За кърменето без угризения

Започва световна седмица на кърменето. Темата ми е малко далечна, защото имах повод да кърмя преди 15 години, а и малко чужда, защото не се получи, а изкуственото хранене ми допадна. Ето защо, докато в близките дни попадаме на материали в подкрепа на кърменето, искам да подкрепя всички майки, които не могат или не искат да кърмят, както и тези, които по една или друга причина не са кърмили навремето.

Някъде бях чела, че липсата на кърма е равнозначна на липса на любов. Предполагам, че е написано и на много други места, и много жени са го чели или ще го прочетат и ще се почувстват гузни. Принципно приветствам всякакви поводи за самоизследване, но има депресивни хора, които са склонни към неоснователни самообвинения. Момичета, да се чувстваш виновен за всичко е твърде арогантно. Има неща, които не зависят от вас. А любовта към децата не минава само през стомаха. Може да е вярно, че някои преживявания в ранна възраст са ключови, но ми се струва, че точно това не е от тях, защото съм забелязала, че когато бебетата се събудят през  нощта озверели от глад, не различават биберон не само от майчината гърда, но и от бащиния нос.

Щом природата е създала млечните жлези, то вероятно е мъдро да се използват, но естествено не е задължително да означава най-доброто – естествено ни никнат мъдреци, а и не природата е построила къщите ни и сглобила компютрите ни – нали не смятате да се преместите в пещери без безжичен Интернет? Да, философствам, но майка ми е откърмена от коза, понеже баба ми е починала при раждане, а аз съм откърмена с Nido, а синът ми с Nan. Всичко се радваме на добро здраве, пък и да имаме поражения за които не подозираме, успокоявам се с мисълта, че така или иначе сме смъртни.

Имате кърма, но не искате да кърмите? Предполагам, че си имате добра причина. Каквато и да е тя, по-добре е да приготвяте изкуствената формула с любов, отколкото да ненавиждате детето си, заради което се лишавате от нещо. Знам, че звучи грозно, но е факт, че след раждането много жени са в пост-родилна депресия или нещо такова. Дори и да не е чак такава диагноза и да не влезнете в новините като детеубийци, факт е, че след раждане жените са чувствителни и уязвими. А в днешните времена, когато повече жени раждат и отглеждат децата си без бащи, когато парите не достигат, а мъжете са твърде уморени от изкарване на пари или пък просто не са научени да показват любовта си, вие вероятно попадате в групата на уязвимите. И да не се разпознавате в горното описание, вярвам, че причината е добра, особено ако има с какво друго да храните детето. Знам, че може да ви сочат с пръст и да ви презират за това че не искате да си развалите бюста и бла-бла, но това си е ваша работа.

Всичко това ме накара да се размисля за майчинството и бременността и обещавам скоро да напиша нещо по въпроса. Оставям детето да спи гладно и отивам да се повозя на една нова хубава кола. Газ!

Реших да добавям и други статии по темата тук:

Вера

5 thoughts on “За кърменето без угризения

  1. хм, мен също са ме кърмили, хаха, смешно е да си помисля, че би могло да е въпрос на избор, дали да цокам от цицата на майка ми или да ме храни с биберон… мисля, че бих предпочел второто, не знам защо…

    иначе и сестра ми наскоро роди и много бързо й спря кърмата, затова започна да го храни с изкуствено мляко и след това много по-скоро започна да го захранва… сега племеникът ми е най-едрото и здраво дете в групата, не само храненето разбира се, гените също, но трябва да се отчете, че много важен и начинът на хранене, приучаването на детето да яде всичко…

  2. Хм… аз пък не съм кърмена. Майками попада в групата на онези, дето им спира кърмата.. но аз пък много съм запалена на тема кърмене.. ако нямах мляко, щях да правя формулата с любов, както авторката се изразява. Но честно казано това да си намразиш детето, щото ще ти яде от цицата.. и да имаш кърма, а ти да му приготвяш формула с любов.. е те тва не го разбирам. Освен ако не си изкарвам хляба с гърдите си… или естествено не се налага бързо да се връщашна работа. Има изследвания според които кърмещите жени по-лесно се справят със следродилната депресия. Подкрепям авторката на поста в това никой да не се чувства виновен,че не кърми.. защото действително има причина за това.. останалите, на които им пука повече за самите тях, от колкото за децата им.. на тях едва ли би им било гузно.. най-малкото тази гузност ще граничи с лицемерие.

  3. Pingback: За кърменето и правото на избор « Под дъгата

Коментари са забранени.