Знаеш ли как да гласуваш?

По повод Google бомбата на сайта на правителството питах дали управлението на сегашното правителство е провал. Наскоро Пейо призова да кажем нещо хубаво за властта. Предполагам, че Пейо (също като мен) се е надявал да получи сериозни коментари, защото всички имаме нужда от това: да оценим работата на настоящото правителство, за да си изясним какво искаме от следващото, а оттам нататък да преценим коя политическа сила могла да работи в наш интерес.

Признавам, че не съм достатъчно политически грамотна, както и че не съм следила достатъчно внимателно политическите процеси в последните 20 години, така че имам нужда от помощ. От такава помощ имат нужда учениците ми, част от които тази година ще навършат 18 преди изборите, синът ми, който ще може да гласува на следващите избори, майка ми, която казва, че ще гласува за „Атака“, но е готова да даде ухо за политическите съвети на децата си, както и по-голямата част от българските граждани, които са дори по-малко политически наясно и от мен – всички, които остават да живеят тук, или пък имат близки, които остават да живеят тук.

Не знам дали мога да направя кой знае колко офлайн, освен да обсъждам принципите на демокрацията с учениците си и сина си и да им обръщам внимание върху някои случващи се неща и да ги подканя да ги осмислят, но онлайн мога да помогна на много повече хора, докато самата аз се уча.

Преди време Григор беше предложил да направим уики-наръчник за гласуване. Не знам какво се случи с това. От днес ще следя Туитъра на izbori2009, който пък ме отведе до сайта на проекта, описан като „izbori.biz, е социална мрежа за граждански активни хора, в която всеки може да публикува свой материал или линкове към страници в мрежата свързани с виждания как да променим България. Ако имате какво да ни кажете по темата тук е мястото да го споделите с всички ни без да очаквате цензура. Ако сте граждански активист или просто тези неща ви вълнуват, това е вашето място. Регистрирайте се и побликувайте ваш материал или видео. Ако имате някакви въпроси, Вие винаги може да се свържете с нас.“ Може пък това да използваме като платформа.

За тези неща бях вдъхновена от текста на Майя, която ми беше обещала да пише за демокрацията, изборите, българската политическа действителност.

Какво мислите? Пишете всичко, което може да се окаже полезно.

P.S. Имам категории „политика“ и „демокрация“ в блога. Може нещо да свърши работа. А, добавям и категория и таг „Избори 2009“.

20 thoughts on “Знаеш ли как да гласуваш?

  1. Атака?! Ужас… Национализмът мен хич не ме влече. Зелената идея ми е много по-близка, пък и познавам лично много от хората от „Зелените“ и са свестни, затова и смятам с чиста съвест да дам гласа си там. За опазване на човешките права и на природата, за край на олигархията във властта. Ако не знаете за кого говоря – http://bulgariangreens.org

  2. Не съм сигурен, че сега ще има значение, за кого ще се гласува.
    Може и изтъркано да звучи, но е така.
    Ако се каже, че всички са един дол дренки, ще е меко казано.
    Даже да се избере партия, която има либерални идей и иска промяна, след няколко месеца, под натиска на другите партии, ще се превърне в „какво го мислихме, а какво стана“
    Какво стана? Стана така наречения snowball efect. Другва снежната топка отгоре, и помита всичко по пътя си.
    Така е и с изборите. Няма значение, дали ще е деморатична партия, либерална или каквато и друга да е, под общия натиск на другите, всичко се обезличава.
    Вярвам в промяната..но не и в изборите.
    Поради тази причина, не бих гласувал.

  3. Лид много се радвам отново на темата ти, защото аз съм по същия начин като теб не знам, а искам да науча повече. Промяна в България трябва да има, това е факт, а аз бих гласувал за хората, които ще предложат тази промяна. Съвсем случайно чух по телевизията, че е добре крайният глас да е на народа при вземане на важни решения, така че, което правителство обещае в предизборната си кампания да прокара такъв закон, който да позволява народа да се пройзнася по дадени въпроси и това, което иска народът да е с повече тежест от това, което се е решило в парламента от избраниците! Не знам дали се разбра добре, но се надявам някой политически грамотен да коригира пропуските в разясненията ми!

  4. Не мисля, че народът е достатъчно узрял, за да има тежката дума при вземането на някои решения. Фактът, че уродливи политически сформирования, като ГЕРБ и Атака, имат толкова висок рейтинг, говори достатъчно красноречиво в полза на това твърдение.

  5. Lyd, imah schtastieto po vreme na predi6nite izbori da prekaram 4 meseza v balgarija i dosta se bjach vdachnovila da navljaza v politikata. Okaza se oba4e, 4e nito edna ot mladejkite organizazii na naschite vidni partii ne projavi interes da otgovori na e-mail-ite mi. Prez poslednite godini preminah fazata, prez kojato na vsjaka zena jelaeh da glasuvam i fazata na rezignazija, kogato si siguren, 4e tvojat glas nisto njama da promeni. Dnes obsto vzeto sam na mnenie, 4e bih glasuvala samo ako moga za sebe si da tvardja, 4e imam kompetentno mnenie. v tozi duh sam saglasna s Wanderer, narodat ne e uzrjal, v tova 4islo i az. Ako ste se glasuva za njakoja partija, zastoto i komschiikata za neja glasuva, wijdam 4erno badeste. Smjatam, 4e edin forum ne e nikak loscha ideja, obmjana na informazija i vazgledi opredeleno biha mi bili ot polza. Az taka i ne moga da se re6a dali sam ljavo ili djasno orientirana i sam po-sklonna da glasuvam za li4nosti otkolkoto za partii.

  6. Безсмислено е, така и не написа твоя извод от предните ни коментари. Аз специално се постарах доста, а и други хора написаха тогава романи 🙂

  7. Ами аз нямам проблеми с неузрелият народ! Щом народът е достатъчно узрял да си избира кой да го управлява значи е достатъчно узрял да избира и как да го управлява! Хората в парламента трябва да бъдат гласа народен а гласа на определена организация… Така поне мисля аз.

  8. Наръчникът вече е създаден като уебсайт, и чака някой да започне да го пише. Аз бих започнал, правил съм го с какво ли не. Но съм любопитен дали ще се намери друг луд освен мен…

  9. @ Димитър и Wanderer : и аз не съм убедена в зрелостта на народа и никак не ми се иска важните решения да се вземат пряко от него. Аз лично не се чувствам достатъчно компетентна по всички въпроси, така че за неща, от които не разбирам достатъчно, предпочитам да намеря по-сведущи от мен да преценят. То е като да отидеш на зъболекар вместо да си лекуваш сам зъба. Нали затова имаме представителна демокрация? Да си политик е професия. Друг е въпросът колко компетентни и добронамерени политици избираме и доколко им имаме доверие. Има лоши зъболекари и лоши политици, а и колкото да сме печени, не винаги избираме най-добрите, и гаранции никога няма 😀 Но си струва да станем по-добри в преценките си – оттам и този пост 🙂

    @ Григор – благодаря. Ще разпространя 🙂

  10. @ Dzver Благодаря за писанията ти, както и на всички останали, но още не бързам с изводите. Не мисля, че беше безполезно и ви каня всички да продължим 🙂

  11. Ами не е така! Партията избира хората, а ние избираме партията… Т.е. на теб ако ти харесват 5 политика от дадена партия ти не можеш да гласуваш за тях… Те са от ГЕРБ примерно и ти гласуваш за ГЕРБ, но са някъде се из листата… Не гласуваме за личност в България и според мен това е лошото…

  12. В момента не можем да променим правилата на гласуване, но можем да се научим как най-добре да ги използваме. А после, ако сме достатъчно активни и грамотни, можем да променим и правилата.

    В случая, когато гласуваш за някоя партия, можеш да прецениш кои ще са хората, които евентуално биха влезнали в парламента – първите в листата. В такъв случай, ако повече ти харесват първите в друга листа, макар да не харесваш партията, би могъл да гласуваш за тях 🙂 Така че партията не избира депутатите след изборите, и то безразборно. Тя ти показва кои са избраниците й преди изборите – те са първите в листата.

  13. Да кажем, че много ти харесват първите 5 в листата, но всички други са супер зле! Та ти гласуваш за първите 5 в случая, но по този начин гласуваш и за останалите злета и ако повече хора направят като теб няма да влезнат в парламента първите 5, а ще влезнат да кажем първите 20 и пак проблем… Тук вече самото гласуване става много трудно и аз наистина не мога да направя правилно своя избор…

  14. И все пак, в далечен план струва да инвестираме в избирателното ограмотяване, нали? Или за нас са важни само нещата, които се случват днес?

  15. Ами аз много държа да видя някой да ги разясни нещата, но някой, който е наистина достатъчно компетентен, за да мога и аз да дам правилно гласа си! Самият факт обаче, че да гласуваш е свързано с много „ако“ е проблем… Просто не избираме ние… Машинации и схеми иначе за всеки се предлагат… Глупав, умен – за всекиго по нещо по време на избори!

  16. Ами ако не се намери този някой? Ще се откажем ли? Нали знаеш приказката за неволята. И все пак … прочете ли текста на Майя?

  17. Pingback: Гласоподаване | Говорилня

  18. Pingback: Говорилня » Blog Archive » Гласоподаване

Коментари са забранени.