Защо той работи там

Често минавам покрай едно миниатюрно магазинче за сладки, бонбонки и кафе, а когато е топло, навън стои продавачът (собственик) – висок, едър мъж, на не повече от 35. Отначало ми беше доста странно да виждам такава внушителна мъжка фигура в такова мъничко магазинче, и то не за резервни части, а за сладки неща. Няколко пъти се улових, че си задавам въпроса защо този човек не върши някаква друга работа, по-подходяща за здрав мъж в разцвета на силите си.

След време си казах, че вероятно си задавам този въпрос, понеже съм попила част от очакванията на културата ни, включително свързаните с пола стереотипи. Беше ми хрумнало, че този човек може да не иска да се ангажира с нещо по-сериозно поради мързел и нежелание да поеме по-големи отговорности, но не ми дойде да ум, че може да харесва работата си. Няма как да знам това, тъй като никога не съм влизала в това магазинче, но може пък да не съм влизала, защото не ме е привлякло, а може да не ме е привлякло именно заради продавача.

Спомням си хранителния магазин, който преди години се намираше на минутка от това място. Обичах да пазарувам там, въпреки че нямаше кой знае какво разнообразие. Тайната, обаче, беше в продавача (собственик), който обичаше качествена храна, подбираше внимателно стоките, даваше чудесни идеи за съчетаването на храните, както и вдъхновението да опитваш неща, срещу които си имал предразсъдъци от малък (например „мухлясало“ сирене). Никога не си зададох въпроса защо този човек не се занимава с по-подходяща работа, а когато видях некролога му, си казах, че беше не само симпатичен, но и достоен човек. По същия начин, никога не съм се питала защо моят приятел Наско-книжаря или пък забавният момък от зеленчуковото пазарче не работят нещо друго, защо дядо ми не е бил нещо различно от начален учител или пък защо неговият съсед продава вратовръзки.

Да, стереотипите са факт, но не са единственото обяснение за това защо някои хора са предпочитани за някои работни места.

Сетих се за тези неща, докато разглеждах новия феминистки блог. Вместо него, по темата ви препоръчвам един мой текст отпреди година.

3 thoughts on “Защо той работи там

  1. „Камъкът си тежи на мястото“
    въпреки изненадата ни точно къде се изтъркулил и улегнал.
    В личния бизнес индивида има избор –
    здравеняк продава сладкиши,
    или пък –
    умница продава чудеса в блога си.

  2. Според мен в случая не става въпрос толкова за стереотипите, колкото за невъзможността ни да погледнем извън собствените си желания и разбирания. Очакваме от другите хора да искат същите неща като нас. Май и това е стереотип все пак

  3. И аз мисля често по темата.Според мен доста хора не следват мечтите си или просто нямат или нямат и условия,както и късмет,за да ги постигнат.

Вашият коментар

