Религиозните символи в училище

В моето атеистично детство, единствената свързана с религията книга притежавана от семейството ни се наричаше „Занимателна библия“, беше пълна със смешни рисунки на Бог и антуража му и показваше абсурдността на библейските текстове. Бабите ми бяха атеистки, но пък правеха помени на дядовците, а едната от тях сама произвеждаше восъчни свещи за случая. Майка ми твърдеше, че на 6 години се отрекла от Бог, след като горещите й молитви към Богородица да съживи родната й майка останали без отговор. Което не й пречеше да боядисва яйца. Същото правеха и някои туркини по настояване на децата си – нали в училище се устройваха великденски турнири 🙂 Но пък беше забранено ученици да влизат в църква по време на зрелищната служба, посветена на Възкресението.

В детството си майка ми прекарвала някои летни дни в двора на джамията, когато гостувала на роднини на село – там събирали всички деца, докато родителите им се трудели в ТКЗС-то, давали им закуска, а какички-гимназистки ги забавлявали и разказвали на ходжата колко по-голяма джамия са виждали в града.

И в моето и в нейното (на майка ми) детство и юношество, никой не е носил колиета и пръстени в училище, но пък всички са яли козунак и баклава.

На 5 години Стоян ми съобщи, че ще става „монас“. Отказа се след оглед на Бачковския манастир и съмнения, че там няма телевизор. В трети клас след училище отскочил до близката църква да обсъди някои богословски въпроси с попа. Между двете събития носеше в джоба си иконка, която сам пожела да му купя. Все още има такава на шкафа си, но започна да проявява лек интерес към житието на Буда и връзката между източните религии и съвременната физика.

Ако днес забраним на учениците да носят кръстчета и забрадки, как ще обясним на по-малките от тях, че не бива да носят в училище шарени яйца и курабии? Какво ще направим с думичките „Свети в имената на някои училища и с портретите и паметниците на училищните патрони, разположени на териториите на училищата?

Advertisements

21 thoughts on “Религиозните символи в училище

  1. „..и показваше абсурдността на библейските текстове“
    Предизвикваш само съжаление. Ти си костенурка в буквалния закостенял смисъл по отношение на света!

  2. Благодаря за забележката. Може би трябваше да поставя кавички, с които да уточня, че не аз смятам библейските разкази са абсурдни, а авторите на книгата.

  3. В смесените райони, такива атеистки като теб са много полезни за доктрината на ислямизма. Сигурно отдавна си забравила, че живееш в пределите на Православна България, където кръста като символ, е нещо повече от националния герб. За разлика от чалмите, забрадките, потурите, индусите, вуду и каквото ти роди друго мозъка.
    Не ми се коментира повече!

  4. Тогава недей да коментираш, защото явно ти самият/самата си доста закостенял/а.
    Лидия, чудесен пост. 🙂

  5. От една страна, необходима е някаква форма на превантивен контрол, която да спира разпространението на крайни религиозни течения.
    От друга обаче, налагането на забрани като превантивна мярка подклаждат (в случая) ислямизъм от типа, от който явно се страхува Retro и заради който решава, че налагането на избирателни такива е наложително предвид преобладаващата изповядвана религия в страната. Една забрана ще повлече следваща и следваща, докато през това време мнозинството, независимо от религията, няма да е щастливо. Тъжно и неправилно е да се посяга върху култура и традиции. А каквото и да си говорим и забрадките, и кръстчетата са определящи за това.

  6. В отделенията (1-4 клас сега) започвахме и завършвахме учебните занятия с молитва и учехме вероучение. Е, и? Молитви не запомних, ретронабожен не станах. Семейството ми не беше атеистично, не беше и религиозно – накратко никакво, тоя въпрос беше извън семейната атмосфера. Въпреки, че дядо ми доста време беше някакъв коркорбашия в църквата. В същото време си имаше и коледа, и червени яйца и козунаци, и т.н.

    С този повдигнат въпрос, на който се хванаха предизборно и управляващите, се бърка в невъзможен за решение „проблем” (кавичките важат с пълна сила!). Подсурнаха го националистите да си позасилят огъня, че манджата им нещо съвсем замря.
    Безсмислено е да го коментирам изобщо – само един въпрос във връзка със репортаж снощи по ТВ: що ще църква в училищен двор? Въпросната е в София. Новопостроена! Като забие камбаната занятията ще спират ли?

  7. Retro – Пожар. Умри в него 🙂

    По темата – да кажем, че забрадките са забранени не защото са религиозен символ, а защото са вид шапка. Това се нарича „дисциплина“ и според мен е от най-полезните забравени открития на древните хора.

    Училището има за цел да подготви децата за живота извън него – носейки не само знания и памет, но и тренирайки социална интеракция от тип „равен равен“ и „дребен маловажен ученик голям важен учител“. Уменито да се пазим от батковци, които се подиграват с нас е значително по-важно за по-нататъшния ни живот от информацията къде в българия се отглеждат кайсии. Примерно.

    Шапки не се носят в училища. Точка. Нужно е децата да се научат, че съществуват ПРАВИЛА. В случая няма значение колко са важни правилата, за какво друго помагат и имат ли някакъв дълбок смисъл. Това е _училище_. То има за цел да те накара да си използваш мозъка и в същото време да те вкара в социално приемливите рамки.

    Ако някой реши да носи забрадка въпреки забраната да се носят шапки, той показва, че за него изкуствените безцелни ограничения на религията са по-важни от изкуствените безцелни забрани на обществото, в което живее. И ето ТОВА вече е опасно. Съвсем не само за индивида.

    Дълбоко харевам свободата, но тя трябва да се заслужи. И това става чрез приемане на ценностите на обществото, в което си принуден да живееш – или преместването в такова, чийто са ти по-близки. Ако някой държи да си държи жената вкъщи, да я крие от света и да я пребива с камъни, а тя няма против – да идат в подходяща държава. ТАЗИ тук е светска. Ако ще си религиозен, бъди религиозен само в позволените от обществото норми. И стига си ревал да се разширят. Гр.

    За притеснението ти, че ще се налага да обясняваме какво значи „Свети“ пред имената – аз не знам как го обясняваме СЕГА 🙂
    Може би просто казваме „Свети значи, че е бил добър човек“?

  8. Не, имах предвид какво ще обясним евентуално на децата, когато попитат защо думичката „Свети“ изчезва от името на училището. Или по-добре да им внушаваме, че има неща, на които трябва да се подчиняват без да търсят смисъл? Това ли е определението за светско?

  9. Да не би някой да е предложил да се махне „Свети“ от имената на светците, патрони на училищата?

  10. Защо от простото трябва да правим сложно? Забраната за носене на религиозни символи е нещо просто, основно цели да не насажда изкуствено разделение между децата на верска основа, защото ако от малки започнат с това, когато пораснат вече ще са като Ретро.

    Как направи логическата връзка с имената на училищата и патроните им не съм съвсем сигурен. Но докато сме на темата, преди да обясниш какво е това Свети пред името на някой, трябва да обясниш какво е това религия, защо има МНОГО религии и защо с религиозните хора трябва да се отнасяме внимателно и да не им противоречим. След това аз препоръчвам четене на „Древногръцки митове и легенди“.

    Да поставиш основите, дет се вика.

  11. Е, не бива изкуствено да разделяме децата. Най-добре да въведем униформи 🙂

  12. „Е, не бива изкуствено да разделяме децата. Най-добре да въведем униформи“ – точно така, това вече е ясно логическо съждение. Друг е въпроса, доколко това е приложимо в България (отговор – никак). Освен това, разделение на база на това доколко са заможни родителите ти е в основата на капиталистическото общество, за разлика от разделение на верска или етническа основа. Ако нямаш пари като малък, може би ще имаш амбицията да ги спечелиш като пораснеш? Или пък да учиш повече, за да се докажеш пред тези, които показват дрехи?

    Но да се върнем на основната тема – религиозни символи в училище. Продължавам да не виждам поне една основателна причина ЗА това нещо, а виждам сериозни против.

  13. Не харесвам религиите особено.
    Религии от типа на исляма и християнството, които внушават, че си виновен по дифолт и че всъщност нищо не зависи наистина от теб.
    Да не говорим за отношението „не го мисли, просто го вярвай“.

    По-скоро смятам, че трябва да се изчуава критична религия. В който се обсъждат темите и различните религии, но да не се налагат. Всяко дете само да прецени в какво да вярва или не. Като под религии визирам всякакви, като се почне с монотеизма, мине се през политеизма и се стигне до атеизма.
    Звучи малко идеализирано обаче, нали?.

  14. Тук не ставаше въпрос за изучаване на религиите или вероучение, Енея. А ти доколко си запозната с Исляма и Християнството?

  15. Аз повдигнах темата. 😉
    Ами, чела съм Корана и Библията. Ходила съм на вероучение в училище. Интересувала съм се и съм чела и други книги, коментирала съм теми и съм се карала. Второто, с хора, които не желаят да обсъждат, а да се налагат. И то и от двата лагера – религиозни/нерелигиозни.

    Да, извинявай, че ти изместих темата. 🙂

  16. Само да отбележа за Ретро. България по дефиниция не е православна, а светска държава, т.е., има все пак разделение между църква и държава. Библията не е закон у нас. Това е съвсем отделно от това, че голяма част от българите са наистина православни под една или друга форма.

    И lyd, прекрасен пост.

  17. Ах, защо не попаднах на тази публикация по-рано? Даде ми страхотна идея с тези яйца. Точно днес писах за атеизма и аз.

    Между другото тоя зеления цвят е много приятен.

  18. А на вас някога говорил ли Ви е Господ ?
    Религия и вяра са различни неща.Традиции и религиозни символи също според мен.Проблема не е верски и не е за защитата на една или друга религия,а за формата на държавно управление.Идеята е че ислямски ,християнски и не знам още какви фундаменталисти, ще застрашат светската държава.Всъщност те искат да я унищожат и да въведат управление основано на това ,което е писано в Библията /Стар завет/или Коран/Шериат/ .Така тези дето пият по бира след, или преди работа ще бъдат убивани с камъни,а пък жените ще могат да отказват на мъжете само след като представят медицинска бележка, че са неразположени или нещо такова (в Афганистан приеха скоро такъв закон не съм мн сигурен дали е такъв текста буквално) .
    Не знам дали това може да се спре със забрани, имам предвид илсямска или каквато и да е религиозна революция или трябва Просвещение.При всички случаи трябва да има дисциплина История на религиите ,но не и Вероучение или Коран в светско училище.
    Религиозните символи и облекло не са според мен за светско училище.
    За тях си има духовни училища.
    Кесаревото Кесарю а божието Богу.
    Говорете си с Господ добре е .Само не Му задавайте такива въпроси.Той не е религиозен и не обича политиката 🙂

  19. Какво ни предлага православието? Омраза към всеки, който не е православен. Пълно отричане на правото на човек да избира свободно в какво и как да вярва или да не вярва.
    Отричане на всяка различност – верска, философска, мирогледна…

    Съжалявам, но това е ценностна система и мислене от Средновековието. Православието интелектуално е останало някъде там, в „тъмните векове“.

    Какви са идеалите на свободния демократичен свят? Много добре го е казал Андрей Райчев: „Ние пък, европейците, си имаме нещо като своя религия, своите абсолютни ценности и свещени текстове – това са недосегаемите права на индивида; свободата на човека и правото му да се стреми към равенство и справедливост.

    И от това ни гледище протестанството, католицизмът, православието, ислямът не са нещо повече от въпрос на свободен, но строго личен избор.“

    Православната църква се обявява именно срещу тази свобода на човешкия дух, срещу правото на всеки да избира каква духовност да избере.

    Да оставим настрана въпроса, че православието се превръща в идеологически инструмент на чужди политически интереси – руските. А ние сме все пак членове на военен пакт, за който Русия едва ли е приятелска държава…

    Така че българите трябва да изберат в каква държава искат да живеят – модерна европейска светска държава или изостанала православна страна…

    Българското училище е светско и затова не само религиозните символи, но и всякаква религия не трябва да бъдат допускани там.
    Не бива да позволяваме на религиозни фундаменталисти, без значение православни, ислямски или някакви други да тровят умовете на децата!

Коментари са забранени.