За сексуалността

Додо беше казал полу на шега, че когато ме срещне с мъж, винаги се чуди дали е гей. Това е така, защото смятам, че е важно учениците ми да знаят малко повече за сексуалната идентичност и ориентация – понякога четем статии за това какво прави хората хомосексуални, друг път обсъждаме казус за такива хора, споделям, че самата аз имам хомосексуални приятели и ги ценя. Мисля, че по този начин допринасям малко за повишаването на нивото на толерантността и за себеприемането в случай че някой мой ученик смутено открие / е открил хомосексуалността си.

Ето защо някои мои познати ще бъдат изненадани от следващите редове. За да ги напиша, бях вдъхновена от Haz, която вчера написа този текст, за това докъде се простират правата ни и нейните представи за нормалност. По някое време публикува и дълго стихотворение от любимия ни Оскар Уайлд, написано по време на пребиваването му в затвора заради хомосексуалността си.

Ако огромна група хетеросексуални организират парад за да демонстрират сексуалната си идентичност и ориентация, това би се възприело като проява на политическа некоректност, отправена срещу хомосексуалните. Когато, обаче, огромни групи хомосексуални организират паради със същата цел, е политически коректно да ги тълкуваме като борба срещу дискриминацията, утвърждаване на идентичност и пр.

Не че на мен лично ми пречи какъвто и да е вид карнавални шествия (да, за мен това е карнавал – ако се разхождам навън облечена с това, с което съм облечена в спалнята, хората, меко казано, ще си помислят, че съм тръгнала на карнавал). Просто ми е интересно защо се правят.

Напълно съм наясно, че много хора по света не разбират хомосексуалността и я превръщат в обект на омраза, но намирам за нормално някои хора да не гледат с добро око на каквито и да е паради, които демонстрират гордостта от принадлежност към една или друга група. Това ми намирисва на шовинизъм. С какво гей парадите са по-добри от парадите на хитлеристката армия?

Не, нямам нищо против мирните демонстрации в името на смислена кауза. Бих се включила в парад за защита на правата на хомосексуалните, но по-добра идея ли е да се маскирам като типичен участник? Не че не бих могла, но какъв по-точно е смисълът?

Какво печелят хомосексуалните и всички останали ЛГБТ от това? Вероятно не си го поставят за цел, но посланието които възприемат хората с “традиционна” сексуалност е “Ние сме по-добри от вас.” Ето защо много от тях казват, “Не ми пречат, ама не ми е приятно да ми натрапват сексуалността си.” Знам, че не е политически коректно, но ще отбележа, че в човешките ни права влиза и това да имаме различни вкусове, включително мейнстрийм такива.

В съвсем прагматичен план: Мартин Лутър Кинг и Махатма Ганди не са насърчавали събратята си да демонстрират гордостта си от расовата или етническата си принадлежност. С това печелят моите симпатии. Гей парадите възприемам по начина, по който възприемам и група младежи с тениски “България на три морета.”, развяващи национални знамена. Ето защо по-скоро бих носила тениска с “Британия на пет континента.” – ей така … за баланс.

Другото ми съображение против подобни демонстрации е а) фокусирането върху признак, който разделя и б) абстрахирането на куп човешки качества, за да остане едно – сексуалността. Съгласна съм с Haz, че човешкото не се ограничава до сексуалността или какъвто и да е тесен признак. Всяко подобно ограничаване и свеждане на човека до едно или малко на брой негови качества попада в определението ми за лош вкус.

Бях казала на Сталик, че имам търпението да говоря за хомосексуалността и да давам подходящи примери, и съм наблюдавала ефекта на разширяване на толерантността не само у ученици, но и у възрастни. ЛГБТ, обаче, изглежда че са изгубили търпение. Знам, че не им е лесно и мечтая за ден, когато няма да се налага хората да правят влагат толкова усилия за да прикриват сексуалната си идентичност и ориентация, и много хора ще заживеят в по-малко напрежение и страх, и така ще освободят повече енергия и за други аспекти на личността си, освен сексуалността. Може да съм разбирала каква е причината, но никога не съм подкрепяла войнстващото … каквото и да е и не смятам да го подкрепям. В името на Баланса.

Ако искаш текстът да стигне до повече хора, гласувай тук.

37 thoughts on “За сексуалността

  1. Донякъде споделям виждането ти. Дискриминация срещу хомосексуалните има и срещу нея трябва да се застане твърдо. Но гей парадите не мисля че са правилната форма. Те по-скоро затвърждават стереотипите отколкото да ги премахват.

    Хомофобията изчезва когато бай Пешо разбере че бай Гошо е гей. Но гей парадите по-скоро дават обратното послание: гейовете са хора които се разхождат със странни дрехи и розови пера. В това отношение мисля че са вредни.

    От друга страна, всеки такъв парад все пак руши някаква бариера и в тоя ред на мисли може и да е полезен.

  2. Т.нар. „парад“ е демонстрация, която цели видимост на цяла една голяма група хора, както и посочване на кокнкретни проблеми, с които се сблъскват те.
    Право на събиране и демонстрация имат всички граждани на Република България, ужким, но явно това е позволено само на шофьорите.
    А доколкото повечето от вас си мислят, че това е някакъв бразилски карнавал, мисля, че това е просто повърхностно вникване в тези походи и в проблемите, с които ежедневно се сблъскват тези хора.

  3. Съгласна съм. На мен (и не само на мен) гей-парадите ми приличат на демонстрация на сила.

  4. Много неща са позволени, но това не означава, че са ефективни. Ако един начин на изразяване не може да постигне ефективна комуникация, може би е по-разумно да се промени, вместо да се упорства. Ако някой не разбира езика на който говориш, не върши много работа да му кажеш че е тъп.

  5. Напълно те подкрепям. Гейовете се сблъскват с много негативно отношение, но за мен техните паради са демонстрация на желанието им за борба. А срещу кого? Очевидно срещу останалите, „неразбиращи“ ги хора. Според мен нещата ще се нормализират когато спрем да се борим един срещу други и започнем да разговаряме.

  6. Аз абсолютно НЕ споделям мнението, изложена в този постинг. Целият текст е написан от позицията: хетеросексуалноста е нормалната сексуалност, а хомосексуалноста е някакво изключение, което трябва да толерираме. Хетероцентричност par excellence.

    Естествено, че парад на хетеросексуалните е напълно излишен. Всеки един ден е парад на хетеросексуалноста: филмите, рекламите, офисните флиртчета, натискащите се полуголи тийнейджъри по пейките, дай-дай в дискотеките… Ако това не е ПАРАДИРАНЕ със хетеросексуалноста, не знам какво е.

    Естествено, че трябва да има Гей Прайд Парад в София. Хората тук толкова рядко се замислят, че хетеросексуалноста не е единствения начин на съществуване и определелно има нужда от шумни кампании, които да привлечат общественото внимание към проблемите на гей общноста в България. НО НЕ е достатъчно да има САМО парад. Трябва да има образователни кампании, часове в училище, материали в медиите, публични дискусии, съдебни дела и активна ангажираност от страна на властите.

    Трябва да се образова обществото, че индивидуалните права описани в законите, трябва да се уважават и да се защитават. И че националистките анти-гей простести, пакетирани като „свобода на словото“ не са нищо друго, а HATE SPEECH и подтикват към омраза и насилие към хора, които тъй или иначе са обект на дискриминация.

  7. Преди няколко години срещу шведски пастор е било водено дело заради анти-хомосексуални изказвания:
    http://www.brusselsjournal.com/node/538
    Същото се очаква да стане и при нас, нали сме в Евросъюза. Магдалина, само почакай и ще видиш какво ще става напр. с хората, които се осмелят да кажат публично, че осиновяването на момченце от двойка мъже-хомосексуалисти не е в негов интерес.

  8. Petya, права си че хората не се замислят че хетеросексуалността не е единствения начин на съществуване, но познавайки българската действителност ми се струва, че гей парад ще има горе-долу същия успех както и в Сърбия примерно. От друга страна, казваш че Трябва да има образователни кампании, часове в училище, материали в медиите, публични дискусии, съдебни дела и активна ангажираност от страна на властите. и тук съм 100% съгласен. Мисля че в общество консервативно колкото нашето именно такъв подход ще бъде много по-успешен.

    Хубаво е че такъв парад се организира, но ми се струва, че очакванията за ефекта му са завишени.

  9. Пак ми взе думите от устата.
    Според мен гротескните гей паради не допринасят по никакъв начин проблемите на хомосексуалистите да бъдат взети насериозно от обществото, а тъкмо обратното.

  10. Хареса ми изказването на Магдалина заради добрата аргументация. И все пак частта с вникването в идеята на парадите!?

    Толерантните хора разбират, че няма нищо лошо в различната сексуална ориентация. Масата обаче не го разбира. Масата също така няма и намерение да се информира, още повече да навлиза в подробности в същността на парадите, каква им е идеята и какво символизират. Тези хора виждат една камара облечени в розово чичковци и момчета, които размятват шалове с пера, говорят нежно и се борят за права, които иначе никой не им е отнел. Естествено е хетеросексуалните да чувстват някаква заплаха. По-консервативно настроените родители също биха се притеснили, ако се окажат с децата си в центъра на такова събитие като гей-парад.

    Мисълта ми е, че не е това начинът да покажеш на обществото, че не си с нищо по-различен или по-лош.

  11. Петя, ако се нахвърляш на хора като мен, които се опитват да показват, че хомосексуалността е толкова нормална колкото и хетеросексуалността, когато Магдалина обяснява, че размишленията ми са повърностни, когато се хаби толкова ярост … правите нещата по-трудни за мен и всички останали хора, които се опитват да говорят за хомосексуалността по добронамерен и не, не снизходителен начин и с нищо не помагате на каузата която уж подкрепяте.

    Вашият прочит на този текст е толкова прибързан и повърхностен, колкото твърдите, че е моето отношение към гей парадите.

  12. Не съм искала да звуча грубо, само казвам на мен как ми изглеждат нещата отстрани, но се извинявам.
    И още – на парадите най-често няма облечени в розово чичковци, а хора като вас и мен, с плакати или знамена. Това, което показват телевизиите на края на новините, преди спорта, обикновено са разни моменти от прада в Сидни, който привлича поне милион охра, от които 1% изглеждат по този начин (което си е тяхно право), или пък от някое събитие от държава, което отдавна е в съвсем друга цивилизационна епоха и хората наистина се забавляват.
    Това е поредното доказателство за влиянието на медиите за изграждане на образи и матрици в главите на хората, но не е трудно, ако човек поиска, да потърси информация в интерент и да види как изглежда един поход за човешки права. Всъщност, това е едно от нещата които ме ядосват – най-честият отказ да се излезе отвъд матрицата, защото изисква малко труд (Лид, не визирам теб, ощо по-малко пък Никола).

  13. Една компания може да иска да рекламира продукта си по точно определен начин, понеже така й харесва или понеже някъде другаде правят така. Все пак, не е ли по-разумно да се съобрази със спецификата на хората към които е насочена? Разбира се, има рекламисти, които непрекъснато обясняват колко са велики, но никой не ги разбира, понеже потребителите са тъпи.
    Гей парадите не се правят само заради гей общността, нали? Нали се правят за да се влезе в комуникация с тези, които не искат да знаят за тях? Или пак нищо не разбирам?

  14. Не е точно така. Няма смисъл да се критикува откритата Анти-Гей кампания на Българската Националистическа Партия, която очевидно призовава към нетолерантност и по всяка вероятност ще бъде санкционирана от Комисията за Защита срещу Дискриминацията и съответните органи.

    По-сложно е да се покаже, че аргументи от рода на „всеки да прави каквото си поиска, но да не го прави пред очите ми“, не са по-малко опасни от националистическите призиви към нетолерантност.

    Не мога да си представя по какъв начин ще бъде проведен гей прайда в София, но не мисля, че ще има изобилие от „розови прашки“. Всички тук пишат как познават гей хора…кажете колко от тях сте виждали по прашки?!

    Дори някаква част от обществото да е скандализирана от гледката, може би това няма толкова голямо значение колкото факта, че някакви деца които се чудят дали да се out-нат пред приятелите и семействата си, ще почувстват, че не са сами.

  15. E, именно де, не съм виждала никого от тях по прашки, но и те не са ме виждали по бельо на улицата. Въпросът ми не е дали да се прави нещо – очевидно трябва да се прави. Въпросът ми е за подходящия и ефективен начин.

  16. Чудя се дали няма да има много по-голям ефект, ако онея излязат на гей парада облечени с дрехите, които си носят всеки ден – кой каквото обича. Който е костюмар и работи в банка – с костюма; който е спортист и тренира в залата – с анцуг, тениска и маратонки и т.н. Така ще се види, че гейовете са хора като всички останали и сексуалността им е само 1 малка част от същността им. Мисля си, че един такъв гей парад, на който гейовете са облечени като всички останали хора ще има повече смисъл.

  17. “Британия на пет континента.” Thumbs up.

    Парадът няма да промени нищо. Толерантните ще си останат такива, нетолерантните също. Примерът на Петя е забавен – за момчето видяло себеподобни на парада.

    – Мамо, аз съм гей!
    – Хубава работа, за всичко е виновен проклетия парад.

    Не знам защо този парад ми напомня на Евгени Минчев, който се самооценява на 45 милиона. Някой да ми посочи хетеро-еквивалент.

  18. 1. гей-парадът фокусира върху свободата да избираш как да се самоопределиш, а не върху ‘различната’ саксуалност – съвсем не е задължително да си по прашки там – никой няма да те изгони, ако не си! 😉 – така ми се струва… Да, за някои това е повод да карнавализират – лошо няма – възприема се ТОЧНО като карнавал (замисли се!).
    2. Всеки парад ‘афишира’ нещо, което ни най-малко не означава, че се ‘абстрахира’ от всичко останало!

    Аз също не подкрепям войнстващите борби за дадена кауза – но войнстващ ли е този парад? Как точно войнства – може би плюе (буквално) по ‘зрителите’ си докато ‘парадства’?
    Демонстрациите в Тибет по-оправдани ли са? Мирни ли бяха или не? Точно този тип философия не би ли трябвало да се ‘изразява’ чрез друго, не чрез демонстрации?

    Тук моята позиция е: повече от това, да имам отношение по въпроса, не мога да сторя!

    Все пак не бих ‘забранила’ подобна изява, нито бих ‘затъмнила’ информацията за нея…

    Парадът с мирни средства си е съвсем разрешен, независимо какво ‘защитава’ като идея.

    Този парад не цели да се провокират хетеросексуалните (самите хомосексуалисти са толерантни към тях, без да ги оповестяват за ‘ненормални’) – провокират се по-скоро ВОЙСТВАЩИТЕ ‘традиционалистите-християни’…

    Едва ли такъв парад би довел до извода, че педофилията е един вид ‘хомосексуланост’, еднакво приятна за партньорите – педофила и детето-жертва са съвсем друго нещо – детето няма достатъчна способност за преценка, поради възрастта си!

    Не вярвам подобни паради да накърнят Баланса! 🙂

  19. Много се каза за хомосексуалистите, ама като натисна + , напиша „лесб“ (без кавичките) и натисна ми вика „Could not find the text „лесб““ (пак без кавичките, външните). 😉

    Таааа, думата ми беше, май всички обичат лесбийките. 🙂

  20. да, лесбийките ‘губят’ от това, че по гей-въпроси за тях се говори по-малко, отколкото за мъжете, и ‘печелят’, че са по-малко мразени. може би (:

  21. Вал, какво разбираш под това, че хомосексуалистите „са толерантни“ към хетеросексуалните?
    Пусни едно бегло търсене в Гугъл и ще видиш как страна след страна въвеждат закони, които наказват анти-хомосексуалните приказки.
    Смаяна съм, че сравняваш хомосексуалистите, „борещи се за права, които никой не им е отнел“ (благодаря, Впечатлен!), с тибетците, които са жертви на една от най-ужасните съвременни тирании.
    Да, в Иран и други страни хомосексуалистите също са жертви. Но да сте видели гей-демонстрация пред иранско посолство?
    За мен движението на хомосексуалистите показва една доста притеснителна особеност на човешката душа: че потиснатите обикновено се борят не „за правда и за свобода“, а за място в групата на потисниците.

  22. Не съм съгласна, Майя: как така да няма права, „които никой не им е отнел“:
    На хомосексуалистите НЕ са дадени права да се бракосъчетават или да осиновяват деца, например!
    Откъде накъде Тибетската кауза да е по-справедлива от тази – по-хуманно ли е да нямаш правото да си съпруг???!!!

    Коментарът ти за борбата да се влезе в групата на подтисниците просто ще игнорирам.

  23. Val, нали не мислиш, че след този парад, на следващия ден ще се свика ВНС за нанасяне на поправка в Конституцията, че хората с различна сексуална ориентация да имат право да се бракосъчетават и да имат деца?

    Изглежда тук всички говорят на различни езици – няма коментирал, който да е принципно против обратните – има хора, които не мислят, че този парад ще доведе до някакви изменения в мисленето на обществото. Това означава, че организирането и провеждането му като явна демонстрация на „вижте ме: аз съм гей, а вие сте тъпо закостеняло общество“, ще буди ако не раздразнение в хетеросексуалните, то може би жалост и презрение. И това, защото аз наистина не мисля, че хомосексуалистите са дискримирани – в крайна сметка никой не им пречи да живеят на семейни начала. Колкото до децата, могат да се прежалят като Азис и да си направят.

    Това натякване колко са дискримирани, горките, наистина дразни и точно това поражда негативното отношение от страна на хетеросексуалните.

  24. Изобщо не мисля така: парадът си е парад и е човешко ПРАВО на провеждащите такъв вид ‘афиширан протест’. В този смисъл, нищо не го прави по-маловажен от протестите по отношение на коя да е друга кауза.

    Дали ще има ефкет или не, в случая не коментирам, защото ефект от такива дейстия има по-скоро в исторически план, след многократната им изява – след постигане на достатъчна ГЛАСНОСТ на афиширания проблем.

    Ако някой мисли себе си за онеправдан, има пълното право да го изкаже. 🙂

  25. Това за правата е ясно, но на мен ми се иска от този парад да има нещо положително за тези хора, а се опасявам, че няма да се получи точно така 😦

  26. Може и да се получи… ако продължават с парадите и с търсенето на човешки права… 🙂 всичко зависи от обстановката, но всеки един такъв акт остава отбелязан и предизвиква дискусии, най-малкото! 🙂

  27. Аз съм против хомосексуалните бракове именно защото бракът влече след себе си предимство при осиновяването на деца.
    Сега предупреждавам, че ще изкажа скандално мнение, което ще обиди господата независимо от сексуалната си ориентация.
    Според мен само мъж, който е женен за жена, трябва да бъде допускан да става осиновител или приемен родител. Мъж, който е неженен или женен за мъж, не трябва да получава дете за отглеждане. Освен – нека бъда откровена и цинична докрай – освен ако не покаже медицинско, че му е ампутиран пенисът.
    И мен като Лешничка ме притеснява отделянето на правата на човека от неговите задължения. Притеснява ме, че толкова се говори за правата на възрастните хора да получават от живота всички възможни удоволствия, а се забравят правата и интересите на беззащитните деца. Едно изоставено дете е личност, а не стока, която някой „има право“ да получи.
    Дори ако оставим настрана рискът от изнасилване, мислите ли, че отглеждането на дете от хомосексуална двойка е в най-добрия му интерес?
    И мислите ли, че щом веднъж ни залее вълната на политическата коректност, някой от нас ще рискува кариерата и дори свободата си, за да вдигне глас в защита на някакви си изоставени циганчета?

  28. Майя, в този ред на мисли, никое дете не е в безопасност ако живее в едно домакинство с човек с пенис, бил той и родният му хетеросексуален женен баща. Историята може да те зареди с примери. Ето защо децата следва да се отглеждат само от жени. В такъв случай защо не й двойки жени. Защо не и хомосексуални?

    Чела / гледала ли си „Часовете“ на Кънингам?

  29. Да, чела съм книгата.
    Съгласна съм, че опасност винаги съществува. Говоря за оценка на риска. Ако мислиш, че рискът е еднакъв, прочети това:
    http://www.humanevents.com/article.php?id=17554&keywords=sordid
    Ако някое дете не е пожелано за осиновяване от семейство, не възразявам срещу осиновяването му от двойка лесбийки (или от самотна жена).
    Сега сигурно някой ще каже, че двойките лесбийки трябва да имат осиновителски права, равни на тези на семействата.

  30. Ако у възрастен се пробуди сексуално желание към дете и той реши да го удовлетвори, мислиш ли, че има значение дали възрастният е притежавал пенис, Майя, независимо от пола на детето?

  31. Да, така мисля. Пенисът нанася физическите увреждания, а според мен физическата страна на насилието е много важна.

  32. Що е Парад и има ли Той почва у нас ?
    Що е Толерантност и имали Тя почва у нас ?
    Що е Секс и имали Той почва у нас ?

    Може да се поразходим по редовете на Дядо Благоев,
    сеизмографичният Антон Страшимиров
    или 100 години по-късно по тези на Марко Семов
    и размислим върху това какви сме били
    и какви сме днес.
    Българинът възприема и усвоява бързичко
    плодовете на масовата култура , кича и т.н.
    където подражателството се превръща в обезпокоителна особеност
    в националната характерология.

    Що е Хомосексуализм и имали Той почва у нас ?
    …Не се косете, Граждани,
    процента на гей популацията у Нас
    е била и ще бъде винаги една и съща.
    Природни закони бе, Другари.

    Колко е чудно в по-горната полемика,
    че след най-интетресния риторичен въпрос
    от #32 на Лид
    „Ако..възрастен-желание-дете-удевлетворение-
    …пенис – пола на детето…. ?“
    разговора секва
    или „сексуално“ е вече изтощен,
    а може би става въпрос за морал.

    Слава богу, че
    процента на еволюиращите е константа
    тъй както и на
    гей, ОК.

    Welcom to the 21 century, мила Родино !

  33. Има отговор на този въпрос, Бисер:

    „Едва ли такъв парад би довел до извода, че педофилията е един вид ‘хомосексуланост’, еднакво приятна за партньорите – педофила и детето-жертва са съвсем друго нещо – детето няма достатъчна способност за преценка, поради възрастта си!

    Не вярвам подобни паради да накърнят Баланса!“

    Отглеждането на дете може да бъде разрешено на хомосексуални двойки – с какво те са по-застрашаващи от Нормално-Извратените – хм, точ (педофолите?)

Коментари са забранени.