Субективно за турците и процесите

Гледайте този филм – за един от „възродителните“ процеси, на които съм твърде млада, за да бъда свидетел

Някога (през социализма) дядо ми (българин) преподавал в турското училище, а в града ни имало турски театър. Осиновената от дядо моя майка (българка) се родила и израснала в село с преобладаващо турско население. Биологичната ми баба (българка) обичала на селските забави да пее турски песни, а все още живите й връстници турци обичат да разказват как славно ергенували заедно навремето. През летните ваканции майка ми гостувала на роднини в друго смесено село и прекарвала дните в джамията, където събирали да занимават всички деца, докато родителите им работели на полето. През 70те и 80те майка ми преподава няколко години в училище, посещавано предимно от турчета и циганчета. И до ден днешен с баща ми поддържат връзка със семейни приятели турци и помаци. Аз също имам няколко близки приятели турци, както и ученици. Ако някога не ме мързеше, можех да науча турски от градската си баба (българка, учителка, от заможно преди 9 септември семейство), която кой знае защо е била научена на турски и френски от малка.

Като че чак през 80те за пръв път стана политически коректно да бъдат съвсем заличени турските имена, забранено говоренето на турски, спазването на мюсюлмански обичаи. В училище и на летните лагери ни задължаваха да наричаме връстниците си турци с новите им български имена, което караше и двете страни да се чувстват неловко. Тогава плъзнаха и слуховете за това, че турците ни мразят, че всеки от тях има списък с българи, които трябва да избие. Спомням си сърцераздирателната история за турче, което казало на другарчето си от детската градина „Много те обичам, ама трябва да те убия!” Лично аз не съм била свидетел на подобни ситуации, но пък съм била свидетел на това как турци не искаха да заминават за Турция, но бяха притискани и изнудвани от близките си.

Не знам как точно правителствата на България и Турция успяха да манипулират толкова много хора, да наплашат българските турци дотам, че да ги накарат да изоставят къщите и земята си, сигурния поминък и да се отправят към неизвестното. Знам, че е имало насилие, но не съм била свидетел.

Когато започнаха да заминават, от магазините изчезнаха много стоки – за да не ги изкупят турците (обувки за бала си купих срещу бележка от училище, но пък съученици с връзки си купиха по колкото си искат чифтове). На лекари, учители и др. бяха разпределени изоставени ниви с тютюн, за които да се грижат в извънработно време. Така се сдобихме с още две причини да мразим турците.

На свой ред някои българи взеха доста пари от заминаващите за да ги закарат до границата, след като купиха от тях на безценица къщи, земя, коли, а после си присвоиха домашни животни и покъщнина. Когато някои турци се върнаха, трябваше да започнат живота си от нулата.

Последваха години, в които всички бяхме заети да оцеляваме и нямахме време да се мразим. В това време, обаче, Доган, юнакът-закрилник на препатилото малцинство тихичко плетеше мрежите си, а после се появи и гласът на истината – Волен Сидеров, който успя да изрази целия спектър от народни недоволства и да посочи изкупителната жертва – малцинствата – особено турци, цигани и евреи. СКАТ стана една от най-популярните телевизии, а стените на училищата в нашия град се покриха с пречупени кръстове и израсна едно поколение фашизирани младежи, което се прекланя пред Хитлер и се себеизразява чрез (мечти за) побой над цигани и качва нацистки клипчета във Vbox. Вече съм писала за това, че е съвсем естествено и не бих се учидила ако се появи отговор от страна на малцинствата, особено турското.

Накрая върху мултиетническата торта пльосна една огромна череша – толкова велика, сюблимна и недостижима, че докато мнозинството я гледа в захлас на телевизорите си всеки ден, не му остава време да забележи, че тортата се е разплескала.

Тези дни нашата героична череша обяви, че подкрепя референдум за новините на турски език. Вчера един приятел ми писа да ме пита какво мисля за това и кой има полза. Аз казах „Игра с огъня. Полза имат Волен Сидеров, Ахмед Доган и Бойко Борисов.”, а той ме помоли да пиша за това в блога си.

Моят блог няма обхвата на СКАТ, нито на мрежите на Доган, а още по-малко на на националните телевизии, които в последните няколко години облъчват с образа и подвизите на Бойко Борисов, но нека да изразя мнението на едно малцинство:

ДА! на новините на турски език:

–       Защото по закон всяка етниеска група има право на медии на родния си език

–       Защото искаме етнически мир

–       Защото не искаме никой да бъде премазан от тълпата

48 thoughts on “Субективно за турците и процесите

  1. няма коментари?! защото си „за“ новините на турски?! и аз съм „за“. И съм „за“ това всеки да може във всяка страна да говори на майчиния си език, което разбира се не означава, че не трябва да владее официалния, като последното е винаги за негова собствена сметка и полза.
    Защото като българин в Германия държа синовете ми да говорят български и разбира се говоря с тях тук на български, на улицата и вкъщи. И разбира се говоря с тях на немски в присъствието на хора, които не разбират български. И така не виждам разлика между мен и турците, арменците , арабите и всички останали националности, живеещи в България, защо те да не говорят по между си на собствените си езици.
    „Ама в Германия няма новини на турски, а има повече от 3 милиона турци!“
    Може би, но и 3 милиона от 80 милиона население не са 10%! А и защо да не сме пример за мултикултурна държава? Аман от комплекси за малоценност.
    Поздрави за поста!
    Цветан

  2. Още един глас „за“ новините на турски. Аз съм за многообразието и многоезичието, възхищавам се на билингвите и харесвам турския език и култура, доколкото ги познавам. Иска ми се обаче да няма турци, особено млади, които да не знаят (или да се преструват, че не знаят) български език. Различието им в езиково, религиозно и културно отношение не бива да означава отрицание от тяхна страна на официалния език и култура.
    Много хубав пост, Лид.

  3. Това кой има полза от референдум и етническо напрежение е супер добре изказано. Кратко и ясно – Лошият, Добрият и Пазителят на българщината. И аз съм „ЗА“ новините да останат!

  4. И аз съм „за“. Смятам, че тези 10 минутки по държавния канал са символичен, но необходим жест на държавата към една немалка група данъкоплатци.

  5. И аз съм „ЗА“ новините на турски. Не пречат на никой, не нанастя никаква вреда. Според мен дори са полезни, тъй като всекидневно напомнят на хората, че в България има и турци. Не мисля, че мнозинството може да налага на малцинството какво да гледа и на какъв език да си говори.
    На който не му харесват новините на турски, да сменя канала. Не са задължителни за гледане, а и са съвсем кратки.

  6. Харесва ми много коментара на авторката, най-вече заради личните изживявания и спомени от времената на възродителния процес. Аз също имам лични спомени – от Кърджали съм и въпреки че бях малък, помня как за почнахме да казваме на турците ‘новите българи“ и как изведнъж моите приятели и съученици станаха от Метин на Мартин, от Недим на Невен и ни беше забранено да използваме старите им имена. Познато ми е и всичко останало описано по-горе от Лидия Стайкова, което няма да повтарям.
    Споделям мнението на авторката и на коментиралите дотук, че трябва да има новини на турски (а и на други езици) по БНТ, макар че смятам че може да са доста по-добре направени, подготвени и представени. Смятам, обаче, че не това е основния проблем в насоящата ситуация, а желанието на управляващите и реалната опасност да успеят да настроят българи срещу турци с един такъв безсмислен и опасен референдум.

    Понеже виждам, че авторката и коментиращите тук споделят до голяма степен гледната ми точка си позволявам да ви подканя да прочетете два други коментара по темата, които много ми харесаха и и ми направиха силно впечатление:

    http://bulgariancomments.blogspot.com/2009/12/blog-post_16.html

    http://www.dnevnik.bg/analizi/2009/12/16/831287_polet_nad_kukuviche_gnezdo_s_chasovnikov_mehanizum/

  7. “ Според мен дори са полезни, тъй като всекидневно напомнят на хората, че в България има и турци.“

    Еми като ти е толкова хубаво айде всяка седмица да си организираме бал на изнасилвачите и убийците, че да ни се напомня, че в България има изнасилвачи и убийци… Баси малоумната логика дето имат някой хора! Или какво ще кажеш всеки ден в час пик да пускат Гей Парад по улиците и ти да си джиткаш с колата докато нечий обезкосмен гъз се вее на метър от предното ти стъкло?
    И толкова ли е трудно да разберете, че след като един човек е българин, то той би следвало да е длъжен да владее българският език? В крайна сметка не може да си на 30 години и да не можеш да си попълниш документа за нов паспорт сам!
    Етническата омраза не е насочена към индивиди, които уважават България! А щом живеят в нея те са длъжни да я уважават! Ако не им отърва – границите са отворени… Да последват милионите други българи, които си плюха на петичките!

  8. Нямам нищо против да има новини идруги предавания на турски или друг език.
    Само че, не и по националните радио и телевизия. Те се възприемат като официален източник и затова следва да спазват конституционните разпоредби.
    По частни канали на радио и телевизия, вестници, книги, представления и т.н. може да се говори на какъвто си пожелаете език, дори и на китайски. Именно това е същността на понятието майчин език – битова и културна употреба. за официални и обществени нужди служи официалният език.

  9. Браво, Лидиа! Възхищавам се на способността ти да изразиш категорично мнението си. Вече си мислех, че в тази държава няма кой да мисли разумно и по един напълно човешки начин. Статията ти ме трогна.

  10. Тогава искам новини на български език по турската национална телевизия за да е честно! Нима там няма българи?

  11. Масов спор за безпредметен проблем.От 10 год текат тези „новини“ и почти никой не беше ги забелязал.И сега всички-юруш на малмалада-за,против,за,против…А решението е просто-спираме да плащаме 70-80 млн за т.н.БНТ ,чиято задача е да се мазни на някои водещи политици и да прехвърля парите към „наши“т.н.журналисти.Като стане частна,ако им е изгодно,да се пускат новини и на арменски.А парите от БНТ да отидат към раковоболни ,деца,диабетици и т.н.
    И друго особено важно-трябва със закон да се забрани публичната/медийна/ употреба на циганин,турчин,арменец и т.н.Задължителна да е употребата на:ромски българин,тюркоезичен българин,арменски българин и т.н.При нарушения-както в САЩ,огромни глоби,отнемане на лицензи,затвор.Да сте чули по американска ТВ или преса някой да употребява -негър,италианец,китаец,англичанин,поляк и т.н.Националността се казва само за НЕамериканските граждани.Никакво значение няма на кой каква е майка му и къде се е родил-след като има САЩ паспорт той е само и единствено американец.За имигрантите може и да се употреби напр.български имигрант,но не българин,което означава турист от България.

  12. мартине, не може да сравняваш турското малцинство с престъпници като изнасилвачи и убийци. за гей-парада няма да повдигам въпрос.
    дали ще има новини или не няма да реши въпроса някои или всички турци ще знаят ли български или не. не смесвай нещата.

    аз също съм ‘за’ новините на турски.

  13. Не ги сравнявам. Просто идеята и в двата случая е една и съща – да ни се натрапва нещо в очите за да не го забравим… Глупаво е!

  14. Aз също смятам (без да съм израснала в шарен регион и да имам приятели сред българските турци), че прекратяването на новините няма да е удачно. Това ще предизвика излишно напрежение и на никого не е от полза.

    Отново ако говорим за немските телевизионни канали, там съм гледала предавания (на немски), в които разказваха за празниците на турските емигранти и в които немски деца отиваха на гости на своите съученици по време на празниците… Чудесен пример за създаване на култура на междуетническо общуване, за който можем само да мечтаем.

    А оправданията с финансови причини са … – все ще се намери от какво друго да се спести.

    Лид, поздравления за повдигнатия въпрос!

  15. Честно казвам, че не разбирам смисълът от какъвто и да е референдум точно по този въпрос. Освен за масова обществена манипулация. Ако народът, който е нахъсен на ДПС, ги отхвърли, Бойко като виден помирител би казал… „е сега, такава е волята Народна, аз какво да направя?„, след което след известна пауза и гукане с президента все пак ще ги остави. Което би направило такъв референдум безплоден по начало. Ако пък народът гласува в тяхна подкрепа, което ме съмнява, защото за жалост повечето българи са ксенофоби по убеждение, макар да не се приемат като такива – тогава просто всички ще си измием ръцете за запазването на статуквото. Сериозно казвам – не вярвам реално да се обмисля прекратяването им, това е просто популистки ход на властта с козова карта в угода на Волен Сидеров, който обаче така и няма да бъде реализиран.

    Простичката логика на цялото мероприятие е да бъде намерено занимание на народа с нещо, заради което той да не се вълнува дали се спазват предизборни обещания, колко голяма е „пицата“ на бюджета, как ще бъдем подслушвани масово и безконтролно и прочие. Но когато бъде развята етническата карта – всичко това ще мине незабелязано във вълненията ще ги спират ли новините на турски, или няма да ги спират. Много ясно, че няма да ги спрат. Десетина минути ефирно време в най-умрелия часови пояс са достатъчно незначителна отстъпка, за да не ги закачат. Но пък служат като добро плашило, нали?

    Само за кратко уточнение – лично аз нямам нищо против това новините на турски да продължават да се излъчват – дори и в не толкова затънтен часови пояс. Не вярвам и самите български турци да ги гледат особено много, но като цяло това е нелош жест, който да изразява отношение – и не изисква особени жертви от никого.

  16. Вероятно нямя полза от тези новини в това време на деня. Но:
    1) този проблем се решава, като преместиш новините в по-смислено време
    2) има още куп предавания по БНТ, които сигурно никой не гледа, но не се организира референдум за това, естествено.

    А за референдума: няма нищо демократично в това да питаш хората, дали искат да смачкат по-слабия. Искат, за съжаление! И истерията вече започна, вижте само идиотите на Расате къде са си опънали шатрата за агитация на пл. „Славейков“ – точно над статуята на Славейкови, все едно са част от тях. Гнусна работа!

  17. Да кажа и аз.
    Аз телевизия не гледам. Никаква. Повече от две години. И ми е през шапката какво ще има по телевизията – новини на турски, анголски народни танци или заклинания от Зимбабве. Обаче…
    Много хора по света вярват, че Христос е единствения бог, че Буда има хиляда ръце, че Аллах е велик… Много, много…
    Ако има хора, които вярват, че новините на турски език представляват правата им в държавата – тогава, нека ги има шибаните новини. И без това никой не ги гледа. Но вярата е важна. И са важни хората. Хората, с които живееш живота си. И те не са добри или лоши, защото са арменци или ескимоси, а защото в момент на нужда те са те подкрепяли или предали. Глупаво е да делим на расов принцип.
    Боклуци има навсякъде. И навсякъде смърдят еднакво.

    Много важно уточнение:
    Доган и шайката около него имат точно толкова общо с турците в България, колкото Уго Чавес има роднински връзки с Майкъл Джексън.

  18. Браво за поста, много добре казано.
    Аз лично смятам за неправилно, че новините на турски изобщо ги има в национален ефир, не защото пречат на някого, а заради смешната принципност на българското общество и защото тези новини бяха създадени, за да манипулират. И за съжаление много добре си вършат работата.

  19. Добре написано, простичко и ясно ! Браво ! Твърдо съм на мнение, че референдум трябва да има. Убеден съм, че ще надделее толерантността и далновидността. Този референдум ще направи невъзможно спекулирането с темата. От друга страна, ако просто се реши да се запази статуквото и не се проведе допитване, като се запазят новините ще бъде грешка. У голяма част от нашите сънародници ще остане съмнението, че някой ден този въпрос отново ще се раздуха. Други пък ще наддадат вой до Бога защо отново сме се “ подложили “ на турците. Крайно време е НИЕ да решим този проблем САМИ. Ясно и категорично. Вярвам, че това ще се случи !

  20. Мислих че аз единствено съм „за“. Зарадва ме тази статия определено че има още хора в България които са „за“ здравото мислене. Не смятам че самото приемане на закона на новините на турски език е зарадвало толкова турското малцинство в страната, колкото неговата отмяна ще го разгневи – което отново ще вкара и двете странни в порочният кръг на враждата. А на мръсното в случая че Бойко си измива ръцете и казва – това вие го решихте – народа! Каква по висока форма от демокрация? Само че аз не си спомням кога последно в България е имало референдум??!?Когато другите европейски народи направиха такъв по въпроса със Европейската конституция – България тихомълком го прие без хората даже и да са уповестени.
    Когато народът искаше да надигне глас и чрез подписки(н.п. АЕЦ Козлодуй) никой не обърна внимание.
    Но да се върна на темата- ако изключим тегленето на две псувни след третата ракия на маса срещу новините на турски – на някой пречеха ли те? Едва ли!
    Аз съм трърде за интеграцията! Двустраната. Двете страни трябва да се съобразяват една с друга. А отнемането на което и да е вече дадено право по никакъв начин няма да стопли отношенията.

  21. Lyd, като си позволяваш да пишеш, че нещо се прави „по закон“ („Защото по закон всяка етническа група има право на медии на родния си език“…),
    трябва поне да направиш справка има ли изобщо такъв закон.

    В случая имаме Рамковата конвенция за защита на националните малцинства (РКЗНМ, обн., ДВ, бр. 78 от 3.09.1999 г., в сила за Република България от 1.09.1999 г.). В нейния чл. 6, има алинея 4, в която се казва :

    „4. В рамките на своите правни системи страните приемат подходящи мерки за улесняване достъпа до средствата за масово осведомяване на лицата, принадлежащи към национални малцинства, с цел насърчаване на търпимост и допускане на културен плурализъм.”

    Отделно от това към Конвенцията има един
    Обяснителният меморандум, в който специално за тази алинея е написано следното:

    “Тази алинея набляга на необходимостта от специални мерки с двойната цел да се улесни достъпа до средствата за масово осведомяване за лицата, принадлежащи към национални малцинства, и да се поощри търпимостта и културния плурализъм. Изразът „подходящи мерки“ е използван по причините, дадени в коментара по член 4, алинея 2 (вж.параграф 39), който използва същите думи. Алинеята допълва задължението, формулирано в последното изречение на член 9, алинея 1. Мерките, предвидени от тази алинея, могат, например, да се изразяват във финансиране на излъчванията за малцинствата или в производство на програми, занимаващи се с малцинствени проблеми и/или предлагащи диалог между групите, или в насърчаване, в рамките на редакционната независимост, на редактори и водещи да предоставят на националните малцинства достъп до своите средства за масово осведомяване.”

    Самите новини като тип предаване не е точно от тези, които в най-голяма степен “насърчават търпимост” (поради “монологичният” характер на новинарските емисии). Насърчаване на търпимост се постига много по-резултатно чрез диалогични и дискусионни формати. В този смисъл именно новините на малцинствен език дори не следва да се разглеждат като част от “подходящите” мерки, които страните са длъжни да приемат според Конвенцията..

    Отделно от това референдумът най-вероятно ще засегне само едно предаване в едно от многото средства за масово осведомяване, докато целите на Рамковата конвенция за защита на националните малцинства могат и следва да бъдат постигани с използването на множество различни мерки, в различни средства за масово осведомяване.

    Разбира се, че и в момента в България се изпълняват множество различни мерки в посоката, предвидена от Конвенцията. Всяко участие на представител на малцинствата в телевизионни формати тип „дискусионно студио“ или дори в „реалити“ формати също е мярка, която допринася за „диалог между групите“, както е формулировката в Обяснителния меморандум (докато в сравнение с това при едни новини на малцинствен език е ясно, че „диалог“ не се получава).

  22. Ако повече хора гледат този филм изобщо няма да се стига до такива абсурди. Може би тогава хората ще разберат че Волен е човекът с трактора и петолъчката… Идея си нямам защо наричат партията му дясна.

  23. Хубав пост, Лид🙂 И аз смятам, че начинът не е с противопоставяне, а с добронамереност – в случая жеста на новините🙂

  24. Лично мен новините на турски са ме дразнили винаги. Това може и да е уважение ,но не е начин за решаване на проблеми и истинска интеграция на малцинствата. Самите турци нямат особенно уважение и отношение към тези новини , но имат много други проблеми за които не се говори. Това са гадни политически маневри на импотетните български политици.

  25. значи ти никога не си бил от другата страна, нали? не си бил малцинство. и ако нададеш глас за нещо мнозинството да те смаже с ‘не се натрапвай с различието си’!
    и идеята изобщо не е една и съща в случая.

  26. Не гледах филма, но статията напълно съвпада с моето мнение. И макар че не познавам лично повече от двама турци, съм твърдо ЗА новините на турски език.

  27. И аз съм ЗА новини на турски език, но не желая да бъдат организирани с държавни (т.е. мои) пари. Не искам да плащам за нещо, което не ползвам и не разбирам; за някакъв скъп и символичен жест към малцинството, от който то няма реална практическа полза. Живеем в 21-ви век и всеки има достъп до канали, които излъчват на турски не по 10 минути, а по 24 часа в денонощието, и това е чудесно – нека всеки си избере любим език и да си го слуша и говори когато желае. Всъщност ако нямаше държавна телевизия, нямаше и да има повод сега да ни занимават с тези политически кьорфишеци (ей че хубава турска дума :)))

  28. „ЗА“ – да има новини. „ТВЪРДО НЕ“ – те да са по БНТ (Българска Национална Телевизия“. Мисля, че е безмислено да се спори…. мое мнение.

  29. само 1 добавка – защо мамка му представяте това предложение едва ли не като опит за слагане на заглушители и забрана за гледането на турски новини? това ме изумява и не знам аз ли съм тъп или на тъп се опитват да ме правят…. че и тежки тагове, геноциди и прочие.. дайте по-кротко и по-леко си играйте с думичките и понятията.

  30. @uuf – как бих могла да се опитам да обяснявам на човек, който смята, че е безсмислено да се спори – това означава, че не е готов да чуе никакъв аргумент, различен от своя; ето защо няма да се опитам🙂

  31. Ха, добре че е uuf, който спомена това, иначе аз нямаше и да забележа, че
    на тази публикация е сложен tag: „културен геноцид“ … !?!?

    Това вече наистина е прекалено.

    Призивите за взаимна добронамереност, толерантност и т.н. ще се реализират много по-успешно не с предавания тип „новини“ на съответния език (по време на които едната общност слуша и разбира, а останалите общности по необходимост се прехвърлят да гледат друг канал), а чрез повече предавания от типа наример на това, което е също по БНТ:

    http://www.bnt.bg/bg/productions/about/28/zaedno
    и което
    „отразява проблемите, културните и етническите особености на различните традиционни малцинства в България. Отделните предавания са изградени на документален принцип, който дава възможност на представителите на различните етно-религиозни групи да говорят за себе си, така както предписват и европейските стандарти за обществени медии. Акцент във филмите се поставя и върху темата за съжителството между различните общности у нас.“

  32. Отговор за lyd:Защото понякога самият спор е достатъчно обиден. Защото, някои въпроси още със самото задаване са обидни.

    И стига с демагогията, това си е мое мнение, и не беше персонифицирано. А твоето си е лично, и непоискано… така че, да ме прощаваш… ама си седнал/а.

    И все пак, пояснение (не спор!): въпросът ‘дали да има турски новини по БЪЛГАРСКАТА национална телевизия’ е сам по себе си порочен. И трябва да си много сляп/а, за да не разбереш причината, поради която това смислово, още във въпроса, противоречие, изумява.

    Хайде, със здраве, и да знаеш, че не обичам дупликите, миришат ми на НС.

  33. щях да забравя: Весела Коледа, честита нова година, и да сме, как беше, толерантни – но не наведени.

  34. В ТУРСИЯ ИМА ЛИ НОВИНИ НА ТУРСКИ ?!А, ЗНАЕТЕ ЛИ,ЧЕ ВУЧИЛИЩАТА СЕ ГОВОРИ НА ТУРСКИ , НАШИТЕ БЬЛГАРЧЕТА ГЛЕДАТ КАТО БУДАЛИ , ПОСТАВЕНИ СА В КРАЙНО УНИЗИТЕЛНО ПОЛОЖЕНИЕ !НЕ МИСЛИТЕ ЛИ , ЧЕ НАШАТА ТОЛЕРАНТНОСТ ИДВА В ПОВЕЧЕ ?!КОЛКО БЬЛГАРСКИ ФИЛМИ ИМА ПРОЖЕКТИРАНИ В ТУРЦИЯ !?ЕЛАТЕ ДА ПОЖИВЕЕТЕ ТУК В СМЕСЕНИТЕ РАЙОНИ И ЩЕ ВИДИТЕ НЕЩАТА ПО ДРУГ НАЧИН !ГУБЯ ПРЕДСТАВА КЬДЕ ЖИВЕЯ В БЬЛГАРИЯ ИЛИ В ТУРЦИЯ !?

  35. Не виждам някой да е дефинирал какви би трябвало да са целите на една национална телевизия. Не съм информиран по темата, надявам се някой да ме поправи. Конструктивно.

    Няма частни български телевизии излъчващи новини на турски. Не съм виждал и частни български телевизии редовно излъчващи хубави но непопулярни филми, качествени новини, и т.н. Частните телевизии имат за единствена цел печелене на пари, което става с реклами идващи при популярност. Затова и почти всичко излъчвано се свежда до екшъни, сапунки, реалити шоута, и новини за катастрофи и разстрели.

    Националната телевизия се спонсорира от държавата. Няма никакъв логика ако тя излъчва същото, което и всичките частни телевизии. Много по-разумно е тя да се грижи не за мнозинството (за което така или иначе всички други се грижат), а за малцинствата. Имам предвид не само малцинствата по националност, а също и по интереси и вкус.

    От тази гледна точка от всички телевизии именно БНТ би трябвало да излъчва новини на турски. Отделен въпрос е дали такива са необходими или желателни.

  36. Не на новините на турски език. Не защото мразя турците. Да мразиш когото и да било единствено по етнически принцип в 21 век е абсурдно. Нито обичам, нито мразя някого защото е българин или турчин. Човекът е човек извън тази подробност – етническа принадлежност. След време и така и така всички на тази планета ще имат общ планетарен език. Но в днешните национални държави за да бъде интегриран, всеки човек трябва да ползва общодържавния език. В България той е българския. Ако иска някакъв друг за държавен да отиде в съответната държава, защото дезинтегрирането на която и да било общност вреди на общите интереси на гражданите. Този който е за каквито и да било предавания на националната телевизия на друг език е или кретен или агент на враждебна на нашата държава – в случая турски. Иначе, би ли могъл олигофрена да отговори защо трябва да има предавания само на турски, а не на цигански, например – циганите са повече от турците по брой. И каква би им била ползата на циганите от това? Че ще се дезинтегрират още повече ли? Но тогава защо да няма и на други малцинствени езици? И къде в цивилизования свят има такава идиотия. В Германия, турците са 10 пъти повече от колкото в България, но там никой и не възнамерява да предявява подобни искания. Аномалията в България е резултат единствено на демагогските комбинации на мафията БСП- ДПС, на сметките им за изборни манипулации и мошеничества, на нищо друго.

  37. Попадам на темата малко късно .Бих изкала да чуя всички коментари след моя,но така е трябвало да стане .Живея в Испания от 7 години и изкам да кажа че в Испания има новини на български,незнам колко хора живеещи в Испания знаят ,започват рано сутрин в неделя продължават 10 мин.,говори се на български , а след това всичко се повтаря на испански.Има и на още няколко езика принципът е един и същ.Каналат на които се излъчват е мадридски и не се гледа от цяла Испания,водещата е българка . Немога да кажа кое е правилно но знам ,че ставахме рано в единсвения си почивен ден зада ги гледаме.В момента незнам да ли продалжават ,но вече не можем да гледаме този канал.

  38. Аз съм живяла дълго време във Варна и с учудване разбрах, че почти 80% от кореняците варненци са всъщност потомци на гагаузи. Те говорят турски, а имат български имена. Но младите не знаят турски, не се чувстват различен етнос и не страдат от това. Смятат се за българи и толкова.
    Аз също смятам, че прекаленото играене с толерантност, когато става въпрос за хора, които се смятат за етнос от съседна на България държава е игра с огъня. Особено когато става въпрос за различна религия, която в момента е в основата на много войнствени настроения.
    Не ме разбирайте погрешно, турците не са лоши хора, но понякога усещането за принадлежност към нещо, различно от страната ти, може да бъде изпозлвано за разпалване на конфликти.
    Какво стана с Косово?

    Аз общувам с много хора заради професията си. Имам клиенти арменци, евреи, турци, цигани.
    Защо турците, които са поколения наред родени и израстнали в България, говорят с акцент?

  39. Усещането за принадлежност към страната в която живееш също може да се използва за разпалване на конфликти. И какъв всъщност е проблемът ако някой говори с акцент?

  40. lyd продължава да се прави, че не разбира. (А може и действително да не разбира, знам ли…).
    Гледам, по-горе разни хора достатъчно подробно са обяснили на lyd, че самата идея за новини на турски по национална телевизия е абсурдна.
    Тези хора (турците) могат да си имат каквито си искат новини – могат, ако искат, да си направят частна телевизия за българските турци, и да си излъчват 24 часа новини на турски… Това не е забранено и никой не може да ги спре, ако решат да го направят. Ако им е скъпо да си направят телевизия, много по-евтино излиза да си направят частно радио. Но там е работата, че те самите не искат. (А и интернет има, по интернет могат също достатъчно „новини на турски“ да си слушат, гледат и четат).

    Изобщо цялото това вторачване (от страна на самото ДПС) върху „опазването“ на новините на турски по БНТ е само прикритие, за да не лъсне колко слабо развита е културната продукция на това малцинство (турското). Вместо „новини на турски“ много повече смисъл има от изложби на турски художници, издаване на книги, чиито автори са български турци, издаване на дискове с народна или естрадна музика, изпълнявана от български турци, и т.н. Всичко това много повече би спомогнало за развитието на това малцинство (в сравнение с едни „новини на турски“)…

  41. Не става въпрос за развитието на това малцинство, а за символичен жест към него, за посланието, че това малцинство е приемано от мнозинството, че му е позволено да бъде етнически различно.

  42. Lyd, ти май действително не разбираш.
    (Не си само ти, но това, че и ти не разбираш, е достатъчно показателно)
    „Етнически различното“ по принцип не се изявява чрез НОВИНИ.
    В момента новините са толкова глобализирани, че на практика всички хора по света, независимо от техния етнос, гледат по ТВ общо-взето едни и същи новини.
    „Етнически различното“ се изявява по друг начин: чрез КУЛТУРАТА (а не чрез новините).
    Етнически различното трябва да търси изява в други области, а не в новините.
    Ето, примерно аз сега потърсих в Интернет информация дали в България е имало наскоро изложби на художници от тукашното наше турско малцинство. Е, не попаднах на такава. Всичките съобщения за изложби, на които попадах, бяха все за изложби в България на турски художници от самата Турция.
    За това става въпрос.
    В момента никой у нас не създава пречки пред уреждането на изложби на художници, които да са етнически турци в България. И въпреки това такива просто липсват.
    Институциите и на двете страни – и на България, и на Турция – изглежда смятат за по-смислено да уреждат в България главно изложби на турски художници от самата Турция.

  43. Zoomout, а на тебе какъв точно ти е проблемът?
    Ако не можеш да проумееш какво дискутираме тук, можеш поне да си намериш друго занимание, нали?

    Става въпрос за нещо много важно: ако действително голямата цел е, както Lyd пише, на едно малцинство да бъде „позволено да бъде етнически различно“, то новините на турски език имат много слабо отношение към постигането на такава цел.

    Нито наличието на новини на турски осигурява постигането на целта – нито пък евентуалното премахване на тези новини по някакъв начин осуетява или пречи на проявите на етническата различност.

  44. Благодаря, Васко. Разбрах идеята ти от самото начало. Моята идея е друга. Ако искаш, опитай се да видиш разликите.

Вашият коментар

