Поп-суфизъм

Преди няколко седмици някой препоръча TED лекция на турската писателка Елиф Шафак. Лекцията ми хареса и потърсих информация за писателката. Оказа се, че има преведена книга на български и че всъщност бях виждала книгата в книжарницата, но не бях я разгръщала – понеже корицата никак не ми беше подсказала, че става въпрос за суфизъм.

Побързах да поправя грешката след като разбрах, че един от главните герои е мистикът Руми. Ако повече ви харесва, бихте могли да възприемате книгата като биография на Руми, но това не е единственият начин на употреба.

Може да се използва като книга с 40 премъдрости, понеже съдържа 40 „правила на любовта”. Ако се фокусираме върху четенето на правилата, бихме могли да я определим като книга за самопомощ, но това не е едиинственият начин на употреба.

Книгата може да се чете като роман с две сюжетни линии – едната описва взаимоотношенията между странстващия дервиш Шамс от Тебриз и книжника Руми от Коня, на когото предстои да се превърне в поета-мистик Руми. Другата линия е съдбата на застаряваща американска съпруга в началото на 21 век.

Звученето ми напомня за орхан памуковия „Името ми е Червен?” – заради хора от разказвачески гласое.

Книгата се чете много леко и приятно, но не съм убедена, че разкрива достатъчно за суфизма. Не че аз съм кой знае какъв спец, де.

Тъй като темите за суфизма и исляма са ми интересни, купих си още една книга, „Сърцето на исляма”, за която ще пиша, когато му дойде времето.

5 thoughts on “Поп-суфизъм

  1. Lyd, няма да имаш проблем с книги на английски нали? ;)))))

    За суфизма ти препоръчвам книгите на проф. Сайид Хусайн Наср. Ако ми дадеш твой имейл мога да ти прятя някои неща в електронен вид.
    (Между другото, има една негова книга преведена на български).

    Негови статии онлайн могат да се прочетат тук (заедно с биографични бележки):
    http://www.worldwisdom.org/public/authors/Seyyed-Hossein-Nasr.aspx

    А в онлайн библиотеката има доста статии за суфизма (трябва да се въведе съответния термин за търсене в търсачката отляво)
    http://www.worldwisdom.org/public/library/default.aspx

  2. Lyd, предполагам, че книгите по темата на английски няма да те затруднят.😉

    Бих препоръчал за суфизма книгите на проф. Сайид Хусайн Наср.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hossein_Nasr

    http://www.worldwisdom.org/public/authors/Seyyed-Hossein-Nasr.aspx
    Във втория линк има няколко негови статии онлайн.

    Впрочем, една от книгите му е преведена и на български. Ако искаш, мога да ти изпратя в електронен вид книги за суфизма. Стига да ти знам имейла…😉

    Добри статии за суфизма могат да се видят в тази онлайн библиотека:
    http://www.worldwisdom.org/public/library/default.aspx

  3. Мерси за коментарите. Били са задържани за одобрение – вероятно заради повечкото връзки🙂 Мейлът ми се вижда вдясно до снимката ми – в значката на Фейсбук🙂

    Нямам проблем с английския.

  4. Pingback: Американски дервиш | полетът на костенурката

  5. Pingback: Елиф Шафак – самодоволна и досадна | полетът на костенурката

Вашият коментар

