За момчетата и мъжете (някои уточнения)

Наскоро писах един текст, в който твърдя, че момчетата имат нужда от внимание, закрила, подкрепа, менторство и пр. от страна на мъже, че тези неща в днешно време не достигат  и че във връзка с това би било добре в училищата да има повече учители-мъже. Свързах това с факта, че днес твърде много момчета са привлечени от неонацизма, агресията и пр. Някои откриха в това парадокс – как става така, че днешните момчета растат край жени, а стават агресивни. Имаше и разсъждения на тема какви биха били любимите занимания на момче, отгледано от хомосексуална двойка жени – шиене на гоблени и пр. Така стигнах до извода, че е нужно да направя някои уточнения.

Ще говоря за момчетата, които се раждат с биологичен мъжки пол, както и мъжка сексуална идентичност – т.е. възприемат себе си като момчета, а не като момичета, родени с лош късмет в мъжко тяло. Сексуалната ориентация на тези момчета в случая няма значение. Ще пиша за хомо, хетеро и бисексуалните момчета, които възприемат себе си като мъже. Основната ми идея е, че всички тези момчета, докато растат, се идентифицират с момчетата, с мъжете и съответно възприемат като  поведенчески и пр. модели именно момчета и мъже.

Всички тези момчета може и да са обградени от жени (вкъщи, в училище), но намират своите модели за подражание, ментори и пр. Често те не се познават лично с тях; всъщност въпросните личности може и да са съвсем фикционални – герои от филми, например. С други момчетата общуват онлайн, на улицата и пр. Някои от тези хора са възрастни, а други юноши. Големият въпрос е какви са тези хора. Биха ли могли да дадат добър личен пример, да осигурят подкрепа, насърчение, вдъхновение, които да помогнат на подрастващите момчета да станат етични, отговорни, силни и добри хора?

Смятам, че момчетата винаги имат примера на други момчета и мъже. Когато липсват добрите примери, лошите са тези, от които се учат. Когато им липсва подкрепата и вниманието на пораснали мъже, момчетата, търсейки подкрепа и внимание, попадат на други момчета или инфантилни мъже. По този начин невежите се учат от други невежи. Ето така се раждат момчешките банди, например. Ето така с момчетата се злоупотребява. Ето така момчетата се научават да злоупотребяват с други хора.

Разбира се, момчетата не учат само от собствения си пол. Като майка, която е отгледала син без баща, виждам, че синът ми е възприел много неща от мен. Струва ми се, обаче, че има чувствителни моменти в развитието на момчетата, когато за тях е важно да се утвърдят именно като мъже, да се уверят че са мъже, да го покажат на света. Точно в тези моменти е важно наоколо да има мъже, достойни за подражание. Може да са учители, вуйчовци, дядовци, съседи, а дори и хомосексуални мъже, които са близки приятели на лесбийската двойка майки на момчето. Да, дори последното го казвам убедено, изхождайки от личен опит: може да не съм била в лесбийска двойка, но имам гей приятели, които са дали отличен пример на сина ми.

12 thoughts on “За момчетата и мъжете (някои уточнения)

  1. Мисля, че и за момичетата е важно да имат мъжки примери около себе си, докато порастват. Подкрепям нуждата от повече мъже-учители, но те бягат от сферите, където заплащането е ниско.

  2. Като майка, отглеждаща 2 деца с различен пол сама (по различни причини) съм също съгласна 100% с написаното. Както и със забележката на Ким за мъжкото присъстие в израстването на момичетата.

  3. „Точно в тези моменти е важно наоколо да има мъже, достойни за подражание.“

    Ето ТОВА е същността. Браво бе, Лидия, нацелваш ги точно нещата от известно време…😉

  4. В ‘Боен клуб’ имаше точна реплика по тоя въпрос- ‘Ние сме поколение от мъже отгледано от жени’

  5. Всички грешите! Децата винаги са отглеждани от жени. Особенно едно време преди 80-те – защото е въпрос на културен мироглед.. Ако пък някой прилича на майка си – най -вероятно е въпрос на гени. Все пак да гледаме повече в историята. Но последните поколения са израсли с пет към едно учителки срещу учители, или изобщо да няма учители мъже в учлище.

  6. Възпитание от майките, но зависи в каква културна традиция.

    Проф. Асен Баликси ми е разказвал за изследванията, които е правил докато е бил студент на Маргарет Мийд. Наблюдаване на майките от разни етноси и културни традиции в космополитния Ню Йорк и как възпитават децата си. Сядаш в парка, наблюдаваш и записваш. И виждаш най-различни подходи – при англо-саксонките, при италианките, при негърките, при азиатките и пр. и пр. и пр.😉

    Говорили сме с него много интересни неща за наблюденията му за начина, по който българките отглеждат и възпитават децата. И съвсем точни наблюдения – и аз съм виждал същите неща, пък съм ги изпитвал и на свой гръб като дете. Само че обикновено не им обръщаме внимание. Не ги осъзнаваме.

    Малко дълго е за обяснение в един постинг, но съм съгласен, че това възпитание определя до голяма степен характера на бълг. мъже и има отношение дори към социално-икономическото положение в България в момента.😉
    Съвсем накратко – българката има преобладаващо забранителен и „охранителен“ стил на отглеждане и възпитание, което не е добре за момчетата.

  7. @ Мел: искаш да кажеш, че докато растат момчетата не са имали никакъв допир до мъже? Не мисля. Дори в култури, в които мъжете нямат НИКАКВА намеса в домашната работа, мъжете участват във възпитанието на момчетата – просто това се случва след определена възраст.

    @ Черен Вълк: културната традиция на майките е друга тема🙂

  8. Всеки, който цитира „Боен Клуб“ и НЕ е американец ме кара да го гледам с учудване и с лек интерес какво смята, че ни казва.

    Колкото до последното, липсата на ролеви модели е сериозен проблем, съгласна съм. Но не съм сигурна, че мъжете учители ще решат проблема.
    Но да, определено съм съгласна, ролеви модели са нужни.

  9. Аз съм на 19 и да ти кажа това го осъзнах преди година и нещо, когато ми се наложи да се справям с адски много неща сам, но примера на всичкото женско около мен не вършеше работа, докато примера на мъжете ми вършеше работа… А от какви мъже съм взимал пример чак ме е срам… Разни блогъри, далечни приятели, герои от филми (не се прави и ти си го правил/а!) и т.н. Ама е готино… Особено когато опита на любимия ти герои вземе, че ти свърши работа😀

  10. Ясно е че жените разбират по-добре момичетата – защото са били такива и са от един пол. А мъжете ще разберат момчетата – това е ясно – един пол – и една история.. И в учлище е така. Едно време момчетата са яли само бой за възпитание, един войник едно време последните му думи са били – „О майчице“ . . Сега не знам. Но Левски, Ботев, Димитров, – чували сме за майките им най вече..

Вашият коментар

