беше към доклад на Джон Байърли изтеклъл в уикилийкс а оттам и в биволъ. Предполагам може да се намери и на други места ако чувствителната ви натура по някаква причина не одобрява точно този сайт.

  3. Благодаря за доклада, Sparrow. Моят коментар по него е, че логиката му съвпада с моята, само дето сега прочетох някои конкретности. Склонна съм да вярвам, че докладът е обективен, което повишава доверието ми към Хафъзов и информацията, която е споделил с мен до този момент. Разбира се, той, и който и да е друг от Главно Мюфтийство (това на Хафъзов и Хаджи, а не на Генджев) отричат в България да има наченки на радикален ислям и разбирам защо го правят – защото те са официалното лице на Исляма у нас, и ако има някакви екстремистки сенки, те ще засенчат именно това видимо лице, а нетолерантните нашенци ще побързат доволно да потрият ръце и да се поздравят с прозорливостта си, а именно убеждението, че всички мюсюлмани са (потенциални) терористи

  4. Относно препратките към текстове на мюфтийството и изявените в тях тези за нов „Възродителен процес“, само да попитам така лекичко: „Колко турски сериала се излъчиха и се излъчват в момента в България?“. Налице е явен наплив на турска масова култура у нас, а тия от мюфтийството седнали да ми се жалват.

    При това забележи – в цитираната от теб статия
    http://genmuftibg.net/bg/stand/1226-2010-10-22-09-11-49.html
    се дава единствен пример за неправомерно задържане на мюсюлмански духовник и оттам се правят генерални изводи. Най-долна манипулация с масовото съзнание.

    Истинските новини няма да ги прочетеш на сайта на мюфтийството или на министерски съвет и т.н. официози. Ти живееш в град с осезаемо присъствие на мюсюлмани. Как е там? Усеща ли се напрежение?

    Истинското малцинство в България са добре възпитаните и образовани хора. Когато те станат мнозинство, тогава ще започнеме да прогресираме. Всичко друго са смешки!

  5. Когато спорадични случаи на омраза и насилие се подминават, омаловажават, банализират, тривиализират или толерират, те имат свойството да се умножават.

  6. Точно така, турските сериали са върхът на подмолната атака на турската масова култура. Спомняте ли си, когато всички станаха масово католици…. когато бяха на мода венецуелските сериали?
    (сарказъм)

    Аман от глупости.

  7. Е то щото генерализирането и хиперболизирането на спорадичните случаи има свойството съвсем да ги заличава.

    Моята теза е, че така описаните случаи (забележи, тук дори не оспорвам достоверни ли са или не – въпреки наличието на един източник само) са част от общото насилие, което се упражнява в страната. Нищо чудно индивидите, които нападат мюсюлмани да нападат и гейове и чернокожи и въобще да насилстват когато им се отдава възможност. Ако е така, а аз съм убеден, че е така, проблемът не е в насилието над мюсюлмани, а в самото насилие.

    Ето защо когато в мюфтийството надлежно колекционират случките с насилие върху мюсюлманите нека да не се самоизолират, още по-малко да се самоканонизират като „световни мъченици“, а да приемат факта, че насилие има, то не се упражнява само върху тях и трябва да се търси противодействие с общи усилия на цялото общество. Нека не търсят от тези случаи политически дивиденти както всъщност струва ми се правят в момента.

  8. И аз предполагам, че насилието над мюсюлмани има общи корени с насилието над гейове, чернокожи и пр. Но когато някой повдигне въпроса за насилието над една група хора, понеже е част от тези хора, някак не върви да омаловажаване жалванията му като му кажем, че насилие има и над друга група хора. Разбира се, извличане на политически дивиденти от изнасянето на такива случаи ще има, но това не прави случаите „смешки“.

  9. И що пък да е омаловажаване?! Може да е разширяване на кръгозора. Не е ли по-добре проблемът да бъде осъзнат като общ, вместо всеки да се бори за своята квота полагащо му се насилие.

    В крайна сметка кво ме интересува, че еди коя си джамия, еди кога си била изподраскана, изпочупена, запалена. Аз мюсюлманин ли съм? Не съм. Що ми е да се занимавам с техните проблеми?

    Като как точно ще се чуствам съпричастен към страданията им?

  10. Имам предвид конкретните ти коментари по тази тема, Витаминко – може и да не съм права, но ми звучи като „Какво толкова като има насилие над мюсюлмани? Има и над гейове. Така че не е нещо специално.“ Не виждам противоречие в това насилието да се обсъжда и общо и частно. Просто в случая говоря за мюсюлманите. А ако добавя в кюпа гейовете и чернокожите, няма гаранция, че гражданите, които се гнусят и от трите групи ще се идентифицират с тях, понеже ги споменавам общо. Може и да не съм права, но имам чувството, че не се опитваш да разширяваш кръгозори, а да омаловажаваш, но нямам намерение да хабя енергия да изследвам и доказвам, че е така. Ако съм те разбрала неправилно, моля да ме поправиш. А смисъл да се обсъждат нещата и поотделно има, защото насилието над различни групи си има специфики.

  11. Аз оставам с впечатлението, че от мюфтийството се опитват да превърнат насилието върху мюсюлмани като нещо специално, водещо до нов възродителен процес. С това не съм съгласен и затова неглежирам тази „специална“ нагласа към тези събития.

    Иначе насилието не е хубаво нещо!

  12. Трябва да се прави разлика между „изолирани случаи“, от една страна – и „системно насилие“.
    Изолирани случаи винаги е имало и винаги ще има (няма как да бъдат опазени всички хора от всички опасности, които ги дебнат в живота – „пълна безопасност“ никъде няма – и за никого). Обобщаването и изброяването на множество (десетки, стотици) случаи в един общ списък не ги превръща непременно в пример за „системно насилие“ – те пак си остават „изолирани случаи“.

    Освен това винаги трябва да се поставят различните случаи в някаква сравнителна перспектива. Например, винаги е полезно да си задаваме и въпросите: Подобни неща случват ли се и на други места по света? Как точно реагират хората там?

    Ето пример с насилие от днес :
    …news.bgnes.com/view/938144
    2011-07-19 15:53:12
    „“““
    Матеус, бившата приятелка на Оливер Кан Верена Керт и сегашния й любим Мартин Круг кацнали в Ибиса, за да отпразнуват 30-ия рожден ден на дамата, заедно с още 30 души. „Тъкмо взимах колата. Верена и Лотар излязоха с количката, на която бе багажа. В следващия момент, двуметров мъж удари Лотар, багажът се разхвърча навсякъде, а след това се появи втори човек, който избяга с чантата на Верена“, разказа Круг пред изданието. „Веднага потърсих полиция. Те обаче ми казаха, че времената са опасни и по-рано през деня са били ограбени още два германци“. Круг посъветва немски туристи: „Трябва много да внимавате, тук има работещи банди, не оставяйте никога нещата си без надзор“. Верена Керт обаче е пострадала най-сериозно от нападението, въпреки че селекционерът на България бил ударен от местен гигант. Тя се разделила с чантата си, кредитни карти и 800 евро в брой. Керт, освен това, е останала без документи и ценни бижута.
    „“““

    Виждаме какъв „отговор“ дава полицията в една уж безспорно „европейска“ страна (в случая: Испания): „времената са опасни“…

  13. Относно правенето на списъци – аз получих списък с някои от инцидентите защото много настоявах да го получа. Настоявах и за документи, които да доказват случките – заведени жалби, снимки и пр. В някои от текстовете ми става ясно защо е проблем да се предостави документация по всички случаи. От 2008 едва Мюфтийството призовава пострадалите от цялата страна да се опитват да документират. За какво е нужно това? Освен за извличане на политически дивиденти, това е нужно и за да ти повярват. Лесно е да съдим за нещата отстрани, но ако ние бяхме на мястото на пребитите Свидетели на Йехова в Бургас или пък на жени, на които им свалят насила забрадките и пр. можехме да останем с впечатлението, че нашата част от света започва да се превръща в опасно и враждебно място. И ако искаме да споделим това и да помолим за помощ? Как да сме сигурни, че ще ни повярват ако сме част от малцинство, което ако не ни долюбва, то поне ни подозира? Списъци се правят и за да си в състояние да направиш анализ и пр.

  14. Аз пък не съм си помислял да оспорвам случай по случай този списък – приел съм на доверие, че най-вероятно всичко се е случило точно така, както е описано. И именно затова посочих, че дори и всичко да е точно така, това НЕ е непременно доказателство за някаква преднамерена и организирана кампания срещу мюсюлманите.

    А специално по този въпрос – „жени, на които им свалят насила забрадките“ – е желателно въпросните жени да бъдат поне малко по-добре информирани.
    Защото този въпрос (със забрадките) е бил поставян дори пред онзи европейски съд по правата на човека. И знаеш ли какъв е отговорът на съда? (Отговорът на съда няма да им хареса, но все пак е добре да го знаят).
    Ето го отговорът на съда:
    Цитирам изданието „Човешките права в мултикултурното общество. Речта на омразата. Носенето на религиозни символи на обществени места“ (2008 г.), издание на Информационен офис на Съвета на Европа (София). Книгата може да се изтегли и от сайта на Комисията за защита от дискриминация:
    …kzd-nondiscrimination.com/proektuchilista/religioznitesimvoli.pdf

    „“““
    3.1.1. Ограничения, наложени на ученици и студенти в държавни
    учебни заведения
    12. В решението на Голямата камара по делото Лейла Шахин с/у
    Турция8, Съдът за първи път разгледа въпроса, дали една разпоред-
    ба, забраняваща носенето на ислямската забрадка в турските универ-
    ситети по същество е съвместима със свободата на религията. Съдът
    предостави на властите голяма граница на преценката, уповавайки се,
    inter alia, на липсата на общоевропейски консенсус в тази област. Съдът
    заключи, че свободата на религията на ищцата не е била нарушена от
    разпоредбата, забраняваща й да носи забрадка. Според Съда намесата в
    нейната свобода на религията, явно основана на принципите на секула-
    ризма и равенството, е оправдана от политическия контекст в Турция.
    Съдът реши, че в една страна, в която по-голямата част от населението
    принадлежи към исляма, макар същевременно да проповядва спазване
    на правата на жените и светски начин на живот, може да се приеме,
    че налагането на ограничения на носенето на мюсюлманската забрадка
    отговаря на “належаща обществена нужда”, особено след като през пос-
    ледните години този религиозен символ придоби политическо значение
    в Турция.

    „“““

    А по повод на носенето на такава забрадка от учители, съдът се е изказал дори още по-категорично:
    „““““
    “Не може напълно да се отрече, че носенето на забрадка може да има някакъв ефект на религиозно вербуване, когато е ясно, че забрадката явно е наложена на жената от повеля в Корана, която, както Федералният съд посочи, е трудно съвместима с принципа за равенство между половете. Следователно изглежда трудно носенето на мюсюлманска забрадка да е съвместимо с посланието на толерантност, зачитане на другите и най-вече равенство и недискриминация, което всички учители в демократичното общество трябва да предават на учениците си.”
    Дахлаб с/у Швейцария, пак там, стр. 13.
    „““““

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s