Вместо рецепта за козунак

Днес хванах такси и попаднах на един шофьор, с когото съм пътувала неведнъж. Той обича да говори, но не е досаден и досега не е говорил глупости. Понякога и аз се включвам и монологът се превръща в разговор.

Днес ми каза, че снощи в църквите имало доста по-малко хора отколкото друг път, а аз отговорих, че никога не съм влизала в църква на Великден и нямам желание, понеже не ми се иска да ми запалят косата със свещ и пр. Той ми каза, че отдавна не е влизал в джамия. Разказа ми и за сина си, който по едно време бил доста запален по религията и дори искал да стане духовник, но (за щастие на родителите си) накрая се отказал. Сега живеел в Западна Европа и всеки ден посещавал джамия, не пиел, не пушел.

Аз му разказах, че аз самата не съм кръстена, че и синът ми не е кръстен, макар че майка ми по едно време е настоявала, а той,  петгодишен й отговорил „Ние с мама сме будисти”. Както и това, че горе-долу по същото време е искал да стане „монас”, вероятно под влияние на телевизията, след като е гледал за децата в будистките манастири, но скоро се е отказал, а по-късно в началното училище сам е посетил църква, за да си поговори със свещеника по интересуващи го въпроси.

Човекът ме посъветва да не спирам сина си ако иска да ходи в църквата, защото това е много хубаво. Предполагам, че ме е помислил за атеистка, която гледа на религията с насмешка. Това не е точно така, но няма как да му обясня, че не съм си избрала религия, но не съм и атеистка и пр. Замислих се за това, че обикновено държа да се разгранича от християнството – не защото не ми е близко, а защото не обичам да съм християнка по подразбиране. Дадох си сметка, че всъщност съм доста по-близо до християнството от много хора, които ходят в църквата и знаят какво точно се прави там. Но съвсем по същия начин съм близо и до други учения. Не по-малко близо.

Спомних си за онова чудесно есе – единственото смислено есе на тема „Какво ме прави християнин”, което бях дала за незадължителна домашна на всички ученици, които в една дискусия се бяха самоопределили като християни. Написа го Хава (Хаджиибрям), която показа, че споделя основни християнски принципи, въпреки че не се смята за принадлежаща към която и да е религия.

След това се замислих дали в нашия град има Суфи и дали някой ден да не подаря на този човек някоя книга за суфизма.

Христос Воскресе!

3 thoughts on “Вместо рецепта за козунак

  1. Pingback: Under The Radar – 4 « Vanya's Weblog

  2. За да си закачи човек на ревера някаква религия, трябва съвсем честно да си отговори, дали вярва на основни постановки от нея – има ли един бог, има ли много богове? Говорили ли е бог на Авраам, Моисей, Исус, Мохамед, възкръснал ли е Христос, ? Ако тези въпроси предизвикват чувство на интелектуален срам, няма какво да се лъжеш, че си вярваща или че си търсиш религия. Просто се отнасяш толерантно с вярващите, не им се връзваш на приказките и си живееш мъдро живота. Защото където свършва религията, започва мъдростта.😉

  3. @Дадох си сметка, че всъщност съм доста по-близо до християнството от много хора, които ходят в църквата и знаят какво точно се прави там.@

    Тук се сещам за една мисъл на Алберт Швайцер: „Греши този, който се мисли за християнин, само защото ходи в църквата.“

    На Великден бях в Гърция. Там празнуват Рождество с бомбички и фойерверки, както при нас на Нова година. Привидно са доста набожни, но въпреки всичко през цялото време в главата ми кънтеше тоя цитат… Някак си останах с впечатлението, че при тях ходенето в църква и обичаите са по-скоро навик, място за контакти, демонстрация. Може и да не съм прав, разбира се. И дано да не съм прав.

Вашият коментар

