Сензация? Не, слаба ракия!

Снощи Стоян настояваше да гледаме епизод от „Отечествен фронт“ на Мартин Карбовски – за циганския блок 20 в Ямбол. Там живеят доста хора (понякога 40 в апартамент) – от десетина години без вода и електричество. Казват, че изкъртили и изгорили дограмата, за да се стоплят, а тръбопроводите продали, за да се изхранват. Всъщност липсваха цели фасадни стени, както и панелни парапети на тераси – казват, че това го направили децата … Някои мъже от блока проституират като жени на магистралата, за да изхранват семействата си. Раждаемостта е висока и не изглежда да спада.

Всъщност Карбовски показа блока само отвън и отдалече, на 2-3 жени задаваше многократно едни и същи въпроси „Кой спря водата и електричеството? Защо“, „Кой изкърти прозорците? Защо?“. Запитах се каква всъщност е целта на това предаване – да се опита да изследва по-дълбоко проблемите на най-бедстващите роми или просто да покаже ефектна картина. Всъщност голяма част от кадрите също се повтаряха многократно. А Карбовски не толкова задаваше въпроси, нито пък се опитваше да потърси смислени отговори, колкото говореше с патос, че в нечовешки условия, хората спират да бъдат хора и бла-бла, че този блок е нещо като картина на държавата ни и бла-бла. Доста разочароващо. Запомнила съм един доста по-силен период на Карбовски в сп. „Егоист“, когато отделяше доста повече време, за да подготви поредния си материал.

Повече време беше отделено на трима проституиращи в женски дрехи мъже. Бях доста впечатлена от единия от тях – доста интелигентен, трудолюбив, възпитан, мил и грижовен човек, който можеше да постигне доста повече за себе си и да направи доста за света, ако някога беше ходил на училище. Бях и неприятно впечатлена от арогантността на Карбовски, който го подканваше да покаже гърдите си (женски, след пластична операция), което, обаче не се случи, както и от въпроса, който зададе на другия младеж, който сподели, че първият му опит за сексуален контакт с мъж бил доста болезнен: „Защото за първи път го направи с баща си ли?“. Чудя се какво целеше Карбовски? Евтина сензация ли?

Доста, доста разочароващо. В такива предавания има потенциал – да започнат истински обществени дискусии, реални действия за решаване на социални проблеми. Оказва се, обаче, че водещият просто отказва да се задълбочи и ангажира. Жалко, много жалко. Може би една ядосана жена, която се опита да прогони екипа имаше право, когато им каза, че всъщност идват с едничката цел да се подиграват.

Стоян искаше да му кажа какво мисля за ситуацията на ромите. Отговорих, че въпросът е сложен и не мога просто ей така да отговоря. Казах му само, че при социализма, когато имаше доста по-силна държава (накрая Карбовски каза, че държавата трябва по някакъв начин, дори ако е нужно с насилие, да очовечава гражданите), тя не направи кой знае какви опити да промени положението на ромите – казах му за разрушената в края на 80те циганска махала в Хасково (не ми е ясно къде се дянаха всички тези хора, които останаха без къщичките си), за ограденото с пластмасови огради гето в Казанлък, за това че привличането на ромите в училищ и задължителното им образование беше отговорност на учителките от училищата в близост до ромски махали. Майка ми беше една от тях – даваше дежурства с още една колежка – обикаляше къщите, за да казва на родителите, че трябва да си пускат децата на училище, докато веднъж една родителка не я подгони с брадва, та след това баща ми я придружаваше с колата, за да могат да избягат бързо ако стане напечено. На още по-млади години, майка ми е участвала в кампания за ограмотяване на ромите – млади мъже били включвани в обикновени детски класове от началното училище, правели разни щуротии, а директорът ги привиквал от време на време да им хвърля по един бой в дирекцията, следвайки правилото „Циганин ли е, само бой го оправя!“.

Така, че драги ми Карбовски, ромският проблем не е от вчера, не е и, както твърдиш, от 20 години. В последните 20 години просто берем плодовете на това, което е посято през социализма и преди социализма. Аз не съм историк, нито пък социолог или антрополог, и знам съвсем малко, но ти, който правиш предаване за телевизия, която се излъчва в национален ефир, можеше да се подготвиш по-добре.

P.S. щом аз мога да проникна в ромско жилище, би трябвало и Карбовски да може.

18 thoughts on “Сензация? Не, слаба ракия!

  1. Не прави подобни репортажи за първи път, но ми направи впечатление, че почва да си променя сам мнението и да се доближава до едно нормално такова. Вярно, не го показва, но нещата стават бавно.

    Едно от нещата, които каза беше именно това, че в такава среда се раждат такива хора. Досега във всичките му репортажи показваше що за боклуци са циганите, а сега сам се сеща и защо е така.

  2. „Силният период“ на Карбовски в Егоист се дължи главно на крутата намеса на най-добрия главен редактор, който това списание е имало: Ивайло Нойзи Цветков. Текстовете на Карбовски принципно са много характерни, дарбата му да изследва табу-битовизмът е голяма, но той си има своите залитания, които му пречат да бъде страхотен журналист

    Всичко това личи от книгите му, особено „Обществен експеримент“, където има статии, публикувани в Егоист, но в книгата са така, както Карбовски ги е писал, а не след редакция.

    Както казва Нойзи за Карбовски: „Дайте ми диамант, шлайфа сам ще осигуря“. Както знаем, нешлифованите диаманти приличат на прашни матови стъкълца.

  3. Ще ми се да коментирам глупостта как „държавата трябвало насила да очовечава гражданите“. Чист тоталитаризъм. Задачата на държавата би трябвало да е упражняването на насилие над тези, които насила искат да обезчовечават гражданите (или насила да ги очовечават по свой или друг образ и подобие).

    Нормално беше представителите на създадената от социализма художествено-творческа „интелигенция“ да са тоталитарно настроени в живота и „творчеството“ си (кавичките не са случайни). Оказва се, че и доста нови творци са същите. Сякаш тоталитарното в българите е помогнало на социализма да се задържи толкова време, а не е социализмът този, който е насадил тоталитарното.

  4. Не е лесно да си журналист в България. Нормално е с времето да започнеш да се чупиш. Спомням си случаят с депутатът-педофил, който Карбовски нищеше до последно. След това имаше много заплахи за живота му, дори беше зад граница за известно време. Винаги съм го смятал за страхотен журналист, няколко слаби предавания няма да променят това. Съжелявам, че не пише в последно време, а набляга само на това предаване…

  5. Никога не съм бил фен на Карбовски, но все пак на фона на останалата българска журналистика в мейнстрийма, мисля че трябва да му отдадем поне мъничко.

  6. Иване, Карбовски вече е от мейнстрийма.
    Преди няколко години, когато водеше нощен радиоблок, започна едно предаване с приказките „Боцнахте ли през лятната си почивка? Е…ахте ли нещо това лято?“ Тове Е мейнстриймът на 21 век.
    Не гледам „Отечествен фронт“. Не съм очаквал кой знае какво по-смислено от М.К., така че не съм и разочарован.

  7. Карбовски е една лаладжийница. Има си дар-словото, не мога да му го оспоря. Е и? Какво като го има? Това е типичен папарак с ефирно време и нищо повече. В друга страна щеше да си изкарва прехраната, творейки „скандални“ репортажи под надслов „Камила е мъж, децата на Даяна са от него“, но тук, кой знае защо, все още има хора, които го приемат за някакво гуру. Имал бил заплахи за живота си. Ау, леле. Посегателство срещу свободата на словото и прочие, направо да му се дореве на човек. А „циганският“ му репортаж, който е толкова добре описан от Лид, си е типичната карбовщина. Гледаш лъскава бутилка, отвориш я – пърцуца. Като простотията му с наркоманите. Иди се набутай сред хора, които се борят с абстиненцията, и почни да ги изкушаваш да си закупели наркотици. Що за индивид трябва да си, за да ти дойде на ума да направиш подобно чудо? Да не говоря за безбройните му репортажи, в които оклеветява абсолютно невинни хора, а после се укрива като партизанин след обир на мандра. Подобен беше случаят с бащата на добър мой приятел, на когото после лично Кеворкян ходи да му се извинява, че били допуснали да се огласяват абсолютно непроверени факти, а онова леке се покри като да не казвам какво.

    Айде, спирам. Не е добре човек да се товари с негативизъм преди лягане!

    Прочие, Лид, Весела Коледа ти пожелавам!🙂

  8. Карбовки има особен афинитет към ромското, гейското, проституиращите, бедстващите и нещастните хора. Предаването му е евтина аналогия на жълтите издания с извратен вкус. Той изобщо не се интересува от действителните проблеми на тези хорица. Целта е точно да търси жалки сензации.

  9. След като прочетох коментара на ssk, вчера потърсих предавания на Карбовски за циганите. Оказа се, за съжаление, че ssk е прав. Бях особено впечатлена от предаването, в което Карбовски възпява полицаите, които вместо да се борят с истинските престъпници или да са с приятелките си, хвърчат да успокояват граждани, които им се обаждат за глупости. Да, беше много лесно да си велик и сюблимен, когато си имаш работа с проституиращи травестити (някак изглеждаше, че щом не са повикали полиция, но полицията се занимава с тях, би трябвало да са истинските престъпници, на които полицията не може да направи нищо, ама не защото не е велика, ами защото няма правомощия); лесно е да се скараш на уплашен човечец, че напразно е повикал полицията – понеже е мухльо и страхливец; лесно е да си велик и сюблимен до една дебилна алкохолизирана женица и да направиш извода, че заради такива като нея трябва да въведат отново жителството (за родените по-късно, това е да нямаш право да заживееш в друг град без специално разрешение от властите), за да не омърсяват големите ни арийски градове. Накрая полицаите показаха колко са добри като влезнаха в изоставен строеж и събудиха един умствено изостанал клошар от Перник, когото заведоха в РПУ-то да нахранят …

    Току що изгледах автобиографичното видео във фен страницата на Карбовски във Фейсбук – там казва, че не се занимава с политическа журналистика, понеже не го интересуват тъмните страни на големите, а се интересува от добрите малки хорица, които Господ бил създал … Ама че лицемерие!

  10. и въпреки това е уникален – именно защото се занимава с малките съдби на малките хора, с неща, които абсолютно никой друг няма да покаже – не защото никой не им обръща внимание, а защото… де да знам защо, просто има някакво обществено съгласие, че за някои неща не се говори „по телевизията“.

  11. Съдя само от Вашия разказ, lyd, нямам лични впечатления.
    Така, както го описвате, е едно произведение в добре позната форма. Съвсем професионално направено за да се хареса на радетелите на тази форма в Европа.

  12. Значи не бил намерил на хляба мекото, заставайки до циганин-травестит и карайки го да си покаже циците, ами бил уникален. Верно е уникална простотия да се навреш в наркокомуна и да почнеш да изкушаваш хората вътре, дето най-сетне са намерили сила да се преборят с порока си. Уникален беше и начинът, по който водеше блока си в „Дарик“. Вика някой политик и почва да го храни. Дотук добре. Но в момента, в който политикът най-сетне получава думата, за да отговори, се оказва, че не можело, щото правел реклама на политическата си сила, а то не било позволено… В резултат на което слушателят се наслаждава на забележителен монолог от типа „когато говориш с мен, ще мълчиш“. Ама голям праз, че би му се искало да чуе все пак и мнението на политика, нали?

    Води се за „разследващ журналист“. И какво точно разследва? Аз не знам. Дотук всичките му неща, които съм гледала/слушала/чела, представляват изключително едностранчиво представяне на даден проблем, без да е предоставена възможността за каквато и да е реакция от страна на обругаваната страна. Като онзивечершния му репортаж например, от който разбираме, че навремето Светлин Русев е откраднал две картинки от Цанко Лавренов. Така твърдят дъщерята и внукът на художника. Може да е вярно, а може и да не е. Но истинският разследващ журналист ще си направи труда поне да врътне един телефон на обвинявания в кражба, за да му зададе един-два неудобни въпроса.

    Карбовски обаче никога не прави така. Той застава пред камерата/микрофона/клавиатурата и дава полет на мисълта си. В състояние е да говори безкрайно дълго и безкрайно патетично, обругавайки и хулейки врага, какъвто и да е той, но когато се стига до момента да се изправи очи в очи със същия този враг и вместо да ляля в пространството, директно да му зададе някой и друг неудобен въпрос, тогава… Ами „тогава“ просто няма.

  13. Карбовски ми прави впечатление с това, че се поставя над своите събеседници. И най-вече търси такива събеседници, до които може да говори особено назидателно и поучително.

    Изглежда обича само един малък човечец – себе си. За този човечец се грижи най-вече. Другите са просто некачествен материал, който някой – може и държавата – трябва да очовечи.

    Езикови способности, залиняли поради липса на ранно възпитание. Това е.

  14. Да ме прощавате, но Карбовски предизвиква у мен отвращение и усещане за нечистоплътност… и въпреки това в репортажите му има и един дълбок слой за размисъл.
    Колкото до ролята на държавата, никой не може да отрече, че не само циганите, но и всички граждани в нея трябва да са грижа на държавата в която живеят.
    На тези които са под тридесет години, може да говорите всичко, но аз помня, че в Пловдив, кв.Столипиново и Шекер махала намаляваха, защото обитателите и получаваха от предприятията в които работеха, апартаменти в другите нови квартали на хилядолетния Пловдив, децата им ходеха на училище наравно с нашите. Циганите в Пловдив до 1990 година наистина се адаптираха към средата и става достойни граждани на нашата обща държава. За съжаление, криворазбраната демокрация, ликвидацията на българската индустриализация, промишленост и производствени мощности, сляпото подражателство на медийното представяне на живот в „оня свят“ ги натика отново в ГЕТАТА. Мисля си, че проблема е много по дълбок! Корените му се крият в целенасоченото разделяне, противопоставяне и изграждане на два паралелни свята.

  15. Може в Пловдив да е било така, а на други места да не е било така. Хубаво е всеки да разкаже за собствените си наблюдения.

    Съгласна съм, че през социализма имаше повече работни места за неквалифицирани или нискоквалифицирани работници и това правеше възможна реализацията на много повече роми. В момента, обаче, световните тенденции са намаляване на броя на тези работни места и оцеляване на по-образованите. Ето защо се притеснявам, че съвсем скоро и доста българи ще споделят съдбата на циганите, но това е друга тема.

    Съгласна съм и че проблемът е доста дълбок и сложен и предаванията на Карбовски никак не помагат за разбирането му. Това, че някои от нас се замислят не е заслуга на Карбовски.

  16. Не разбрах темата за Карбовски ли е или за циганите?…
    Ако е за Карбовски, коментарите са излишни.

    Виж, циганския проблем е сериозен. И след немного време ще стане много сериозен. 8)
    Да оставим всички изтъркани правозащитни хленчове за нещастните онеправдани роми, които тинтири.минтири – всичко това е добре известно.

    Фактът е, че циганите а) не желаят да работат, б) дори да имат пари не желаят да си плащат сметките, в) смятат нарушенията на закона за нещо нормално. Не им пука дали ще са в затвора или не.

    А кажете какво да се прави с хиляди хора, които са абсолютно асоциални и неконтролируеми?
    И които като станат още малко повече ще започнат да вършат НАВСЯКЪДЕ това, което вършат засега само в своите гета и прилежащите им райони.
    Прочетете например това изследване и се замислете:
    http://www.balkans21.org/2002_1/mantarova1.html

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s