Зен и изкуството да бъдеш заек

можете да гледате филма на части в YouTube – на британски английски😀

Преди около две години си купих книгата „Хълмът Уотършип“ (500 стр. само за 9 лв!), но за разлика от Вени, не я прочетох веднага, а чак сега. И на мен, както на Вени ми хрумна някакво сравнение между тази книга и „Властелинът на пръстените“, но тъй като така и никога не можах да събера достатъчно сили за да прочета достатъчно от Властелина, не мога да си позволя да ги сравнявам; единственото, което мога да кажа по този въпрос е, че имах голямо желание да прочета Властелина, но не ми спореше никак и че не очаквах кой знае какво от Хълма, но го прочетох на един дъх. Вени нарича Хълма фентъзи, но аз не бих могла да го направя, тъй като нямам достатъчно опит с фентъзитата – освен че не ми спорят на четене, минаващите за пълни с чувство за хумор (например Тери Пратчет) ми са толкова плитки, че не мога и да се усмихна дори. Така че вече скоро дори не съм се опитвала да чета фентъзи. (не броя за такова „Приказка за Стоедин„!!!) Също като Вени, и аз не обичам да чета пейзажни описания и малко се стреснах от факта, че книгата започва точно с такова, на всичкото отгоре пълно с имена на непознати растения, но после така и не усетих дали съм чела такива описания или не, но знам, че не съм пропуснала и дума и за секунда не съм се отегчила. Странно, много странно, но явно Вени е права – добрата книга е в състояние да преодолее дългогодишни читателски навици.

От моето заглавие вероятно става ясно, че книгата е история за зайци, написана през заешки поглед. Тези зайци, обаче, се различават от всички познати нам зайци по това, че си имат цялостен свят, който включва дори митология – с божества и герои, както си му е редът. Повече за митологията и други интересни неща като анти-феминизма на книгата ще намерите при Вени🙂

За мен „Хълмът Уотършип“ е най-вече книга за … лидерството – и в двата му познати за мен смисъла – умението да водиш други, както и умението да водиш себе си. Би могла дори да се използва като дидактическо пособие – да се обсъждат дилемите на героите, тъй като тези дилеми не са изсмукани от пръстите на автор, който се опитва да измисли „нещо различно“ и да привлече отегчената публика със специални ефекти, а са архетипни – като архетипния образ на трикстера, който често ми напомняше за себе си, докато четях. „Хълмът Уотършип“ подтиква към размисъл не само за индивидуалното, но и за социалното като представя няколко различни заешки общества.

Горното, обаче, не означава, че зайците са като герои от басня, които просто илюстрират човешки неща. Не, те са истински зайци, които са заети предимно с хранене, игра, чифтосване и пр. Авторът заявява, че дължи много на книгата „Частният живот на заека“, която осветява множество въпроси на заешкото битие – от дъвченето на пелети до реабсорбирането на зародиши.

И сега въпросът, който напира у родителите: да купя или да не купя тази книга за детето? Не знам. Казват, че се харесвала на детската публика, но някои я намират за прекалено кръвожадна. Да, в нея има натуралистично описани битки; има и желание за чифтосване, но няма описания на чифтосване. Има ясновидци, митове и върховен бог. Ако смятате, че не е подходящо за вашите деца, не я купувайте. Аз вече съм я купила – за себе си; вероятността почти седемнайсет годишният ми син да я прочете скоро ми е трудно да преценя, но знам, че ако следващият развива читателските си навици в същото темпо, би могъл да я прочете на 9-10 годишна възраст – доста по-смислено ми изглежда отколкото четенето на Хари Потър, но все пак сега целта ми не е да плюя този маркетингов герой.

Мисля, че би се харесала на всеки, който обича приключения и трилъри, но знам ли … хареса се на мен, пък аз не си падам по такива неща.

Книгата е филмирана, сериализирана и т.н.

4 thoughts on “Зен и изкуството да бъдеш заек

  1. За първи път срещам обяснение за трисктъра. Някак ми звучи познато😉 .
    Книгата изглежда интересна както я описваш.
    За това харесвам фантастиката,защото се пише в нея за нас, но ни кара да погледнем отвъд себе си и средата си.

  2. Филмчето е страхотно, гледала съм го много пъти… във времената на видеокасетите , като деца, го имахме вкъщи, преведено. Книгата си купих наскоро и още не съм я чела… на мен ми е любима анимацията в началото, уникална е, няма втора такава

  3. @ nin – има и по-подробни и хубави описания на трикстера, но ме мързеше да ги търся

    @akwaflorel – явно съм го пропуснала в онези времена, понеже съм била подминала детската възраст, но важното е, че филмчето ме намери най-после🙂

  4. Pingback: Бегълката Ипсак – полетът на костенурката

Вашият коментар

