Диетата на Дюкан – моите съмнения

„Как да отслабнем завинаги“ изглежда да е бестселър у нас – в „Пингвините“ се купува непрекъснато, а вдъхновеният от нея блог с рецепти е доста популярен. Вчера си я купих и я прочетох; сега съм в известно недоумение и не мисля, че ще последвам съветите й.

Изглежда примамливо да се довериш на утвърдена формула и да не се налага всеки ден да вземаш решения какво да сложиш в устата си. Може да не съм експерт-диетолог, нито пък лекар, но все пак освен знания, почерпени от книги за здравословно хранене ( а не женски списания, сайтове или книги популяризиращи диети за отслабване) , имам мозък и той неумолимо задава въпроси, които искам да предложа за размисъл, преди да съм провела собствено проучване.

В резюме програмата на Дюкан е високобелтъчна, нискомазнинна, нисковъглехидратна:

Ударен режим: приемане на „чисти“ белтъчини (нетлъсти меса, яйца, обезмаслени млечни продукти) в продължение на 1-10 дни (средно 5) в зависимост от броя на колограмите, които желаете да свалите.

Смесен режим: редуване на няколкодневни периоди на приемане на „чисти“ белтъчини с периоди на комбинация от белтъчини и зеленчуци. Продължителността е по една седмица за сваляне на един килограм (т.е. 12 седмици за моите излишни килограма, т.е. почти 3 месеца).

Преходен режим: постепенно въвеждане на други храни. Продължителността е по десет дни за свален килограм (т.е. в моя случай 120 дни за 12кг., т.е. 4 месеца).

Всеки четвъртък до края на живота: чисти белтъчини (за разлика от плодовите дни или пиенето на вода, което се препоръчва от други системи).

На практика това означава да премина към предимно месояден режим до края на живота си и да съм доволна, защото мога да нагъвам неограничени дневни количества месо. Важно условие е да изпивам поне по литър и половина вода на ден, за да уринирам често и по този начин да се отървавам от токсините, които и д-р Дюкан не крие, че приемам в солидни количества с месото.

Ще набележа някои моменти от теорията на Дюкан, които ме смущават и ще се радвам на коментари:

1. Дюкан казва, че хората дълго време са хапвали сложни / бавни въглехидрати, които се разграждат бавно, засищат продължително време (модерен аналог е пълнозърнестият хляб). Защо Дюкан  не апелира да ядем такива неща и днес, особено след като не съдържат токсините на месото? Не всички от тях съдържат ненавижданите от Дюкан мазнини.

2. Добра идея ли е съвсем да се лишим от мазнини? Ако мазнините са толкова лоши и трябва да се пазим от лъжицата зехтин в салатата, тогава защо да не се притесняваме от мазните риби? Тяхната мазнина е полезна, но Дюкан не отрича полезността на зехтина, но някакси набляга на неговата калоричност. В същото време, обаче, казва да не се интересуваме от калории. Както и да е. Ако не ядем тлъсти риби, не слагаме зехтин в салатата, това ОК ли е? Излишни ли са мазнините? Доколкото знам някои витамини са мастноразтворими.

3. Дюкан заявява, че човек е месояден ловец и „Едва когато е станал колективен ловец и оттам активен консуматор на месо, той е придобил чисто човешки способности“. В този смисъл, личности като Махатма Ганди, израснали във вегетарианска култура и хапвали месо не повече от веднъж в живота си, не разполагат с чисто човешки способности? За какво по-точно става въпрос?

4. Дюкан непрекъснато казва, че няма смисъл да се интересуваме от калории, но за да рекламира белтъчините, се фокусира върху ниската им калорийна стойност. Тъй като 50% от белтъчините не се усвоява, понеже е отпадък, калорийността им пада ли пада, и така 100 грама говежда пържола е сравнима с лъжица олио в салатата (не съм изчислила лично). А защо не сравнят пържолата със 100 грама домати и чушки? Последно броят на калориите има или няма значение?

5. Лошите неща се казват холестерол и триглицериди и се съдържат в животинските мазнини. Ще проверя дали не се съдържат и в нетлъстите меса, млечните продукти и яйцата.

6. Ако не приемаш 60-80 грама чисти белтъчини на ден, ще ти увехне кожата, понеже организмът ти ще започне да ги черпи от кожата и костите. Предполага се, че ако си вегетарианец от години, трябва да си доста сбръчкан. Не можах да открия точното място, но ми се стори, че Дюкан намеква че не сме в състояние да си произвеждаме сами белтъчини, та затова се налага да хапваме белтъчни храни. Ние някакъв по-специален вид бозайници ли сме? Ако зайците, овцете, кравите пасат трева и НЕ хапват месо, яйца и мляко, как си произвеждат сами белтъците?

7. Доколкото знам увяхването на кожата е свързано и със съдържанието на вода в нея, но Дюкан възхвалява изсушаването на напоените с вода тъкани и изтъква „хидрофобския ефект“ на белтъчините. Той обвинява зеленчуците за задържането на вода в тъканите. Затова пък препоръчва пиене на много вода, която да избута тая лоша зеленчукова вода от тъканите ни. С какво по-точно е лоша водата, която приемаме от плодовете и зеленчуците?

8. Хубаво е да ядем белтъчини, понеже организмът ни доста се мъчи докато ги преработи и така изразходва енергия и отслабваме. Без коментар от мен.

9. Кетоните, които идват от месото убиват апетита. Доколкото си спомням от училище, убиват и нас, но ще проверя.

10. Плодовете всъщност никак не са полезни. Трябва да ограничаваме консумацията им. И това не ми се коментира.

27 thoughts on “Диетата на Дюкан – моите съмнения

  1. Pingback: Диетата на Дюкан - моите съмнения « полетът на костенурката

  2. абсолютна нелепост е тази програма… вярно е, отслабва се при повечето хора с не малко килограми и за сравнително бърз срок, НО за сметка на какво? множество странични ефекти на организма, който се опитва да компенсира по някакъв начин дисбаланса…

    не трябва да си лекар, диетолог или шарлатанин, за да знаеш, че храненето би трябвало да включва всички хранителни съставки и когато нещо не се добавя, а друго се употребява повече, следват изменения, които са НЕИЗБЕЖНИ…

    важно е – храната е това, което сме самите ние, а храненето е дори част от цялостното ни поведие, поеманата храна сме самите ние…

  3. …Който все още не е побъркан дюканист, може да погледне съмненията на Лидия – както винаги тя елегантно и прагматично е съумяла да съчетае общото инфо за дюканизма с нормалния човешки разум, в резултат на което остават да висят само въпроси….

    http://semkiibonbonki.blogspot.com/2008/07/blog-post_20.html

  4. не съм чел книгата, но нещо съмнителна ми се вижда…

    няма да я коментирам, защото според мен има само една ‘вълшебна’ диета, която действа – в концлагерите дебели хора не е имало (накрая)

    само за белтъчините – да, ние сме по-различни бозайници от зайците, овцете и кравите. нашите организми, за разлика от техните, не могат да синтезират някои аминокиселини, необходими за изграждането на протеин. става дума за незаменимите аминокиселини, които те синтезират, а ние трябва да приемаме отвън наготово

    и тук идва противоречието в информацията, която се намира по въпроса – от една страна, повечето източници твърдят, че незаменимите аминокиселини се срещат само в животинската храна и ние можем да си ги набавяме само от там. от друга страна обаче… няма случаи на вегани (vegans), които да са умрели или даже само да са показали признаци на недостиг на белтъчини. На мен лично ми е доста странно, че тоя въпрос не е изследван до дупка, пред вид важността му.

  5. Аз по презумпция съм против всяка диета, която ограничава приемането на определн вид хранителни вещества. Смятам, че организмът има нужда от всички тях, макар и в различни количества.
    Имам кометнар по няклоко пункта от изложените от теб моменти, като изрично правя уговорката, че не съм чела книгата на Дюкан:
    1. полезно е да се ядат сложни въгляхидрати, особено пълнозърнести продукти, заради фиббрите, които съдържат и заради това, че са основен източник на витамини от групата В. За жените това е особено важно.
    2. Не виждам как ще приемаш протеини без мазнини, това почти не се среща. Всяк храна, богат на белтъчини, съдържа и доволно количество мазнини.
    3. Протеини могат да се набавят и чрез суровите ядки и семена, например, не само с месото. Аз лично съм твърдо месоядна, но истината е, че има много вегетарианци и вегани, които се радват на добро здраве и жизненост.
    4. Всъщност протеините са си калорични. И калориите имат значение. Важно е, разбира се, от каква храна са набавени, но е важно и количеството им. А ако искаш да отслабваш, то цифрите са много важни – трябва да приемаш по-малко калории, отколкото гориш.
    5. Никоя храна не е полезна в огромни количества. Това важи и за плодовете. Да, не бива да се прекалява с тях и диетичността им доста се надценява, но това не означва, че че не са полезни, напротив.

  6. Тази система е нещо допотопно, което в края накраищата не дава добър, т. е. траен резултат. Тя е всъщност една модификация на диетата Аткинс, от която на третия ден започваш да смърдиш на труп.

  7. По дебелите и не толкова дебели книги пише следното:

    * за незаменимите амино киселини: единственото условие е да се приемат в комбинация, източниите на комбинирането им нямат значение, тоест комбинациите боб+ориз и прочее вършат перфектна работа. Отделно от това научно е доказано че подходяща микрофлора в тънките черва може да създава тези аминокиселини и да се получи нещо като two stage хранене – ти храниш микроорганизмите, те хранят теб.
    * за плодовете – толкова много обичаме сладко, че просто е абсолютно безмислено да се препоръчва такава диета. Това е коментирано и доказвано много пъти , самият факт че ВСИЧКО се подслажда е достатъчно красноречив сам по себе си.
    * за сложните въглехидрати не съм съгласен, особено за рафинираните. Има доста мнения по въпроса (както и по другите) но аз лично ги избягвам
    * за повяхването на кожата – ако някой си мисли, че плюскането на пържоли по 3 пъти на ден ще накара организма му да произвежда повече колаген и еластин, явно не е на себе си.

    За финал – абе на кой му се придъвкват сухарливи пилеки пържоли. Една колежка тук спазва диетата – егати нищо почти не яде дето да прилича на нормална храна, само някакви сирена, пържоли и това е… и кисело мляко с трици, щото познай пък каква констипация се заформя от тая диета….

  8. Само да вметна за белтъчините – няма бозайник, който да синтезира каквито и да било аминокиселини. Това е работа на растенията. Иначе кравите не трева, ми сурова пръст можеха да си хрупат – в нея има всички необходими елементи за синтеза. Абсолютно всички жизненоважни аминокиселини се съдържат и в растенията, след като очевидно вегетарианците не умират в рамките на месец. Но, разбира се, прави са хората като казват, че човек е това, което яде. В този смисъл човек ядящ често прасе се различава от такъв, който не яде изобщо и тук не става дума за аминокиселини а за свръхсложни белтъчни структури като РНК, които пренасят есенцията на това да бъдеш прасе, закодирана. С думи прости дали ядеш или не ядеш месо, и какво точно месо, определя само някои разцветки в характера. 🙂

  9. Прави ми впечатление, че никой от вас не е пробвал диетата, а я коментира. Почти всички не сте чели книгата, а я коментирате. не сте ли от групата „лисицата и киселото грозде“? Аз съм я чела и в момента правя диетата. не знам ще ми стигне ли волята, но ще опитам. Нямам проблеми с констипацията, т.е нямам такава. много неща не сте разбрали от книгата. Преди да диетата, аз бях по-близо до вегетарианците, отколкото до месоядните, но това не ми попречи да започна. освен това, менюто ми никак не е скучно.

  10. Вес, ако отдавна е известно, че цианкалият убива, нужно ли е да го пробваш за да се увериш? Нали затова е образованието, за да не се налага да пробваме дали ако паднем от 50 етажна сграда ще си счупим главите.

    Написах този текст, защото съм загрижена за хората, които ще увредят здравето си без да се замислят. А другите коментираха въз основа да написаното от мен, т.е. въз основа на нещо, което са прочели.

    Не разбирам това с „лисицата и гроздето“. Има други начини за отслабване, които не увреждат здравето, но ти си знаеш.

  11. примерите ти са крайни. няма да пробвам цианкалия, защото не ме интересува. когато реша да се самоубивам, тогава темата за него ще е актуална. същото и за 50 етажна сграда – ще пробвам, само ако темата ме интересува, а не просто така – от любов към спорта. обикновеният човек, като повечето от нас не бива да се доверява на чужди мнения. само ВЕС – високо еволюирало същество, може да си позволи да се учи от чуждите грешки. за да не се получи недоразумение, аз не съм такъв ВЕС. вес е част от истинското ми име.
    ти лекар ли си? диетолог ли си? грижа за хората имаш? браво. голямо его!
    има други диети. да. аз смятам, че диетите са трудно нещо. искат много воля. аз, например не мога да се справя с диетата на Лидия Ковачева, въпреки, че обожавам плодове. всъщност това май ми е първата диета.
    всеки има ценностна система и жертва нещо в името на друго.
    „лис и грозд“ използвам, когато искам да кажа, че някой отрича нещо, защото не може да го има, или да го направи.

  12. Вес, След някой и друг ден ще пиша отново по темата. Ще препоръчам други книги. Ако искаш, заповядай. Не мисля, че гроздето на ВЕС е чак толкова високо за когото и да е 🙂

  13. За да избегна задънената улица в дискусията, ще кажа, че на определен период от време излизат все нови диети, които отричат предишните. Един хранитрелен продукт се обявява за полезен, после не чак толкова, накрая се оказва вреден, а след това отново бива „реабилитиран“. Човек може много да се обърка, ако слуша различни диетолози и техните теории.
    Според мен организма не бива да се лишава от нито един хранителен продукт. Добре балансираното хранене, честото хапване по малко и активния начин на живот правят всяка диета излишна. И никоя диета не може да замени пълноценното и добре балансирано хранене. Има, разбира се и диети за медицински случаи и състояния – това е работа на лекарите.
    Хората постоянно се доверяват на какви ли не чудотворни и бързи методи за отслабване (не само диети), без дори да се замислят, че те могат да разрушат здравето им и тогава няма да има никакво значение дали са слаби или не.

  14. към Поли
    ти си права, че излизат все нови и нови диети и около тях винаги има „Осанна“ и „Разпни го“. това е нормално. това е движението.
    всеки човек има различен потенциал и според него, взема решения за физическото се тяло. понякога са грешни, но и това е в реда на нещата.
    не всички хора обичат активен живот и хапване по малко. ние сме различни.
    диетата на Дюкан е много, много бавна.
    как ще отслабнеш, зависи от страшно много неща и не на последно място от това на каква възраст си и дали вземаш медикаменти за някакви заболявания и т.н. няма как да бъдем на едно мнение и това е хубавото.

  15. Съгласявам се, че сме различни, но донякъде – не всички обичат да са слаби, но обичаме или не вредните си навици, все пак по-добре е да сме здрави.

  16. Аз ви предлагам следната ефективна диета:
    1. Сух хляб;
    2. Тесни папуци;
    3. Сръбска музика;
    4. Никаква телевизия.

    След месец от такава диета аз най- накрая си видях нещото като ханш (работя на бюро и ханша и талията са на едно от много време). До този момент можех да си огледам таза само на рентгенова снимка.

  17. Все си мисля, че не е нужна някаква строга диета, за да бъде човек във форма… Просто да бъде по-внимателен в храненето си – да яде редовно, да не се лишава от зеленчуци и плодове, т.е. да има предвид всички видове храна и да си разнообразява менюто. В много случаи нередовното хранене и бедното меню са причина за надебеляване… заедно с липсата на движение и стресът.
    Ако някой си мисли, че само с диета може да се чувства комфортно в тялото си, без движение и моменти за релаксиране, то се заблуждава.
    Признавам си, не съм отявлен спортист, но обичам дългите разходки, планинските преходи… всеки може да намери някакъв вид приятно за него движение. 🙂

  18. Абе хора, защо не вземете най-накрая да ги зае**те тия диети и да обърнете малко повече внимание на физическата активност? Както е отбелязъл и човекът преди мен, без движение не става – човек е създаден, за да се движи, а не да кибичи пред телевизора, да набива месища и така да „отслабва завинаги“. Вени, това, което си написала („живеЕМ“, „не се движИМ“, „плюскаМЕ“…) звучи леко обидно – знам, че думата е такава, но все пак не трябва да се слагат всички под общ знаменател. Аз например ходя пеш, вместо да ползвам съмнителните и безбожно скъпи услуги на градския транспорт; правя упражнения; редовно ще ме видиш да си мъкна някоя и друга ябълка или банан от единия до другия край на София, но не давам пари за евтини боклуци от щандовете и, следователно, нещо ми бягат проблемите с килата…
    Относно хранителния режим и „отслабването завинаги“ – то е много по-просто и същевременно по-трудно, защото тайната е само една – умереност. Човек трябва да яде от всичко по малко, като не се лишава от нищо (и все пак, разбира се, пържените картофки и тортата да са по-скоро изключение). Само че умереността е трудна, а крайностите – лесни. Но ако човек иска, винаги намира начин.
    Това е съветът, който мога да ви дам – ако искате, следвайте го, ако искате, пилейте пари и време за прехвалени диети… Не казвам, че режимът е лош, дори може да има много верни неща, но ако човек не спазва някои основни правила (които вече написах) и най-добрите режими не могат да помогнат.

  19. Подлагащите се на „дюкан мания“ затлачват организма си, повреждат аурата си, внасяйки в нея животински страсти и енергии и според мен това може да се отрази неблагоприятно на тяхното еволюционно развитие – твърде висока цена, за да си „папаме“ колкото ни се иска и да не ни се „лепят“ тлъстини
    Не на Дюкан манията!
    http://novosemeistvo.bg/forums/index.php/topic,215.0.html

  20. Здравейте момичета! и момчета! Не ми се влиза в излишни спорове, просто искам да ви дам факти от личната си борба с килограмите.
    На 52 години съм – т.е. се очаква да бъда достатъчно разумна.
    След изпробване в течение на 12 години на всички хапчета – седафамем, ксеникал, ретуктил и др… на всички всеизвестни диети (Аткинс, Скарсдейл, Монтиняк, Зелева супа…), посещение на всички известни и неизвестни дебелариуми – Китен, Лъки (само при Л.Ковачева не съм била), с тяхна помощ и йо йо ефекта се докарах до 92 кг при 158 см височина.
    Накрая стигнах до решението да си поставя гастрален пръстен на безумна цена.
    Когато отидох в МБАЛ Доверие за да се отпочне тази процедура се натъкнах на виден лекар от същото отделение, който беше отслабнал 38 кг с диетата на Дюкан.
    Днес, след 5 месеца Дюкан съм отслабнала без глад с 23 кг, кожата ми никъде не е провиснала, изследванията ми са перфектни а най-важното : чувствам се превъзходно и знам че се храня здравословно!
    КАКВО ЯМ :
    Ям нетлъсти меса, птици без кожата – т.е протеини, доста често риба – т.е. най-полезните мазнини съдържащи омега 3 и 6, яйца, зеленчуци – т.е витамини, кисело мляко, извара, овесени трици и ленено семе – т.е. въглехидрати. И много вода… С нетърпение очаквам да мина в трета фаза, за да включа в дневното си менюто си и плодовете … въпреки, че не ми липсват…
    КАКВО МИ ЛИПСВА
    Вафлите, чипсовете, шоколада, вратните пържоли, яките разпивки, махмурлука сутрин, високото кръвно и непрекъснатото влачене на една торба цимент със себе си … Липсва ми стоенето по пижама … че всичко друго ми стяга…
    Липсват ми и комплексите, и криенето от общите снимки…

    Всеки да си решава сам за себе си, достатъчно сте умни… просто исках да споделя, защото този режим не е бърз но наистина превъзпитава към по-добро и разумно хранене а това е предпоставка да не напълнеем отново…

  21. Само не разбрах.. животните, който се хранят само с месо, нещо не са в ред ли?

  22. Май забравих да се представя.. Как се казвам, май няма значение.. За 4 месеца, свалих 33 килограма с Диетата на Доктор, подчертавам Доктор – не какво и да е, Пиер Дюкан! Много ми ще, противниците на въпросната Диета, да ми кажат какво съм увредил в себе си? И ако може в отговорите, да не се съдържа доста общия израз: „Сложни процеси“, защото оствен в телата ни, сложни процеси има и в двигателите с вътрешно горене. Чакам, с трепет, добре аргументираните ВИ, ясни и конкретни факти 🙂

  23. Аз и приятеля ми сме на Дюкан от 5 месеца, скоро си правихме изследвания, абсолютно всичко при мен е чудесно, докторката каза че начина на хранене който съм избрала е чудесен (аз не съм в БГ и тук докторите ти обръщат внимание на всеки проблем), приятеля ми вече няма високо кръвно, не му тече кръв от носа, всичко му е в норма.
    Освен всичко изброено до тук кожата ми е стегната, целулита ми изчезна и се чуствам перфектно в собствената си кожа.
    И сега ако някой ми каже че е по добре да хапвам мазнотии и пържено, захар и брашно ….

  24. Вярно ли е, че бъбреците се увреждат след прилагане диетата на Дюкан?

  25. Добра да е вечерта Ви:-)моите поздравления относно изложените от вас мисли….защото точно това ми трябваше!опитах я аз тази диета и изкарах 30 дни/доста дълго нали/…още от самото начало си имах своите съмнения и терзания,но решена да отслабна се вкопчих в нея и си казах е какво толкова…ще пробвам…но….но…но…бих се радвала да я обсъдим с вас:-)

  26. Pingback: Баща ми (набор 1922) за противниците на ваксините: “Тия са луди!” « Моето ъгълче

Коментари са забранени.