храмовете

Не съм атеист, но не съм и фен на строежа на храмове – може би защото нямам достатъчно опит с тях и не разбирам нуждата да ги има. Не подпомагам с пари такива проекти.

Смешни са ми християнските параклисчетата които никнат на невероятни места. Понякога се питам какво ли щеше да се случи ако със същата скорост никнеха техни мюсюлмански еквиваленти в градовете (да, виждам, че се появяват в селата – толкова смехотворни колкото християнските).

Виждам, че мои познати, приятели и ученици се включват в кампания против изграждането на 5 етажна джамия в София. Няма да се включа в нея. Така както никога не съм се включвала в кампания против изграждането на християнски храмове.

И не, не ми се вижда добра идея да изчисляваме по колко храма се падат на 1000 християни и мюсюлмани.

Advertisements

20 thoughts on “храмовете

  1. Има страхотни религиозни храмове, но тези, които ме кефят, са строени преди столетия; новите са ми стерилни някак. А т’ва с 5-етажната джамия е пълна порнография.

  2. Аз не мога да схвана, защо няма да се включиш в кампанията, след като са ти смешни тези храмове?!

  3. Това с изчислението е смешно. Това със строежа на джамия – не. Не знам как я мислят тази 5-етажна джамия – джамиите нямат етажи, само един втори, околовръст централното пространство, което е отворено от пода до купола. Аз пък не искам да ми вият някакви ходжи по високоговорители, нито искам да се връщам в ХІХ век – Отоманската империя. Нито пък искам мюсулмански религиозни сгради да надвишават нашите традиционни, като по този начин демонстрират превъзходство над „гяурите“. Да си изповядват исляма без много демонстрации. Това е християнска държава в крайна сметка. При условие, че се рушат наши паметници, в това число и средновековни, на път сме да си затрием културното наследство, само липсва и пари в джамии да се наливат…

  4. Храма не го ли носехме в сърцето си уж?

    Тези строителни инициативи са важни за религиите и тези, които имат интерес от хорската религиозност.
    Вярата няма нищо общо с тази суета.

    (Не съм атеист, но не съм и религиозна. Не понасям религиите – те съществуват заради властта.)

  5. „Сега различните религии искат да се възползват от каквото сварят, ама тяхното време си отива. Човечеството ще хвърли тия окови. Религията ще има друга задача.“ Ванга

  6. „религията е догма, която оковава правото на свободен избор и със силата на забраните налага своите си измислени правила“, казах преди време. Църквата (като институция) е пошла и е тема, която не ми се ще да отпочвам…

  7. Нека да я построят, но за какво ще я използват?
    Все повече репортажи се появяват, на разни секти, проповядващи фанатичения ислям и омраза към българите. Дали тази 5-етажна джамия, ще се използва от такива секти? Кой ще гарантира, че няма да стане така?
    Хм..

  8. Фанатичният ислям се случва далече от очите ни – в забутани селца и паланки. Не са им нужни големи центрове. Ако от тези селца излезнат хора, които биха искали да станат духовни лица, и се изучат в София на истински Ислям, дали няма да сме в по-добра позиция?

    Можеш ли да кажеш, че НЕпострояването на джамията в София ще гарантира спиране на фанатизирането на селцата?

  9. Pingback: бдение « полетът на костенурката

  10. Нито новата джамия пречи, нито образователният мюсюлмански център, който ще се строи към нея.
    Няма нищо лошо всеки човек, който има своите духовни религиозни потребности, да търси начин да го задоволи по един мирен и културен начин.
    На мен, християнина, мюсюлманите не са ми проблем, щом искат да живеят в мир с мен и признават, че имаме равни права, така както и аз им го признавам.

  11. Защо се страхуваме от исляма? Та той във философията си не е по-различен от християнството. Монотеистична религия. Арабският Халифат основан от Мохаммед наследява културните традиции на древния изток и Византия и стои в основата (чрез Омаядския халифат в Андалусия) на европейския ренесанс! Не съм сигурен че непознаването на религиозната история и ислямската култура ще ни помотне, по скоро ще ни попречи. Някога Гоя е казал „Сънят на разума ражда чудовища!“ или с други думи незнанието ражда страх а страха – омраза. Най-лесно се манипулират уплашени и лишени от знание хора. На това разчитаха някога червените феодали когато сменяха имената на българските мюсулмани и се занимаваха с фалшификации на българската история и култура. Няма нищо страшно нито в пеенето на муецина нито в звъна на църковните камбани. Страшен е фанатизма, омразата, неграмотността. От това трябва да се пазим а не от храмовете. В храма човек споделя своите страхове, надежди и мечти – най-съкровеното. Храмът, независимо дали е църква или джамия, е свещено място, защото е създаден от хора които вярват в доброто. Проявата на толерантност и респект към различното показва колко зряла е една нация. Някога Карл V не разрушава голямата джамия в Кордоба пленен от непреходната и красота. Не ми се иска да вярвам че пет века по-късно в една (като че ли) европейска страна цари непрогледния мрак на спящия разум

  12. Аз съм твърдо против джамията. Не мога да съм толерантен към хора, за които съм ‘гяур’.
    Изтърканият лаф ‘по-умният отстъпва’ вече не върви толкова в 21 век.

  13. Викторе, май не си особено запознат с исляма. Един приятел направи разбор на Корана в блог от няколко части , включително доста големи цитати – ще ти настръхне косата. Адресът на блога му е тук http://truden.com/weblog-65.html Аргументите му са доста сериозни, въпреки, че пише малко странно. Що се отнася до голямата джамия в Кордоба, тя е там благодарение на Фердинанд и Изабела, не на Карл V.

  14. Всяка религиозна книга е анализирана по доста различни начини 🙂 Всеки анализатор е склонен да вижда това, което търси 🙂

  15. Интересно, аз живея в София, а разбрах от този блог, че имало подписка против планираната софийска джамия.
    Лид, аз мисля, че „фанатичен“ и „истински“ ислям се припокриват – нали ти сама беше цитирала определение, че „религиозен фундаментализъм е буквалното приемане на Библията“ (или друго свещено писание)? Според мен е трудно защитима тезата, че истински вярващи са не тези, които приемат свещеното си писание, а тези, които го усукват и извъртат според както им изнася.
    От горните коментари за мен най-притеснителен е този на Виктор. Той пише не „мюсюлмани“ и „мюезин“, както е общоприето сред неверниците, а „мюсулмани“ и „муецин“. Това ме кара да мисля, че той или принадлежи към исляма, или му симпатизира, или поне е добре запознат с него. И въпреки това се опитва да пробутва на нас, неверниците, благовидни неистини за исляма и да обвинява НАС в мракобесие. Това е отработената тактика на ислямистите – да се внедряват в неверническите общества, като се преструват на просветени и миролюбиви, и едва когато станат достатъчно силни, да покажат същността си открито и да почнат да извиват ръце, както стана в Дания.
    Не ми харесва също коментарът на Бояна и по-точно убеждението, че нехаресването на нещо автоматично ни дава право да действаме срещу него. Възприемем ли това убеждение, ние губим моралното си предимство срещу опонентите си, а друго предимство като че ли нямаме. Чудя се колцина от хората, които се противопоставят на строежа на джамии, осъзнават, че тези строежи могат да се забраняват само ако предварително в нашето законодателство бъде записано, че у нас ислямът се смята за такава и такава религия и затова върху изповядването му се въвеждат ограничения – което, разбира се, няма как да стане, а и не съм сигурна, че би било добра стратегия.
    Аз лично не бих се подписала против строежа на джамията, макар че определено бих предпочела хората от мюсюлмански произход просто да не я искат и да не се нуждаят от нея. Наивно се надявам един ден нашето общество да стане толкова мислещо, че децата на нашите мюсюлмани (и имигрантите от Близкия изток) да получат следното просветление: „Всъщност имаме ли причина да приемаме някой си Мохамед, живял в Арабия преди хиляда и кусур години, за пророк Божи, освен голословните твърдения на същия и нежеланието да наскърбяваме баба, която вярва на всяка негова дума?“

  16. На мен ми е подозрителна всяка институционализирана религия, особено монотеистичните. Това, което ми е противновато в тях е легитимирането на властта и контрола. Те всички призовават към подчинение пред „правилните“ институции, правят водосвети и други освещавания на военни машини, молят се успехи на „нашите“ войници тук или там, благославят президенти и министри, а иначе правят водосвети на беемвета и офиси и обръщат манастирите на бардаци, от които гонят редовите (тънковрати и непритежаващи беемвета за водоосвещение) миряни с пушки…
    И все пак, противопоставящите се на тоя конкретен строеж са ми триж по-противни, заради примитивния си национализъм.

  17. Преглеждам статиите ти за християнството и със скърб установявам, че твърде малко го познаваш, но затова пък много пишеш за него. Погрешно. А това е лоша комбинация. Многословие и непознаване. Храмовете, Лидия, (впрочем името ти е много хубаво) се строят защото някой има нужда от тях, за да се моли, за да поплаче, за да се поучи и заради общението си с Бог най-вече. Теб какво ти пречи, че някои хора имат такива нужди и така ги задоволяват? Очевидно искаш всички да сме си самодостатъчни и да нямаме нужда от друго, пък сама си признаваш, че четеш книги за Исляма примерно. Шо четеш книги за Исляма? Да те питам и аз, как така ще отнемаш у другите това, което сама си набавяш? Нима ти само имаш нужди, а никой друг – не? Ти си четеш книги за Исляма и Далай Лама, ние пък си строим храмове. Нещо против?

  18. Ех, Димитър, може би четеш по-бързичко, та пропускаш някои думички, които са от значение. Казвам, че аз самата нямам нужда и не виждам смисъл, но не съм против съществуването на храмове – и затова не подкрепям тези, които се обявяват срещу тях. Обикновено тези думички са в края на текстовете ми и ако проявиш търпение, ще стигнеш до тях. Може би не само търпение е нужно, а и поглеждане с чисти очи, вместо през предварително установеното мнение 🙂

  19. Мисля, че съветът ти в пълна мяра важи за теб самата. Ти си предубедена и затова си стигнала до извода, че нямаш нужда от храмове. Но това също е прибързано заключение. Все пак си еволюирала по посока на известна търпимост към храмовете. И това е нещо. 🙂

Коментари са забранени.