Какво се случи с нашата джамия

Наскоро научих, че Общинският Съвет в Хасково е решил да спре високоговорителите на джамията; в Наредбата за обществения ред било допълнено, че се забранява „озвучаването с технически средства и вдигането на шум по улици, площади, паркове и спортни съоръжения, в жилищни и нежилищни сгради, включително храмове и религиозни общности, когато звукът се чува извън сградата, за времето на цялото денонощие“. Озвучаването може да бъде осъществено по повод празници и чествания с писмено разрешение от кмета. Сайтът haskovo.net пише:  “ През последните дни призоваването към молитва на ходжите вбеси хасковлии и мнозина се оплакаха в общинската администрация и по медиите.“

Преди години, в Шумен живеех в близост до квартална джамия. Мога да кажа, че там наистина прекаляваха с високоговорителите и съседите от близките блокове бяха направили подписка. В нея участваха и българи и турци, и християни и мюсюлмани.

Въпросната хасковска джамия, обаче, не се намира в тих жилищен квартал, а на улица, пълна с кафенета, от които звучи толкова силна музика, че през топлите сезони навън е почти невъзможно да се чуят мюезините. Години наред през същите сезони, докато живеех наблизо, у дома чувах мюезина, но ми звучеше приятно и далеч не толкова силно, колкото бумтенето от околните кръчми и кафенета, което се засилваше от 18 и продължаваше поне до полунощ. В много случаи музиката от сцената на площада ми е докарвала същото главоболие. Изглежда ми невероятно в последните месеци джамията да се е снабдила с високоговорители, които успяват да произведат толкова силен звук, че да се извиси над останалите наоколо.

В Хасково ще се строи 29-метрова камбанария. Според haskovo.net „На около 30 метра зад статуята на Св. Богородица община Хасково ще построи камбанария с няколко камбани, съобщават от туристическия информационен център. Те ще бъдат управлявани посредством компютърни програми. По този начин различни мелодии ще огласяват града в определени часове от денонощието.“ Според новата наредба, обаче, озвучаването би трябвало да се осъществява по повод празници и чествания с писмено разрешение на кмета.

Себахтин Исмаил от ДПС смята, че решението на общинския съвет е проява на нетолерантност и смята да го обжалва в съда.

В общинския съвет може да се боричкат различни групировки, но това никак не ме интересува. Не изповядвам нито християнство, нито ислям, но уважавам и двете религии и звънът на камбани и призоваването на мюезини винаги са ми е харесвали. Просто се чудя кой има полза от цялата история и недоумявам.

25 thoughts on “Какво се случи с нашата джамия

  1. Изпитвала съм доста краен вариант на това връз собствените си уши, в Кипър. Едно лято бях на курс в Кипърския университет и живеех в историческия център на Никозия, между венецианските крепостни стени (каквото е останало от тях, а то е). Къщата, в която бях беше мъничка, стара, ужасно уютна и се намираше на по-малко от 50 метра от „зелената линия“, разделяща столицата и острова на две неравни части.

    Най-близкият мюсюлмански храм от другата страна на зелената линия беше всъщност някогашна катедрала, превърната в джамия. Високоговорителите на достроеното минаре се виждаха отдалече, а как се чуваха ми е трудно да опиша. В съседство на къщата, където живеех се намира културния център на университета – също в невероятна стара господарска къща (казват им архондико, с ударение накрая:), в чийто вътрешен двор университетската театрална трупа през лятото изнася представленията си. На всяко представление се правят по два антракта, съобразени с гласа на мюезина, носещ се от минарето, което споменах по-горе и от няколко други по-далечни, защото, когато започне вечерната молитва, човек не може мислите си да чуе, за говор да не говорим.

    Това от една страна. От друга – във въпросния исторически център на града има (от гръцката страна) по около 6 църкви на глава от населението. Преувеличавам, разбира се, но не с много:) Които също са си сложили високоговорители и в часовете на съответните служения уличките около къщата ми се огласяха с не по-малка сила. Къщатата се намираше в триъгълника между три църквички и сутрин имах чувството, че службата я отслужват не в спалнята, ами направо в главата ми.

    Преди островът да бъде разделен от намесата на всевъзможни „велики“ сили, хората от едната и от другата вяра са живеели чудесно и без проблеми заедно. Празнували са си и едните и другите празници, понеже, като каза един мой тамошен приятел: „Не сме нито гърци, нито турци. Ние сме кипърци.“

    Дори и след 7 години на близко приятелство с острова, хората и историята му, не съм съвсем сигурна какво точно се включва в това „кипърци“, нито дали преди разделението това понятие е съществувало с тази си тежест. Не съм сигурна дори дали истински съществува и днес. Но всеки път, когато ходя там ме доядява ужасно много заради зорлем създадената вражда в едно твърде малко (700 хиляди, турци, гърци, всичко) място. Защото хората от двете страни някога са живеели добре заедно, а днес проблемът помежду им е огромен. Проблем, създаден на съвсем друго равнище и нямащ нищо общо с хората реално живеещи на този остров, които обаче в крайна сметка са потърпевши от него. Макар малко от тях да го съзнават. Тези като моят приятел с неговото умиротворяващо и човешко “ ние всички сме кипърци“ са твърде малко. Повечето хора и от едната и от другата страна са отдавна вече с промити съзнания от едната или от другата доктрина и си мерят… достойнствата… като карат боговете си да се надвикват, така, по махленски…

    Олеле… Май доста се отплеснах. Но всеки път, когато чета някое от нещата ти в тази посока и ми се приисква да споделя този си опит и ей-на, направих го най-накрая:)

  2. донякъде си права.. но първата и последна молитва си е ходене по нервите.. в такъв ранен час… лошото е че прецедентите се използват по твърде нетолерантен начин. донякъде разбирам и европейците, които протестират срещу строежа на нови джамии. просто ако някой фанатизирано започне да ме убеждава че дискомфортът причинен от данданията в пет сутринта е нещо което трябва да приема за да не наруша религиозните му свободи, тогава къде остава толерантността? иначе нищо против джамията.. разбираш ли ме?😉

  3. Истинскията въпрос тук ,според мен, е, защо се мерят с различен аршин мюсюлманската и християнската религия, а не трябва ли мюезинът да призовава от високоговорители. В България християнството е „по дефиниция“ добрата религия. До степен, че почти не се възприема като религия, а като даденост, иманентното „правилно“. Затова и шумът от камбаните не може да пречи. А шумът от джамията пречи, ако ще десет пъти по-слаб да е. Преди няколко месеца, след бурен дебат по медиите по въпроса за религиозните символи в учебните заведения, видях как в най-новата учебна зала на факултета гордо са окачили икона. За параклиса в двора на същия университет да не говорим – но той е от по-рано.

  4. Айде да не сравняваме биенето на камбани само по празници с мученето на мюезина всеки ден по 5 пъти. Ебаси и религията ебаси и нещото! Ако искат да знаят кога е време за молитва – да си погледнат часовниците. Никъде в корана не се изисква използване на това кафирско изобретение електричеството. Виж, какво да се прави с неверниците – за това има подробни инструкции!

  5. Не, това замалко да го пропусна: „не изповядвам ислям, но призоваването на мюезини винаги ми е харесвало“ ??? Ами хайде запознай се за какво точно призовават и пак ще си говорим.
    Разумен човек да уважава религия, която изисква да се дупиш по 5 пъти на ден за молитва, която налага свирепа полова дискриминация и под чиито заръки по некои места грешниците и до ден днешен биват убивани с камъни? Хммм… май имаме поредния случай на социалистически интеркултурализъм с ксенофилски проявления. Ебаси епидемията!

  6. Оо,ти определено си чел Корана:) Направо си го изял с кориците! По толерантност и християнско поведение биха ти завидили дори Апостолите.

  7. Jack Daniel, в момента живея до църква и мога да ти кажа, че камбаните бият всеки ден. Мюезините призовават към молитва. Ислямът не налага свирепа полова дискриминация, но някои мюсюлмани я практикуват, а някои от тях я оправдават с Исляма – това е факт. По същият начин можем да кажем, че християнството налага полова дискриминация, тъй като доста от правата на жените не са били признавани нито по закон, нито на практика в християнски страни – осведоми се как жените са получили, например, право на глас и образование във Великобритания и САЩ. Не съм сигурна, обаче, дали ти, Джак Даниъл всъщност имаш желание да мислиш и да се образоваш, така че ще спра дотук с просветната дейност🙂

  8. Двойният стандарт спрямо християнство и ислям според мен е логичен в страна, където традиционната религия на мнозинството е християнството.
    Ако живеех в страна, където традиционната религия на мнозинството беше ислямът, мисля, че не бих ритала срещу високоговорителите на джамиите. Бих приела за дадено, че повечето жители, поне засега, искат да чуват точно това, а глас народен – глас божи. Ако положението не ми харесва, бих могла поне да се изнеса от страната. Стига все още да има къде.
    Не мога да разбера защо мюсюлманите, чиято религия традиционно се гледа накриво от повечето хора по нашите краища, в немалка своя част правят всичко възможно да ни накарат да я гледаме още по-накриво. (Не че новините от коя да е част на света предразполагат човек да я гледа по-направо.)
    За мен силното озвучаване на джамиите съдържа същото послание като чалгата, пусната с volume на max: „Ние правим нещата, както на нас ни харесва, плюем на вас и накрая ще ви стъпим на вратовете“.
    Неотдавна моя приятелка беше в родния си град по точно по Рамазана и се оплака, че като надуят високоговорителите от джамията на отсрещния баир, тя трябва да затвори всички прозорци и пак не може да си приспи детето. „Такова нещо никога не е било!“
    Малко по-късно въпросната джамия, историческа сграда, изгоря. Без да е била ударена от гръм. Не оправдавам тези, които са я запалили. Просто виждам връзка причина – следствие.
    Аз съм против да ни принуждават да търпим всяка простотия или дори терор, стига някой да му сложи етикета „религия“. Разбира се, не е редно също да се строят огромни църкви с гръмовни камбани там, където от тях няма нужда. Не е редно и кафенетата да дънят децибели. Но от всички тези неща можем да се отървем много по-лесно, отколкото от практиките на исляма. Точно в момента се карам с групичка студенти, чиито занятия по програма съвпадат с петъчната молитва.

  9. Няма да ви повтарям, казали сте каквото трябва (тук там някой и каквото не трябва😉 ).
    Аз ще допълня нещо друго:
    Допълнението на Наредбата за обществения ред на хасковската община подкрепям с две ръце! Представям си колко тихо и приятно е в града.
    И как не – забранено е звукът от технически средства да се чува ИЗВЪН СГРАДАТА!
    Завиждам на хасковлии – ще живеят в здравословна тишина.
    Очаквам протести от гражданите срещу всяко кафе, край което на тротоара се чува музика и се нарушава извънсградната градска тишина. Нали сега принципът „законите важат за всички” е на първо място.
    Между другото, камбаните какво средство са? 🙂

  10. Съгласна съм с Lynn, че проблемът е в двойните стандарти, защото християнството е добрата религия – аз бих добавила, защото е националната, демек българската, т.е. не-турската, т.е. на българската нация, която е единна и хомогенна, в която няма място за турците. Разбира се, ние много обичаме да се кичим с националното (т.е. българското) си качество „толерантност“ и да се наричаме мултикултурни (защото сме произлезли от прабългари, траки и славяни, например), само че мюсюлманската култура не е от нашите, тя е чуждата, търпим я да съществува (някак си стискаме зъби), следователно сме толерантни, но не и да заявява претенции за равнопоставеност (що за нахалство?).
    Писах наскоро за свое преживяване по време на Нощта на галериите и музеите в Пловдив, когато пловдивската Джумая бе отворена за посетители всякакви и за това как иначе толерантните любопитни туристи българи се възмущаваха на изискването да влизат боси. Та това са само едни обувки, по дяволите, не са голям залог за толерантност и уважение към Другото (конституирано като такова) на доминиращата култура на мнозинството, назовала се нациоанална.

  11. До Maya M =>В една демокрация не трябваше ли да има равни права и равни задължения за всички? Всеки трябва да има толкова свобода, че прави каквото му харесва, без да пречи на другите. Ако пречи – ок, да се коригира. Какви са тези „двойни стандарти“, при това уж „логични“? Ние да не сме Куба или Иран?

    Понеже също живея в Хасково, имам някакъв поглед върху хасковските джамии (те са две на брой), както и върху църквите (4 на брой, плюс една в квартал „Орфей“, която се строи от 15 години).

    До Jack Daniel: => Църквите биели само по празник, а мюезините „мучели“ по пет пъти дневно. Ами не е вярно, хасковските църкви (а така трябва да са всички храмове) бият с камбаните си два пъти дневно. Сутринта в 7 часа например, когато мюезините не пеят.

    Като спрят високоговорителите от джамията, мюсюлманите няма ли да се обидят, че нашите камбани продължават да бият? Да бе, казва някой от Хасково, когато мюезините пеят, мюсюлманите си седят на кафенетат и си пият кафето, а не отиват да се молят.

    Сори, но същото правят и 99,99% от християните, когато бият църковните камбани. Или си мислите, че на църква се ходи сам на Великден?! Смешно! В църквите има и утренни служби, и вечерни, а за това, че храмовете са празни, не са ни виновни мюсюлманите. Фактът, че в „Орфей“ за 15г. не могат да построят църква, а разчитат на някой бизнесмен да се бръкне, говори какви са християни са хасковлии (пък и повечето българи въобще).

    Нали Васил Левски искаше в Свободна България да има равни права за всички народности? А сега кметът си почва кампанията за следващите избори и нищо повече. Моите почитания, г-н Иванов има много постижения за изминалите 10г., но това е простотия! Как ще обясни, че забранява молитвите от минаретата, а ще строи 29-метрова камбанария, която да озвучава града ни?

    Единственото честно и справедливо решение е следното: обявява се горна граница от N децибела за какъвто и да е шум. Който я наруши, да плаща глоба. Без значение дали е местният ходжа, местната кръчма или колоните от гъзарската кола на някой неграмотен простак, който не може да пише и не знае трите имена на Левски, обаче мрази всички турци, цигани, мюсюлмани, кришнари, евреи и негри.

  12. Ruslan, за да не бъда голословен ето цитати за отношение към „неверниците“:
    http://www.thereligionofpeace.com/Quran/013-forced-conversion.htm
    http://www.thereligionofpeace.com/Quran/004-jizya.htm
    http://www.thereligionofpeace.com/Quran/012-apostasy.htm

    Сега ти ми обясни кога за последно някой християнин се взриви с викове „Исус е велик“.

    Lyd: Аз пък живея и работя в центъра на Пловдив, където църкви има в изобилие и странно как още не съм оглушал от камбанен звън. Или може би вече съм и затова не ги чувам🙂 Всъщност, единствено по великденските празници някои започнаха да използват озвучителни уредби (да не останат по-назад от джамиите), което изключително опошлява цялата работа. Впиянченото попско пеене, което огласява целия квартал в тези случаи ме дразни точно колкото и мученето на мюезините.
    „Ислямът не налага свирепа полова дискриминация, но някои мюсюлмани я практикуват, а някои от тях я оправдават с Исляма“
    Някои? Сааамо някои. Повечето всъщност, но нали не са всички, защо да не приемем, че са „някои“. Ето и какво точно казва корана по въпроса:
    http://www.thereligionofpeace.com/Quran/010-women-worth-less.htm
    Ще ми е интересно да видя християнски позиции със съизмерима свирепост.

    „По същият начин можем да кажем, че християнството налага полова дискриминация..“ Чакай сега, аз в момента не адвокатствам за християнството, макар и да имам определени симпатии към него. Всъщност симпатиите ми са достатчъно силни, за да се изприщя всеки път, когато някои вземе да разтяга дъвката как, видите ли, исляма не бил с нищо по-лош от християнството. Мога да се съглася, че мюсюлманите като цяло не са по лоши хора от християните, но не и да си затворя очите за това, че те са жертва на една опасна и войнствена религия. Мохамед не е бил нищо повече от един психотичен и войнствен лидер, самообявил се за пророк на Бога с цел да придобие контрол върху масите. Е доста добре се е справил, трябва да му се признае. Ако някой си въобразява, че днес нещата са по-различни и че исляма не може много бързо да се превърне инструмент за политическо влияние трябва да е доста наивен. Каква точно политика ще се налага с него оставям да се досетите сами. Ако ви е трудно – погледнете ислямските държави.

    Георги: „Като спрят високоговорителите от джамията, мюсюлманите няма ли да се обидят, че нашите камбани продължават да бият?“
    Със сигурност ще се обидят. Ако не за това, то за нещо друго. За часновниците с камбани например. Много ги бива да се обиждат и колкото повече либерални главици се трогват от това, толкова по-обидчиви ще стават. Справка – безредиците заради датските карикатури, Тео Ван Гог и т.н.
    Поуката? – Трябва да се научат да не се обиждат толкова лесно! В замяна на това ние пък ще бъдем толерантни и ще им купим часовници с аларма, за да не си пропускат молитвите.

  13. Джак Даниел, човек винаги може да намери информация, която потвърждава собствените му схващания и орязва останалата част от картината. Въпросът тук не е коя религия е по-добра, а какви са мотивите за едно политическо решение и до какво биха могли да доведат.

  14. Извинявай, но аз ли не съм успял да кача снощния си обстоен отговор или е станал обект на неоправдана цензура? Ако е второто – дали поне би ми обяснила какво толкова видя в него, та намери за необходимо да го изтриеш? Ако в блога ти има място само за политкоректен хленч, но не и за неудобни истини, то извинявай за натрапването.

  15. Нищо не те е подвело. Просто когато има доста връзки, системата задържа коментара за одобрение. Ще се случва и друг път, така че имайте търпение – не съм постоянно в блога🙂 И по принцип не цензурирам, освен ако не си руски бот или нещо такова🙂

  16. За тези, които обичат да сравняват религиите, предлагам една книга https://lydblog.wordpress.com/2007/12/04/how-to-know-god/ която показва, че всяка религия може да бъде изповядвана на различни нива на духовно развитие. На различните нива вярванията доста се различават, макар и да се базират на едни и същи писания. В същото време на едно и също ниво, вярванията в различните религии са едни и същи, макар да се основават на различни писания.

    Ето защо можем да видим доста симпатични прояви от страна на изповядващи религия, която не харесваме, както и доста неприятни прояви от страна на изповядващи религия, която харесваме.

  17. Демокрацията честичко не е „равни права за всички“, а „власт на мнозинството“. Партиите, за които гласувам, почти винаги са в опозиция, така че най-общо знам за какво говоря.
    Разбира се, индивидът и малцинството имат свои законни права. Например според мен българските турци срещу своите данъци имат право на своите 10 минутки новини на турски език. Само че тук има една „маловажна“ подробност. Никой не ме кара да гледам новините на турски, а високоговорителят, пуснат на max, ме принуждава да го слушам. И ми уврежда тъпанчетата.
    Някой писа по-горе, че мюсюлманите, като чуели мюезина, така и така не ходели на молитва. Само че – още една немаловажна подробност – гръмогласните високоговорители в по-малките селища лишават всеки мюсюлманин от оправданието, че не е чул призива. „Имам часовник, разбира се, но точно сега съм под пара, пиша един проект, бях се увлякъл и съвсем забравих за молитвата…“ Никакви такива. Или ходиш да се молиш, или си разконспириран като скатаващ се от молитва. И в едни момент се виждаш принуден да си грабнеш бебетата, да заминеш за Пловдив или София и да натовариш въпросните бебета с ипотечен заем. Някой замисля ли се, че мюсюлманите са първите жертви на исляма?
    Съгласна съм с коментатора, който изтъкна, че да се отговаря на джамийските високоговорители с гръмогласни камбани е простотия и съвсем неконструктивно.
    С Лид и по-рано сме спорили за исляма и макар да съм на противното мнение, уважавам я за неуморните й старания да противостои на омразата. Само че искам да изтъкна, че когато християнството преди векове е правило същите неща като исляма днес, хората са го критикували много рязко. Толкова рязко, колкото е позволявала безопасността им. И според мен тази критика, стигаща до пълно отрицание, е помогнала за реформирането на християнството. Затова не вярвам, че омаловажаването на агресивните прояви на исляма ще помогне на мюсюлманите да реформират своята религия и да оставят тези агресивни прояви в миналото. Според мен политическата коректност е хранителна среда за радикалния ислям.

  18. Pingback: Критерии за осъждане на доктрини « Моето ъгълче

  19. Майя, това, което обикновено пропускаш да направиш, когато говориш за Исляма е да поставяш нещата в контекст. Да, вярно е, че има доста мюсюлмани, които са жертва на Исляма, но има и много, които не са. Ислям може да означава много неща – от различни религиозни доктрини, базиращи се на различно ниво на четене на свещените текстове до различни практики; ето защо ми е трудно да плюя Исляма по принцип – защото моето „четене“ на Исляма е такова; твоето е друго🙂 А иначе, за каквото и да говорим аз ще противостоя на омразата и да, няма да си правя труда да слушам пледоарии, целящи да ме убедят, че трябва да мразя. Изхождам от друга доктрина, която ти можеш да подложиш на своите критерии и да осъдиш, а след това да мразиш доколкото ти позволява свободното време🙂

  20. Странно, но никой не отваря дума, че високоговорителите в един храм, без значение какъв, да израз на девалвалция на религията.

    Религията, без значение коя, е израз на личното отношение на човек към божественото и е въпрос на лична връзка. Истинските лични връзки се осъществявяват пряко, лице в лице, очи в очи, а не по телефона, скайпа и пр.

    Същото е и с молитвите – те са въпрос на лична връзка. Не се правят с озвучеване по високоговорителя и в пускане на записи…
    Нямам нищо против ходжата да отправя молитвата от минарето със собствения си глас, както е ставало векове наред.
    Но на записите по високоговорителя – твърдо НЕ!

    P.S. Не съм християнини и считам християнството за най-човеконенавистната религия.

  21. Важно е да не пренесеш омразата към дадена доктрина върху тези, които я споделят (без да вършат злодеяния).
    Бих направила аналогия със заразните болести, особено тези, които засега не се лекуват. Не е лесно да гледаш жертвата на болестта първо като човешко същество, а после като заплаха за теб и близките ти. Имаше някакъв италиански диктатор от Ренесанса, който издал заповед: има ли болен от чума в къщата – прозорците и вратите да се заковават отвън.

  22. Важно е не да не пренесеш омразата към доктрината върху хората, които я споделят, а да не пренесеш омразата (всъщност защо да е толкова крайно?) или несъгласието с действията на някои хора върху доктрината, която те споделят.

    Примерно да се говори за несъгласие с исляма от християнска позиция е смешно, защото по същество исляма и християнството са близнаци, демо версии на една и съща религия (юдаизма).

  23. Като съм в България, това е моята страна, не искам да чувам никакви мюезини да ми пеят и точка. Ако съм в арабска страна проявявам търпимост, но в България основната религия е християнството, а това е и моята свят и прекрасна религия.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s