Приказка за Стоедин

enchanted_forest1.jpg

Ако си приятел на мъдростта, не може да не си приятел на приказките. Така мисли и дядо ти Аристотел. И двамата смятаме, че за да пораснеш, трябва да четеш приказки. От ония, хубавите, в които мъдростта е повече от “специалните ефекти”.

Знам, че обичаш специалните ефекти, че не обичаш приказките да имат край. Тогава ти предлагам дълга приказка с основния комплект вълшебства – юнак, тръгнал на опасно пътешествие да търси нещо, което не се знае къде е, вълшебни помощници, зли магесници, които пречат, царе, принцове, царедворци, вълшебни предмети и омагьосани плодове.

Времето и мястото наподобяват средновековна България, което прави книгата не само учебник по мъдрост и хумор, но и по архаичен български език, което е още едно от нещата, заради които често спираш, за да пориташ от смях и да намериш жертва, на която да прочетеш пасажа.

Признавам, че магиите са доста старомодни, а обемът е само 300 страници, но Хари Потър, Властелините и Дядо Прасовците RULE само защото още не се е родил преводачът на “Приказка за Стоедин”.

Ако си фен на фентъзито, да знаеш, че тази книга се възхвалява от hardcore фентъзи фенове. Ако фентъзито, Хари Идиотър и Властелинът на задръстените те убиват от скука, не обръщай внимание на това, което казах на фентъзи феновете.

Не си чул за тази книга, защото преди няколко години я издадоха за втори път в неголям тираж. Не забравяй поговорката, че човечеството е спечелило най-много от книгите, от които книгоиздателите са изгубили.

Аз Стоедин. Аз Стоедин. Аз Стоедин.

15 thoughts on “Приказка за Стоедин

  1. Невероятна книжка!
    Не знам как ме е подминала едно време, като малка – открих я едва преди около две години, с новото издание. И е един от най-прекрасните подаръци, които съм получавала някога.

    Между другото, за Хари Идиотър съм напълно съгласна, но в никакъв случай не и за „Дядо Прас“, Тери Пратчет като цяло, „Властелинът“ или Толкин изобщо. Още не мога да преглътна пошлата идея „Властелинът“ да се обърне в поредната машина за пари и как изобщо на някой успя да му хрумне да прави филм по него. Дори и твърде малко хора да четат днес , това не биваше да става.

  2. Пошлата идея за Властелина донесе не знам си колко милиарда. Перфектен за печелене на пари и стастистиката го доказва:

    Задругата:
    Production Budget: $93 million
    TOTAL LIFETIME GROSSES: $871,368,364

    Двете кули:
    Production Budget:$94 million
    TOTAL LIFETIME GROSSES: $926,287,400

    Завръщането на Краля:
    Production Budget:$94 million
    TOTAL LIFETIME GROSSES: $1,118,888,979

    И това са приходи само от филма, без да броим всички сувенири, играчки, ключодържатели, сутиени с леголас и т.н, които със сигурност са донесли над милиард.

  3. Няма друга подобна книга. Колкото и да се опитвам да порастна ( вече съм на 31), Стоедин все още се навърта наоколо. Питам го как е Невянка,той се усмихва и … бавно се стопява в ежедневието ми като хубав спомен. …
    При едно преместване книгата ми изчезна. В този момент казах сбогом на романтичната част от живота си.Стоедин си замина. Аз останах. И ми е много по-самотно. Но пък чакам новия Никола Русев. И новия Стоедин.

  4. Абе има и други подобни книги – Невидимото Дете и другите на Туве Янсон, Момо и Приказка безкрай на Михаел Енде, Последният Еднорог на Питър Бийгъл (тъкмо излезе на бгейски). Да не споменаваме Милн, Екзюпери и останалите титани в писането на приказки за ‘деца’. Страхотно е, обаче, че Никола Русев е сътворил нещо, което не отстъпва на най-доброто в този любим приказно-философски жанр.

  5. Читателите на Хари Потър, Властелините и Дядо Прасовците ми напомнят ранния Пулейко.

  6. Здравей! 🙂 Аз тъкмо я чета и много много се влюбих в нея и имаме идея да я представим тук – http://choveshkata.net
    като наша посестрима книжка. 🙂

    А ако все още не си идвала в човешкия ни дом – добре дошла, разгледай и може да си харесаш някоя книжка. А ние иначе имаме желание да издадем някои от по-горе посочените прекрасности някой ден като Туве Янсон, Михаел Енде и т.н. Но да видим 🙂

    Бъди!

  7. Вече два пъти я виждам по антикварни сергии, но все се надявам да си изровя моята от кашоните в мазето. Но веднъж видях „Новите приключения на Стоедин“, нямах 20 лв и така се разминах с нея. Наистина ли има втора част, пишете някаква информация?

  8. Не съм чувала за нови приключения на Стоедин; авторът е вече покойник. Писах за ново издание на Стоедин, с нови илюстрации 🙂

  9. Колко е хубаво , че продължаваш да четеш приказки.
    И да пишеш мъдрости.
    Бебето в прогрес е приказка в зачатие…
    comming soon to your screen…
    Happy Valentines Day, Lid !

  10. Аз съм късметлия. 4 пъти се местих, но „Стоедин“ беше в дамската чанта. Това е моята библия вече 20 години. Тогавашна цена- 1, 82 лв. Идеята да си я сканирам, за да я запазя/малко се е оръфала/ е отлична. Най-любимата ми книга. Най!

Коментари са забранени.