Бай Тео – Единственият Учител

Чух за този учител миналата година – от мой ученик. Той твърдеше, че това е ЕДИНСТВЕНИЯТ в България учител по физика, който МОЖЕ да подготви ученици за олимпиада. Живее в Казанлък и преподава безплатно. От цялата страна за уикенда идват ученици.

Днес, благодарение на друг ученик попаднах на интервю с този човек.

Истина е, че човекът не взема пари. Съществуването на школата му е възможно благодарение на собствените му спестявания, помощта на общината и на фондация, създадена от негови ученици.

Ще си позволя да цитирам мнението му за българското образование в момента, тъй като изцяло го споделям, а повечето хора не ми вярват:

„има огромна маса ученици, които нищо не знаят. И ако дойде да ги изпита една европейска комисия, моето лично мнение е, че 90 на сто от учениците в България няма да завършат средно образование.“

Ще цитирам и мнението му за широкото образование, тъй като изцяло го споделям, но засега нямам сили да говоря с всички за това, но някой ден ще го направя:

„Оказа се, че преподаването може да бъде една много вдъхновена от Бога дейност. Подобно на картината на Микеланджело, където Господ вдъхва живот на Адам, и тук ние вдъхваме духовен живот на тези деца. И това е работа, която ни доближава до Господ. И като емоция да създаваш личности е нещо изключително. Защото не е достатъчно само да можеш да си решаваш задачите. Има много хора по света, които могат да си решават задачите. Но за да направи човек свръхпостижение, трябва да бъде една многосвързана личност. Трябва да има огромна култура. И не просто техническа култура, а хуманитарна култура. Не случайно в най-големите американски университети след като си вземат всички други технически изпити, имат поне осем хуманитарни предмета. Защото се смята, че един човек, който ще става професор, трябва да може да направи едно грамотно изказване или да напише есе. И затова смятам, че когато съм успявал да накарам мои ученици да се разплачат пред картини на Сезан в Ермитажа, не е по-малко постижение от това, че съм изкарал осем златни медалисти на олимпиади.“

Прочетете интервюто тук. А това е адресът на фондацията.

А аз си мисля за това, че все пак до него достигат тези, които могат да си платят пътните до и нощувките в Казанлък. Чрез фондацията можете да помогнете и на тях. И хайде, моля, тарикатите да не пишат, че винаги става въпрос за пари, щото прекомерната циничност е тъпа.

Важна добавка:

Тук се опитваме поне малко да популяризираме школата онлайн: http://www.shkolata.org . Сайтът се подържа от бивши ученици на Тео и понякога е дори полезен.
За негови експериментални или теоретични задачи полежението е малко по-сложно – помолил ни е да не ги качваме, защото се губи ефектът на изненадата. Все пак едно от основните умения, на които учи той, е да се мисли при много ограничено време, затова и е много по-ценно да направиш олимпиадата в състезателни условия (4 часа), вместо да имаш цял ден вкъщи да мислиш по една задача. В сайта се опитваме да компенсираме, като измисляме собствени задачи, или като взимаме такива от сборници, но са много далеч от оригиналността на Тео.
За онлайн уроци… не мога да кажа, че не сме обмисляли идеята. Според мен основният проблем е, че някой трябва да инвестира много време, за да направи записите – технически всичко останало е лесно. Така че, ако се намери някой ентусиаст, който може да инвестира време за запис, идеята е страхотна. (Свилен Кънев)

18 thoughts on “Бай Тео – Единственият Учител

  1. Тръгнете срещу течението на завладялата ни култура на изтреблението, за да не израснете като човек-менте, а да сте на световно ниво.
    Ако всички разберем това, има шанс нещата да се променят към добро.

  2. Хм, хубаво, да облагородим механичните мозъци с хуманизъм, ама с хуманитарните мозъци какво да правим? Да понаучат те малко механика предлагам аз. Щото понякога избиват на свободни съчинения докато размишляват над света… Например един професор по литература трябва да може да се разплаче от квантовата механика и принципа на неопределеността.

  3. В осми клас в английската гимназия в час по превод един учител ни даде да превеждаме текст от квантовата физика. Това е един от малкото часове в гимназията, за които си спомням като за огромно вдъхновение, някво epiphany тъй да се каже. Но в час по физика не съм преживяла такива моменти, а можеше. Наистина учителят има страхотна роля също да показва връзките между нещата в света, а не само абстракции.

  4. Е, да, същото е вярно и за хуманитарните мозъци🙂 Което се взема предвид от либералните колежи🙂

  5. Тео е велик. Аз редовно участнах на национални олимпиади по физика и така и не се класирах за международната (трябва да си в първите 5, а аз бях 6, 7 или по-назад). Но това е защото така и не успях да отида в легендарната му школа в Казанлък. В нашето учили (Националната прородо-мат. гимназия) ще също има такива отдадени и първокласни учители, които са подготвили десетки участници и първенци на международни олимпиади по математика, физика, химия, биология и др. Поклон!

  6. Това лято се запознах с него, но срещата ни беше едноминутна, тъй като се появи един автобус и..
    Изглежда интересен човек🙂

  7. О, за Тео се носят легенди и е истински интересно и увлекателно да слушаш разказите на ходилите на школата (:

  8. Интересно, аз също не изпитвах никакъв интерес към физиката в училище, а впоследствие сам открих чудеса в нея. Явно е много трудно да се намерят истински учители, вдъхновители на мисленето, не просто образовани латерни. Мисля че в световен мащаб професията на учителя се подценява силно и съответно е ниско платена, а оттам по веригата следват доста проблеми за обществото.

  9. И аз съм чувал за него от негов ученик. Говореше за Тео с възхита. Нека има повече такива хора!

  10. Някак много тайнствено ми изглежда всичко. „Учениците му говорят с възхита за него.“ „В Китай се носят легенди за него.“

    Уеб сайтът на фондацията е доста неинформативен и едва ли ще запали някого по физиката.

    Международни успехи и в същото време пълна липса на популяризиране, което съвременните технологии предоставят.

    Спор няма, че личният контакт е незаменим, но в YouTube е пълно с видео уроци по каквото си щеш. Какво пречи школата на Бай Тео да стане по-популярна онлайн? Експерименталните му задачи да станат достояние на повече хора онлайн? Включително извън България.

  11. Познавам момче, което учеше в езикова гимназия в Казанлък. Един ден решило, че физиката му е интересна и иска да кандидатства точно с физика. Този учител го е подготвил за изпитите. Не зная как преподава, но това момче учеше с огромен интерес. После влезе в ТУ с доста добри оценки. Скоро завърши с най-висок успех от съкурсниците си. Поклон пред такива учители, които завладяват учениците си и ги карат да разбират това което учат и да знаят защо го правят!

  12. @ vitaminko – докато ти и аз вземаме въпросните технологии за даденост, имам ученици, които не са чували за Туитър и Фейсбук, нямат електронен адрес или не могат да го изпишат правилно (смятат, че трябва да започва с www, например). Говоря за младежи 15-18, които са интелигентни и амбициозни. Но това не пречи да им липсва виртуална култура … каквато всъщност липсва на повечето хора от други поколения. Така че изобщо не се учудвам, когато попадна на безполезни сайтове, които са посветени да важни каузи. В тая насока е нужна доста просветителска работа, но това е друга тема🙂

  13. Абонирана съм от известно време, но напоследък нямам време да чета блогове. Ама ме подсети да взема да сложа едно линкче към него в блогрола🙂

  14. Тук се опитваме поне малко да популяризираме школата онлайн: http://www.shkolata.org . Сайтът се подържа от бивши ученици на Тео и понякога е дори полезен.
    За негови експериментални или теоретични задачи полежението е малко по-сложно – помолил ни е да не ги качваме, защото се губи ефектът на изненадата. Все пак едно от основните умения, на които учи той, е да се мисли при много ограничено време, затова и е много по-ценно да направиш олимпиадата в състезателни условия (4 часа), вместо да имаш цял ден вкъщи да мислиш по една задача. В сайта се опитваме да компенсираме, като измисляме собствени задачи, или като взимаме такива от сборници, но са много далеч от оригиналността на Тео.
    За онлайн уроци… не мога да кажа, че не сме обмисляли идеята. Според мен основният проблем е, че някой трябва да инвестира много време, за да направи записите – технически всичко останало е лесно. Така че, ако се намери някой ентусиаст, който може да инвестира време за запис, идеята е страхотна.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s