без сюжет 2

Тази сутрин свърших книгата. За съжаление, тя стига най-късно до сватбата на Амос (оженил се е млад, като мен, на 21, но до днес е с Нили, а аз не издържах и месец, и все още не знам със сигурност защо, но някой ден, когато напиша такава книга, със сигурност ще разберем😉 ). А на мен ми се искаше да прочета за остатъка от 30те години, през които е живял в кибуц (откакто е напуснал дома си на 14).

Амос е писал тази книга след като е навършил 60, за да изповяда и излекува детството си. Каквото и да си мислят почитателите на дядо Фройд, Амос излъчва психическо здраве от първата до последната страница, и подозирам,  че го е излъчвал и в предишните четиридесет години от края на книгата до написването й. Въпреки че е наследил умението на майка си да вижда вътре в хората.

Как е оцелял и защо тя не е? Защо не по-малко чувствителният Амос, който е преживял не по-малко стресиращи събития е вече дядо, а майка му се е самоубила на моята възраст? Лаишкото ми обяснение е, че той е имал съчувствие, което му е давало сили, а майка му вече не е имала сили за съчувствие. И двамата не са имали възможността да разговарят за чувствата си с приятел, който е в състояние да ги разбере, но повечето хора през цялата история на човечеството не са имали тази възможност. И все пак някои са оцелявали – не само че не са се самоубивали, но и не са живели като мъртви. Мисля, че оцелелите са тези, които са се научили да разговарят със себе си, и така винаги са имали приятел, който е готов да слуша. Вътрешният им приятел е ставал все по-обективен наблюдател, и все повече се е изпълвал със съчувствие.

Имам рецепта за отглеждане на Вечния Приятел – писането. Редовно писане, най-добре рано сутрин на гладно. Ето как станах костенурка.

Относно книгата … купих си още една книга на Амос, а скоро  ще издадат и трета. Освен това, вчера добавих и една дебеличка история на Йерусалим и една тъничка книжка за онзи известен златен храм. Искам да разбера какво му е вълшебното на това място.

Междувременно подписах една подписка, с която да помогна за възстановяването на мира в ивицата Газа. Подпиши и ти!

Ах, Книгата! Книгата не е просто автобиографична; тя е (авто)биография на бременността, раждането и прохождането на Израел. Което значи, че може да те върне и доста назад. Ще те срещне на живо с Менаим Бегин и Бен Гурион. Дава гениално простичко обяснение на конфликта араби-евреи.

Подсети ме, че искам да стана писател, но оставям за друг път обясненията защо бъдещият писател ще пише по-скоро като Амос Оз и Лев Касил, отколкото като скъпата ми Айрис. Ако не си чел Амос или Лев, спомни си тайния дневник на Ейдриън Моул. Ясно е, че не съм родена на бъда интелектуалка. О, запиши си да прочетеш “Балада за Георг Хених” на Виктор Пасков – книжката, която бях купила в много екземпляри, за да подарявам на когото ми падне.

7 thoughts on “без сюжет 2

  1. Аз таковата, ако може… Абе я да питам направо😉
    Дай някаква информация за тази „дебеличка история на Йерусалим“.
    Искам да се снабдя с нея. Мястото наистина е много интересно и вълнуващо като цяло.

  2. Аааа, „Тайния дневник на Ейдриън Моул“! Първата неадаптирана книга на английски, която съм изчел от кора до кора по собствено желание след подготвителния клас в гимназията. Един вид ме светна за естествената структура на английския език, пък и понаучих малко британски жаргон.🙂 С 50-страничен превод от същата книга пък изкарах 6 за годината когато завършвах…

  3. @ nin: новият ми блог? какво имаш предвид?

    @ Гергана: дебеличката: „Йерусалим“, от Ф.Е.Питърс, изд. РИВА

    тъничката: „Храмът в Ерусалим“ , от Саймън Голдхил, изд. Витлеем

  4. Pingback: Между приятели | полетът на костенурката

Вашият коментар

