Кой каквото разбрал, разбрал

Снощи гледах „Да имаш или да бъдеш“ по БТВ – предаване, което разказва три истории за т.нар. „преход“. Подразних се на някои доста клиширани моменти, особено в първия филм, който представяше историята на студентка, която ражда в навечерието на 10 ноември след невероятни мъки и перипетии, след което в болницата получава скъп дар от близките си – каса „Кока Кола“ – символ на промяната ( кой знае защо си спомням, че през 80те във всички хасковски сладкарници и кафенета се сервираше Кока-Кола, ама може във Варна и София да е било иначе), отглежда бебе при режим на тока и липса на вода (режим имахме и през соца, не само през „прехода“, а водата и до ден-днешен я спират в нашия град, а в други градове по-често отколкото тук), след което минава време и семейството й вече не живее в мизерия, а свободно пътува с трите си деца по света ( аз пък познавам хора, които си живеят в мизерия и вероятно никога няма да пътешестват за удоволствие извън страната). От втората история можем да научим, че и някога и сега, абитуриентските балове впрягат много енергия, въображение и средства и представляват парад на парвенющината. От третата можем да научим, че има хора, които обичат и поддържат старите си руски коли.

Аз обичам личните истории и смятам, че имат своето важно място, но мисля, че щеше да е много по-смислено в 20 часа на 20 годишнината от падането на социалистическия режим по БТВ да се появи документален филм, от който тези, които са твърде млади за да са били свидетели или да си спомнят, да научат какво всъщност се е случило. Да, може да има различни интерпретации на случилото се и те могат да намерят мястото си в такъв филм, но е хубаво и да видим някои сурови факти – например като този, че на вчерашния ден преди 20 години по нашите улици не е имало революция и протестиращи студенти и пр. неща, в които вярват сегашните ми ученици и продължават да вярват тези, които вече завършиха университет.

На тях препоръчвам текста на Георги Грънчаров.

7 thoughts on “Кой каквото разбрал, разбрал

  1. И аз страхотно се подразних. Филмът беше изключително повърхностен, имах чувството че е поръчка от ДС с цел пренаписване на историята.

  2. Аз и не очаквах от БТВ задълбочен анализ на случилото се, но ми стана просто обидно как ми изгубиха времето с материал, който едва остърга повърхността на нещата, не каза нищо съществено и не ме развълнува дори. Лични спомени от онова време и аз имам. Ако историята ще се анализира на база лични преживявания, много повече ме впечетли материала на Аспарух:
    http://acnapyx.blogspot.com/2009/11/20-years.html

  3. Аз съм родена 1991. За онези години и тези преди тях съм научила главно от лични истории на различни хора. За учебници по история изобщо няма да повдигам въпрос-там говорят за съвсем друга държава. Снощи гледах филма с дядо ми, който през цялото време си говореше с телевизора, опитвайки да обясни, че е било съвсем друго яче. На мен историите ми звучаха като създадени с цел да подгреят публиката за предстоящата “Перла“, а не за да припомнят кой знае какво.
    Човекът от третата история като ли, че ли още живееше в годините преди 89. Днес сутринта, когато дядо ми потегли навън със същия модел кола,която отказва да смени , си помислих колко ли още хора живеят в подобна паралелна реалност…и ми стана тъжно.

  4. Да, хубаво е учениците да знаят че у нас революцията мина изцяло по партиен план и продължава по него и до днес. И че у нас почти няма дисиденти. И че за пореден път просто се понесохме по течението (в случая рушащото каменни стени и железни завеси). И че поради тоя факт стандартът ни на живот отстъпва с много пред този на истинските бунтари срещу безумието Чехия, Полша и Унгария.

  5. На 3. ноември в София имаше демонстрация на 3-4000 души против проекта „Рила – Места“, на която освен другото се викаше „Демокрация“.
    Е, не е революция, откъдето и да го погледнеш.

  6. По re:tv снощи имаше точно такъв филм, какъвто искаш: с много хронология и факти, с малко коментари. Учудих се, колко много неща съм забравил.
    Може би ще сложат линк към архива.

  7. Невероятно е да дават пари за този филм и да го пускат в 20.00 ч., по която и да е телевизия! Подигравка!

Вашият коментар

