Вероучение?!?

Тази сутрин, когато с Пипи се разхождахме из квартала, реших за втори път да минем през двора на църквата. Първият път малко се притесних да не би да ми направят забележка за неугледното облекло и за това, че използвам двора за улица и замислих някакъв отговор ала Исус, който да хвърли предполагаемата заядлива лелка в размисъл … или по-скоро да й затвори устата, ако трябва да бъда реалист. Днес вече нямах никакви задръжки да прекося двора по анцуг и джапанки.

На вратата видях съобщение за литийно шествие, което да настоява за въвеждането на вероучение-православие.

„Защо точно православие?”, питах се аз, намираща се от две седмици в суфистки период и четяща от вчера книга за исляма. Православието е религията, която познавам най-малко и която досега не ме е заинтригувала достатъчно – нищо, че поне два пъти съм писала неща, свързани с нея😉 Въпреки, че не я познавам, обаче, мисля, че всяка религия би могла да бъде вход към духовното. Такъв вход могат да бъдат и много други неща, например философията за деца, която смятаме, че е предназначена най-вече за да учи децата да мислят. В същото време, религията може да учи единствено на логическо мислене и изобщо да не довежда до духовност. Държа да отбележа, че между духовността и логическото мислене няма противоречие, но въпросът за съотнасянето им ще оставя за разяснение в друг текст.

Нашите отци казват, че предметът ще хвърля светлина върху исляма и юдаизма, но никак не съм убедена, че тази светлина е точно светлина, а не сянка – опитът ми показва, че хората, които говорят за религии, които познават единствено интелектуално от книгите, колкото и да са добронамерени, умни и информирани, никога не успяват да представят съответната религия правдиво. Именно такива хора допринасят неволно за разпространението на заблуди и недоразумения, и го правят успешно именно благодарение на авторитета и добрите си намерения.

Може би наистина е по-добра идея да се преподава едно учение и ако хората не са толкова ревниви, няма никакво значение кое ще бъде то. Дъщерята на моя приятелка завърши частно училище в Англия, което беше финансирано от някаква християнска църква и всеки ден имаше богослужение, а предметът Religious Studies  беше част от задължителната програма до 16 годишна възраст. Момичето обожаваше този предмет, който  я насърчаваше да мисли за толкова много неща, които иначе не би забелязала, да търси връзки между нещата и по-късно май го избра като един от матуритетните предмети. Въпреки, че нито тя, нито семейството е религиозно.

Въпросът, обаче, е кой ще преподава тези предмети.  В училището, което споменах, доколкото ми е известно, предметът се преподаваше от духовно лице. У нас ще се преподава от учители. Доколко тези учители ще бъдат “навътре” и ще вършат работата си с усещането за мисия, и доколко ще го преподават, за да си запълнят програмата или да им платят допълнителни часове? Дали няма да са точно като лелята, с която се разминахме в двора на църквата преди малко? Тя чинно се обърна към една от заключените почти невидими врати и се прекръсти, а аз се замислих за това, че повечето хора от което и да е вероизповедание са потопени в него само до кокалчетата.

А от църквата долиташе хорова песен, която ми звучеше доста нестройно  и неизвисяващо.

24 thoughts on “Вероучение?!?

  1. Ами поповете ще искат провславие – толкова им е акъла.

    Искам да заявя предварително, че не съм православен, въобще не съм християнин и смятат християнството във всичките му разновидности за една от най-големите беди, сполетявали някого човечеството.

    Но докато другите конфесии (респ. католици и някои протестанти) се опитват да изглеждат и мислят като нормални хора от ХХІ век, православните като начин на мислене, като ценностна система са застинали някъде в Средновековието.

    Решително съм против вероучението, тъй като единственото, на което ще учат децата ще бъде ОМРАЗА. Омраза към всичко, което не е православно. Такова е мисленето на православните и съответно друго те не могат да дадат.

    В училище няма място за религия. България е светска държава със светско образование.

    Въпреки това съм склонен да се съглася да се изучава религиознание. По извънконфесиален начин, като всички религии се описват точно, обективно и безпристрастно.😉 Православието разбира се веднага ще „увехне“, защото ще си проличи цялата му назадничавост, затова православните никога няма да се съгласят на този вариант. ))))))))

    Защо не може да се осъществи сега (а и в близко бъдеще) варианта за изучаване на предмет религиознание (или история на религиите).

    Вече споменах за православната позиция; при положение, че това е религия, ползваща се с НЕЗАКОННО толериране от страна на държавата (тъй като по закон религиите са равнопоставени), ще се борят със зъби и нокти да попречат.

    На второ място – няма кой да преподава това религиознание. Единствените „специалисти“ излизат от богословските факултети. За съжаление там те са обучавани в дух на православен фундаментализъм и неприязън към всяка друга форма на религиозност, така че само можете да се досетите на какво ще учат децата. Освен това тези хора са практически са НЕВЕЖИ по отношение на другите религии. Така е, защото хората, които им преподават тези неща са невежи. Познавам и преподаватели, и студенти по богословие така че знам за какво говоря.

    Единствената модерно изглеждаща програма по сравнително религиознание, която съществуваше в НБУ, от няколко години не функционира поради липса на студенти.

    Така че ако искате да пълнят главите на децата ви с православни глупости, съгласете се да учат „закон божи“.
    Ако не искате… Е, има и един комитет за запазване на светския характер на българското образование, на който аз съм скромен член. ))

  2. Харесва ми идеята за религиознание.
    Вероучение – под това масата разбира източноправославно християнство. Ако, не дай Боже, предложиш да се изучават и други религии, цялата националистка/атакистка и прочее паплач ще наскача.
    За това министърът на образованието трябва да настоява (а не да си мрънка под носа) за някакъв час, в който кратко, точно и максимално обективно се говори за различните вероизповедания по света. И да има ясна програма, както е по литература например, без много място за импровизации. А подборът на лекторите трябва да е супер внимателен, а не да пристигат разни хахави попове да ти опяват на главата.
    По този начин ще се избегне натрапването на различни заблуди за различните религии, а както знаем, много от тези митологии водят до омраза и дискриминация.

  3. Хахави попове, попове без акъл…омраза,невежие. Преди по малко от година си мислех, че всички цигани са лоши , невежи , луди. Мислех си така за тях, защото не ги разбирах и ме караха да се страхувам, тъй като повечето които съм срещала са били точно такива за каквито съм си мислела , че са. Обаче отново по странно стечение на обстоятелствата бях изненадана да попадна и на цигани ,за които нито една лоша дума не можех да кажа. Преди циганите срещах и други нацционалности и съответно с друг духовен живот. И пак преди да ги разбера и да съпреживявам техния живот съм си мислела , че те са лоши и невежи. Знам, че такива неща като съвети и насоки и т.н. да ви давам са излишни, защото сте хора ,които би трябвало да могат да мислят и да разбират. Аз съм богослов-ка…Никой не е могъл да ме накара да мразя и да съм невежа. Защото аз както и всички , които искат доброто да е единствената цел на човека сме тук и няма да допуснем липсата на добро да стане единствената истина на хората. Търсете и изследвайте и не се поддавайте на крайни мисли. Не всичко ,което виждате и то по телевизията или по улицата е истина. Има още много други истини , и дано на всеки както на мен ми се е давало така и на вас да ви се даде да срещате различни духовни хора било те християни, мюсулмани, будисти, хора вярващи във стари много стари духовни пътища за да разберете , че всяка религиа или път водят към… Бога.

  4. С какво толкова пък може да дразни ‘лелката’ – с това, че има своята частица вяра (било то и до кокалчетата)?
    Нужно ли е да познаваме изцяло една или всичките религии, за да вярваме?
    И защо пък да е не е православие, щом като и то е вход към духовното?🙂
    Не знам дали има религия, която не обявява вярващите в останалите религии за „неверници“ или „заблудени“ – т.е. създава нагласа за омраза…
    Будизмът отрича сляпата вяра, но пък проповядва да се уповаме на Буда, Дхарма и т.н., ако не сме постигнали прозрение, т.е. – отново подтиква към нещо с елемент на вяра.
    Вероучението едва ли би било разрешение на проблемите в училището и аз лично бих го заменила с повече задължителни часове по танци, рисуване и караоке, но поне ще е различно… току-виж свършило работа!🙂

  5. Аз съм за религиознание, и то не от типа, който възпитава уважение към религията. За мен религията е предимно проблем. От тази гледна точка съм писала главно за една определена религия, но проблеми са ми създавали и другите религии. Те създават в ума на твърде много свои следовници зона, импрегнирана срещу критично мислене, плюс непоклатима увереност в собствената правота. А да не говорим за някои текстове от свещените писания, разбирани буквално. Разбира се, духовно издигнатите вярващи са толерантни към другите и не разбират въпросните текстове буквално. Но щом трябва да модифицираме религията силно, за да достигнем духовни висоти въз основа на нея, не би ли било по-просто да си изберем друга основа?

  6. Религиите не създават нищо в ума на никого. Умът сам сътворява своите капани, за което си е виновна конкретната личност.

    Въпросът за избор на „нещо друго“ е малко сложен. Защото всичко може да бъде превърнато в религия. Включително неверието.😉

    Всъщност какво разбираш под „духовни висоти“ и въобще под „духовност“?

  7. „Духовни висоти“ и „духовност“ за мен значи да живееш живота си, без да следваш пътя на най-малкото съпротивление и без да прегазваш другите. Да вършиш добро отвреме-навреме, дори да не ти плащат за това, да намираш време за размисъл и четене, да слушаш „Би Джийс“ или Бах вместо чалга, примерно.
    Религията създава много неща в ума на много хора, като им заявява, че еди-какво си е Истината и те са длъжни да я приемат, иначе са най-отвратителните твари на земното кълбо и ги чака ранна смърт и вечно горене в ада. Наистина много хора, подложени на такова промиване на мозъка, успяват да му устоят или да го отхвърлят впоследствие. Но за мен това не е довод да бъдем излишно снизходителни към религията като организирано промиване на мозъка.

  8. Всяка религия е еднакво добра значи? В такъв случай аз искам да изучавам Ацтекската такава + практически упражнения по изкормване на живи хора, като неделим религиозен ритуал. И само да сте посмяли да ме дискриминирате!

  9. Не виждам смисъл да споря с принципно враждебно настроени атеисти. За хората, които се интересуват добронамерено от проблема могада кажа следното. Българското православие е в дълбока криза, но в исторически план подобна криза не е отминавала нито една от големите религиозни деноминации в света. Колко е значима само настоящата криза на исляма, помислете – колко омраза и кръв поражда (въпреки суфизма в него). Няма народ, който да се е отказал от своето вероизповедание или да е преминал към друго в мнозинството си след езическите времена. В Османската империя преминаването към исляма е водило до придобиване на големи привилегии – но малцина са го правили. Българите не сме удовлетворени от себе си и обществото си и търсим причините за това – често в православието. Православието е нашата врата към духовния свят. Всеки е свободен да мине през нея или не. Мнозина изобщо отказват да повярват, че има такъв свят, други смятат, че православието е врата за никъде. Децата, които трябва да се запознаят с човешката цивилизация, с нейната етика и смисъла на това да бъдеш човек могат да минат през различни врати. Православното вероучение трябва да се изгради на много по-високо ниво от това, което притежава масово клирът днес. Но отказът от православна идентичност ще означава еднозначно отказ от една традиция, която 1700 години одухотворява човешкия живот, и която ни е посрещнала на този свят. Толкова ли мразим себе си и идентичността си, че не можем да се развълнуваме от нея?

  10. Програмата на МОН (2007) под рък. на проф. Бакалов

    1 клас: Религия (Благонравие)
    1. Доверие и приятелство
    2. Доверие и вяра
    3. Щедрост
    4. Грижа

    2 клас: Религия (Благонравие)
    1. Състрадание и милосърдие
    2. Доброта и задължения
    3. Уважение и почит
    4. Любов към ближния в християнството

    3 клас: Религия (Благонравие)
    1. Чистота и святост
    2. Умереност и смирение
    3. Търпение и дълг
    4. Надежда

    4 клас: Религия (Благонравие)
    1. Вяра и суеверие
    2. Прошка
    3. Справедливост и солидарност
    4. Мъдрост

    5 клас: История на религиите
    6 клас: Храмова култура
    7 клас: Свещени места и святи личности
    8 клас: Свещените текстове
    9 клас: Световни религии
    10 клас: Религиозна етика
    11 клас: Религиозна антропология
    12 клас: Религиозна естетика

  11. Авторката очевидно се страхува от подобни образователни програми, щом толкова симулира загриженост, че видите ли, нямали да бъдат много навътре в нещата. След като не сте запозната с християнството, просто замълчете. Не върви да говорите за нещо, което не ви идва отвътре, но и не го познавате. Насочете енергията си към нещо друго, което познавате по-добре. Ще се почувствате в свои води. Пък и никога не е късно да хванете Библията и от интерес да прочетете какво пише там, но за ваша жалост ще е нужно и сърце. ;( Нещо, което липсва на мнозина. :)))

  12. Благодаря за хвърления камък. Надявам се Вие да имате сърце и да живеете на практика християнските ценности. Имаме нужда от такива хора.

  13. Хората се раждат свободни. Юдео-християнството е една от идеологиите, които максимално ограничават свободата на техния дух.

    До духовния свят, за който говорите може да се стигне по МНОГО пътища. Когато някое учение твърди, че то е единствения верен път, на всеки що-годе умен човек трябва да му светне червената лампичка и да го предупреди, че в това учение има нещо много сбъркано.😉

    Юдео-християнството в цяла Европа е в криза, и то не от вчера. Мнозинството от хората са разбрали, че то, както Вие казвате е „врата за никъде“.
    Затова хората търсят други, по-надеждни пътища към духовността.

    Лично аз смятам, че света ще има шанс за духовно развитие когато се отърве напълно от авраамическите религии.

  14. Не, не, нямате нужда, така си е перфектно. Трябва да има вечна опозиция, да опознаваме демоните си. Иначе няма да е „извисяващо“. А вие явно не знаете кога човек се извисява, но … няма да довършвам. Няма да ви е интересно. )))

  15. @ Някой си!

    Прав сте. Това, което имате да казвате не ми изглежда интетересно. Наистина няма смисъл да хвърляте бисер пред свинете.

  16. Вие не ми приличате на свиня, но не мога да отнема правото ви да се самоопределяте, щом така ви харесва.

    Вероятно сте със специална дарба да четете мисли, щом толкова бързо се отказахте и знаете, че няма да ви е интересно. Това обяснява много неща. И вероятно знаете, че еднакво опасно е да преподава некадърен учител, колкото и непосветен в религията такъв. Интересна ми беше крайната ви позиция по няколко въпроса и не на последно място – определението ви по-горе. Крайностите са интересни от гледна точка на психологията. Хубав ден!

  17. Наглият трол „Някой си“ е илюстрация защо невярващите имат проблем с някои вярващи.
    „Православен“ мисли, че „православието е нашата врата към духовния свят и всеки е свободен да мине през нея или не“. Съгласна съм. И именно за да бъде всеки свободен, цивилизованият свят вече векове наред разделя религията и нейните институции от държавата. Именно затова не трябва да има вероучение в държавните училища. Който иска, да си дава детето в религиозно училище. Лично аз гледам тези училища накриво, но в една свободна държава има място за много неща, които аз гледам накриво.
    Това, че аз не искам на моите деца да се преподава вероучение, дори не е най-важното. Защото е възможно аз поради своите убеждения да не искам на децата ми да се преподава (примерно) дарвинизъм или термодинамика – от това не следва, че те не трябва да се преподават. Материалът, който се преподава и изисква в училище, е плод на някакъв консенсус за това какво трябва на децата и младежите, за да се справят с живота и да станат полезни граждани. Според този консенсус природни науки и математика им трябват, история и география – също, но религия – не. Освен като религиознание / история на религията / философия на религията. При което всяко изявление, свързано с религията, се предшества от уговорката: „Християните (мюсюлманите, евреите, будистите) вярват, че…“.
    Но вероучението, според както го схващам, се състои в това раждането на Христос от девица да се изтъкне пред децата като факт. Със същия тон, с който учителят би им поднесъл например факта, че последният руски престолонаследник е имал хемофилия. Това според мен е рецепта за объркване на мозъка.

  18. Много думи и нищо съществено. Сякаш по-скоро се опитвате да убедите себе си, а не другите.

  19. Не и Вас във всеки случай. Опитвам се да убедя хората, способни да участват в размяна на мисли. Размяната на мисли освен мозъчна апаратура изисква и поне мъничко уважение към другите хора и техните мнения, както и поне мъничко зачитане на добрите обноски. А Вие идвате тук и ни в клин, ни в ръкав почвате да засипвате с най-просташки обиди любезната ни домакиня Лид, споделила доброжелателните си мисли за религията и вероучението. Вие явно не страдате от ниско самочувствие и сте убеден, че не само знаете Истината, а и имате сърце (в смисъл на доброта и духовност). Предполагам, че и „християните“, устройвали на времето Вартоломееви нощи и изгаряния на вещици и еретици, също са се смятали за просветени хора с добри сърца. Във всеки случай тук трудничко ще намерите друг, който да подкрепи Вашето добро мнение за Вас. Остава Ви да тролствате, тъй като Лид е твърде любезна и не изритва никого.

  20. Ами така е, трябва да има и грубички, за да се усети вашата неземна доброта. Много е красиво да си сред ангели. Много е хубаво да се обиждаш сам, но да твърдиш, че друг го прави. Извисяващо е. Гледайте да не хванете пространствата извън измеренията, че тогава и Бог ще се обиди.

  21. Съгласен съм, но един православен с издухан мозък (а това е обичайния резултат от православието) не може да разбере тези неща.😉

  22. Джак, смешно е когато човек говори за неща, които не са му ясни. Първо научи някои неща за ацтекската религия и за „изкормването“ (явно само за това си ЧУВАЛ), а после можеш и да разсъждаваш.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s