Открих топлата вода

Снощи преди да заспя си мислех колко би било хубаво да се съчетаят wiki и blog. Тази сутрин реших да проверя дали някой вече го е направил. Оказа се, че е направено отдавна. Споделих откритията си с един приятел; разказах му, че съм изпълнена с технологичен възторг и той ме приземи с “ А какво смяташ да правиш с tvoetoime.eu? Не правиш нищо, понеже не искаш да научиш технологията.” “Квооо?” попитах аз. Бях забравила, че преди повече от година той ми подари един домейн (и ми го хоства даже) за да го използвам за едно нещо, а той беше забравил да ми каже, че Drupal е там и ме чака да направя всичко, което си пожелая.

Сега, аз знам що е HTML отпреди 6 години, когато реших да се науча как се правят сайтове – купих си книга, направих няколко свързани странички, възхитих се и зарязах всичко. От известно време знам за CMS от детето, ама да не мислиш, че съм се задълбочила да мисля за това? Сега, нека да пусна топлата вода за все още непросветените: HTML означава да пишеш код, а CMS значи да ползваш готови удобни и красиви неща без непременно да разбираш как за направени – както си използваш блога.

А какво е Drupal? То е CMS – нещото, с което лесно да си направиш сайт, който да прави какво ли не. Особено е подходящо за хора, които искат да направят нещо динамично, често обновяващо се, с повече потребители. Освен това е безплатно, понеже се развива от доброволци, които творят или допринасят с пари, сървъри и т.н.

Може да си мислиш, че щом е безплатно, значи не е кой знае какво, но и блогът ми е безплатен, но е толкова прекрасен. Защо трябва да плащаш много пари на някого за да ти прави и поддържа сайта, след като можеш да си го направиш сам, а като имаш мерак да даваш пари, да дадеш на Drupal? Хем докато го правиш, ще понаучиш доста неща, които е крайно време да знаеш.

Кой е луд да работи без пари? Чакай малко. Ако си майстор, не би ли искал да използваш все по-модерни инструменти, за които да не даваш пари? Точно това е идеята на свободния софтуер – правиш нещо безплатно, но и много други правят същото, така че става по-хубаво и по-бързо, понеже повече мозъци включени в мрежа, и после го ползваш безплатно. А Drupal може да се ползва от лелчета като мен, обаче се използва и от професионалисти и ако видиш какви сайтове са направени с него …

Гледай видеото и ще добиеш представа какво може да се прави с Drupal. Можеш да намериш още информация за начинаещи тук, както и на други места – доста хора са направили видео урочета. А видеото си струва и за да уловиш духа на свободното споделяне. Най-много ми хареса мисълта (моята собствена), че човек може да отиде на конференция облечен така, както ходи навсякъде другаде.

17 thoughts on “Открих топлата вода

  1. Да, Drupal е страхотна система, много добре измислена и написана и за много неща е повече от достатъчна. Не на последно място — и системата, и всички приставки към нея са свободен софтуер (за разлика от друпи CMS-и, които официално поддържат несвободни модули). Да допълня само, че макар да има много и най-различни ръководства из мрежата, най-добрият справочник с иостава централният за проекта сайт, именно drupal.org. Там, за разлика от сайтовете на други проекти, като Joomla например, всичко е събрано на едно място. Ако искаш да разбереш как се прави конкретно нещо с Друпал, почти сигурно ще го намериш някъде из документацията, форумите или докладите за грешки на самия сайт drupal.org.

    Сайтове с Друпал се правят наистина бързо, но винаги идва момента, в който лъскавият готов инструмент не върши работа. Аз се занимавам от доста време с Друпал, личният ми сайт също се движи от него, както и доста проекти на клиенти. Но ако човек иска нещо повече от типичният, „вече-измислен“ вид сайт в мрежата, трябват по-абстрактни инструменти от общите CMS-и 😉

    Това, което си написала за свободния софтуер и за мотивацията на работещите го е много готино! И аз споделям такова наблюдение — в основата на свободния софтуер не е някаква мания по безплатност „на въпреки“, а свободата на споделяне. Като добър страничен ефект се появява това, че масовите, неспециализирани свободни софтуери са безплатни (тоест „излизат без пари на потребителя“). Но не това е важното, а свободното споделяне, заявеното и защитавано право на свободно споделяне 😉

    Оттук нататък най-готиното пък е човек да успее покрай писане на свободен софтуер и ходене на Drupalcon (добра идея, караш ме да се замисля отново дали да не опитам да ида някой път;) да направи така, че и да си изкарва хляба с това 😉

  2. А пък моят опит с друпал е ужасен. Толкова трудна за работа, разбиране и настройване система никога не съм виждал (е не съм ползвал джумла и подобните бози). Никога не бих препоръчал на някой да се захваща с друпал.

    За съжаление това, че едно приложение е с отворен код все по-често започва да означава хиляди функционалности, които докато се борят да работят смислено заедно измъчват потребителя.

  3. Аз пък съм фен на LAMP (linux, apache, mysql, php). Лесен, настройваем и много къстъмайзабъл софтуер за уеб сайтове, с която можеш да направиш каквото си искаш, без да бързаш. Тъпо, но упорито си пиша всички CMS, без блога ми.

  4. Още един глас ‘against Drupal’.

    Аз не съм уеб програмист, аз съм много повече уеб дизайнер. И като дизайнер, личният ми опит сочи, че Drupal е нещо близо до „пълен ужас“ – не разбирам как работи; когато искам лесно и просто да променя нещо, Drupal отказва – предполагам, че би трябвало да прочета тоновете документация, и тогава да променям – само че другата част от моя личен опит сочи, че система, която за да заработи така, както искаш, се нуждае от изчитането на тонове документация, не е точно това, което е „лесно за работа“.

    Пример: в WordPress, нещата са много по-ясни. Темите (дизайните) за малък сайт/блог/quasi-cms се правят и модифицират лесно. И не-програмист може да се справи.

    Докато Drupal е писан от програмисти за програмисти…

    Аз не можах да се науча да го използвам. Веднъж се борих поне 6 часа, за да накарам някакви менюта да се покажат така, както аз искам. Накрая, не успях, въпреки че четох и четох и документация и експериментирах сам. И понеже същото нещо с WP ми отне 10 минути, зарязах Drupal и оттогава нито го ползвам, нито го препоръчвам. Не-интуитивният софтуер не е за мен… 🙂

    My $ 0.02:)

  5. PS LAMP is cool, обаче ако не програмираш, това не ти върши работа, за да създадеш мини-CMS за някакъв сайт… 🙂

  6. Като се заговори за документация – документацията на друпал е също толкова ужасна. То сигурно и това е причината да не можеш нищо да направиш.

  7. Бе що се хабя да ви чета коментарите, вие нали сте такива светила, че ми прогориха очите великите ви букви. Мрън, не ми харесва, мрън, това е куцо. Ми не го ползвайте, да ви е вързал някой насила?
    Ай със здраве!

  8. @turin:

    Ъ, чак пък „великите“ ни букви;-)

    Коментираме си тук, няма лошо… Нали в спора се раждала истината? 🙂

    Аз Drupal не ползвам;-) Споделих личен опит, че много трудно се настройва и променя… Иначе нямам нищо против точно този уеб софтуер… 🙂

  9. Мишел, няма значение. Какъв спор, каква истина? Всеки да си ползва каквото може и каквото смята за правилно. Зная, че не ползваш, за другите само предполагам. Ми като не ползвате, много ясно, че е „трудно и неразбираемо“.

    Все едно де — само си чешем пръстите по клавиатурата, затова аз излазям.

    И без това основното в статията на Лид за мен беше това, което каза за свободния софтуер. То ясно, че само на мен ми направи впечатление, вие скокнахте как бил неудобен Друпал… Ми на крив… нали знаете 😉

  10. Абе хора, разглеждам си из тоя Drupal и ми се струва, че не е такъв невъзможен, както го описвате. Верно, че трябва да се поогледам повече, отколкото при блогването тук, ама е нормално като искам да направя нещо по-сложно от това, нали? Човек трябва да схване принципа, а после да научи малко нов жаргон и общо взето това 🙂 По-нататък ще докладвам пак. Сега го опознавам доста хаотично … или може би органично 😉

  11. Имам опит с няколко CMS-а и блог платформи. Не е голям, но все пак… Дори и с WordPress не съм правил кой знае какви сложни неща…

    Просто Drupal ми е анти-интуитивен, а WP – по-разбираем… това е:)

    @lyd:

    Хм, опитай се да накараш Drupal да прави разни неща, които не са out-of-the-box, и ще си говорим после… 😉

  12. Ех, нали този блог в на wordpress. Що да не видя как работят и други неща? Ще поживеем и ще видим как ще ни потръгне живота с Drupal 🙂

  13. Хм, я се опитайте да направите многоезичен сайт с WordPress – На това му викам „пълен ужас“.

    Иначе наистина, за просто блогване, WordPress е по-полезен, но ако искаш след време да добадяш нови функционалности към сайта Drupal върши много по-добра работа.

    Наложи ми се да правя уебсайтове, като използвам WordPress и с голяма мъка и хакване на кода, трябваше да правя неща, които в Drupal „просто работят“.

    Поздрави 🙂

  14. Ах, това искам и аз – многоезичен сайт! Обаче съм много зле откъм ‘топлата вода’, макар да ми е удобно и приятно в температурата на блатцето ми! 😉

Коментари са забранени.