неромантично и меркантилно за любовта и семейството

Тези дни една млада жена страда, защото любовта на  живота й, с когото се ожениха и имат бебе, изобщо не възнамерява да си търси работа, а младото семейство да заживее отделно от родителите му. Тъкмо щях да си кажа:“Каква глупачка! Как се е оженила за тоя?!?“ и си спомних как преди 18 години се влюбих и заживях с един мъж, след което забременях и двамата решихме, че би било чудесно да си имаме дете. В този момент аз бях студентка, работех и се издържах сама, а той не. В началото изобщо не ми мина през ума, обаче, че той може да не иска да работи и да допринася за издръжката на семейството, че за него е съвсем допустимо здрав, талантлив и интелигентен млад мъж да бъде постоянно финансово подпомаган от родители и съпруга, без да прави никакви опити да промени ситуацията. Защо изобщо не бях допуснала реалността за възможна? Защото познавах друг семеен модел.

Вчера в новия феминистки блог попаднах на обяви от вестници, датиращи от преди социализма в България, в които мъже искат да създадат семейства с жени, които да ги издържат докато завършат висшето си образование. Авторът на текста  нарича тези обяви „изключително меркантилни и не-романтични от днешна гледна точка“. Аз пък ги намирам за проява на откровеност, почтеност и чувство за отговорност. Какво толкова лошо има в това да кажеш „В момента не мога да се грижа за теб и се нуждая от твоите грижи; ще се грижа за теб след няколко години, когато се сдобия с нужните знания, умения и диплома.“?

Романтичността означава ли да свържеш живота си с някого, без да те интересува дали, например, този човек ще гладува, студува и боледува именно защото е свързал живота си с теб? Не е ли проява на любов поне да го предупредиш, че в името на връзката ви ще му се наложи да понесе болка? Ако романтичността непременно прави невъзможно дори разговарянето по някои въпроси, тогава за мен в такава романтичност има нещо гнило. За ужас на романтичните влюбени, ще споделя, че аз бих се отказала от връзка ако съзнавам, че с нея ще създам сериозни неприятности на любимия, особено ако са такива, каквито ми се струва, че може би няма да понесе.  По същия начин бих се отказала от връзка ако осъзнавам, че аз самата не бих могла да понеса цената.

Когато преди време Георги ми каза, че би искал да създадем семейство ( в момента, в който ми се обясни в любов), се опитах да идентифицирам всички евентуални препятствия, включително и финансови. На свой ред той откровено сподели своите виждания по поставените от мен въпроси, включително финансови. Дадохме си известно време, в което да обмисляме и обсъждаме насъщни неща и да поживеем заедно, за да можем да вземем информирано решение дали да продължим. Разбира се, това не ни дава гаранции, че ще бъдем заедно завинаги и то щастливи, но ни дава по-голяма вероятност за спокоен съвместен живот. Предполагам, че не е никак романтично според някои  клишета, но ние се чувстваме добре.

Вижте и текста ми Жени гласуват за мъже

13 thoughts on “неромантично и меркантилно за любовта и семейството

  1. Я хвърли един поглед и на предишната публикация.
    Жилов не казва, че подходът е неправилен, а че според съвременните представи това е недопустимо. Неговото собствено отношение обаче е по-различно. Той не се изказва отрицателно, а дава пример, който е радиканлно различен от настоящите ни представи за нормалност, брак, любов и взаиммотношения.

    Лейди Мариан преди това говори как се изменят представите що е то романтична любов и какво се подразбира под романтична любов.

  2. „За човек, който иска да живее, всякакви „но“ губят значение“ – или нещо такова беше казал Nietzsche🙂 Мисля, че ако двама души искат да са заедно трябва да преценят сериозно само дали си пасват като характери – финансовата част винаги някак ще се изглади🙂

  3. По изключение съм съгласен със sickdreamer поне относно това, че пасването на характерите е по-важно. Дори и единият в момента да е бос и гладен, не означава, че цял живот ще е такъв. Виж, ако бъдещата ти половинката ти каже „ми ти шъ бачкаш и шъ ми прайш свирки, докато чета Меридиан мач“, вече има смисъл да се замислиш🙂 Но то тогава пак опира до сходство в характерите – кефиш ли се на паразити или не.

  4. е, тя „финансовата част“ е важна част от виждането им за света, себе си и семейството – тъй че ако под „характер“ включваш и моралните и житейските им позиции тя е просто част от тях

  5. Под финансовата част имам предвид просто намирането на пари за създаване на класическо семейство, отглегждането на дете и прочее🙂 И аз по изключение да се съглася с Прасунсен, че финансовите взаимоотношения в малката комуна (семейството) са по-скоро сходство на характери🙂

  6. Май всички сме съгласни с това.🙂
    Трябва любов, трябва и приятелство (сходство на характерите).

  7. Ах, този ентър. Иксах да кажа. – Или поне сега така смятаме. Интересно как ще е след век, два.

  8. Обявите, за които пишеш, по мое мнение са наистина откровени, но не и почтени и отговорни. Мъж да иска издръжка от жена, преди още да я познава… Според мен в тази ситуация един достоен мъж би дал обява от сорта на „Студент със скромни средства търси подобна за необвързваща връзка“. А пари да живее би търсил там, където ти си ги намерила, когато си била студентка.

  9. Романтиката не изключва отговорността, напротив!🙂 Макар че не знам дали е нужно да се влиза в някакви детайлни обсъждания- това малко вони на педантизъм, според мен. Достатъчно е да погледнеш поведението на партньора си.

  10. аз определено съм на мнение, че финансовата част е много важна. т.е. трябва да има разбиране и съгласие. финансови „изневери“ (харчене на пари тайно от партньора), както и финансови кризи в семейството (поради хаотично харчене на пари и липса на средства в случаи на непредвидени ситуации-болест и безработица, например) са най-разпространената причина за развод (поне в съединените щати). приятел ли ти е някой, ако зад гърба ти пръсва хиляди за дрехи и прически и вкарва семейството в дългове?

  11. Смятам да напиша един материал „Критика на присъстващия разум“, в който да обясня защо е лошо да се търси рационална основа на мотивацията у човека, вкл – избор на жена по рационални причини. Това е заболяване, при това патологично и води и до серийни убийства😉

Вашият коментар

