Докато четях статиите за Папа Бенедикт в Newsweek, натрапливо мислех за Мергюл – почти натурална блондинка на не повече от 25, която слуша чалга, чете книги и би искала да роди няколко деца.
Веднъж, докато пътувахме за Кърджали и обсъждахме моята религиозност, тя каза, че най-много от всичко обича Аллах и винаги ще го обича – повече от най-близките си хора. Нямах чувството, че се шегува, но и не можех да я разбера. Днес, докато четях за Папа Бенедикт, разбрах и приех думите й като най-естественото нещо на света.
Въпреки че споделям възгледа, че религиозните чувства идват отвътре, съм напълно съгласна и с Бенедикт, че Бог е Истина с главно И, че съществува преди и извън хората и институциите, че истината е единствената власт и тя изисква подчинение.
Макар че в юношеството започнах да симпатизирам на Исус, какъвто го познавах от “Последното изкушение” на Казандзакис, “Майстора и Маргарита” на Булгаков и “Jesus Christ Superstar”, не мога да се самоопределя като християнка. Макар че много харесвам Аладин, Саладин, Насредин, Суфите и един от мюезините, купувам книги за исляма, не се самоопределям като мюсюлманка. Въпреки това, смятам, че Мергюл, папа Бенедикт и аз имаме предвид едно и също нещо.
По случай днешния празник – навършвам 37 – поздравявам всички с Възкресението, Пасха, Коч Байрама и Гергьовден, а на Мергюл пращам целувки.
Ако те кефя, гласувай за мен.









Radina каза,
май 3, 2008 at 12:57 pm
Честит рожден ден, Лид!
Пожелавам ти да запазиш за винаги това ‘нещо’, което за мен не е нищо друго освен вътрешен бог и разбиране за сложността и съвършенството на света такъв какъвто е.
Вчера четох в учебника за World History за даоизъм, конфуцианство, будизъм…Не знам защо, но чувствам, че във всяка от тези философии/религии има нещо, което се доближава до истината, т.е. не мога да се определя само като християнка/мюсюлманка или нещо друго, тъй като това значи, че се ограничавам сама. А и не мисля, че има нужда да заявяваме категорично своята принадлежност към нещо толкова сложно като религията. Все пак би трябвало религията да е нещо, което да е единствено за вярващия. Понякога може да сме атеисти, понякога силно вярващи в някакъв всеобхватен дух…А енциклопедията за религиите, която ми беше дала, беше много много хубава. Мисля, че ми е по-интересно и приятно да изучавам религиите като философии, отколкото да следвам някоя от тях с всичките й ритуали и външни проявления. Лошото е, че в у-ще само веднъж (10 клас) имахме домашна да се задълбочим в една религия (ислям) и когато събирах информация от интернет за нея, разбрах, че съвсем не е толкова различна от християнството, та дори признават нашите апостоли и Исус…
Трябва да не забравяме, че религиите са възникнали, за да обяснят на хората неща, които те не са могли да си обяснят (защо вали, защо има болести), но определено не само за това…Иначе сега нямаше да ги има и Айнщайн и Паскал нямаше да са били толкова убедени, че Бог съществува…
Вчера четох в една статия, че много от хората са преодоляли многогодишна депресия, тъй като са ‘преоткрили любовта на Бог’. Все още не мога да ги разбера. Но и се дразня на хората, които се сещат, че има Бог, само когато им трябва…
Със сигурност има сила, glue, която слепва действителността…но още не знам каква е.
Приятен празник! =)
lyd каза,
май 3, 2008 at 1:12 pm
Благодаря за чудесния коментар! Вече ми липсваха твоите писания
hazel каза,
май 3, 2008 at 1:20 pm
Честит рожден ден, наборе!
Пожелавам ти много хубави неща, отвън и отвътре:)
lyd каза,
май 3, 2008 at 1:30 pm
Все така млади
Joruel каза,
май 3, 2008 at 1:56 pm
Охо, рожден ден! При това 37! Звучи космическо, хаха
Много щастие да ти се случва – често и на големи порции! И много вдъхновения!
Весел празник!
Pauna каза,
май 3, 2008 at 2:18 pm
4RD Lyd
Jelaq ti da se radva6 na otli4no zdrave, energiq i entusiasum o6te dulgo
vreme, za da produljava6 prosvetitelskata si deinost! S interes 4eta bloga ti i moga da kaja 4e nqkoi ot statiite sa otkrovenno smu6tava6ti( v dobriqt smisul)…hubavo 6te e ako pove4e hora gi vijdat po su6tiqt na4in. Davai napred smelo i smahnato:p Hugs.
Георги Д. каза,
май 3, 2008 at 3:37 pm
Ч.Р.Д.! Страхувам се, че изпускаме много като не се интересуваме истински от Истината тоест от Бога на Исус Христос и не Я/Го познаваме. Не че не може да се живее и така, де. Ние, българите, живеем без Истината на Исус Христос от покръстването ни през 681
. Но сме зле. И то не от вчера или от онзи ден. А исторически. Ние не се обичаме, не се уважаваме помежду си, не сме щастливи. Ние сме народ-неудачник и днес сме в процес на изчезване. Просто защото не сме вярвали и не вярваме в Истината/Бога на Исус Христос и не сме взели християнското дело в свои ръце. Тук доста добре е описано що за християни сме: http://www.politika.bg/article?sid=&aid=8268&eid=131 . От написаното горе от теб, оставам с впечатлението, че поставяш християнството и исляма на едно ниво. Но ако вярваме, че между вярата на човек и начина му на живот има връзка, то не можем да се съгласим с това. Разликата между мизерията на света на исляма и благополучието на Запада е фрапираща. Мюсюлманите са толкова озверели (не всички, де), че изпращат жените си и децата си да се взривяват, само и само да убият някой когото не харесват. Но зверското им поведение всъщност не противоречи на каноните на исляма. Ако християнин тръгне да върши подобни неща, той ще бъде в крещящо противоречие с християнските канони, но мюсюлманина-убиец на деца е в хармония с ислямските канони. Има много писано за исляма, аз също съм писал нещо: http://georgiydimitrov.blogspot.com/2008/04/blog-post_18.html . Да, истината на Мохамед не е много божествена, не е много чиста. Едно е да се отнасяш по християнски към мюсюлманите – това е правилно, съвсем друго е да поставяш тяхната идеология наравно с християнската – това е неправилно. Не забравяй кой беше подтисника на българите близо 500 години – ислямската идеология представена от ислямската османска империя.
Апостол Апостолов каза,
май 3, 2008 at 5:38 pm
А другата гледна точка? Нея искате ли да я чуете?
Ето ви напосоки само две неща:
“В наши дни религията е заплаха за цялото човечество.”
“Религията не е нищо друго освен един банален и досаден битовизъм.”
lyd каза,
май 3, 2008 at 6:13 pm
Хехехе! Благодаря, благодаря
Относно исляма и християнството – дотолкова, доколкото ги познавам, мога да ги поставя на едно ниво много пъти – и на ниските и на високите нива
В която и да е религия на ниските нива има много повече хора отколкото на високите, но имат цяла вечност да се возвисят
На високите нива повечето религии които познавам поразително си приличат
На ниските нива хората са заети да подчертават разликите, с което също много си приличат.
Повече по темата тук
Мария каза,
май 3, 2008 at 7:59 pm
Честит празник и от мен !!! Много пожелания за душевно спокойствие и успехи !!!!! 37 не са много, имаш силен и млад дух !
yan каза,
май 4, 2008 at 9:40 am
А попита ли Мергюл одобрява ли това,в името на исляма да могат да бъдат избивани невинни хора,жени и деца?Да бъдат обезглавявани журналисти и това да се пуска като клипове в Интернет?Нима е нормално за една религия да бъде осъждан на смърт за художествено произведение един писател,човек на словото(Салман Ружди за “Сатанински строфи”)?Как би отговорила Мергюл на тези въпроси?Защо не я попиташ?
albinos каза,
май 4, 2008 at 10:58 am
Честит рожден ден! Първо ти пожелавам много здраве, понеже това е най- голямото богатството което ни крепи. Желая ти още много успех във всички начинания, много хубави моменти с любими хора, искренна любов и каквото си намислиш – да се реализира. Бъди все така творчески настроена и нека вдъхновението да пишеш хубаво, никога да не те напусне.
yan каза,
май 4, 2008 at 12:00 pm
Честит рожден ден,със закъснение!Пожелавам ти здраве и късмет!
Георги Д. каза,
май 4, 2008 at 7:18 pm
Здравей! Искам да те помоля да прегледаш този сайт: http://www.thereligionofpeace.com/ и ако може да напишеш след това малко по-подробно за равенството между исляма и християнството. А също и как постигат високите нива в исляма след като дори нямат право да се влюбят в немюсюлманин? Пожелавам ти всичко хубаво.
lyd каза,
май 4, 2008 at 10:39 pm
Yan и Георги … когато сами нямате опит с нещо, можете да прочетете и повярвате на всичко … което отговаря на вече изградените ви очаквания
Мергюл не е единствената мюсюлманка, която познавам и не смятам да я питам какво мисли по горните въпроси, защото знам какво мисли. Скоро моя приятелка мюсюлманка, от ирански произход ще се жени за швед, християнин. Ще правят 2 партита, за да се уважат и двете религии. И да, родителите й ще присъстват на християнската церемония и не, баща й няма да я убие. Предишният й приятел също беше християнин. Това е само един от примерите.
Да, в името на Исляма разни хора правят лоши неща, но също толкова лоши са се вършели в името на християнството. Това не означава, че със самите религии нещо не е наред. Отказвам да споря. Който има желание да открие нещо хубаво, ще го открие. Който има желание да открие нещо лошо, ще го открие.
Графът каза,
май 5, 2008 at 12:57 am
Най-най-сърдечни благопожелания! @}>-‘-,–
Жива, здрава и щастлива – за радост на близките и приятелите!
———-
За религията друг път – сега празникът е по-важен.
Муниконтин каза,
май 5, 2008 at 1:13 am
ДЕН, ДЕН! Мила Лидия! Всичките красиви чудеса на този свят ти желая!Бъди здрава и красива цял живот!
razmisli каза,
май 5, 2008 at 7:35 pm
ЧРД – голяма да пораснеш
Георги Д. каза,
май 6, 2008 at 3:45 am
Здравей Лидия! И аз не искам да споря, но ми се иска да добавя още нещо, за последно. Ти обаче не се чувствай длъжна да отговаряш.
В никакъв случай не мога да се съглася, че понеже ‘в името на исляма разни хора правят лоши неща, също толкова лоши са се вършели в името на християнството’. Това изобщо не е вярно. Кръвта, която е пролята в името на исляма и се пролива и до ден днешен, е многократно повече от кръвта, пролята в името на християнството. Униженията, които са нанесени на хора, покорени от исляма, но неприели исляма, са несравнимо по-големи, от униженията, нанесени на хора, които не са приели християнството, макар и покорени от християни. Само един пример: отвлечените за сексуални робини унгарки за период от 150 години са 3 милиона. Мислиш ли, че християните са откарали също 3 милиона туркини в робство? Да не говорим за кръвния данък, който сме плащали 5 века. Колкото и духовно извисени да сме, все пак е редно да се съобразяваме с фактите. Но има нещо което е по-важно, ако речем, че злините са вършени от случайни лоши мюсюлмани и съответно християни: коренното различие и по-точно противоположност между християнството и исляма като учения. Ислямът учи последователите си на омраза и агресия към всеки, който не се е подчинил на алаха, докато християнството учи последователите си на любов дори към враговете им. За мен само тази разлика между двете религии е достатъчна за да не ги поставям на едно ниво. Оставам с впечатлението, че съдиш за исляма по няколко приятелки-мюсюлманки, които имаш. Но това не е много добър подход от гледна точна на логиката. Сигурен съм, че болшинството от мюсюлманите са добри хора по душа, както и не се съмнявам, че болшинството от нацистите също са били добри по душа. Както пише в материалите на сайта, който вече споменах (http://www.thereligionofpeace.com/), едва ли има съмнение, че и повечето от хората, които врязаха самолетите в световния търговски център на 11/9 са били с добра душа. Но са били и с исляма в ума си. Твоите приятелки не се интересуват много дълбоко от исляма като учение също както и повечето от хората от християнските страни не се интересуват много дълбоко от християнството – колко от твоите познати българи (т.е. християни?) са чели библията? Без съмнение са единици. И при нацизма, тези, които са възприемали дълбоко нацисткото учение са били малцинство, и при комунизма съзнателните и активни комунисти са били малко, но това не им е попречило да избият по няколко десетки милиони души. Знаеш ли, според исляма, твоите приятелки или по-точно мъжете им би трябвало да те накарат да приемеш исляма доброволно или насила, или да те подчинят на алаха, или да те убият, ако не приемеш да станеш мюсюлманка нито се подчиниш. Това го пише черно на бяло в свещената им книга – корана. Това е едно от основните задължения на мюсюлманина. Ислямът си е все същият какъвто е бил и през 7-и век, идеологията му е абсолютно същата, не е променена нито с една буква. Това е същата идеология, която тъпчеше българския народ от 1393 до 1878 година. Наричаме най-мрачната част от нашата история турско робство, но по-точният термин е ислямско робство. От 18-и – 19-и век насам мюсюлманите отстъпиха пред Запада и Русия, но не защото са съжалили за жестокостта си и са решили да ни подарят свободата, а защото бяха победени икономически и военно. През 20-и век мюсюлманите извършиха първия геноцид за века в Турция избивайки 1.5 милиона арменци, но нито тогава, нито сега изразяват и най-малкото съжаление. Те никога няма да се променят, докато съществува исляма и те го следват. Твое право е, разбира се, заради отделните дървета да не искаш да видиш гората. Не си длъжна да се интересуваш нито от ислям, нито от християнство, нито от каквато и да било друга религия.
Аз съм отделил много време за да опозная идеологиите на исляма, християнството и другите религии. Дори съм чел, по-скоро съм се опитвал да чета корана, но това е ужасно скучна, нехудожествена книга, пълна с безкрайно много дребнави напътствия за ежедневието и безкрайно много заплахи към тези, които не се подчиняват на алаха. За себе си съм направил извода, че ислямът е много лоша идеология, много по-лоша от всички други съвременни големи религии-идеологии. Не може да се сравнява не само с християнството, но и с будизма, юдаизма, конфуцианството и даоизма. Може да се сравнява само с нацизма, който учеше, че германеца/ариеца е над всички останали, и комунизма, който твърдеше, че комуниста/пролетария е над всички останали. Ислямът твърди, че мюсюлманина е над всички останали. Така че, не съм съгласен и с това, че ‘който има желание да открие нещо хубаво, ще го открие. Който има желание да открие нещо лошо, ще го открие’. Някой би могъл да го каже и по отношение на фашизма, но се страхувам, че ще прозвучи много грозно.
Ислямът е в дисхармония с останалия свят и с глобализацията това става все по-голям проблем. Наричат го тероризъм, но според мен това е поредната вълна от вечната война на исляма със света. Заплахата може да изчезне само ако исляма се реформира коренно или ако мюсюлманите се откажат от исляма или ако бъдат унищожени. Четвърти вариант няма.
Желая ти щастие!
lyd каза,
май 6, 2008 at 3:22 pm
Благодаря за отделеното време Георги. Ти не познаваш нито моите приятелки мюсюлманки и доколко са вярващи, нито това какво аз знам за Исляма и откъде. Каквото знам, знам. Ако някой ден реша, ще го споделя. Единственото, което ще кажа е, че когато човек чете книги като Корана или Библията, може да ги чете по различни начини, а оттам и да вярва различни неща за тях. За едни в еажна буквата, а за други духът. Когато някой реши да воюва със света, понеже не е в хармония със себе си, той често намира оправдание в някое велико писание – така, както го разбира. Някои воюват в името на Исляма, други срещу Исляма, а трети предпочитат мира пред войната. Предполагам, че има още начини и не съм убедена, че знам всичко.
vitaminko каза,
май 6, 2008 at 8:38 pm
Бъди жива и здрава Лид и все така интересни и вдъхновяващи текстове да пишеш. Чета те с удоволствие въпреки, че на моменти леко залиташ по религиозни и мистични въпроси. Обаче си в пъти по-интелигентна и мъдра от мен и затова ме кефиш.
vitaminko каза,
май 6, 2008 at 8:57 pm
Георги Д.: Всяка религия е отживелица. Християнство, ислям, религиозната форма на будизма и други всякакви суеверия и мисловни конструкции манипулиращи човек и каращи го да коленичи и да се моли и да ритуалничи и т.н. Живеем в 21-ви век. Изучаването на религиите има смисъл само за да видим как са мислили предците ни. И евентуално за да се измисли начин как човечеството да се измъкне от тази религиозна каша.
lyd каза,
май 7, 2008 at 9:38 pm
Не бих казала, че залитам
Имам добро равновесие и концентрация и се старая да пиша за неща, които си мисля, че разбирам
Val каза,
май 8, 2008 at 10:19 am
ЧРД, макар и с малко закъснение, но този път в писмен вид, Лид (това май ми е 2-рият поздрав, очаквай скоро и останалите няколко
! )
И аз мисля, че ти, Мергюл, папа Бенедикт, аз (
) и всички останали, коментирали тук, имаме предвид едно и също ‘нещо’, макар да го наричаме с различни имена и да го тълкуваме от различни гледни точки.
Не знам дали ‘нещото’ изисква подчинение – по-скоро ние сами сме склонни да го приемаме като идеята за Абсолютът, Истината, Пътят и Живота (има и мно-о-о-го други имена), без тя да налага подчинение… Следваме я като привлечени с магнит: просто защото Е, защото я Има (въпреки невъзможността да стане обозрима) и защото е Цяла и Монолитна, подобно на Мечо Пух.
Нямат значение философиите на религиите с всичките им варианти и рискове за явлението , описано в “Дюн” на Франк Хърбърт…
Те просто се опитват да направят ‘нещото’ обозримо по техен си начин – къде по-добре, къде по-зле, но все пак се опитват.
Тези от нас, които донякъде или изцяло се самоопределяме чрез религията, просто се опитваме да ‘обозрем’ чрез нея – само трябва да внимаваме да не останем слепи за ‘нещото’, докато се опитваме…
Kuma каза,
май 8, 2008 at 12:59 pm
Lidooo 4RD na paterizi dusho
Budi zdrava, zasmjana i vse taka kreativna
Kuma
ataval каза,
май 8, 2008 at 1:03 pm
he hee! Taka e to – sled Kumata sledwa Kuma
!
lyd каза,
май 8, 2008 at 6:14 pm
Ай, ай, мерси, Кумове!
Val каза,
май 9, 2008 at 10:29 am
Lyd sorry, но мисля, че по-горе бях написала името на опасното явление, описано в Дюн (муад д’иб)… Dа не би да си го изтрила по някакви съображения? Aко е така, просто изтрий този коментар, но ако аз сама съм го изтрила по случайност, нека тук стане ясно какво съм имала предвид… sorry, again!
lyd каза,
май 9, 2008 at 10:48 am
нищо не трия аз
Майя М каза,
май 12, 2008 at 9:12 am
Първо, честит рожден ден с голяяямо закъснение!
Второ, за исляма. По-горните коментари ме зарадваха, защото тази “реакция на свръхчувствителност” може би показва, че все още има кой да се застъпи за нашата цивилизация. Георги даде един линк, нека дам и аз един:
http://www.faithfreedom.org/
Ако Мергюл или друг мюсюлманин случайно чете това, нищо не й пречи да навести този сайт, ей така, да посрещне една провокация… пък после ще видим.
Основателят на сайта Али Сина е един от героите ми. Когато за пръв път прочетох негов текст, толкова се очаровах, че издирих в архива всичките му статии.
За разлика от другите ислямофобски сайтове, които знам, “Свобода на вярата” е създаден от бивши мюсюлмани. Така че мюсюлманинът там ще срещне истинско разбиране, а не високомерие на хора от християнски произход.
Немюсюлманинът пък, освен че ще научи много неща за исляма, ще има удоволствието да чете интелигентни писания на не съвсем бели хора, които страстно защитават западната цивилизация. Допускам, че запознаването с такива текстове може дори да поразклати нечий расизъм. Защото, ако си говорим истината, расизмът отчасти се насърчава и от позицията на жертвите му. Повечето небели активисти все гледат да вменят вина и съответно да получат обезщетение от западната цивилизация и белите хора, а последните в един момент почват да се дразнят от тези хронични напъни за паразитизъм. (Това има връзка с един от предишните ти постове – дали генетиката или средата пречи на някои раси и народи да напреднат.)
За исляма и християнството: Али Сина многократно ги сравнява и намира разлики – все в полза на християнството. Той пише например, че християнството за разлика от исляма е спасяемо, защото злото е било в църквата, а не в самото учение на Исус. “Исус (за разлика от Мохамед) е описван като благороден човек, така че ако ти се вярва в приказки, няма нищо лошо да си християнин”.