Класова борба vs. образование

Съгласна съм, че много работодатели по света експлоатират служителите си. Съгласна съм, че на много места служителите нямат никакъв друг избор освен да стачкуват, саботират, воюват. Свалям шапка на тези, които имат куража да го правят, поемайки риска да останат без доходи, че и да загинат.

В същото време, обаче, има много хора, които не са в капан, но се възприемат като че ли са. Те или се обявяват за безпомощни жертви или си служат с риториката на класовата борба, подобно на описаните по-горе. Това е твърде жалко.

Днес повече от всякога образованието играе ключова роля за просперитета на отделните хора, и днес много хора имат достъп до образователни ресурси, но не ги използват.

Всеки средностатистически български ученик може и да ходи в скапано училище, но ако живее в град, със сигурност има достъп до Интернет или поне библиотека. По-голямата част от средностатистическите ученици днес имат достъп до неща, за които дори не бих могла да мечтая през 80те, но докато аз прекарвах следобедите си в читалнята, а вечер не гледах TV, днес голяма част от най-амбициозните ученици не са чели книги до срещата си с мен (в 10-11 клас) и не схващат смисъла на четенето.

Всeки от тези ученици теоретично би могъл да създаде модерен бизнес, който да печели без да ескплоатира или пък да стане не толкова лесно заменим експерт. Да, всички тези хора могат да не попаднат в капан, но повечето от тях попадат – наблюдавам го от години. Защо?

13 Коментари

  1. albinos каза,

    май 19, 2008 at 1:16 pm

    Знаеш ли, мисля си вече, че образованието не играе никаква роля за намирането на прилична средно или висококвалифицирана работа в България. Мой познати с много добро образование по специалноста се разочароваха и се изнесоха на запад, защото тук на дадени работни места се назначават които нямат никакво отношение по това което ще работят и са със средно я завършено, я не образование. Вече доброто образование в България не гарантира работа която да е на нивото му.

  2. lyd каза,

    май 19, 2008 at 1:29 pm

    А нима не живеем в глобален свят? България ли е мерилото за всички неща? А в света за нищо няма гаранции :)

  3. Villy каза,

    май 19, 2008 at 1:43 pm

    Образованието играе голяма роля, за да си намериш работа. Дори тук в България. Но проблемът е ,че хората си мислят, че като завършат нещо после цял живот то ще ги храни. Ми, не става. Учиш докато си жив. Развиваш се постоянно, за да си в синхрон със света около теб.
    И какво значи: “Вече доброто образование в България не гарантира работа която да е на нивото му.”? Нима си мислиш, че някой е длъжен да ти гарантира работа ли? Това е било по времето на комунизма. Сега, ако си кадърен си намираш…
    Относно експлоатирането - ще го правят докато им позволяваме, защото това им е изгодно.
    Мен не ме екплоатират. Защо ли?
    А учениците не учат ,защото от малки слушат ето това: “Знаеш ли, мисля си вече, че образованието не играе никаква роля за намирането на прилична средно или висококвалифицирана работа в България.”. Мислят, че всичко става с връзки. И защо да учат?

  4. albinos каза,

    май 19, 2008 at 2:30 pm

    villy не съм казал, че някой като завърши нещо трябва цял живот да го храни или, че все трябва да разчита на някой друг да го уреди някъде. Защо мислиш повечето вишисти бягат на запад и там добре се реализират. Самите се уреждат, поемат рискове и успяват. След години им става мъчно за страната ни, но не смеят да се върнат защото там получават добри пари и са на високи позиции, а тук няма да имат такива неща. Плюс това не е вярно, че от малки слушат “Знаеш ли, мисля си вече, че образованието не играе никаква роля за намирането на прилична средно или висококвалифицирана работа в България.” никой родител не отказва на детето си образование, напротив хвърлят доста инвестиции в тази насока. Българина продължава да държи на образованието на детето си, но много често няма време да му обръща внимание. Само като погледнеш какви са днешните герой в очите на подрастващите, после ще си направиш извода какви искат да станат.

  5. Villy каза,

    май 19, 2008 at 2:59 pm

    Не мисля ,че повечето вишисти напускат България. Не съм против това, някой да отиде да работи в чужбина. Дори го подкрепям, ако в България не може да си намери работа. Против съм твърдението, че в България не можеш да успееш.
    А колкото до подрастващите. Ние ги направихме такива. Точно, защото нямаме време за тях. Не знаем как да говорим с децата си за нищо. (брей, звуча като 50 годишна, а всъщност съм на 25 :) ).

  6. lyd каза,

    май 19, 2008 at 3:07 pm

    Мисля, че има професии, за които шансовете за реализация в БГ са ниски, а има и такива, за които са високи. А дали ще успееш … зависи кой какво разбира под “успех” :)

    Моята теза е, че независимо какви са условията, образованият човек се справя по-добре от необразования. Под “образование” тук нямам предвид формалното образование, увенчано с дипломи :)

    А бг по-скоро инвестират в това детето да мине лесно през формалните образователни препятствия, отколкото да научи нещо.

  7. razmisli каза,

    май 19, 2008 at 4:40 pm

    Тази статия е продължение на онази за обучение/образование, нали :)
    Цялата българска образователна система е сбъркана. Средното например никак не е добро (проблемът е системен, не само на университетите, за съжаление).
    Мисля, че като цяло албинос говори за показателен случай… но проблемът в случая не е образованието. Всъщност неговият пример доказва, че казаното от Lyd е вярно - с добро образование все ще му намериш колая. Трябва обаче подходящ “разказ”, с който един млад човек да се идентифицира.

  8. lyd каза,

    май 19, 2008 at 5:28 pm

    Ами напиши този разказ и ще го публикуваме в блога за успеха :)

  9. yoalbo каза,

    май 20, 2008 at 12:44 am

    о-х-х, никак не им се учи на хората, и то не само у нас (съдя по имейли, които получавам откъде ли не, офериращи лесни и бързи начини за ‘образование’, както и по други канали, вкл. киното… ;)
    е, и на мен не ми се иска много да уча, ама не съм престанала да се образовам, откакто завърших образованието си - много-много отдавна (а то е ‘математика, с извинение’, както обичаше да се изразява една моя скъпа приятелка с великолепно чувство за хумор, в момента работеща като слугиня в Гърция); а аз уча уроците на студентите и им решавам задачите (от всички области на знанието, които се преподават в днешните университети - от маркетинг до философия и пр. разни др.), за да се препитавам - и какво се получава? - аз се образовам все още, а младите хора - не! освен това често ми се налага да им помагам вместо научните им ръководители и другите там даскали, дето не си вършат работата… това не е нормално!
    а що се отнася до Интернет - през есента ходих с приятели в Родопите, Перперикон - високо в планината си имаше отличен ADSL (и макар че не долюбвам монополиста бТк по множество причини, на ADSL-а може да се разчита поне на 90%, дори и в доста затънтени места); дори се позамислих дали да не се поустановя там за известно време и оттам да си работя (по Интернет)… (и през Хасково минах, за първи път :)

  10. yoalbo каза,

    май 20, 2008 at 12:51 am

    oops! отклонила съм се от темата… особено любима ми е! имам доста да казвам, ама трябва да се понапъна (и да намеря време) да пусна специален post по щекотливите въпроси за тоталната манипулация на няколко поколения българи…

  11. lyd каза,

    май 20, 2008 at 1:43 am

    мда, и аз мечтая за извън града :)

  12. razmisli каза,

    май 27, 2008 at 12:08 am

    Ще се опитам да напиша нещо *за* такъв разказ, макар че не знам дали ще става за вашия блог за успеха - а ако има нещо конкретно, което ти смяташ, че е хубаво да включа, кажи… :)

  13. lyd каза,

    май 27, 2008 at 9:10 am

    О, пиши както ти идва отвътре, а после можем да го допълним с въпроси и отговори :)

Пусни/изпрати коментар