съчинение по преживяно

compassion.jpg

На 20 декември, сряда, около 9 часа вечерта на Раковска (Хасково). Валеше дъжд. Един доста пийнал дядо беше паднал на шосето, доста далече от тротоара. Драпаше като обърната по гръб костенурка. За щастие, шофьорите успяваха да го видят и заобиколят.

Опитах се да го вдигна. Той се съпротивляваше и казваше, че ще се справи сам, благодаря. Опитвах безуспешно да го издърпам докато спря кола и един мъж ми помогна. Успяхме да заведем дядото на тротоара. Решихме да повикаме такси. Мъжът извади мобилния си телефон и го погледа известни време. Докато с дясната ръка подпирах дядото, с лявата извадих моя и се обадих. След консултация с жена си, мъжът настоя да взема два лева за таксито и се извини, че бърза.

Качих дядото на такси. Качих се и аз, за да не затормозявам таксиметровия шофьор, и го закарахме до Орфей 3. Когато пристигнахме, попитах “Бихте ли ми помогнали да заведем човека до блока? След това ще се върна с Вас в центъра.” “Не мога да Ви помогна.” “Добре, благодаря”.

За късмет пред блока срещнахме жена от същия вход, с която преведохме дядото по стълбите надолу до блока и после нагоре до асансьора и го предадохме жив и здрав на съпругата му.

След като разказах случаката на един познат и му обясних, че съм се качила в таксито, понеже не съм била сигурна дали шофьорът нама просто да остави дядото пред блока, той ми каза, “Ха! Можеше и изобщо да не го закара дотам, а да го захвърли в следващата пряка.”

Предполагам, че и този шофьор, както други, с които съм пътувала напоследък, е дълбоко загрижен за медицинските сестри в Либия и обсъжда ситуацията с десетки клиенти. Вероятно е сложил и лентичка. Може би дори е пуснал sms за да помогне за лечението на някое дете. Все неща, които пропуснах да направя по Коледа. Може би защото не съм християнка.

* картинката взех без разрешение от http://www.jorgensenart.com

14 thoughts on “съчинение по преживяно

  1. И освен това вероятно много щеше да се възмути, ако беше научил, че ти пък не си се кичнала с лентичка. Факт. Същите тези неща ме докарват до състояние на спотаена агресия, но идея нямам какво мога да направя с хора, които шумно стенат я за медиците, я за нещо друго, а подминават неща, които просто ще им извадят очите. Тъжно
    Вероятно е изразил публична съпричастност и със загиналите в Бяла, което едва ли му пречи да шофира като терорист при първа възможност. Мдам..

  2. lyd, защо не ползваш за илюстрации картинки с по-свободен лиценз? Има image banks с royalty-free колекции. Така ще си изправна от лицензна гледна точка. А това също е важно – наред със съпричастността, вниманието, здравомислието…

  3. Здравей,
    Много ми хареса това, което си написала. И си изведох три малки поуки, които предлагам тук (в бъдеще, вдъхновена от теб, бих могла да направя едно цяло ръководство с работно заглавие „Как да бъдем едни чудесни хора“).

    Та ето първите две аксиоми от бъдещия наръчник:
    1. Когато поискате да се чувствате добри, много е важно да проявите добротата си към хора, които не познавате и даже изобщо не виждате пред себе си. За предпочитане е това да са хора, които са толкова далеч, че не могат да ви ангажират със себе си. Така можете да сте хем добри, хем неангажирани. Внимавайте да не проявите добро отношение към някой, който е наоколо. Това може наистина да провали плановете ви за вечерта.

    2. Много е важно хората, към които ще проявите добротата си, да са едни прекрасни хора. Внимавайте много да не сте добър с някой паднал на пътя, който може да се окаже пиян или дрогиран. Подозрението, че падналият на пътя човек може да се е напил напр., автоматично ви освобождава от необходимостта да проявите човещина.

    3. При всеки опит да проявите човещина внимавайте: да не се набутате, да не си нарушите спокойствието, да не се изцапате. Тези три риска сериозно нарушават удоволствието от това да проявиш човещина.

    Мисля, че има и още поуки, ама тези двете ми идват съвсем естествено.

  4. Няма значение, дали си християнка или не! Аз също съм атеистка и именно за това вярвам в силата на човека!Понеже не вярвам, че има бог затова пък вярвам, че ние хората трябва да си помагаме, защото сме способни на много велики действия стига да се мобилизираме! Като теб например!🙂 Много благородно си постъпила като си се ангажирала да помогнеш на случаен непознат, изпаднал в беда!🙂

  5. антония, свикнала съм да нарушавам авторски права🙂 когато синът ми преди години ме пита дали това е кражба, казах му, че може да се разгледа и по друг начин…като случката с прометей, дето краднал огъня да го даде на хората.

    а на въпросния художник, може пък да направя добра реклама🙂 така или иначе иска да си продава картините🙂

    бе понякога ми е съвестно, понякога не … ама това е една дълга тема и е морален въпрос, на който не съм намерила еднозначен отговор

    изрядна съм в другия блог … да бъда изрядна и в тоя още не ми е по силите🙂

  6. lyd, просто ти предлагах лесно решение🙂 Хем да имаш красотийки по блога, хем да я няма дилемата да се краде изкуство или не. Много творци лицензират труда си под Creative Commons например, използвай техния труд, те няма да имат нищо против.

    Аз не съм артист човек и рядко създавам нещо. Обаче на няколко пъти хванах хора да копират текстове от блога ми без да споменават източника си. И ми стана криво. Не, не съм вдигала скандали или нещо подобно. Просто се опитах да ‘просветителствам’ лекичко по отношение на лицензите. Може да ти се струва маловажна темата… но не е. Наистина.

  7. да, разгледах тия commons, та там регнах другото блогче, за да може да въври в блогосферата🙂 как стоят нещата принципно ми е ясно: едни хора са съгласни да правиш каквото искаш с творенията им без да ги занимаваш със себе си, други не са, едни имат малко претенции относно собствените си творби, други повече …

    ти се опитваш да ми помогнеш, ама дилемата си остава, както и изкушението🙂 ако нямах изкушение и не бях мислила за това, че някои хора си вадят хляба с творбите си и че ако искаме да продължават да създават неща, коиот ни радват, трябва да им дадем възможността да си вадят хляба …ако не бях мислила за това и ако не се изкушавах, нямаше да има дилема🙂

    и тъй като има дилема, бива да напишем нещо по темата като се вдъхновим и да стане една голяяяяма дискусия🙂

  8. Този пост за пореден път доказва колко гнили и деградирали са станали хората в последно време. Сигурен съм, че щеше да изхвърли дядото на улицата. И съм отвратен от отношението на двама мъже към жена, която се опитва да помогне на безпомощен човек. Просто да им се ненарадваш, маините, какви ли майки са ги възпитавали….

  9. Не само майките възпитават децата. А и добрите родители не са гаранция, че детето няма да стане идиот🙂

  10. здравей много ми гареса това което си натисала и ти се възхищтавам много чао продългавай в същият дух да пишеш приказки

Вашият коментар

