ГМО бележка #2

Един от най-силните аргументи за ГМО е, че са по-евтини, заради по-високите добиви и занижена употреба на пестициди. ГМО противниците, обаче, казват, че това е мит. За да разберем каква е истината, трябва да имаме информация от фермери, които имат достатъчно продължителен опит с ГМО, за да ни предоставят данни, на които може да се разчита, тъй като при земеделието трябва да се вземат предвид много други фактори – състава на почвата, валежите и пр.

Смятам, че фирмите, които продават семена и други продукти, както и ГМО активистите, които не са фермери имат интерес да манипулират информацията. Ето защо бих искала да открия неманипулирана информация от фермери. Къде бих могла да открия такава?

14 thoughts on “ГМО бележка #2

  1. Всъщност според мен няма смисъл да питаме фермерите – ако те смятат, че ГМ посевите са по-евтини и рентабилни, ще садят такива. Ако мислят че са им скъпи – няма да ги купуват и ще садят традиционни сортове.

  2. Става въпрос за фермери, които имат продължителен опит. Само те биха могли да споделят дали им излиза по-скъпо, както твърдят анти-ГМО активистите. Не става въпрос за тези, които нямат опит, но имат някакви намерения, каквито и да са те. Oтносно горния линк, той все пак е от 2008, така че дори намеренията може да са се променили оттогава насам.

  3. Никой не може да постави под въпрос рентабилността на производството на ГМО, и това го знаят най-добре не фермерите а икономистите които следят международните стокови борси. Делът на продаваната продукция на международните борси от страни в които е либерализирано производството на ГМО постоянно нараства (това са САЩ, Канада, Бразилия, Аржентина). А в тези страни държавната субсидия за селското стопанство е или в пъти по-малка от тази в ЕС или липсва, и самите фермери в тези страни са по-богати от тези в ЕС.

  4. Това вече сме го чували, но вие не сте фермер, Кирил 🙂 Освен това този, който произвежда и продава знае по-добре дали печели или губи, защото го изпитва на собствения си гръб, отколкото икономистът, който наблюдава обобщени цифри. Интересува ме опитът на конкретни фермери. А някои фермери биха могли да продължават да отглеждат ГМО, защото вече са се хванали на хорото и няма как да се измъкнат 🙂 Ако можете да дадете линкове, за които сте убедени, че водят до информация подадена от фермери с опит, бих била благодарна. Другото мога и аз да го намеря – всякакви текстове и цифри, които потвърждават и едното и другото мнение 🙂 И иначе … има доста текстове, които поставят под въпрос рентабилността на ГМО – значи могат да я поставят под въпрос 🙂

  5. Аха, злите гм-соя корпорации пращат войници с автомати, които разстрелват всеки, който не иска да отглежда от тяхната соя…

  6. Г-н Кирилов, ще Ви бъда благодарен за линкове – за активното лобиране на българските фермери и за продаваната продукция на международните борси.
    Благодаря!

  7. Линка за активното лобиране на българските фермери съм го сложил в коментар 1, ще го сложа пак:
    http://www.mediapool.bg/show/?storyid=146037

    Борсовата информация я има на страниците на всички стокови борси по отделно и във всички икономически информационни агенции.

  8. Ето и мнението на доц. Божин Божинов, Декан на Факултета по агрономство в Аграрния университет в Пловдив:

  9. Смея да твърдя, че мнението на Божинов не е от позицията на декан, а е само от позицията на частна заинтересована страна.
    Аз работя в АУ и смея да твърдя, че повечето тук (да не казвам всички) сме против ГМО. Причината: ние имаме мисията да опазим българското традиционно и устойчиво земеделие, което означава да опазим българските сортове и породи, а с това – и естественото състояние на българската природа. Всяка интервенция с ГМО ще е с резултат унищожаване на достойнствата на местното селскостопанско производство.
    Коментарът ми за горното мнение е в блога ми, който съм дал като линк към името ми.

  10. Необходимо уточнение за едно манипулативно заглавие
    В сайта agro.bg прочетох с изненада заглавието „Позиция на Аграрен университет – Пловдив относно процедурата на разглеждане на Закон за изменение и допълнение на ЗГМО“, публикувано на от 1.02.2010. В действителност, заглавието представлява едноличното мнение на декана на Агрономическия факултет, което смея да твърдя, че не съвпада с общото мнение във факултета. Същият текст е изпратен като официално становище от името на Агрономическия факултет.
    Тъй като и аз работя в Агрономическия факултет, считам за нужно отново да заявя (въпреки че в блога ми ясно личи позицията ми), че съм категорично против либерализацията на ГМО. Както съм писал и по-рано, считам, че мястото на ГМО е единствено в лабораториите. Колкото до становището на декана от името на факултета – не си спомням да сме попитани или поне уведомени, че имаме такова мнение. Напротив – лично аз се подписах в петицията против ГМО. Познавам и много колеги, които направиха същото.

Коментари са забранени.