Честит рожден ден!

Днес моята приятелка Астрид става на 101 годинки.

Радвам се, че макар и с нисък тонус, кашлица, сополи, малко време поради заетост и късно ставане напоследък, успях да прочета биографията й.

Астрид е родена и израснала на село – щастлива и свободна. На 16 години е имала по-добро образование от повечето хора, които завършват на 18 тук и е владеела свободно 3 езика. В Швеция образованието било ценност, дори и сред най-бедните селяни. Дъщерята на ратая вземала книги от библиотеката и четяла на малката Астрид. Това е преди там да достигне електричеството. Баба ми, малко по-възрастна от Астрид, докато играела с приятелки, си говорели на френски, а освен това знаеше и турски. Но това е било в онези старомодни времена – преди Интернет, дори преди автомобила … епохата на конската сила. Надявам се поне в Швеция децата да четат повече и да говорят по-добре чужди езици, отколкото тукашните деца – там поне от десетилетия има организации, които се грижат за това.

На 19 години, вече в града, Астрид станала самотна майка. Първите години за детето й се грижело приемно семейство, а от село й пращали кошници. Ето така е оцеляла. След години се омъжила и имала второ дете. Когато била на около 50, съпругът й починал и тя никога повече не се омъжила. Живяла сама (като баба ми), защото искала да си има свое пространство и време. За да прави най-важното нещо: да пише🙂

Първата си книга ( за Пипи), написала на 37, след като дотогава  била убедена, че не иска и няма да стане писател. Пипи е моят герой, и от години повтарям, че е изиграла огромна роля в моето израстване (споменавала съм я тук, тук и тук поне). Въпреки това, освен за нея съм чела само за Карлсон и Кати. Време е да изровя всички останали книжки, които е чел Стоян и да започна да ги чета. На български е преведена минимална част от творчеството й. Бих научила шведски🙂 Приемам подаръци на руски и английски🙂

Децата обожавали Астрид, но критиците, педагозите и психолозите непрекъснато обяснявали, че е вещица🙂 Не разбирали, че ако за Астрид може да се каже нещо със сигурност, то е че е на страната на децата. Нищо ново под слънцето – всеки, който не се побира в кутийките ни наричаме вещица.

И все пак, Астрид станала толкова авторитетна фигура, че когато написала една приказка за данъците, правителството решило да ги намали. Когато прегърнела някоя кауза, каузата побеждавала. Позволявала си да пише писма на фигури като Горбачов, и те чинно бързали да й отговорят😀

Астрид говорела ясно и високо за всичко. А повечето хора по света в такива случаи се ужасяват и казват:“Ама така не се говори!“. В нея оживява любимият ми архетип на вещицата.

Казвала ли съм, че искам да стана професионална фея и да чета на децата приказки?

17 thoughts on “Честит рожден ден!

  1. Невероятна е! Няма да забравя как четях Карлсон на свещи, докато имаше режим на тока, и се заливах от смях. Няма да забравя и Пипи, и Роня, и братята Лъвски сърца… Отивам да вадя книгите от шкафа🙂

  2. Пипи ми беше (а и май все още е) една от любимите книжки. И сестра ми и аз я бяхме чели толкова пъти, че я бяхме налепили с тиксо накрая, че да не се разпадне. По всякакви празненства с маски, винаги бях Пипи, понеже цялата бях на лунички и ми трябваха само едни плитки и различни чорапи за костюма.

    Толкова поколения са израстнали с книгите на Астрид Линдгрен. Трябваше да й дадат Нобелова награда за литература.

  3. Всъщност тя е получила т.нар. „Малка Нобелова награда“ – за детска литература – мисля, че беше медалът „Ханс Кристиян Андерсен“ и страшно много други награди🙂

  4. Добро попадение. Астрид ми е една от любимите писателки и сега, а Пипи е може би най-любимата ми героиня. Много добър модел е тя, особено за малки момичета. Има интерсни коментари за нея от феминистка гледна точка, но няма да казвам повече, който се интересува, ще намери🙂

  5. Колко е хубаво да се подсетим на рожденият ден на любим писател! А колко много ни е дал като малки и големи. Като малък не съм чел книгите и, но вече като татко четях за Пипи и Карстон на моите деца на глас.
    btw днес се навършват 88 години от рождението на един фалшив герой от времето на соца: Павлик Морозов.

  6. За книгата й „Братята с лъвски сърца“ критиката била – как може на децата да се представя идеята за смъртта на близък, та те са малки и трябва да живеят в своята глупава и весела розова страна.

  7. И в същото време я критикували, че героите й живеели в измислен свят и историите имали щастлив край🙂 Не е лесно да угодиш на критиката🙂

  8. Ами на шведски кончето е Lilla Gubben, което в английския вариант е Little Old Man. А как беше в българския превод?🙂

  9. Хах, така и не можах да дочета Пипи, макар и да съм започвал да я чета няколко пъти. Не знам защо. Но „Братята с Лъвски Сърца“ ми беше любима! И все още е една от детските книги, които бих прочел отново. С огромно удоволствие! „Емил от Льонеберя“ също ми беше харесала много. Както и Карлсон. Но фаворитът ми определено е „Брaтята“. :))

  10. Привет на всички почитатели на Астрид Линдгрен !
    Дори и крон-принцеса Виктория я обожава.

    …..ами вече 2 години уча шведски за да си чета в оригинал.

    Струва ми се , че си заслужава. Има ли други като мен ?
    Пишете ми моля marvel4us@live.se Åå Ää Öö 🙂

Вашият коментар

