Къде е мястото на кучетата

Преди малко получих покана за следния протест: „Да върнем помиярите на паркинга пред хотел Диана 1 в Дианабад„. Протестът е безсрочен  „докато всички прибрани помияри не бъдат върнати по местата им!“. Аз няма да се присъединя към протеста, но имам въпроси:

Дали обезпаразитените и кастрирани бездомни кучета са безопасни за хората? Моите дългогодишни аматьорски наблюдения по улиците на нашия град ме карат да се съмнявам. Наскоро наблюдавах как едно такова куче се хвърляше по лятна бебешка количка и как майката на бебето се мъчеше да го прогони. Може просто да е искало да се порадва на бебето, но няма как да бъдем сигурни.

Къде всъщност им е мястото на бездомните кучета? На този въпрос един от организаторите отговори: „Мястото им е на улицата, в градската среда, разбира се!“ Не съм съвсем сигурна. Струва ми се, че бездомните кучета са склонни да се събират в глутници и да се държат по начин, който е по-подходящ за среда като дивата природа. Градската среда е нещо различно – създадена е от човека, а една от причините за създаването й е нежеланието на човека да живее сред дивата природа, където да съжителства с глутници диви кучета, например.

Мисля, че кучетата имат място в града, но не и като бездомни. Ето защо приветствам практиката да се прибират в приюти, които да ги третират добре и да насърчават осиновяването им. В Блогосферата на Дневник съм попадала на блога на организация, която се занимава с подобни неща. Ето линк, ако някой се интересува от осиновяване на бездомни животни или доброволчество, свързано с това.

21 thoughts on “Къде е мястото на кучетата

  1. Лошото е, че бездомните кучета са бивши домашни. Голям брой от тях. Разбира се има и поколения родени бездомни. И кой е виновен? … а животът си продължава

    Цитирам от twitter един мой вече бивш контакт:
    Някой иска ли котката ми.? Не я понасям, утре я изхвърлям навън.

    Та така и с кучетата.

    Чудни истории можеш да чуеш за „горди собственици“ в приюта в Богров.

  2. Чакаш някой да построи приюти за 10 хиляди (и то по данни на Екоравновесие, които имат интерес да ги занижават) бездомни кучета.
    Ако някой вярва, че това ще стане е много наивен.
    Или ще решим въпроса като в цивилизованите държави (повярвай, не е с кастрация и връщане!), или ще си търпим глутници завинаги.

  3. Ако наистина са толкова много, наистина не ми е ясно как ще се построят толкова приюти и откъде ще се намерят толкова приемни семейства. Истината е, че на няколко пъти съветвам мои познати просто да ликвидират кучетата, които тормозят техния квартал. Аз бих го направила ако друго решение няма.

  4. Нека да не звуча голословно, а с факти:
    Екоравновесие за броя на скитащите кучета в София (това е началото на 2010, оттогава едва ли са намаляли) – http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/02/02/851777_bezdomnite_kucheta_v_sofiia_se_uvelichavat/

    Колко събира в момента приюта в Сеславци? Според горната статия 60-70, този в Богров е за 400. Има и един зад Зоопарка, той е много малък.

    За това как наистина се прави в цивилизованите държави, вместо социалния експеримент на наш гръб с кастрирането съм писал тук – http://www.kenanoff.com/blog/archives/1533

  5. O, Боже! Мислех, че говориш за броя им в цялата страна, а то ставало въпрос само за София!

  6. Ще започна с това, че трудно изтрайвам двукраки, които се страхуват от кучета. Този страх обикнавено издава някои кофти страни на личността, които в междучовешкото общуване не се виждат веднага, но рано или късно лъсват като червен маймунски задник. ;)))
    не случайно казвам „двукраки“, защото за мен поне 90% от т.нар. хора нямат право да се наричат с това име. Още не са се развили до човешко състояние.
    Това като въведение. )))))))

    Най-лесно е да се избият кучетата. Но… това води винаги до увеличаване броя на бездомните кучета. Т.е. на мастото им идват нови, изхвърлени от стопаните си. Когато кастрираните кучета останат на място, те не позволяват прииждането на нови. А все пак са кастрирани и ваксинирани.

    Относно територията. Имат територия и имат прваво на нея. защото те не са виновни, че една значителна част от двукраките нехаят за домашните си любимци и тяхното потомство и ги изхвърлят без да се замислят на улицата. Т.е. кучетата имат СЪЩИТЕ ПРАВА върху тази територия, както въпросните друкраки.

    МВежду другото следващата стъпка след отричането на тези права на кучатата е отричане на правата на определени групи хора… И оликновено точно така става.

    Проблемът е в това, че на тази планета двукраките са прекалено много. Много повече, отколкото планетата може да издържи.

  7. Вторият параграф от горния коментар може да се използва като задача в час по логика.
    Има точно 4 логически грешки само в този параграф. Все едно е написана рецепта за кьопоолу. Толкова е полезно за дискусията…
    Имам чувството, че 9/10 от уж образованите българи не са учили логика, а от тези, които са, почти никой не помни нищо.

  8. Черни Вълко, децата, които биват преследвани от глутници кучета, нападани и събаряни на земята от тях (да не продължавам нататък) може и да имат доста кофти страни на личността, които един ден може да лъснат като маймунски задник, но ние, двукраките, предпочитаме да се погрижим за своите двукраки деца – точно както биха направили и четирикраките ти приятели, когато усещат заплаха. Сега може да кажеш, че четирикраките имат повече основания да се страхуват🙂

    Ще ти припомня, че и птиците са двукраки. Това прави ли ги по-малко ценни от четирикраките? И изобщо, би ми било интересно да прочета теорията ти, която може да внесе яснота по въпроса как броят на краката е свързан с ценноста на биологичните видове? Дали ако правилно съм схванала логиката на изказването ти, стоножките ше се окажат по-специални от най-специалните?

  9. @Black Wolf
    Не искам да звуча грубо, обаче този коментар е пълна тъпотия по толкова много начини, че не знам дали искам да ги изброявам.

    Ако избием кучетата, щели да се умножат? Ти сериозно ли? Ама наистина??? Знаеш ли, че огромната част от уличните псета всъщност изобщо, никога не са били домашни? Ни-ко-га. Родени и израснали по улиците са. Естествено, че има малоумници, които си изхвърлят любимците на улицата, и естествено, че трябва да си носят отговорността, но това не означава, че трябва да се оставят дивите зверове да се разхождат по улиците. Истински контрол ще е възможен едва когато тези десетки хиляди, които кръстосват София, изчезнат от там. Не и преди това. Не и докато едно или дори сто изхвърлени псета са напълно незабележими статистически на фона на останалите. А в момента е така.

    Живея в може би най-тихия квартал в София. Дори в най-натоварените часове улицата ми е тиха и спокойна. Докато не дойде времето малко след полунощ и не започнат кучешките боеве. Ей Богу, толкова шум, лай, квичене и какво ли не ме държат буден с часове. Дори следобед редовно се случва да те пресрещне глутница псета с лай от входа още. Заради псетата шестнайсетгодишната ми сестра не смее да излезе сама дори до кварталния магазин. Искам това да спре.

    И недей да говориш, че който се страхува от кучета, е кофти човек, понеже това е абсолютна простотия. Ако видиш срещу себе си глутница зверове, всеки от които е поне на половината от телесното ти тегло, да облайват де що човек мине покрай тях, ще се стресираш сериозно. А ако си дете? Ако си втори клас, метър и двайсет на ръст и трийсетина кила тежък, и всеки от глутницата помияри е по-голям, по-тежък, по-силен и по-зъл от теб, дали няма да се плашиш от тях, а? Когато бях в шести клас, сбирщина ОГРОМНИ псета обсаждаха вечер входа на блока, в който живеех, и не пускаха никого да се прибере В ДОМА СИ без бой. Буквално. Не можех да се прибера сам от училище, трябваше баща ми да ме посреща. И да носи дебела сопа, за да ме пази.

    Та така… Що се отнася до кучетата и правото им на територия… Нека. Стига, обаче, да ми вредят не повече от врабчетата и гълъбите по улиците. Но! Докато ме държат буден посред нощ, превръщат улицата, която обитавам, в бунище, тормозят, плашат и застрашават живота на близките ми, създават реална и голяма опасност за всяко дете от моя биологичен вид в квартала и като цяло техният живот пречи по какъвто и да било начин на човешкия, право на територия около човека НЯМАТ. Това е.

    А щом даваш на кучетата право на територия, даваш ли го и на хлебарките? Или на комарите? Или на бълхите? Или на плъховете? Или на всевъзможните паразити, които избиваш с отрова и капани?

  10. Много се радвам, че имам насреща си толкова интелигентни събеседници, които дори разбират от логика и логически грешки… О, аз не мога да се меря с тях, признавам си! Къде ти…

    Разбирам, че се страхувате. Много от нашите съграждани се страхуват от малцинствата, от чужденците, от всичко, което излиза извън тясното прозорче на живуркането им. И вероятно биха приели премахването на всяко различие без колебание, както тук някои хора приемат примерно избиването на кучетата. Ето затова аз ги смятам за двукраки, не за хора.
    Така че ако някой се е разпознал в този образ проблема си е лично негов, не мой, много съжалявам. Впрочем паразитен израз – въобще не съжалявам. 8)

    Прочее, около дома ми живеят поне три глутници кучета (всяка от 4-5 екземпляра). Да, случва се да проявяват агресия, макар че имам много интересни наблюдения спрямо кого и кога. Доста е любопитно да се наблюдават човешките реакции в такива ситуации. Да, опитаха се 2-3 пъти и на мен да показват „характер“, но… нещо се отказаха. ;)) Сега когато мина покрай тях (в смисъл на една крачка примерно, което аз обикновено правя съвсем умишлено) или демонстрират незаинтересованост, или тичат да въртят опашки…😉

    Между другото, Tigermaster, къде са тези ОГРОМНИ кучета? Отдавна си търся именно огромно куче. Кажи къде са да ида да си хвана едно.
    Иначе относно мнението ти за това дали коментара ми е пълна тъпотия ми е точно през оная работа…

  11. Черни вълко,

    Държиш се гнусно. Мисля, че и сам го осъзнаваш. Няма да ти отговоря в стила, който заслужаваш, единствено от уважение към блога. Само ще те помоля да задържиш псевдоморалистичната простащина за себе си. `щото, Вълко, хората не се страхуват от кучетата без причина. `щото ежегодно излизат десетки новини за осакатени или убити от озверели глутници „двукраки“, както им викаш. Или не, те са кофти личности, не са хора, нали, понеже псетата усещат Лошото и го нападат… Айсиктир. Случвало ми се е да ме нападне куче на улицата. Напълно непровокирано. Дори не го бях *видял*, преди да сключи зъби около глезена ми. Ама то и аз съм кофти човек, амчикак?!? Че как може иначе? Как щяло да съм не-кофти, при положение, че държа повече на близките си, отколкото на въшливите помияри по улиците? Зъл съм, цял злодей, заслужавам, ами! Даже гнусното псе трябваше да ми откъсне ходилото, вместо само да ми разпори обувката, ама к`во да се прави? Сигурно щеше да довърши праведното си дело, ако не го бях вероломно сритал в зъбите, ама на! Кофти човек съм, дума да няма!!!

    Сега сериозно… Разкъсаното дете, пардон, малолетно двукрако, решило да си поиграе в пясъчника, който глутница псета е обособила като своя територия, лош човек ли е? Осакатеният човек… ъъъ, двукрак, нападнат от Зверовете само защото е решил да потича в парка, заслужава ли това? Или… Явно да, понеже, нали, песовете нападат страха, пък който се страхува, има ужасен характер. А какво, който има ужасен характер, заслужава да умре явно…

    Прочее, страхът от кучетата, както казах, е оправдан. Минеш ли покрай глутница обилно облайващи те псета, си наясно, че ако някое, така, средно големичко от тях ти скочи, ще те събори, пък после ще дойдат и дружките му… После шевове в болницата, ваксини, лечение… Или погребение, ако нямаш късмет. Ама, нали, кофти човек си…

    Впрочем, препоръчвам ти, ама наистина, да запротестираш против избиването на хлебарки, мухи, комари и прочее паразити, които ти самият убиваш, без да ти мигне окото. Не ми разправяй, че би оставил апартамента си да се напълни с хлебарки, понеже просто няма да ти повярвам. А хлебарките, колкото и да се опитват, не могат да те пратят спешно в болницата с нужда от шевове, вярвай ми.

    Така де… Аз съм ЗА избиването на уличните кучета. Не казвам, нали, йок да ги разчленим с брадва. Има си хуманни начини да бъдат евтаназирани. А съм ЗА, защото друг начин десетките хиляди помияри да бъдат разкарани НЯМА. Кастрирането не върши работа – тогава просто по-агресивните некастрирани псета изгонват кастрираните от територията им и всичко си продължава постарому – просто е невъзможно десетки хиляди кучета да бъдат кастрирани достатъчно бързо, та междувременно да не си наваксат с потомството. Едва след като изчезнат псетата от улицата, може и ТРЯБВА да се вземат сериозни мерки срещу идиотите, които си изхвърлят любимците. Но преди това каквото и да се направи в тази посока, няма да свърши работа.

  12. Pingback: За бездомните кучета и любовта необяснима « Моето ъгълче

  13. „Т.е. кучетата имат СЪЩИТЕ ПРАВА върху тази територия, както въпросните друкраки.“

    Не, нямат. Не са строили сградите, не са правили пътеките и зелените полщи, не плащат данъци за подръжка и почистването.

    Гората е територия на диви животни. Градовете са за хората.
    Ако отидеш да живееш в гората, нямаш основание да се оплакваш, че те е нападнала мечка, вълк или друго диво животно, но в града това е недопустимо.

  14. Гората, която е територия на дивите животни намалява със всеки изминат ден. Дори не с дни, а с часове – можеш да намериш (не ми се рови сега из Мрежата) всеки час колко декара гори изчезват от лицето на Земята.
    Двукраките отнемат на останалите си съседи по планета НЕПРЕКЪСНАТО жизнената им територия. И не просто отнемат територия – унищожават я. Е, надявам се, че ще се опомнят един ден. Или поне ще си платят.😉

    Тези кучета не са паднали от Марс. Не са по своя воля в градовете. но щом са там, имат своите права.

    Двукракото, което има наглостта да се нарича човек, НЯМА повече права от другите живи същества на Земята. ХОРАТА го знаят – и са го знаели от дълбока древност. Надявам се все пак броя на хората да се увеличава, а на двукраките да намалява. Станаха прекалено много…

  15. Вълк,
    Откровено казано, постове като твоя ме вбесяват адски много. Псевдоекологичната ти моралистичност може и да звучи добре в ушите на някой второкласник, но за достатъчно пораснал двукрак с глава на раменете е просто абсолютна глупост. Досаден си, държиш се противно, избягваш истинските аргументи, налагаш собственото си мнение и проявяваш пренебрежение към собствения си биологичен вид. Ако бях на мястото на Lyd, просто щях да те изтрия.

    Ще го кажа отново. Съвсем сериозно те моля да отговориш на въпроса, с който смятам да завърша.
    Така… Ако ми кажеш, че не убиваш всевъзможните хлебарки, комари, мухи, плъхове и какви ли не паразити, които биха нападнали дома ти, просто няма да ти повярвам. НИКОЙ няма да ти повярва, защото това би било доста долна лъжа. Та въпросът ми е простичък:
    Защо, по дяволите, не се загрижи за правата на всички тези паразити, а се замисли точно за тези на най-опасния и вреден паразит в човешките градове? Хлебарките и мухите даже не ти вредят по абсолютно никакъв начин, мани другото. Та така… Защо защитаваш псетата, а не хлебарките?

  16. Tigermaster, хубаво е, че се вбесяваш. Това говори, че съм прав.😉
    но нещо бъркаш – не говоря за собствения си биологичен вид. говоря за двукраките. Те не са от моя вид. :8

    Ти какво си мислеш, че не ме е хапало куче? Случвало се е. Освен това съвеста ми има две кучета, признавам. Не искаха да се откажат и… се наложи да си пробвам Мората.😉 Но това са сигурно 0,01% от всички улични кучета. За останалите почти 100% двукраките просто мислят с омраза и егоизъм. които пак повтарям – при удобен случай проявяват към останалите двукраки.

  17. Ясно. Отново отказа да отговориш на простия ми въпрос. Евала за аргументацията. До тук с опитите да се аргументирам пред теб. С двукрако като теб не може да се спори.

  18. Разбира се,4е ние и само ние сме отговорни за бездомните ку4ета,като „най-мислещи и съзнателни“ съответно същества на планетата Земя.Същества,забележете,от които другите по-неразвити интелектуално видове зависят!И да то4но така е,бездомните ку4ета не са се появили от нищото- първоисто4никът им сме пак ние.Да, има такива второ и енто поколение,но те пак са създадени от тези същите „домашни любимци“,защото в градовете те не се самонастаняват и не прииждат,както правят хората,не им придавайте нетипи4ни 4ерти.
    Ку4етата са около нас,защото НИЕ (като едно цяло,като общество)ги изхвърляме и не ни е грижа то4но как и колко те се размножават.Аз(въпреки 4е,съм майка с коли4ка и 4е съм прибрала от улицата 2 такива ку4ета),ти ,ние,вси4ки заедно носим вина за това нелепо и абсурдно състояние,за глутниците по улиците и за нахапаните хора.И докато някои индивиди се абстрахират и отделят от тази обща отговорност с тезата,4е разбираш ли,било неправилно отношението на хората,но кво да се прави…проблемът няма да из4езне,няма да се реши сам и определено нищо няма да се постигне с избиването им.Защото Пешо и Гошо утре пак ще си купят модерна порода за гарсониерата,а после ще се сетят,4е ку4ето не е като саксия с мушкато и изисква доста пове4е грижи и внимание,пък дори и финансии и ще го зарежат в квартала-кво пък нали е ку4е-ше се оправи!И те се оправят,а агресията при животните, мили ми умници, никога не е безпри4инна.Така 4е,да, още много деца ще бъдат нахапани и не ку4етата,а вси4ки ние и само ние ще сме си виновни за това.Аз ли4но не виждам проблем в логи4еската връзка ПРЕСТЪПЛЕНИЕ–НАКАЗАНИЕ,така 4е това не ме притеснява!
    А ето и още нещо,което ми се стори интересно и по темата.Мой познат,имащ ку4е твърди,4е той оби4а животните,но само ДОМАШНИТЕ и наистина малтретира и ненавижда ули4ните псета.Това е много подобно като да твърдиш,4е оби4аш децата,ама само тези с родители(4истите и спретнати),а вси4ки останали за теб не са деца!

  19. И тоя проблем,като всички у нас остава неразрешим,въпреки многобройните нещастни случаи на пострадали хора от кучета.Скоро дъщеря ми сподели,че пред общежитието в София,където живее има глутница кучета,едно от които неведнъж е нападало хора,включителнио и нея.Попитахме я,дали ръководството знае и дали ще предприемат нещо по въпроса,отговорът беше да,знаят,но не могат да направят нищо и това на нас ни прозвуча като нещо естествено,въпреки,че моето вътрешно Аз се съпротивляваше и ми се искаше да се обадя на някого от това ръководство,но знаех,че няма смисъл.Какво направи дъщеря ми ли,ами купи си от оръжеен магазин уред,който прогонва надалеч кучетата,казва се кучегон и да ви споделя,оказа се,че наистина действа!:)

Вашият коментар

