причини да напусна училище: скуката

Наскоро моя ученичка пожела да напусне училище и да се явява на изпити като частна ученичка, но засега няма да го направи заради родителите си и не само. От години обмислям същото за Стоян, но така и нищо не съм направила по въпроса. В поредица от постове ще изложа някои съображения за и против домашното образование в България.

Училището е ужасно скучно.

1. Учебниците са скучни

Когато синът ми чете нещо различно от учебник, няма проблем да прочете поне 150 страници без да спре. Когато се опитам да прочета някой от уроците в учебниците му, не успявам да стигна до края.

2. Учителите са скучни

В много случаи те възпроизвеждат написаното в учебника и записват ужасно скучен план, който се състои от основните точки, така както са формулирани в самия учебник. За какво ти е учител ако можеш да четеш, в такъв случай?

3. Учебните часове са скучни

Там предимно се изпитва, защото трябва да се напишат определен брой оценки. Ако си добро дете, трябва да мълчиш и да слушаш как Иванчо и Стоянчо повтарят монотонно назубреното от учебника. Алтернативата е горната точка.

4. Учителите, учебниците и учебните часове са всичко

Училището смята, че тези неща са единственият източник на знание и не насърчава ползването на други източници. На някои деца от зубрене не им остава време за други източници. Други не са поощрявани, а по-скоро наказвани за ползването на други източници. Трети няма откъде да знаят за алтернативи. Четвърти са научени от родители и учители, че това е загуба на време (Преди време помолих на родителска среща учителка да препоръча нещо допълнително като енциклопедия и пр. Тя отговори, “В никакъв случай. Ще се объркат”. След което цяла година съжалявах, че съм попитала.). Оттам и отношението към извън-класните дейности – ако не са частни уроци по ученото в училище, не си струва губенето на време и пари.

5. Децата свикват да им е скучно

Ако не им се скучно, приучените към училищна скука деца, смятат, че заниманието не е сериозно, и могат да го пропуснат, за да не се минат – и без това са преуморени от скука. Децата слагат знак за равенство между сериозността и скуката, а родителите им дори плащат за скуката на частните уроци.

Advertisements

23 thoughts on “причини да напусна училище: скуката

  1. За съжаление в университета (в България, колкото и да я обичам) после е същото, но няколко пъти по-зле, защото вече осъзнаваш какво става и се ядосваш, без да можеш да го промениш, и ти остава само да се махнеш, като вземеш някаква диплома, колкото да има нещо.

  2. Не е така. Зависи от университета, от лекторите и от специалността. Много лекции са оставили ярки и вълнуващи спомени в мен, особено тези по социология.

  3. Сетих за един разговор между Незнайко и Карфичка от любимата ми фантастика като дете:
    „- Какво става днес с тебе, Незнайко? Защо си такъв скучен?
    – Днес още нищо не е станало с мене – отвърна Незнайко, – а съм скучен, защото ми е скучно.“
    Всъщност според мен яйцето е преди кокошката и на децата им е скучно, защото са скучни. А са скучни, защото имат много висок праг на развлекаемост. Все пак това са децата, израснали с Cartoon и реклами, нали?
    Децата могат да се научат, че научаването само по себе си интересно; че е важна не толкова целта на пътуването, а самото пътуване; че всичко, което им се случва, е важно. А могат да се научат, че „системата“ е виновна и те са над тия неща.

  4. Като стане дума за скука в училище и се сещам за един мой учител по български език. Милият беше много готин като човек, но що се отнасяше до преподавателските му способности – пълна скръб. Спомням си, че преди той да ми преподава имах доста добри оценки (5-6… 4)…. и то при учителките с най-високи изисквания. Докато бях при него повече от 3 не видях. В крайна сметка ме остави на изпит и много от изпитващите бяха изненадани.
    Интересното при него беше, че няма човек който да не заспиваше.
    В училище си заслужава да се ходи само заради простотиите 😛

  5. подкрепям haz напълно.

    и добавям критиката ми към некадърните преподаватели- по накъдърни разбирайте дори и душевно болните като училителят ми по философия. надявам че, че тоя изумруд на бг образованието вече са го оттеглили.

  6. по темата:
    Учителите -стари
    -корумпирани!
    Материалът
    -остарял
    -зле предаван!(Примера с Лид и физиката-за урока от 3 абзаца и онзи от 10 страници-от единия научаваш нещо с интерес,затова и го запомняш.А от 3-та абзаца посмъртно няма да запомниш уанда макс какво по дяволите е и с коя формула се изразява)
    Бележкарството!!!Да махнат оценките,много по-образование ще е…на края на годината изпити и това е.
    Отсъствията-учителски и ученически
    Енчев или непукизма и пиенето
    Томова или лудостта на една жена,възприемаща класната стая като трибуна за нейните жития и страдания,за световните икономически тенденции,за личните драми и за историческите и интерпретации на тема „Берлинската стена“
    Запрянов или изродизма
    Томов или учител по физическо на 50+ обяснява на ученичките сексуалните си сънища с ттяхно участие
    Баба Нела или абсурдната география
    Батимова но комент

    да,това е частен случай,ще кажеш.Но в у-ще на 15-о място в България.Мерси

  7. Kak konstatiahme che vischko e skuchno?

    Az bqh do sashtiqt moment da napusna PMG i da stana chasten uchitel.

    No, ne moga da kaja che ne beshe stahotno mejdu 5-7 class s uchitelq mi po math, koito uspq da vidgne nivoto na pochti vsichki uchenici.
    Sashtoto i za Avramov ili Arnaudova v PMG….

    Ne sam saglasen che vsichko e skuchno i bezpolezno. Imam kakvo da se nauchi i prochete, samo che trqbva da si dostignal do nivoto v koeto mojesh sam da razgranichavash polezno ot bezpolezno (az ne znam dali bqh stignal tam, no izpozlvah vremeto racionalno)….

  8. Отивайки в училище децата са като бял лист хартия, върху който можеш да пишеш всичко. С помощта на всички изброени 5 точки училището, учителите, учебниците и цялата ни образователна система вкупом намачкват този хубав бял лист и го хвърлят в кошчето! Тъжно е, но факт, че училището вместо да развива естествените заложби на децата ги такива в някакви коловози и слага таван на тяхното развитие!

  9. Тия дни подметнах идеята за частна форма на обучение на наще а те задружно се засмяха на чувството ми за хумор! 😛 Ама „въпрос на вкус“ – казал дявола и седнал в тръните, нали занете 🙂

  10. Наще са скучни 😦 еехх как искам да мина на частан форма на обучение и накрая на учебната година да отделям един месец здраво учене а през другото време що купон ще падааа 🙂

  11. Въпреки че сега като се замисля, може би няма кой да ме остави да се отдам на животец 8 месеца без да уча 😛

  12. а как ще си прекарваш времето докато не ходиш на училище, миме?

    ивка, не бих казала, че децата са бял лист като тръгнат на училище. те и като се родят не са. ама възрастните смятат, че са и че лесно ще ги научат на каквото са си наумили, ама не се получава, точно защото децата не са бял лист 🙂 и така възрастните се фрустрират и се оплакват от гадния характер на децата, които не се поддават лесно 😦

  13. Охоо 🙂 ами възнамерявам да изгледам цял куп филми и да изчета всички възможни книги на Пауло Коелю които намеря! Наскоро прочетох една „Вероника решава да умре“ много е готина, отначало си помислих, че ще е гадна, ама се оказа страшно хубава. Също така още цял куп книги които ми се иска да прочета и все нямам време заради поредната контролна по нещо си, а ние правим контролни всяка седмица, съвсем сериозно(нз другите училища как са) Също така познавам много хора, които не са на частна форма на обучение, но въпреки това не ходят на училище често. С тях бихме си прекарали добре обикаляики кафенетата в хасково или стара загора например (защото в димитровград почват да поомръзват) Ще обикаляме по магазини 🙂 И непременно ще отделя повече внимание на един сувенирен магазин за минерални камъни. Също така ще иам повече временце за фитнес, за каране на колело, и което също е много хубаво – ще мога да се наспя 🙂 Ще се запиша отново на танци при балет Галаксико и този път ниаква математика няма да ме спре! 🙂 Освен това мога да си потърся някаква работа, да речем във видео рент, където работат изглежда лесна и приятна 🙂 Ама че съм мързел 😛

  14. Pingback: По-добре мълчи! « полетът на костенурката

  15. Pingback: по-добре мълчи! « полетът на костенурката

  16. Ам докато четох коментарите бих казал че почти всички грешите, но естествено това си е мое мнение ! Като на първо място за да не ходиш на даскало, за тая цел си има фотошопа и един принтер не ти пречи да се извиниш за цял живот ! 🙂 От даскало ако се забелязали се излиза с страшно много познати, приятели и спомени. Училището е нашия социален живот (до 18-19) ! И на мен ми се иска да не ходя на училище но направих следното – Намерих едно решение, преместих се сам на един чин, така е разположен, че се падам до най-големите балъци и плямпала, и ми е много удобно да ги праскам по главата като говорят 😀 също така почнах да слушам в час и ми стана много по-разбираемо, а когато си записваш какво говори даскалката ти става ептен по-лесно !!! Но като при всеки ученик имам един предмет, споменвам пак – ЕДИН предмет който ми куца и това е – Български и Литература – , този предмет не го мразя а мразя самия уруд който го преподава ! Не мога да я понасям когато дори влезе в стаята – Не много висока, много неприятна на визия, още по-неприятна на държание, и забележете – винаги преподава по литература, винаги използва термини , свързва българския с литературата – на кой му пука за 1-27 песен на Илияда-та ???? На кого му пука, че навремето който я е знаел бил съвършен … пълни глупусти се разказват в нея, за спор между двама и единия от тях бил влюбен в няква, и тоя другия бил влюбен (спора между Ахил и някъф друг) Не обиждам самата Илияда, дори казвам браво на този който я е написал но защо подяволите ние трябва да я учим ???? Литературата ни знаете ли колко е дебела ???? 6 санта и кусур милиметра аха чукне 7см.. тва бие и Хари Потър част 4. Но това вас не ви интересува, но само споменавам 🙂 Всички даскали казват че Въпросния „Изрод“ бил красива и млада и много компетентна даскалка. А защо 5 класа вариращи от 9-11 клас я мразят ?!?!? Ние правихме анкета даже, за да разберат ПСИХолозите какво ни е мнението за нея .. представяте ли си чак психолог да се заема с нас, ние сме клас който е събран от 7-ми випуск от тея които искат да продължат в даскало. Просто ако се смени даскалката по БеЛ ще е превъзходно, дайте друга която има повече стаж а не да е на 35 и да се прави на всезнаеща с всичките си термини които е назубрила по Българска Фиология ли там какво е ….
    Това беше, мерси ако сте прочели всичко, очаквам коментари :Р

  17. Амм и още нещо – Деца ще правим контролно по Български !
    А ние кога сме имали час по български се тая илияда слушаме да ни плямпа. Ние сме имали само 2 часа по български само за тоя срок тя таз нормална ли е ? Всеки от изброените класове се пита същото …….

  18. Имам и силен предмет – Англиски . Ако по този предмет има олимпияда сигурно щях да се класирам в топ 10 (както му викат) В клас сме 4-5 който сме с 1 учебник по напреде от останалата част от класа. И точно там сме задружни, бих казал, че ако работим в екип, няма да има нещо което няма да знаем, а по Бе. ще ни куца половината материал ….

Коментари са забранени.