Американският Ботев

се казва Джон Браун. Преди сто и четиридесет и няколко години е обесен за държавна измяна, понеже с осемнайсет противници на робството превземат склад за оръжие, което смятат да раздадат на робите, та те да въстанат.

Вонегът разказва, че Браун се разхожда из Рая с примка вместо вратовръзка, и когато го питат защо, пита “А твоята къде е? А твоята къде е?”, а очите му блестят като нажежени въглени.

Advertisements

42 thoughts on “Американският Ботев

  1. НЕ, много е просташко това сравнение – Ботев и някой си браун, Лидия, що не се гръмнеш?

  2. хахаха Лид, аз кво ти казах 🙂 🙂 🙂 край, навлече си гнева на ултимативните патриоти…. тежко ти и горко 😉

  3. Аз не съм улитимативен патриот, аз съм обикновен патриот.

    Патриот – не е мръсна дума. Тя обозначава хора , които питаят чувство на любов към своята Родина.

  4. Лонги, Стоян, когато пиша тема, очаквам да чуя нещо по темата, а не оценка за коментиращите.

  5. Нали вие сте добре?Мразите България и живеете в нея – що за избор? Ако аз бих мразила България не бих живяла тук нито минута.
    Нихилизмът ви не е реализъм.

  6. Соня, никой тук не е казал, че мрази България. Идеята на някои от нас е, че обичта към България не е непременно нужно да се засвидетелства по някои ритуални начини. Това е всичко. Надявах се ти да защитаваш позицията, че от тези ритуали са ефективни, защото …

  7. Соня каза: Лидия, що не се гръмнеш?

    Соня, не ме е срам, чев съм българин – срам ме е, че и българи са хора като теб… които са не само слепи и немислещи, но и невъзпитани, агресивни и надъхани да разпространяват простотията си. Разбираш ли сега моралната ми дилема?

  8. Лид, повечето ритуали са в някаква степен ефективни, по-интересно е какъв е ефекта. И доколко този ефект е полезен и за кого 🙂

  9. Никой не съм нарекла тук сляп , немислещ, невъзпитан, агресивен и надъхан да разпространява простотиите си.
    Докато непатриотите сипят обиди нон стоп. Защо така?
    Свързана ли е простащината с нихилизма към родина, семейство и прочее?
    Да не би поради това, че когато някой няма какво да каже – той почва да обижда?

  10. Ааааа, ясно – когато някой няма какво да каже – той почвал да обижда. ти затова каза на Лид да се застреля, пък аз се чудех каква ли е причината…

  11. @Соня и Лонги: излезте да навън да се биете като мъже
    @Станислав: именно – какъв е ефектът спрямо търсения ефект 🙂

  12. За първи път чувам, че изразът – защо не се гръмнеш? – е обида.

  13. Исторически погледнато, от патриотичните ритуали се очаква да помагат в борбата с враговете отвъд границите – подготвяйки хората за момента в който трябва да умрат „за родину“. За времето си са били много полезни, даже жизненоважни…

    Сега битката е в други плоскости и традиционните патриотични ритуали са леко (или доста) неадекватни. Най-малкото защото отклоняват вниманието от неоходимостта да се измислят нови 🙂

    Но да се критикува старото не е същото като да създава ново. Очевидно е, струва ми се 🙂

  14. „За първи път чувам, че изразът – защо не се гръмнеш? – е обида.“

    Значи си още по-ле отколкото си мислех. Соня, ти си един ЛЪЖЕПАТРИОТ. 😀

  15. Аха, а двата лагера – защо според вас американският Ботев днес е забравена личност, съдена за държавна измяна, а българският не е?

    Соня, защо е просташко сравнението?

  16. А вие сте едно затворено общество, което убива, разчленява, сварява и изяжда новодошлите.
    Дааа, и им глозга след това дълго-дълго костите.
    Патриот, непатриот, аз обичам Ботев, не съм чела негови биографии, защото считам, че в стиховете му е най-точната визия за него, а не какво си спомнил, в старческата си завист, за него Захари Стоянов.
    Да ви кажа малко ви съжалявам и то общокупно всички ви, задето се опитвате да бъдете такива диви интернационалисти (неуспешно) и хейтъри (успешно). Но най ми харесва чувството на хумор у някои, по-точно чак смехотворната му липса.

  17. Ако тук имаше затворено общество, щяхме да ти изтрием коментарите 🙂 Тук просто сме политически некоректни и свободни да спорим 🙂

  18. Защо, Соня, аз специално искам да разбера.
    Не съм квалифицирала никого заради мнението му. Искам да разбера гледната точка на другите отвъд стереотипите.

    Какво лошо има да си интернационалист? Нали преди малко писа, че българските ученици трябва да пътуват и видят свят, как живеят хората другаде и какво може да научим от тях.

    Стиховете са хубаво нещо, защото изразяват такава гледна точка. Фейлетоните също (на мен Ботевите са ми много интересни). Стиховете, фейлетоните и другите писания на останалите хора пък изразяват техните гледни точки. И всеки трябва да има своя.

  19. А защо , размисли (какъв абсурден никнейм си избрала за себе си, мила приятелко, имайки превид някои неща, които така смело написа) Джон Браун да е американският Ботев? Да не би ДБ да е издавал вестници; да е писал публицистика, пред чиято острота и режещ стил дори Зола би свел засрамено главица; да е оставил поезия, накарала Нобелов лаурет да я цитира в благодарствената си реч?

  20. Лидия, в момента твоят блог е любимото ми четиво – пропускам недомислията ти за Ботев, фасула, магданоза и синагогата. Не ти правя комплименти.

  21. Очевидно, размисли, ти не знаеш точния смислов товар на думата „интернационалист“. Ще поясня комунистическото и значение, и препратки.
    Интернационалистът е човек, който интересувайки се премного от света и бидейки твърде манипулиран, забравя да погледне, а и да полее тревата, пред собствения си дом. За комунизма и интернационализма, моля те в гугъл има много за това.

    Препоръчвам да се пътува, но с багаж. А не боси и голи, образно казано, уточнявам, защото ще се появи лонгалон и ще изреве, че мразя нудистите.
    Пътуването според мен е част от едно прилично образование.

  22. Всъщност Ботев също е бил пламенен интернационалист, което не знам как те кара да се чувстваш…

  23. Добре, аз мога да ти кажа защо според мен (и може би Лидия), а после кажи според теб как е, ако искаш.

    Мисля, че можем да достигнем до някакво общо място ако определим какво прави Ботев Ботев, за да можем да определим дали Джон Браун американския такъв или пък защо сравнението да е просташко. Поводът за този разговор беше сирените за 2 юни и Ботев като водач на чета, слязла на Козлодуйския бряг и предприела военни действия срещу Османската империя без оглед на безразсъдността на акта. Ще се съгласиш, че заради това се чества Ботев на 2 юни, а не заради поезията му или публицистиката му, не заради таланта. Все пак освен на Ботев, денят е и на „геройски загиналите, етц.“ Те може също да са мислели същото, което Ботев е писал, но не са го написали черно на бяло. Талант в поезията и публицистиката си имат друг празник. Така че Лидия много логично взема тези характеристики, за да определи една американска историческа личност, която е действала политически като Ботев.

    Размисли избрах, защото размислите ги смятам за хубаво нещо. 🙂 А стереотипите и квалификациите пък не ги смятам за полезни.
    Ако ти мислиш другояче кажи защо мислиш така.

    Лонганлон, много правилно, а и други българи, които честваме, са били интернационалисти (например гарибалдийци). Погледнах в гугъл и определението се разминава с това, което каза. И как може човек да се интересува премного от света? Прилича ми твърде на едновремешните обвинения в космополитизъм, които властта хвърляше към нежелателни дисиденти (определението, което видях, казва това). А всъщност глобализацията интернационализъм ли е?

  24. Всеки си има думи, за които е чувствителен и това го кара да реагира по-остро 🙂 И когато друг влага различно значение в тях, стават недоразумения 🙂 За едни интернационалист е човек, който не се интересува от собствената си страна; за други това е човек, който уважава другите народи като своя собствен. Оттам за едни е обида, за други комплимент.

    Няма как да се съгласни с всичко, което казват другите, но разминаването в някои нагласи не означава, че другомислещият изразява друго мнение с едничката цел да те обиди 🙂

    Ако аз не се интересувах какво става в БГ, едва ли щях да стоя тук, да пиша тия неща и да върша точно тази работа. Това не ми пречи да се интересувам от ставащото навън и да правя сравнения.

    Относно Джон Браун и Ботев – да, имах предвид точно това което обясни и Размисли 🙂 – двама души, които зарязват благополучието си и загиват заради свободата на други хора. Другото общо между тях е тяхната пламенност. Не виждам какво обидно може да има в това за Ботев.

  25. Здрасти, лонгалончо, как си?:)))Относно колко пламенен интернационалист е бил Ботев – кажи ми къде в стиховете , публицистиката му и прочее има призив „В едно с Турция, да мрем за султана, с интернационала света да обновим“
    А за интернационализма направи си справка за Георги Димитров, Сталин, Тито , Югославия, Македония, и българите от западните покрайнини. Гугъл, гугъл е твоето решение в случая.

  26. Знаеш ли , размисли, какво означава „камикадзе“?
    Искам да ми обясниш тази дума и нейния произход подробно.
    И тогава ще говорим дали съзнателната саможертва е безразсъден акт? Нима мислиш, че Ботев или кой да е от 200-те тръгнали с него е мислил дори за миг, че ще успеят да разбият и победят многохилядната турска войска?

  27. Лид, да… разминаване става и когато някой иска да те засегне с някаква дума, а пък ти не се засягаш, защото влагаш нещо положително в нея 🙂

    Соня, не бъди така злостна към събеседниците си, това не помага в аргументирането, дискусията и диалога.

    Важно е да обясниш в случая какво влагаш ти в понятието „интернационалист“, защото ми се струва, че имаш предвид нещо специфично, което не се влага в стандартното определение.

    Ето определението на уикипедия
    http://en.wikipedia.org/wiki/Internationalism_%28politics%29

    А ето и друго, според което Ботев е интернационалист (и не само то).

    Лид, да… разминаване става и когато някой иска да те засегне с някаква дума, а пък ти не се засягаш, защото влагаш нещо положително в нея 🙂

    Соня, не бъди така злостна към събеседниците си, това не помага в аргументирането, дискусията и диалога.

    Важно е да обясниш в случая какво влагаш ти в понятието „интернационалист“, защото ми се струва, че имаш предвид нещо специфично, което не се влага в стандартното определение.

    Ето определението на уикипедия
    en.wikipedia.org/wiki/Internationalism_%28politics%29

    А ето и друго, според което Ботев е интернационалист (и не само то).
    bg.wikipedia.org/wiki/Христо_Ботев

    Аз досега излагах моята гледна точка, сега кажи и ти твоята и защо мислиш така, преди да „искаш да ти обяснявам“ значението и произхода на думата камикадзе и вместо да правиш само отпратки към гугъл. Темата беше за Джон Браун и Ботев.
    Аз досега излагах моята гледна точка, сега кажи и ти твоята и защо мислиш така, преди да „искаш да ти обяснявам“ значението и произхода на думата камикадзе и вместо да правиш само отпратки към гугъл. Темата беше за Джон Браун и Ботев.

  28. Интернационализмът винаги е било понятие пряко свързано с комунистическата доктрина. Ботев не е интернационалист, той е православен християнин, влюбен в България.
    Как е бил използван образа му за да бъде вписан и употребен от господстващи политически идеогеми, това е друг въпрос.Не визирам само комунизма, а почти всички властимащи в един или друг момент.
    А „камикадзе“ е японски стил във воденето на война, когато воинът или група воини извършва/т съвсем съзнателна саможертва с определена цел. Особено е било разпостранено през втората световна война от японски пилоти.
    Ботев и неговата чета са били камикадзета Те са знаели, че отиват на смърт.

  29. Не виждам нищо безрасъдно в деиствията на Ботев, което да е било по различно(или по безрасъдно) от деиствията на организаторите на априлското въстание.Всъщност Ботев е деиствал общо взето по същия план с ясното намерение да се засили интереса на великите сили и Русия към българския въпрос. при тогавашното съотношение на силите и състоянието на твърде разделеното българско общество едва ли би могъл да направи нещо по сериозно, особено за краткото време след избухването на въстанието.

  30. А освен това, по това време тагъв тип деиствия са били доста разпространени,още доста време ще мине до практиката на мирно неподчинение разработена от Ганди

  31. Напълно разбираемо ми се струва защо Джон Браун не е толкова известен.Все пак Той се е борил за Свободата на отделна група в рамките на Щатите а не за свободата на цялата нация като цяло,иначе не знам с какво друго е известен.

  32. Соня, ‘камикадзе’ означава ‘божествен вятър’. Думата започва да се използва от войната на Япония с монголците, когато те натоварват огромна воиска на хиляда (според преданията) когаба, но преди да акостират на японския бряг едноседмични бури разбиват повечето кораби, а даймио имат време да съберат самураите си и изколват оцелелите. За тая буря японците казват, че е пратена от боговете.

    Само не виждам какво общо има това с Ботев…

  33. Японския феномен „камикадзе“.
    Под това наименование, означаващо наистина букв. „Божествен вятър“, са известни Специалните части за атака чрез телесен удар, създадени от вицеадмирал Ониши на 20 октомври 1944 г. Целта на пилотите от тези елитни части е да унищожават вражеските американски кораби чрез самоубийствен удар със самолета в тях. „Трябвало е да изберат жертвата си и да се спуснат на нивото на водата или пък да пикират и паднат вертикално – двоен начин на приближаване с избягване на вражеския огън – пише един вещ познавач на японската култура – Морис Пенге. – Трябвало е да имат буден ум, спокойно сърце, широко отворени очи, за да нанесат удара право в целта. Трябвало е да устоят на прибързаността, на безпокойството, на импулсивността, на обезсърчаването. Общо взето, ставало е въпрос да изведат своето самоубийство до „добър край“, без каквото и да било самоубийствено вълнение.“5 Когато опитните пилоти се свършват, започват да обучават доброволци – обучават ги набързо, не за военни летци изобщо, а за техния един-единствен полет. Доброволците са все млади момчета, почти деца.
    Днешните западняци са ужасени от подобна саможертва, и още повече – от готовността, с която тя е приемана. Но не и японците.
    Откъс от дневника на 24-годишния Окабе Хиракадзу, който не след дълго ще умре като камикадзе: „22 февруари 1945. Ето ме най-накрая включен в Специалните части. Дали оставащите тридесетина дни ще бъдат истинският ми живот? Поводът е тук! Очаква ме обучението за смъртта: интензивно обучение, за да умра красиво.“

  34. Веселин, хубаво и човешки хортуваш.

    „Безразсъден“ може да е и положителен епитет, не смятащ ли?
    Но както и да е, дори и да смяташ, че няма безразсъдно в действията на Ботев (всъщност вниманието на Русия и останалите съвсем не е било привлечено точно от неговата чета), не виждам разлика с начинанието на Джон Браун. Нито това обяснява защо сравнението да е просташко.

    Дали последният е известен днес или не няма никакво значение. Даже обратното, подканва към размисъл защо не е известен.

    Не мисля, че това е защото се е борил за свободата на отделна група в САЩ, а Ботев за тази на целия народ – робите не са били смятани за част от народа и наистина исторически са били домъкнати отнякъде другаде народ(и). Хронологически се е случило преди Ботев…

  35. БОТЕВ Е УНИКАЛЕН И ЗА ТОВА НЕСРАВНИМ ! А други, като Петьофи и Джон Браун могат да бъдат само сравнявани с него, но никога равни. В очите и сърцата на поколения българи, Ботев ще превъзхожда, защото е ИДОЛ !( А не Idol !) И за да е така и за бъдните поколения Българи, сме отговорни и ние!

  36. Соня, интернационализмът на Ботев се доказва достатъчно ясно от „Смешен плач“. Също така не си права, че Ботев е православен християнин. Той може да е такъв по произход, но по убеждения е атеист, и то войнстващ.

Коментари са забранени.