лоша дума vs. шамар

Веднъж казах на своя близка, че ако се беше омъжила за друг, щеше да е напусната или редовно бита. Защо й говорих по този агресивен начин? Защо някои мъже биха били физически агресивни към нея? Защото понякога е трудно да бъдеш добър, особено когато те нападат.

Физическото насилие може да е примитивно, но психическото е не по-малко жестоко и болезнено. Докато психическото насилие обикновено е мотивирано от желанието да нараниш, физическата реакция към него обикновено е опит за самозащита – единственият начин, който изглежда наличен на изтормозения ум – единственият начин да спреш потока от думи. Разбира се, има и случаи, в които хората реагират  на въображаеми нападки, но това е друга тема.

Многократно съм наблюдавала преуморени и изнервени родители да удрят опитващите се да ги изнудват в магазина деца. Струва ми се, че това обикновено не впечатлява особено минувачите,  които биха се стреснали и дори намесили ако видят възрастен да удря възрастен. Но защо минувачите у нас реагират така е друга тема.

Спомням си, че в първи клас имах съученичка, която непрекъснато се заяждаше с мен, въпреки че аз  не исках от нея нищо освен да ме остави на мира. Един ден, в началото на учебния час тя продължаваше да ми мърмори през 2-3 чина зад мен. Станах, отидох до нея, ударих  й шамар и се върнах безмълвно на мястото си. Предполагам, че по подобен начин се е чувствало детето на моя приятелка, което се опитвало да „изключи“ многословна гостенка с дистанционното за телевизора.

Да, има и други начини – да се отдалечиш (не винаги възможно … представи си, че шофираш, например) или да премълчиш. Последното, обаче, се учи и постига бавно … сещам се за Сократ, който казвал, че животът със сприхавата му съпруга калява характера му.

Когато говорим за жертвите на домашно насилие (и не само), обаче, имаме предвид физическото насилие и намираме за политически некоректно допускането, че същите тези жертви може да са провокирали насилника с психическа агресия, емоционално изнудване, но нали тези неща не оставят видими материални следи и няма как да се извади медицинско…

На мен пък ми се струва, че точно психическото насилие е широко разпространено и се проявява във всякакви контексти – у дома, в училище, на работното място, на улицата, в магазина, онлайн. За мен е притеснително, че сме приели част от формите му (особено по-рафинираните, а често и по-разрушителни) за естествени нишки от тъканта на реалността, което легитимира нашите собствени прояви на психическо насилие. Дали когато сочим с пръст физическите насилници всъщност не сме като крадеца, който вика „Дръжте крадеца!“?

Още по темата:

дребният тиранин

Насилието, Пейо

11 thoughts on “лоша дума vs. шамар

  1. а какво не извинява провокацията? замислих се, защо физическата агресия се възприема за по-осъдителна от психическата… дали защото последната е по-трудно забележима и доказуема, или има и друго?

  2. За мен психическата е по-лоша от физическата. Червенината (или раната) от удар минава, обаче когато някой ме напсува или ме обиди с нещо което ми е слабо (така да се каже ме настъпи по мазола) помня го доста време дори и да ми се извинява, а когато започне с думи да ме предледва или изнудва е това вече го помня цял живот. Имам възможноста в 80% от случите да бягам от психичекса агресивност, но все пак ми се случва и да не мога да избягам…

  3. Защо да е политически некоректно допускането, че жертвата на физическа агресия може да е провокирала насилника с психическа агресия?

    Не знам има ли статистики за зависимостта между двата вида агресия, но според психолози, с които аз лично съм говорила, жертвата на домашно насилие обикновено е жертва и на психическо, и на физическо насилие–ударите започват, след като жертватае психически обработена, че е безполезно, нищо неструващо същество; само насилникът я търпи и обича и я бие възпитателно и за нейно добро. За това са ми говорили като за класически сценарий и за съжаление веднъж съм ставала и свидетел на такъв случай. Обратното: физическо насилие срещу психическото вероятно също е разпространено.

  4. Ето два линка, които намерих. Първият разглежда съотношението между психическото и физическото насилие. Въпреки че отначало езикът е полово неутрален–„насилие между партньори или съпрузи“–дадените по-надолу примери са от познатия сценарий насилник мъж-жертва жена.
    Вторият линк сравнява и оценява няколко социологически проучвания за мотивите, които провокират жените и мъжете в една връзка към насилие.

    http://www.helpguide.org/mental/domestic_violence_abuse_types_signs_causes_effects.htm

    http://www.phac-aspc.gc.ca/ncfv-cnivf/archives/publications/fv-variation-eng.php

  5. едва ли, защото хората, които ги бива в психическото насилие трудно ще се оставят да попаднат в ролята на жертва. както и физ. насилници, така и те успават интуитивно да определят с достатъчна точност кой става за жертва, както и слаби страни, които могат да бъдат употребени.

  6. понякога колкото и да си хитър, си намираш майстора, колкото и да ти се е струвало, че е подходящ за жертва … без значение от какъв пол си

    Ена ме подсети и за друго: физическото насилие оказва и психическо влияние; дори не е нужно да те обработват психически преди да започнат редовното ти физическо малтретиране … темата за насилието е доста широка

  7. Бих отбелязал, че това ми изглежда аргумент против отявлените феминистки. Психическата агресия е приоритетно оръжие по-често на жените. А остава по-незабелязано.

  8. Хмм… Психическото насилие е нещо което не забелязваме . Понякога не забелязваме, че самите ние го правим. Но насилие? И жертва? Много трудна за размисъл тема.
    Но поне по мое нение, е, и видяно, чуто и преживяно, психическото насилие е нещо по-дълбоко. Белези, които не може да заличиш. И е трудно да прикриеш. Дори е по-дисциплинирано и брутално оръжие срещу човешката същност.

Вашият коментар

