Гражданска война у нас?

Миналият ден майка ми каза, че най-вероятно напоследък в петъците водели мюсюлманите от нашия град да се молят в София, за да се молят  демонстративно на улицата пред софийската джамия. Била убедена, че е така, защото вече няколко пъти била виждала нашата централна джамия заключена в петък, а навън нямало, както обичайно, мъже, които да чакат за молитва или пък да си тръгват. Казах й, че най-вероятно след нападенията на 20 май хората се страхуват. Тя ме попита от какво се страхуват, а аз й отговорих, че и в нашия град има активисти на Атака, скинхедове и подобни. Не я попитах дали е сигурна, че е видяла с очите си заключената джамия или е слушала някакви предположения по някоя „патриотична” телевизия за да не се скараме на партито за рождения ден на сина ми.

Вчера, обаче, попаднах на новината, че отново е бил пребит мюсюлманин преди молитвата в Баня Башъ – намерен е в безсъзнание в локва кръв. Днес в сутрешното студио на БТВ се появи говорителят на Главното Мюфтийство за да коментира изявлението Мюфтийството, изпратено до националните и международните медии. Стана ясно, че в последните години има поне 120 случая на оскверняване на джамии, палежи, нападения над мюсюлмани и нито един случай не е разследван и няма наказани. Останах с впечатлението, че за водещите на предаването това са изолирани случаи. Аз, обаче, споделям мнението на Хюсеин Хафъзов, че това показва по-скоро тенденция на растяща нетърпимост към мюсюлманите. Препоръчвам да гледате предаването – ще ви отнеме 13 минути.

Преди малко, след като прочетох и изявлението на Мюфтийството, писах във Фейсбук на Хафъзов, за да му кажа, че подкрепям мюсюлманите, че отдавна пиша за турците и исляма в блога си, че ако иска, бих могла да публикувам изявление, в което да резюмира проблемите на мюсюлманите у нас и чувствата им, а също и един файл, в който да са събрани всички жалби, в които се описват споменатите от него 120 инцидента.

Писах му и това, че не намирам тази част от изявлението на Мюфтийството за коректна: „След този случай не чухме правозащитни организации, правителство, граждани, политически партии или който и да било да  порицае извършителите, да се разграничи от случващото се и да призове органите на реда към бърза реакция.” Не съм следила медиите, но въпреки онлайн отсъствието ми в първите дни, знаех за Фейсбук акцията с цветята, а аз самата също писах, макар и по-късно. Препоръчах на говорителя да следят по-внимателно медиите, включително и Интернет медиите.

В моя блог има тагове „ислям” и „турци”. Преди 3 години писах за опасенията си от евентуална гражданска война.

Благодаря на Майя Марков за интересния линк – разговор при Коритаров – Хафъзов, Емил Кало, Отец Александров – още през 2006

11 thoughts on “Гражданска война у нас?

  1. Същият Хафъзов още през 2006 г.:
    http://www.focus-news.net/?id=f4989
    проявяваше неразумно упорство по въпроса за звука от джамията:
    „ние не мислим нито да намаляме, нито да преустановяваме четенията на призива езан, било то от софийската джамия “Баня башъ”, или от която и да е джамия на територията на страната“, казва той тогава (2006 г.), и добавя: „Нашата религиозна практика задължава… призивът езан да се чува извън джамията.“ Подобни изявления той направи и на 6 юни 2011 г. по БНТ:
    http://ww.vbox7.com/play:5b5a3829
    http://bnt.bg/bg/news/view/54345/husein_hafsyzov_za_etnicheskata_tolerantnost

    Това, разбира се, просто не е вярно: добре е всички да знаем, че НЕ Е задължително „призивът езан да се чува извън джамията“ – достатъчно е човек да се запознае с практиката на мюсюлманите във Великобритания.

    Така че напрежението около джамията си е дело на самата джамия. Пускането на звук с такава несъразмерна сила (при положение, че никое друго вероизповедание в София не си позволява това) е предостатъчно като проява на неуважение към околните – и трябва да бъде осъдено от всички, които се имат за демократи или просто за нормално мислещи хора.

    Ако не друго, то ЕВРОПЕЙСКАТА практика в такива случаи е съвсем ясна: усилване на звука се разрешава – но само ВЪТРЕ в джамията.

  2. Ето как изглежда НОРМАЛНОСТТА в страните, които уж се опитваме да следваме:
    Това е сайтът на нов, съвременен, ислямски център в Мидълсекс, Великобритания:
    http://www.thesalaamcentre.com/
    А това:
    http://www.thesalaamcentre.com/Equus-Noise-Impact-Statement.pdf
    е доклад от 46 страници, посветен изцяло на оценка на шумовото въздействие от този ислямски център върху околната среда.
    И в този доклад изрично е отбелязано следното:

    „“
    4 It should be noted that the Azaan and lectures will only be broadcast within the Prayer Hall. The development will not include any external loudspeakers through which the Azaan could be broadcast.
    „“

    В превод:
    „“
    Следва да се отбележи, че Езанът и лекциите ще бъдат излъчвани само вътре в Молитвената Зала. Проектът не включва никакви външни високоговорители, през които би могъл да бъде излъчван Езанът.
    „“

    През юли 2010 г., когато в общинския съвет в Манчестър е било обсъждано предстоящо разширение на джамията, също изрично е отбелязано, че няма да се допускат никакви „външни високоговорители“:
    http://www.manchester.gov.uk/egov_downloads/085261 platt_lane.pdf

    Цитат:
    „““““
    12) No external loudspeakers, amplifiers, bells, tannoys, or other similar public address systems shall be used in association with the mosque or its ancillary uses, including the external transmission of ‘call to prayer’.
    Reason – In the interests of the amenity of the occupiers of nearby residential properties, pursuant to Policies DC26.4 and H2.2 of the Unitary Development Plan for the City of Manchester.
    „““““

    http://www.manchester.gov.uk/egov_downloads/092549_Al-Quba_Mosque__final_.pdf
    Същото изискване е записано и в решението за друга джамия:
    http://www.manchester.gov.uk/egov_downloads/Planning_and_Highways_28_May_2009__Application_084237__79_Heywood_St.pdf

    Трябва да сме наясно, че мюсюлманите в Европа в мнозинството си НЕ настояват да чуват именно по този начин призива на мюезина. И причината за това е много проста: викането за молитва от минарето е било необходимост в предишни епохи, когато е нямало ДРУГ начин вярващите мюсюлмани да узнаят кога е точният час, в който трябва да започнат своята молитва.
    Днес много мюсюлмани в Европа ползват за тази цел, разбира се, не минарето – а софтуера, който имат инсталиран на компютрите си и на мобилните си телефони (който софтуер освен всички необходими им звуци им дава и точната посока – към Мека – в която трябва да застанат по време на молитва).

  3. Pingback: Гражданска война у нас? | Bulgarian Blog

  4. За мен Хюсеин Хафъзов е огледален образ на Волен Сидеров:
    „Мнението на всички духовници и администратори на мюсюлманското вероизповедание е, че ненакърнимо право е, абсолютно право на всяко едно изповедание да извършва своите обреди и ритуали свободно. Така че ние не мислим нито да намаляваме, нито да преустановяваме четенията на призива езан, било то от софийската джамия „Баня башъ“, или от която и да е джамия на територията на страната… Нашата религиозна практика задължава призивът езан да се чува извън джамията.“
    http://www.librev.com/component/content/article/1256
    Ще ми се господата Сидеров и Хафъзов заедно с твърдите си ядра да наемат някое игрище и да решат въпроса помежду си, щом толкова им се бие и се изживяват като съвременни гладиатори.

  5. Ти и други граждани и цели организации издигнаха глас в защита на мюсюлманите на български. Г-н Хафъзов пише на английски, че никой не е защитил неговата общност. За читател, който не знае български, може да не е лесно да установи, че г-н Хафъзов лъже. Просто, но ефикасно.

  6. Е, само веднъж съм гледала Хафъзов и засега не мога да го сравня със Сидеров. Както и друг път съм казвала, на мен не ми пречат нито езаните, нито камбаните🙂

  7. @ Сирков: твърде много линкове водят до задържане на коментарите за одобрение. Вече одобрих🙂

  8. Какаво ще стане ако христиани парадират така с вярата си в Мека или Медина

  9. Лид, знам, че на теб не ти пречат, но те уверявам, че на повечето немюсюлмани езаните им пречат, а някои мюсюлмани признават, че на тях пък камбаните им пречат. За добро или лошо, ти със своята толерантност и широта на възгледите си в абсолютно малцинство, направо за Червената книга🙂.

  10. Ами ето една случка.
    Майка ми отива на църква. Бият камбаните на Александър Невски.
    – Какво са ги разбили тия камбани, да не би да идват американците! – казва й един случаен минувач.
    Майка ми се натъжава:
    – Ех, тези хора… не могат да разберат песента на камбаните.
    „И ще отидат в ада за това“, добавям си аз наум, но премълчавам, защото съм още дете и нямам никаква власт.
    Друго нещо, което съм чувал след църковен празник, е:
    – Е, добре, свърши цялата дандания – (това са думи, които съм ги чул от православен свещеник).

    Мен напълно ме устройва хората да не могат да носят религиозни символи на публични места или да не се вдига религиозен шум. Само че… природата не търпи празни места. Там, където преди години имаше комунистическа пропаганда и лозунги за петилетката, сега висят реклами. Невъзможно е улиците да бъдат чисти от шум. Чувал съм пенсионери с огорчение да казват, че сега „целият град прилича на един голям магазин“. Явно shopping-а е новата религия. Не можем да имаме чисти улици и това е.

  11. Pingback: Костенурката получи писмо от Хюсеин Хафъзов « полетът на костенурката

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s