Случаи на тормоз над мюсюлмани

Информацията е предоставена от секретаря на Главно Мюфтийство, Хюсеин Хафъзов. Не е проверена от мен. Линк към цялото писмо на Хафъзов можете да откриете в предишния текст.

–                     През периода 1990-1991 г. е хвърлена ръчно направена запалителна бомба в джамията в гр.Якоруда

–                     През 1991 г. е подпалена „Чаршъ джамия” в гр.Хасково

–                     През 1992 г. входната врата и стените на джамията в гр. Цар Калоян са полети с бензин и запалени

–                     През 1993 г. в гр.Айтос, през свещения за мюсюлманите месец  Рамазан при извършване на молитвата теравих е хвърлен камък, при което е счупено стъклото на източната част на джамията

–                     През 1993 г. – подпалена е джамията в с. Жегларци, общ. Тервел

–                     През 1996 г. – хвърлена е взривна бомба през външната врата, която попада вътре в джамията в гр. Казанлък

–                     През 1997 г. – група граждани хвърлят самоделна ръчна бомба в джамията в гр. Хисар и нанасят множество щети

–                     През 1999 г. – счупен е прозорец на джамията в гр.Смолян

–                     През 2000 г. – по време на обедна молитва е хвърлен запалителен коктейл през прозореца на джамията в Казанлък

–                     През 2001 г. – разбита е вратата на джамията в гр. Крумовград и са откраднати вещи и предмети

–                     През 2002 г. – запалена е входната врата на джамията в Казанлък

–                     През 2002 г. – стените на историческата „Томбул джамия” в гр.Шумен са изписани с ообиждащи мюсюлманите изрази и надписи

–                     През 2003 г.- счупени са прозорци на джамията в Казанлък

–                     През 2004 г.- счупени са прозорци на джамията в Казанлък

–                     През 2004 г. – прозорците на „Калък джамия” са изпочупени, а стените са изписани с надписи

–                     През 2004 г. – разбита е вратата и са счупени прозорците на джамията в гр.Крумовград

–                     През 2005 г.- счупени са 19 броя прозорци на джамията в Казанлък

–                     През 2005 г. в деня на парламентарните избори също е посегнато на джамията в гр.Айтос, като е хвърлена боя- черна и червена и са изписани надписи с неприятно съдържание, счупени са стъкла

–                     През 2005 г. – счупени са вратите и прозорците на джамията в гр.Търговище, а стените са изписани с обидни надписи

–                     През месец юни 2006 г. в продължение на три седмици представители на политическата партия „Атака” се събират пред сградата на централната джамия „Баня Башъ” в София, намираща се на бул. „Княгиня Мария Луиза”, по време на обедната, следобедната и традиционната петъчна молитва и с предварително подготвен високоговорител пускат музика, с която заглушават призива за молитва-езан и смущават богомолците по време на молитвата-намаз. Същеврменно представителите на въпросната политическа партия приканват минувачите да се подписват в подписка, с която да се забрани четенето на езан от джамията.

–                     19.07.2006 г. е счупен прозорец на Централната софийска джамия „Баня Башъ”

–                     На 19.07.2006 г. е хвърлена червена боя по вратата и стените на джамията в гр. Айтос

–                     На 23.07.2006 г. са изписани с обидни изрази и надписи стените на джамията в гр. Варна

–                     26.07.2006 г. за пореден път е подпалена джамията в гр. Казанлък. Изгарят ламперията, дограма и килими.

–                     През 2006 г. са изписани стените с обидни надписи и неколкократно счупени прозорците на джамията в гр. Ямбол

–                     През Октомври 2006 г. на външната стена на ВИИ е изписано „Отивайте си!”

–                     През 3.12.2006 г. с обидни надписи са изписани стените на сградата на Висшия ислямски институт – гр. София

–                     На 19.12.2006 г. са изписани с обидни за исляма и мюсюлманите надписи стените на джамията в гр. Варна

–                     Гр. Суворово през месец Януари 2007 г. са счупени прозоци и врати на джамията, откраднат е усилвателят за езана. Хвърлени са боклуци пред вратата и са изрисувани хитлеристки кръстове по стените.

–                     На 27.01.2007 г. студентката от ВИИ Ханифе Муса бе нападната пред сладкарницата, намираща се зад спирката на автобус №78 до пощата от Стефан Григоров Стоимчев, който се е нахвърлил с думи като: „мръсна туркиня” , „ще ви избием всички тука” , „аз съм Петко войвода” , „махай си тази забрадка, защо си я сложила?”. Отправил заплахи и срещу института и казал, че щели да дойдат да избият всички. Нападателят успял да свали забрадката на момичето, с което силно я унизил. Въпреки че инцидентът бе регистриран в полицията и се предяви съдебен иск от страна на потърпевшата срещу нападателя, не се стигна до какъвто и да било резултат.

–                     На 18.02.2007 г. ключалката на вратата на ВИИ- София бе намерена напълнена с лепкаво вещество, което не позволи влизането в сградата до демонтирането на повредената и сменята и с нова брава.

–                     На 19.02.2007г. са задържани четирима човека, срещу които
беше образувано досъдебно производство – Милена Генкова, Али Хайраддин, Аниола Димова, Мустафа Ахмед
Следствено дело на ССлС за това, че в гр. София, в съучастие, като съизвършители, образували група, която си е поставила за цел извършване на престъпления по глава първа от НК – проповядвали в интернет пространството чрез интернет базирани страници на български сървъри, до неограничен брой потребители в страната уахабитска и джихадистка идеология и промяна на установения с Конституцията на Република България обществен и държавен строй – въвеждане на шериатска държава – „Халифат” – престъпление по чл.109 ал. 1 вр.чл.108 ал.1 вр.чл 20 ал.2 вр.ал.1 НК. Всички са оправдани и освободени, но страхът и нагнетяването на омраза и недоверие е факт, който става причина за още повече насилие срещу нас. Всичко това, ако не е репресии, ако не е официално държавно нападение над мирни мюсюлмани, ако не е психичски тормоз и насилие, тогава ценностните ни системи се разминават.

–                     03.03.2007 г. с обидни слова „мръсни турци помаци” са надписани стените на джамията в гр. Варна

–                     На 11.05.2007 г. е осквернена джамията в гр. Силистра като на стените и са закачени свински глави

–                     През месец юни 2007 г. са изпочупени прозорците на джамията в гр. Айтос

–                     01.07.2007 г. – открадната е озвучителната техника на „Текке джамия” в Добрич с цел да се преустанови четенето на Езан и офис техниката на Районно мюфтийство- Добрич. Открити са и елемненти на поругаване на храма.

–                     На 24.10.2007 г. единият от прозорците на втория етаж на ВИИ- София е бил намерен счупен с камък, който е останал вътре в помещението

–                     На 23.10.2007 г. е изписано на стената на джамията в гр. Варна – „Робот” и нацистки свастики.

–                     На 24.12.2007 г. изписани са стените на джамията в гр. Варна – „България е за Българите” и други надписи, които не желаем да цитираме

–                     На 31.12.2007 г. са счупени прозорци на джамията в гр. Варна

–                     2007 г. са надписани стените на джамията в гр. Пазарджик

–                     През 2007 г. са счупени прозорците на сградата на Районното мюфтийство в гр. Гоце Делчев

–                     През 2007 г. в гр.Айтос неколкократно отново бяха счупени стъклата на южната част на джамията

–                     На 07.01.2008 г. са счупени два буркана с тъмна и светлосиня боя на стената на джамията в гр. Варна.

–                     В началото на 2008 г. са боядисани стените с големи петна и изпочупени прозорците на джамиата в гр. Карнобат

–                     с. Войводино, общ. Вълчидол –  януари 2008г. са счупени всички прозорци на джамията. Извършителят е заловен, но не е подведен под отговорност.

–                     В периода между 24.01.2008 г. и 28.01.2008 г. са счупени на два пъти едни и същи прозорци на джамията в гр. Варна

–                     В нощта на 15.02.2008 г. срещу 16.02.2008 г. е изписан главния вход на сградата на Главно мюфтийство със заплахата „Турци умрете”

–                     На 03.03.2008 г. са счупени два прозореца на джамията в гр. Силистра

–                     През месец април на 2008 г. са изпочупени прозорците на Висшия ислямски институт – гр. София

–                     На 23.05.2008 г. рано сутринта, служители на полицията и ДАНС блокират няколко къщи в различни райони, отвеждат на „среща” в районните полицейски управления няколко човека, сред тях жени и деца, разпитват ги и ги карат да подпишат „предупредителни протоколи за неизвършване на дейност, застрашаваща националната сигурност според Наказателния кодекс”. Задържани са Али Ходжа от с. Аврамово, Муса Дурлу, Ахмед Ахмед и семействата им. ДАНС нямат необходимите законови основания за провеждане на акцията, оправдават се с това, че са действали като превантивна мярка и не предоставят никакъв документ, на чиието основание са действали. Всички са освободени, не са повдигнати обвинения, но узаконеното насилие над тях оставя трайни последици в съзнанието ни. С тези си действия се създават реални предпоставки за поява на социално напрежение и радикални нагласи, които могат да застрашат етно-религиозния мир в страната.

–                     На 24.05.2008 г. са изписани стените на джамията в гр. Варна с обидни квалификации за мюсюлманите и „България не се продава”

–                     Месец юли 2008 г. са счупени вратите и стъклата на джамията в гр. Благоевград

–                     През месец август 2008 г. са изрисувани стените на Средното духовно училище и джамията в гр. Русе

–                     На 8.09.2008 г. са изрисувани с кръст стените на джамията в гр. Ловеч

–                     На 11.09.2008 г. е бил нападнат и жестоко пребит богомолец-мюсюлманин с инициали Х. М., който е отивал на сутришна молитва в Централната джамия в гр. Пловдив – Мурадийе (Джумая джамия), където е намерен в тежко състояние. Същият е подложен на няколко операции и е с няколкоседмичен престой в пловдивската болница.

–                     На 13.09.2008 г. са били нападнати и замеряни с камъни група деца и жени, които са извършвали традиционния за месец рамазан вечеря-ифтар, при което е пострадало едно четиригодишно дете, получило травма по главата, а така също и някои от възрастните жени.

– На 13.09.2008 г. били изрисувани свастики по стените на наскоро реставрирана и обновена джамия в гр. Пловдив

– На 22.09.2008 г. са счупени няколко прозореца на девическото общежитие на учениците в СОДУ – гр.Русе

– През Октомври 2008 г. на стените на джамията в гр. Варна е изписано „девойки из росии” и „nazi punks fuck  off”

– На 16.10.2008 г. три студентки от ВИИ – Фатме Салях, Рафе Ходжова и Гюлер Хюсейн – са били заплашени от неизвестно лице, което ги е обиждало и предупредило, че не ги иска в този вид със забрадки да се появяват на спирката и че ще им се случи нещо лошо.

–                     На 28.10.2008 г., докато Фикрие Тефик и Анифе Чаушева- студентки във ВИИ- София, чакали автобус №78 на спирката до пощата в кв. Враждебна, около 30 годишен мъж дошъл при тях и започнал да се заяжда, като ги нарекъл „мръсни турци” и им казал повече да не чакат на тази спирка, а на друга, и че ако още веднъж ги видел да чакат там щели да им хвърчат забрадките. След което извадил палка и продължил да ги заплашва, казвайки че и Ахмед Доган вече нямало да може да им помогне и че той също имал човек в парламента. Най-накрая им казал, че следващият път, когато ги види на спирката, вече ще ги убие с пистолет. Същото лице е видяно на няколко пъти в същия район с униформа на охранител.

–                     На 11.12.2008 г. община Бургас премахва с булдозери сграда, която  действително е незаконна, но се използва от мюсюлманите в кв. „Меден Рудник” за месчид, поради липса на друг храм и не желае да съдейства да узаконяването му. Това се смята за оскверняване на свещенно за мюсюлманите място, тъй като там се изпълняват всички молитвени ритуали, включително петъчна молитва. Общинския съвет, за да потуши напрежението взима решение, с което определя нов терен за построяване на законен месчид, но по-късно го отменя, отново на свое заседание и така лишава и до ден днешен хората в квартала да се молят. Не им се предоставя каквато и да е алтернатива, особено след забраната да се дострои новата джамия в кв. „Победа”. Това е един от малкото случаи след демократичните промени, когато поради каквато и да е причина бива събаряня ислямска култува сграда.

–                     На 16.12.2008 г.- разбито е складовото помещение на „Имарет” джамия в гр. Пловдив

–                     Януари 2009 година Надя Хамами на път за лекции в Софийския университет минава в бизост Орлов мост, където се провежда протестен митинг. Група младежи и девойки, които участват в протеста я забелязват и обграждат в кръг и започват да я бутат по главата, раменете и обиждат като я наричат „мръсна туркиня, отивай си в турция, ще избършем с вас и забрадките ви България, турски боклук, ходи си в Анадола, сега ще ти сваля кърпата мръснице”. Същевременно я заплюват. Спасява я минаващ оттам възрастен мъж, който буквално я издърпва със сила и я придружава до входа на университета. На метри от случката имало множество полицаи, които наблюдавали инцидента, същите се смеели и коментирали, но не пожелали да вземат отношение.

–                     На 3.03.2009 г. хвърлени коктейли молотовки 3броя/бирени бутилки със два вида запалително-избухлива течност, които не са се възпламенили в предверието на джамията в гр. Варна

–                     Между 13.03. – 16.03.2009 г. е счупено стъкло на офиса на районно мюфтийство – Гоце Делчев.

–                     Акция на службите за сигурност на 16.03.2009г. срещу общинския кмет на Гърмен Ахмед Башев и преподавателя по религия в Рибново Мурад Бошнак, които са задържани, разпитани и освободени без да има прокурорско разпореждане или друг нормативен акт, който да оправдава насилственото нахлуване на ДАНС в дома им.

–                     На  12.07.2009 г. – счупено е стъкло на джамията в гр.Хасково

–                     През месец август 2009 г. – кметът на с. Драганово, общ. Горна Оряховица, обл. Велико Търново, неколкократно спирал имама на селото и го е предупреждавал да не чете езан по високоговорителите.

–                     През 2009 г. в полунощ е нападната джамията в гр. Кричим. Били са счупени стъкла, боядисана е фасадата и главния вход, изписани са свастики по стените.

–                     В началото на месец септември 2009 година Столична община започна изкопни дейности на 2 метра разстояние от стените и основите на Джамията „Баня Башъ” в резултат на което се появиха видими големи пукнатини по стените и купула на храма, които бяха окачествени от архитекти и инженери като „реална опасност за трайното увреждане на културен паметник” от национално значение поради факта, че не са взети абсолютно никакви мерки, които се изискват по закон за укрепване на храма преди прокарването на канала. След нашето сезиране на държава, институции и медии със закъснение се предприеха мерки за опазването на джамията, но храма вече беше повреден и по този начин осквернен.

–                     На 20.09.2009 г. в периода на свещения месец Рамазан са изписани свастики по стените на джамията в гр. Варна.

–                     На 05.10.2009 г. е подпалена джамията в гр. Благоевград и е изгоряла част от покрива и. МВР твърди, че палежът е насочен към магазин в близост до джамията, но това не е единствен случай. В джамията са открити доказателства за това, че целта е бил храма, а не търговския обект, но не са били взети предвид от органите.

–                     На 07.10.2009 г. е подпалена джамията в гр. Никопол, която изгаря напълно.

–                     На 13.11.2009 г. е счупен прозорец и са изписани обидни квалификации за мюсюлманите по стените на джамията в гр. Казанлък.

–                     На 31.11.2009 г. са изписани свастики и неприлични изрази по стените на пловдивската „Мурадийе джамия”(Джумая джамия)

–                     На 01.12.2009 г. са изписани свастики и „Мюслюмани вън” по стените на пловдивската джамия „Имарет”

–                     През 2009 г. в Главно мюфтийство е подадена информация за редица заплахи на мюсюлманки със забрадки – заплюване, насъскване на куче, проследяване, заливане с кафе и др.

–                     В началото на месец април 2010 г. са изпочупени стъклата на джамията в гр. Благоевград

–                     На 18.02.2010 г. по стените на Средно общообразователно духовно училище в гр. Русе е изписано „Смърт на турците” и „България за българите”

–                     На 27.03.2010 г. група младежи с качулки влизат в двора на джамията в гр. Варна изсипват боя на входната врата и стените, нахлуват в храма и събарят рафтовете за обувки, оскверняват светини.

–                     На 28.03.2010 г. се повтарят абсолютно същите действия във Варненеската джамия, въпреки че след първия случай полицията е уведомена.

–                     На 17.04.2010 г. е подпалена и изгаря „Ялъ джамия” в гр. Карлово

–                     На 17.04.2010 г. са изпочупени стъклата на прозорците и вратите на джамията в гр. Благоевград

–                     На 21.04.2010 г. са изписани свастики по стените на джамията в гр. Благоевград

–                     На 23.08.2010 г. са счупени стъклата на вратата на офисите на Мюсюлманско настоятелство в гр. Русе

–                     На 06.10.2010г. в широкомащабна акция, службите едновременно атакуват и обискират 13 домове в четири области: София, Пазарджик – гр. Сърница/двама/, с. Кандьово; Смолян – гр. Доспат, гр. Рудозем, гр. Мадан; Благоевград – с. Лъжница, с. Плетена, с. Аврамово, с. Горно Краище. Двама от потърпевшите са действащи районни мюфтии – на Смолян и Пазарджик, четирима са действащи имами и двама ваизи към съответните районни мюфтийства. Всяване на страх, недоверие, омраза и предпоставки за недобро отношение към мюсюлманите.

–                     На 15.10.2010 г. е задържан от органите на МВР председателя на Мюсюлманскко настоятелство – гр. София –център С. З., който не е бил открит за получаване на призовка, въпреки че живее в продължение на 9 години на един и същ адрес, преподавател е във Висшия ислямски институт и всеки ден е в джамията по задължение и в което си качество е търсен от полицията. Същият е бил призоваван редовно няколко пъти по надлежния начин по същото и други досъдебни производства и се е явявал коректно. Този случай е за да бъде сплашен и манипулиран.

–                     На 14.11.2010 г. са изписани с обидни надписи стените на джамията „Ахмед бей” в гр. Разград

–                     На 23.12.2010 г. на външната стена на ВИИ беше написано „Батак не е мит”

–                     На 30.12.2010 г. е задържан от служители на МВР бившият председател на Мюсюлманско настоятелство – гр. София – кв. Ботунец С. Д. В последствие се оказва, че причина за държането му е фактът, че не е бил открит по-рано, за да му бъде връчена призовка, въпреки че той се е явявал няколко пъти по-рано за други следствени дела на мюфтийството, и не е бил търсен с призовка за конкретното. Няма нито един подипис, че е бил уведомен по надлежния начин по-рано и въпреки това бива задържан като е спрян насред пътя, закопчан с белезници и отведен в РПУ. Следствието се води за участие в Национална конференция през 2008 г. Цел на задържането– страх, репресии, настик при даване на показания, тормоз над останалите мюсюламани, които научават за това отношение към служители на изповеданието. След този случай имаше още един, но потърпевшия не е съгласен да бъде вписан в списъка нито инициалите, нито опис на самия случай, който е почти аналогичен с предишните.

–                     На 31.12.2010 г. в 23.40 часа са счупени прозорците на Районно мюфтийство – Добрич. Свещенослужители-имами, които дежурят заради заплаха  от своеволията на Недим Генджев, са излезли от сградата и залавят извършителите, които са проявили агресия, набили имамите като счупили ръката на един от тях. Имамите извикали СОТ и полиция, които заловили извършителите, но  не взели никакво отношение, освободили пияните осквернители и побойници, отказали да изготвят протокол и да запишат имената им.

–                     През 2010 г. на абдестната на софийската джамия Баня Башъ беше изписан надпис „Турци умрете България”. Не можем да конкретизираме месец и дата.

–                     На 14.02.2011г. вечерта когато мюсюлманите честват рождението на Пророка Мухамед (с.а.с. ) неизвестни лица проникнали със взлом в джамията която се намира в самият център на гр. Силистра и с графити изписват михраба на вековната джамия с обидни надписи като „смърт на исляма”. След това чупят за пореден път стъклата и дограмата. По пода на джамията са изпочупени и бирени бутилки.

–                     На 20.04.2011 г. по стените на джамията в гр. Плевен е изписан надпис „Турци вън – гара Буново – 1985 9 март”

–                     На 29.04.2011 г. Благоевградската джамия осъмва със свастики по стените.

–                     На 29.04.2011 г. отново бяхме свидетели на гавра с ислямските ценности, които си позволиха представители на  политическа партия „Атака”, които по време на петъчната молитва  в централната софийска джамия „Баня баши” след започването на призива Езан и по време на цялата свещена за мюсюлманите петъчна молитва, включително по време на проповедта, от служебен автомобил на партия „Атака” бяха пускани по високоговорители камбанен звън и християнски песнопения.

–                     На 11.05.2011 г. Зелиха Зиннорейн, придружавана от двете си малки деца, посещава столичен клон на банка, чиято охрана я спира и не и позволява да влезе в сградата на банката като и заявява, че не и е позволено заради забрадката. Г-жа Зиннорейн се опитва да влезе, но охраната я догонва след което си вдига скандал пред множество клиенти и служители на охраната. След проверка на случая от страна на управителите на банката засегнатата мюсюлманка получи официални извинения.

–                     На 12.05.2011 г. в центъра на гр. Плевен пред десетки граждани е нападната, удряна в главата и свалена забрадката на студентката от Турция Изгьорду Гюлсун.

–                     Около 15.06.2011 г. ( не се знае точно датата ) е нападната от група младежи бежанка от Ирак на спирка на автобус № 111 в София. Тя се казва Муна и е била бутана, заплювана и е свалена насила забрадката и.

–                     На 20.05.2011 г. по време на петъчна молитва в централната софийска джамия „Баня баши” представители на партия Атака, начело с лидера си Волен Сидеров и други депутати нападат мирно молещи се на тротоара пред джамията мюсюлмани, които правят опити за самоотбрана. Мюсюлманите биват замеряни със камъни, яйца, някои физически са бити, други бити със знамена.

–                     На 23.05.2011 г. са установени няколко свастики по стените на сградата на Главно мюфтийство – гр. София

–                     На 28.05.2011 г. богомолец – Айдън Алиев, излизащ от софийската джамия „Баня Башъ” е проследен и нападнат в района на джамията, успял да избяга, подал жалба в МВР, но извършителите неоткрити, въпреки, че има множество камери в района.

–                     На 28.05.2011 г. група неизвестни лица по време на сутрешна молитва са нахлули в молитвената зала на софийската джамия „Баня Башъ” с викове, закани и заплахи, но са били изгонени от богомолците

–                     Около 30.06.2011 г. отново е била напданата иракската бежанка Муна в близост до метростанция „Константин Величков”, където е била заплашвана и заплювана от група младежи.

–                     На 12.06.2011 г. е бит редови богомолец в двора на софийската джамия „Баня Башъ” малко преди сутришна молитва. Оставен в локва кръв и безсъзнание е открит в Спешна помощ от други богомолци.

–                     На 23.06.2011 г. в близост до джамията група младежи нанасят побой над мъж и жена, които говорили турски. В последствие се оказа, че жената е турска гражданка, която преди боя е била заплашвана и обиждана.

–                     На …. 2011 г. са спукани три от гумите на личния автомобил на имама на софийската джамия „Баня Башъ” пред дома му.

–                     На 11.07.2011 г. неизвестни лица са ударили входната врата на джамията „Султан Баязид Вели” в гр. Айтос, която е била открита силно повредена, като вероятно с това са целели да влязат в сградата, но не са успели.

22 thoughts on “Случаи на тормоз над мюсюлмани

  1. Pingback: Случаи на тормоз над мюсюлмани | Bulgarian Blog

  2. От изнесения списък се разбира, че мюфтийството доста надлежно описва неприятните инциденти с мюсюлманите, някои от които звучат комично – мъж на спирка се заканва на мюсюлманоподобни да не чакат повече на тази спирка. Комичното е, че е надлежно описано и стои в архива на вечната човешка глупост. Най-много сякаш са изпочупените прозорци и художествено-творческите напъни върху фасадите.

    http://www.pravoslavie.bg/%D0%9C%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%B5%D0%BD-%D0%B0%D1%80%D1%85%D0%B8%D0%B2/%D0%B2.-%D0%91%D0%BE%D1%80%D0%B1%D0%B0:-%D0%9E%D1%88%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%B0-%D1%81-%D0%BD%D0%B5%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B8-8-%D0%B2%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%86%D1%8A%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BF%D0%B5%D0%B7%D0%B8%D1%86%D0%B0

    Прави впечатление, че честотата на случките в така предложения ни списък се увеличава в полза на близкото минало и настоящето. Изводи всякакви може да се направят, в това число и, че колкото парламентарното и политическо присъствие на ДПС се засилва тези събития са зачестили. Смех!

    В крайна сметка, с какво са по-различни тези случаи спрямо издевателства над чернокожи, гейове или други различаващи се от масата. С нищо, освен с това, че са НАДЛЕЖНО ОПИСАНИ!

    В обществото може и да има нетърпимост към различията, но описаните случаи не са държавна политика, не са репресия към мюсюлманите от страна на преобладаващото българо-православно население. Това са прояви на вандализъм, чието лечение е в училище и семейство и далеч от РЕЛИГИЯТА!

  3. Ами според европейските критерии това са престъпления от омраза. Според българските – дребно хулиганство.😉

  4. Пич ако аз реша да по чупя някоя църква, веднага ще бъде обявено за нарушаване на етническият мир в българия. А Джамии редовно се оскверняват, и дребно хулиганство. Просто спести си опити те си. Да оправдаваш тези взривители на етническият мир от батака.

  5. Абе ганьовци ,кога ще бъдете обективни и толерантни ? Вие когато се научите на това да бъдете толерантни, тогава ще се оправите като държава,иначе с тази тъпа злоба нищо добро не ви чака….

  6. @BGTR Ганьо си ти и такива, като тебе, които могат единствено да плюят и да чернят другите българи и собствената си държава.

    За всички, които смятат, че турците в България са онеправдани по някакъв начин – нека прочетат ето този материал. Нека се зачетат в детайлите, които са описани там. http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%BA%D0%BE_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B5

    Пък после пак се чудете защо никой не ги обича турците и защо не спазваме „европейските“ и не знам си кои практики. Вие как мислите, че се отнасят към чужденците, дошли с „мирни“ и „демократични“ цели в един Афганистан например? Или в един Иран? „Европейски“ ли? Съвсем резонно е и е твърде лесно обяснимо защо българите не искат да има действащи джамии в кварталите им и в центровете на градовете им! Не виждам нищо неморално и ненормално в това. Напротив, обратното ми се вижда морално насилие спрямо българското население.

    Когато си в чужда държава, на чуждо място, ако щеш и в чуждата махала, и в чуждия двор – не се перчиш. Никой няма да ти мисли за интересите, правата и желанията преди своите. Това е закон във всяко нормално общество. Нима във Франция на емигрантите от собствените им колонии им четат новините на роден език по националната телевизия? Нима изобщо французите обичат да разговарят на друго освен на родния си език? Дори полицаите не отговарят на друго освен френски като ги попиташ да те упътят на улицата.

    Прекален светец и богу не е драг Лидия. За мен е изобщо е абсурдно да стоят стоят тия джамии в центъра на София, Пловдив и тн. Това една Франция не би го допуснала, една Германия или една Швейцария да речем. А тука все още така и не се е намерил един български политик да защити държавата. Не е морално, не е нормално да ги има тия джамии! И да са действащи! Ако не се разрушават, то поне нека да стоят като архитектурни паметници. Никой не забранява на мюсюлманите да си вярват в алаха и да си четат корана. НО как така на кодоша с балканския кенеф можем и имаме право да се обидим, а тия маанета по 6 пъти на ден в центъра на града не трябва да ни дразнят и да ни нараняват националната гордост, като познаваме българската история??? Кой пък я измисли тая глупост и реши, че това трябва да е новата ни „европейска“ ценност?

    99% от българското население би се съгласило да се затворят големите джамии в центровете на градовете за официални служби. Има сигурно 1 милион начина с дипломатически и политически средства това да бъде направено. Но няма кой да я защити тази държава, както казах вече – с нашите прости, подмолни политици и с тази силна Турция в момента.. А като вземем в предвид и фактът, че мафията, която ни управлява, е твърде близка с Доган и други отрепки като него… И има нужда от този етнически конфликт, периодично подклаждан с ей такива дразнещи действащи джамии в центровете на големите градове, където живеят предимно българи.. На всички ни е ясно, че проблемът няма да бъде решен скоро за съжаление.
    Така че не се учудвам, че хората са почнали отдавна лично да го решават.

  7. @ Някой друг – От какво да защити някой държавата? Какво е държавата? Какво е гражданството на турците в България? Къде са родени? Какво още мразиш?

  8. Lyd, дори и държавата да не ти харесва, тя действително се нуждае от защита. И от подкрепа. И от насърчение. Изобщо, от каквото се нуждае всеки човек, от същото се нуждае и държавата, и много често ние просто отказваме да й го дадем (именно тази защита, подкрепа и насърчение, което иначе се надпреварваме да даваме, по всякакви незначителни поводи, на всякакви хора – все „нуждаещи се“)….

    Защото, уви, не са само мюсюлманите. Всякакви групи и групички се надпреварват да отстояват предимно своя интерес (груповия) пред общия. Всякакви групички търсят начин да отхапят по нещо за себе си от държавата. Ако всички се присъединим към една или друга такава групичка, няма да остане кой да опазва държавата.

  9. Хубаво беше все пак да се обърне внимание на въпросите на Лид.
    Какво е държавата? На практика и „вие“ и „групите“ живеят в държавата. Аз бих добавил: Какво е въобще политическо?
    Какво са въпросните „групи“?
    Вкратце: Групи съществуват(в политически смисъл), защото са субективирани от определени обстоятелства, които обстоятелства се оказват несправедливи за тях в рамките на общото(държавата България). Отново: и „вие“ като група и „групите“(мюсюлмани ако желаете) като такива живеете в една обща държава. Проблемът става политически, когато „общото“ се оказва, че не е общо за всички. Затова и няма „общ интерес“, а групов интерес- защото тази група въобще не е предвидена за общия интерес от хора като Васко, напр.
    Сиреч: ако мюсюлманите, можеха да защитават собствените си интереси като общи интереси(т.е. ако са включени в „общото“), не би се налагало да защитават, преди да се еманципират, интереси, които не са „общи“, според групата на Васко.
    И за да Ви объркам още повече: Аз например се субективирам от факта, че хора като Васко разпознават „мюсюлмански групи“ като чужди и не принадлежащи към „общото“, като смятам това за нередно и този въпрос за мен е политически, дори и когато аз лично не принадлежа към „групата на мюсюлманите“, защото не искам да се идентифицирам с група, която се разграничава по политически причини от „групата на мюсюлманите“ и съответно трябва да заема друга позиция. Причини за моя избор имам много- най-вече не ми се нравят подобни разграничения на базата на религия, които не би трябвало да се политизират изобщо. Докато обаче това се случва, трябва да се заеме позиция.

  10. До „субективиращия се“ по-горе (И.Г.):
    Вие говорите за „обстоятелства, които обстоятелства се оказват несправедливи за тях“ (за мюсюлманите) – изглежда, под такива „обстоятелства“ се има предвид, например, това обстоятелство: „хвърлен камък, при което е счупено стъклото на източната част на джамията“.
    Обстоятелства от такъв тип обаче се случват не само на мюсюлмани, а и на много други хора в страната -не мислите ли? И когато определена група мюсюлмани почне да събира подобни „обстоятелства“ и да ги представя като нещо, което засяга някакви техни интереси, това представлява именно „разграничения на базата на религия, които не би трябвало да се политизират изобщо“ – и които на Вас, И.Г., не ви се „нравят“ (или поне така твърдите).
    Сега разбирате ли цялата абсурдност на иначе така добре „субективизираната“ Ви позиция?

  11. (Добре, нека се придържаме към камъка и да оставим запалените врати и джамии…)
    Въпросът не е в хвърлянето на камъни. И децата хвърлят камъни, но не като израз на омраза на етническа или верска основа. Проблемът не е камъкът, а причината поради която е хвърлен. Политическият въпрос не е в хвърлянето на камъни.. и т.н. надявам се разбирате.
    Надявам се и разбирате, че хвърлянето на камък срещу Ваша собственост също би представлявало проблем за Вас самият. Ако Вие започнете да събирате подобни случаи на хвърлен срещу Вас камък и се окаже, че те наброяват 20, сигурно ще си речете, че не е точно случайно, при все че съседите Ви не отнасят редовно хвърлени камъни.
    Когато цяла група от хора разбере, че срещу нея се хвърлят периодично камъни, повече от естествено е, че тя няма да разпознае това в свой собствен интерес. В интереса на групата е да не се хвърлят камъни срещу нея, защото най-малкото- боли. И сега да се върна към първия си пост: Разбира се, че групата ще се разграничи по някакъв начин и това е така защото срещу нея се хвърлят камъни, т.е. тя бива третирана НЕСПРАВЕДЛИВО, защото(!) преди тази група сама да се разграничи, някой друг я е разграничил и е решил, че срещу тази група(а не някой случаен човек) трябва да се хвърлят камъни.
    Сега разбирате ли защо субективираната ми позиция не е абсурдна? Защото, за да се хвърлят камъни срещу една група, първо трябва да има някой, който поради една или друга причина решава да хвърля камъни и отсява тази група. В отговор на това групата разграничава себе си(след като вече е била разграничена от друг), за да защитава собствените си интереси, които в сферата на общото не са взети предвид. С други думи: субективирането не е непременно нещо, което дадена група сама прави. Моят проблем е, че някой друг е определил групата на мюсюлманите, като такава която не заслужава справедливост.

  12. Не, И.Г., Вашата позиция си остава все така абсурдна, а посоката, в която се впускате в последния си постинг, може да я направи и още по-абсурдна.

    Първо, не е вярно това: „преди тази група сама да се разграничи, някой друг я е разграничил”.
    Ако трябва, можем да се върнем и на въпроса на Lyd “Какво е държавата?”
    Държавата е това, което е записано в Конституцията.
    А Конституцията не вменява на българските граждани задължението да имат религиозна принадлежност.
    Да, гражданите имат право на религиозна принадлежност, но никой не ги задължава да имат такава.
    Затова, ако даден човек има определена религиозна принадлежност, то това е негов собствен избор, той е избрал да се самоопредели по този начин.

    Затова просто НЕ Е вярно това, което Вие, И.Г., пишете: „преди тази група сама да се разграничи, някой друг я е разграничил”.

    Но по-важно е друго: няма такова нещо, за което Вие пишете: „да се хвърлят камъни срещу една група”.
    Никой, дори и да има много силно желание за това, не хвърля камъни по ЦЯЛА една група.
    Всеки отделен случай е много конкретен.
    Разбира се, ВСЕКИ отделен случай на посегателство против нечия собственост, независимо дали това е собственост на физическо лице, юридическо лице, държавен орган или вероизповедание, трябва да бъде съобщаван на съответните органи и да се изисква от тях реакция по случая. Аз например не видях в този списък информация каква част от тези случаи са съобщени на полицията, какво е направила полицията и прокуратурата по тях.
    Защото, ако ти групираш дадени инциденти по религиозната принадлежност на жертвите, това вече създава условия за религиозно противопоставяне.
    Какво ще стане, ако и другите вероизповедания постъпят по същия начин? Мислите ли, че не могат да го направят? Какво ще стане, ако и БПЦ реши да си направи един такъв списък – на инциденти, при които потърпевши са православни християни и православни храмове?
    Ами то ето ти готова ситуация на изостряне и противопоставяне по религиозен признак!
    Тогава ще започнат едни безкрайни сравнения, кой тип инциденти е по-„масов” в единия и в другия списък, и т.н. …
    И до какво ще доведе всичко това?

  13. „Къде са родени турците?“ Що за въпрос.. Лидия? Какво доказваш с това нещо по-точно? Позицията ти е твърде крайна и праволинейна за мен, защото изразява благопожелатеното ти виждане за нещата – не каквито са в действителност, а такива каквито страшного много ти се иска да биха могли да бъдат.
    Да си роден в една държава и да признаваш сам себе си за член на обществото в тази държава са две различни неща. Раждането ти на дадено място, например в Япония, докато майка ти и баща ти са били аспиранти там за 5 години, никак не те прави японец напимер. Японец те прави по-скоро съзнателния ти избор след години живот там, породен от самоотъждествяването ти с определени елементи на японската култура.. познаването на историята и притежаване на по-задълбочено разбиране и усет за традициите в групата, за неписаните правила, които движат и обединяват това общество.
    Ще ти дам пример със себе си. Аз съм притежател на 2 паспорта, но не мога да се самоотъждествя дефакто с гражданството, което имам по рождение, защото не съм живяла там достатъчно, не познавам културата достатъчно, не познавам историята достатъчно.. След като съм изкарала цялото си детсво, цялото си образование в България, живея все още в България, познавам порядките тук достатъчно задълбочено, говорейки и двата езика и имайки и двата паспорта, аз съзнателно се с определям като българка. Защото тук е историята на моят живот – аз съм, по собствено или не желание, част от това общество.
    И да се върна в родната си държава, няма да избяга от българската идентичност. И в чуждите държави, в които съм била, дори и пред хора от моята собствена родина, аз се наричам българка.. с един малко различен произход.

    Фактът, че си се родил в една група, не ти дава право автоматично да се причисляваш към нея. Можеш да си намериш мястото в нея, а може и да не си го намериш. Законово ти имаш гражданството, но би било поза да се наречеш себе си част от едно общество, което не познаваш.

    По същия начин, когато емигрираш в чужда държава, да речем в Нова Зеландия.. ти не ставаш автоматично новозеландец. Дълги дълги години, дори говорейки езика и познавайки историята и културата им.. ти ще продължаваш да чувстваш себе си българин, а местните ще продължават да те различават. И това е нормално, това е резонно, това са дефакто правилата на групата, реално, не идеалистично, както ти ги виждаш.

    Колкото до българските турци, а аз познавам много такива, между които имам и много приятели, те не се наричат българи помежду си. Наричат се турци.
    Също така се разграничават от отделни други турски общности, например казълбашите в България, макар те също да са с български паспорт и да вярват в аллаха. Разграничават се и от кюрдите например, особено силно, въпреки единната религия и гражданноство.

    Толкова по темата кой къде е роден и докъде води това. Колкото до другата тема, която поставих, а именно мястото на джамиите в центровете на големите български градове, ще добавя само – нормално е и е изключително лесно разбираемо средностатистическия българин да гледа силно критично към турската култура. Сблъсъкът, исторически погледнато, между нашата и тяхната цивилизации, за който и първолаците в тая държава са чели, е наложил тази позиция, това усещане у средностическия българин. Вековната орисия на българите да бранят своята цялост от турците е факт и всеки, който се опитва да тълкува българската идентичност и нормите в българското общество в сегашно време, е длъжен да се съобразява с него, ако иска да бъде обективен.
    Такива неща са характерни за всяка една част на света. Всяко общесво, всяка група.

    В този смисъл – за мен маанетата по 6 пъти на ден в центъра на Пловдив са си чиста проба търсена правокация. Както например и предизборните правокативни изказвания на Доган преди години. Те са търсени от политическата върхушка, защото задвижват гласоподавателя. И под това някой „да защити тази държава“, имам в предвид именно да се намери един политик, който да се противопостави на моралния натиск, който тези правокации оказват върху българското население. Аз слагам знак на равенство между тях.
    Да, турската религия е ок. Както и всяка друга религия. Но, джамиите нямат място в центровете на градовете с преобладаващо българско население, така както огромния порно-плакат на водка Флирт дълги години нямаше място върху фасадата на Националния дворец на културата в София. Нещата просто не вървят ръка за ръка. Просто нямат място заедно. НЕ защото религията ‘ислям’ конкретно обижда българите, така както кодошът с балканския кенеф ги обижда, а защото маанетата в центъра са в разрез с ценностите, с които ни възпитават дълги години в училище – часовете по история, стихотворенията на Ботев и прочие. Това с което израства всяко българче, това което то познава за българщината, създава конфликт, и то много силен конфликт с присъствието на маанетата в центъра на града, с турските новини по националната телевизия и с турските сериали. Не е справедливо да ги има, не е етично. Пловдив не е Истанбул.

    Не е твърде сложно да се осъзнае. НЕ е твърде трудно да се приеме.
    Маането и турските сериали за един средностатистически българин са като пречупения кръст за един евреин, български, не български.. се тая. Навсякъде по света. Защото геноцидъд на турците над българите е факт, Лидия, и се помни. И народната памет и достойнство са сериозен фактор. Толкова. Приема се.. като фактите за комунизма, които наложиха в един хубав момент да бъдат премахнати много паметници от центровете на градовете ни.

    И накрая, но не на последно място, понеже ме питаш какво мразя.. Явно смяташ, че мразя турците, което за мен е просто допълнителен щрих към праволинейността на мнението ти.. Ще ти кажа – това, което мразя, е насилието във всичките му форми – физическо, морално, всякакво. Намирам, че всеки има право в разумни граници да защитава достойнството си и има право на съществуване, стига това да не пречи на съществуването на другите. Останалото противоречи с моите ценности.

  14. И последна добавка, за да ме разбереш по правилно. ТИ по начло си изместила центъра на проблема. Смяташ, че всяка група има право на комфортно съществуване навсякъде. Аз смятам, че запазване на достойнството не е равно на запазване на комфорта. Има и по-ценни неща от непременния комфорт и приемане на всичко и всички навсякъде.
    И проблемът тук не е е в това, че някой се опитва да изключи турците като общност и правото им да изповядват своя религия. Проблемът е в загубения БАЛАНС на ценности в това общество, който води до конфликт. В двойния стандарт, по който се третира едно и също нещо. И във фактът, че България е слаба, разградена държава, в която няма правила, които да работят.

    Проблемите не се решават принципно, ясно, еднозначно, конкретно. Позициите не се отстояват, просто се маркират..

    Извън разните вандализми на маргинално насторени индивини, които си описала и които по между впрочем се случват и спрямо други религии, включително и християнската – от никоя друга гледна точка не изглежда турското население в момента да е по-ощетено от българското.

  15. Само за да възразя набързо към последните коментари. „Такива неща са характерни за всяка една част на света. Всяко общесво, всяка група.“ Това далеч не е вярно. Вземете един доста по-съвременен пример с Германия и Франция. „Орисия[та] на българите(/французите) да бранят своята цялост от турците(/германците) е факт и всеки, който се опитва да тълкува българската(/френската) идентичност и нормите в българското(/френското) общество в сегашно време, е длъжен да се съобразява с него, ако иска да бъде обективен.“ Когато направите заместванията примера изглежда доста абсурден, нали? Има и естествена причина. Турция не е Османската Империя, както Германия не е Третият Райх.

    Няма да коментирам повече, връщам се към Васко, който усилено отказва да вникне в проблематиката на нещата.

    „Първо, не е вярно това: „преди тази група сама да се разграничи, някой друг я е разграничил”.“

    Това, което Вие не разбирате, е прилагателното „политическо“. Политически е един проблем, когато става въпрос за противопоставяне на интереси, и произхождащите от това асоциация и дисоциация. Това, че някоя група е мюсюлманска, не е политически проблем по начало. Политически проблем е, когато друга група реши, че трябва да се противопостави на групата, която изповядва исляма. Аз не изповядвам исляма, но политическата ми позиция е в защита на тази група. Виждате ли разликата сега? Мюсюлманската група се е определила като такава по религиозни причини, до момента в който някой не я отделя от обществото по политически причини и решава да хвърля камъни. Тук далеч не става въпрос за свещени текстове, а за насилието, което се упражнява върху група от хора.

    Сега. Джамията, за бога…, е обществено място! На това обществено място, а не къде да е, мюсюлманите изповядват религията си, събират се, тя ги обединява в известен смисъл. ЗАТОВА хвърлянето на камъни е срещу групата. Тук не групираме инциденти срещу мюсюлмани, а срещу мястото където тяхната общност се събира. ЗАТОВА това засяга цялата им общност.

  16. Такааа … значи следва да разбирам, че първолачетата в България учат … какво? Че „нашата цивилизация“ се е сблъскала навремето „с тяхната цивилизация“? И от това следва, че не е етично в центъра на Пловдив да има джамия?

    В такъв случай е излишно да уточнявам, че това което се чува от джамията не е „маане“, а „езан“, както и това, че познавам страшно много българи, които жадно следят турски сериали. Не че виждам връзката между турските сериали и обсъжданата тема, но все пак, нали водим разговор и една реплика води до друга🙂

  17. Турските сериали наистина нямат връзка с темата, защото никой никого не принуждава да ги гледа. Но езанът, когато се чува извън джамията, се натрапва на всички, които са наблизо. Оттук следва, че всички, които не го харесват, ще гледат на мюсюлманите като на общност, чието присъствие влошава качеството им на живот. Аз дори не мисля, че в това отношение османското ни минало е важно. Повечето народи на Европа никога не са били под мюсюлманска власт и въпреки това не искат (по израза на Тило Сарацин) дневният ритъм да се задава от зова на мюезина.

  18. Това са теми, по които всеки с вре да коментира без дори да си направи труда да съобрази фактите. Да вземем например този „И.“ по-горе (на януари 30, 2012 в 7:13 pm), който вероятно е същият като онзи „И.Г.“ (още по-горе:януари 27, 2012 в 6:46 pm) .
    Та въпросният „И.“, който сигурно се има за много образован човек, и затова ни дава акъл тук, се опитва да ни дава и примери с германците и французите. Наистина, беше създадена една такава легенда – как тези две страни и тези два народа през годините след втората световна война се били много сближили, преодоляли предишните си вражди, и т.н.
    Легенда на търкалета е това.
    Достатъчно е да погледнеш колко германци са отишли да работят и живеят във Франция – или, обратно, колко французи са отишли да работят в Германия…
    Е, много ли са? Ами никак не са много.
    Защо? Какво им пречи?
    Историята, както ни обяснява „И.“, не им пречи.
    Добре, тогава какво им пречи?

  19. ‎“Slave driver, the table is turn. Catch your fire, so you can get burn now. Slave driver, the table is turn. Catch your fire, you gonna get burn. Every time I hear the crack of a whip my blood runs cold. I remember on the slave ship how they brutalize our very souls. Today they say that we are free only to be chained in poverty. Good God, I think it’s illiteracy it’s only a machine that makes money. Every time I hear the crack of a whip my blood runs cold. I remember on the slave ship how they brutalize our very souls. Oh God, have mercy on our souls!“ Slave driver – Bob Marley

    Специален поздрав за темерутката, пардон – костенурката, и всички останали, които така и не разбрахa по коя точно специална струна в душата на средностатистическия българин свирят тия езани или по народному казано „маанета“, а решиха, че пак става въпрос за политика и прочие „софистицирани“ понятия…
    Според мен в живия живот теорията отстъпва път на практиката.. или най-малкото върви ръка за ръка с нея. За това ви давам друг пример, в крайна сметка – не сме единствения народ по света, който има такова петно в историята си („петно“, понеже „сблъсък“ явно не е достатъчно описателно). Както се вижда тука (да поясня) – за някои хора по света явно подобни чуства или да го кажа по изтънчено – настрой на нацията – не е необходимо да се прикриват, нито да се зачеркват. Те са си съвсем в реда на нещата… защото както казва (отново) Bob Marley:
    „If you know your history
    Then you would know where you coming from
    Then you wouldn’t have to ask me
    Who the heck do I think I am“

    @лидия
    Щом от всичко изписано от мен, макар и не със стила на един Радичков или вдъхновението на един Дебелянов.. но все пак с желание да успея да покажа една друга не малка част от истината – щом от всичко това на теб единствено ти стигнаха силите да разбереш, че „първолачетата в България учат … какво? Че “нашата цивилизация” се е сблъскала навремето “с тяхната цивилизация”? И от това следва, че не е етично в центъра на Пловдив да има джамия?“, смятам да спра с коментара до тук.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s