защото те определят правилата

каза Слави в отговор на един мой въпрос. Ето това е проблемът, скъпи приятели и съседи: правилата ги определят те, а не ние. Да, по-разумно би било да не се делим на “те” и “ние” и да заиграем като един отбор, но в момента това би означавало отборът да се казва “Орел, рак и щука”.

Тази сутрин (след няколко успешни за мен нощи – не сънувах нищо за бг образованието и стачката), още по тъмно, преди да стана от леглото се опитах да се поставя на тяхно място – дали щях да стачкувам?

Отговорът е “да”, ако беше най-късно 1996 и все още не бях схванала какво се случва в училище, когато все още не вярвах с какви суми колегата по математика изнудва големи групи ученици, когато все още не знаех, че когато предложа на учениците да го изобличим с белязани банкноти, те ще откажат, с обяснението “Ами ако дойде някой друг, ние не знаем нищо и …”, не знаех, че тези, които са наистина добри по математика, но отказват да плащат, не получават повече от 5 за годината. Но това е частен случай, нали? Един от многото, от които е изтъкан животът.

Така че ако днес бях в училище (което ми е трудно да си представя не заради парите, а заради колегите), нямаше да стачкувам, освен ако не стачкувах и за драстични реформи и съкращения, а стачката не е за това, нали? Ето какво казват бившите ми колеги по въпроса в сайта на училището – ей това училище.

Дали щях да стачкувам и при тези условия? При евентуални съкращения, първи ще бъдат отстранени точно тези, които работят съвестно и не изнудват учениците. Защото им предоставят база за сравнение, което не е никак удобно. Като при митничарите, скъпи приятели и съседи – който не взема, да си ходи. Сигурно сте гледали и филма “Да обичаш на инат” (гледайте го и си припомнете какво беше и си дайте сметка дали нещо се е променило – 20 години по-късно учителите все още се учат да ползват компютър, ама не това е важното, а историята в “Булгарплод”.

Да, да, опитвам се да се поставя на тяхно място и да разбера какво е да живееш с 350 лева. Не е трудно. Познавам Албена и родителите си и знам какво е.Имам спомени и от младостта си. Знам и това, че много популярен ресторант още през топлия сезон затвори половината си градинска част, защото не може да намери сервитьорки, които да работят за 600 лв, отделно бакшишите.

Да, опитвам се и да си представя как ще имам свободно време и няма да правя нищо друго, освен да се оплаквам, докато децата ми гладуват.

Да, опитвам се да си представя какво би било ако се разболея – нямам спестявания, така че ако никой не ми помогне, ще си загина със сигурност, но колкото и да се поставям на мястото на други, не мога да си представя, че и най-добрата здравно-осигурителна система ще ми осигури безсмъртие.

Да, представяла съм си неща, даже съм ги виждала и виждам – неща, които те не могат да си представят, за които даже не искат да чуят, защото си имат достатъчно проблеми.

Ето защо, когато видя проснат на пода в кабинета по английски ученик, няма да се изнижа тихо, мислейки че спи. Да, ще отида да видя дали не е припаднал. И да, ще го направя, въпреки факта, че може да се е напил в близката кръчма. И да, понякога се оказва язва. Колко странно!

17 Коментари

  1. Майя М каза,

    октомври 12, 2007 at 11:07 am

    Не се съмнявам, че всичко, което пишеш, е вярно. Но не одобрявам, че го пишеш точно сега. Според мен има навременни и ненавременни истини. Все едно по времето, когато нашите медици бяха в либийския затвор със смъртни присъди, да доказваш колко българските медицински сестри са некадърни и корумпирани и да даваш примери (каквито, не се съмнявам, има с лопата да ги ринеш). Просто не е моментът, когато някой отчаяно се нуждае от подкрепа, да почнеш да се питаш дали я заслужава. (По същата причина не харесах коментарите на Боби Величков в блога на Марфа, макар да не се съмнявам, че и той казва истината.)
    От целия ти пост смятам за “навременна” само забележката, че ако има съкращения на учители (аз бих добавила, особено ако се съчетаят с повишаване на заплатите), ще изхвърчат най-честните и най-добрите. Това не могат да го разберат мнозина “милеещи за образованието” българи, на които им се струва, че най-важното нещо за българското образование са учителските съкращения и че (виж логика!) самите учители трябва да настояват за тях. Тези мисли се коренят в убеждението на българина, че образованието трябва да бъде преди всичко евтинко. Само че почнеш ли много да пестиш от заплатата на учителя или който и да е друг слуга на обществото, той пък неизбежно почва да си допълва заплатата нерегламентирано. Също като в семейството на стиснатия съпруг, както го описва Чосър - ако мъжът не купува на жена си дрешки, “то друг ще се намери, много ясно./ Излиза евтино, но е опасно”.

  2. lyd каза,

    октомври 12, 2007 at 11:19 am

    разбира се, че когато някой казва, че има нужда от подкрепа първо трябва да се замисля дали наистина има нужда от подкрепа :) понеже се уморих да подкрепям първо, че посля да мисля

  3. Майя М каза,

    октомври 12, 2007 at 12:14 pm

    М-даа, сещам се за твоите цигани. Не семейството на Албена, а предишното, с 10-те пълнолетни пасивни членове. И все пак мисля, че сега, точно сега, учителите наистина имат нужда от подкрепа. А може би и циганите точно тогава са имали нужда от твоята подкрепа. Не казвам, че е трябвало да я продължаваш и да ги “абонираш” за 40 лв. безусловна седмична помощ, но мисля, че първият ти интуитивен порив да им помогнеш е бил правилен.

  4. Vani каза,

    октомври 12, 2007 at 2:19 pm

    Лид, може би не учителите, а обществото има нужда от подкрепа. Знаеш ли какви отговори ми дават моите познати на въпросите “Как ли живеят учителките с толкова малко пари, като толкова е един наем само?” и “Защо ли не са напуснали досега?” - казват ми “Ами имат мъже да ги издържат и това го работят, защото искат.”

    Освен това ми казват “Да си учител е мисия, трябва да си готов да не ти плащат и да намериш кой да те издържа.”

    Или “Ми да напуснат, кой ги е вързал да са учители…”

    Така че аз спрях да мисля за мотивите на учителите и почнах да мисля какво по дяволите е станало в обществото и защо хората наистина мислят така.

  5. lyd каза,

    октомври 12, 2007 at 2:34 pm

    Напоследък май забравяме, че училищата съществуват заради учениците. И във всичките спорове дали МОН или учителите или родителите са прави или криви, никой не говори за учениците, а ако някой ги спомене, то най-често е за да каже, че не ги наказваме достатъчно тези изроди.

    В тази връзка подкрепям Вани - да, това общество е болно и има нужда от подкрепа. Марфа пита как така изкарваме, че 70-80% от учителите не ги бива и съвсем резонно казва, че тъй като те са като всяка друга група пт населението, значи 70-80% от населението не го бива.

    И почваме да спорим каква точно част. Аз казвам, че сигурно е по-голяма, друг казва, че само парвиътелството не е наред … Нека да се спрем на “достатъчно голяма за да се безпокоим”. И оттук нататък да се питам какво всеки от нас, лично, персонално иска и може да н аправи по въпроса. Но на всички ни е по-лесно да обясняваме какво трябва да направи някой друг.

  6. MerryChi каза,

    октомври 12, 2007 at 4:35 pm

    Сутринта си говорихме с баща ми по този повод - съкратиха цялата ни армия - 120 000 души са изхвърлени на улицата да търсят да си изкарват хляба по друг начин… Колко завода и предприятия бяха закрити - инженери, специалисти, миньори и какви ли не още бяха принудени да си изкарват хляба по начин какъвто намерят за добре. Само учителите и образованието не бяха закачани цели 17 години вече. А е повече от ясно, че конкурентния принцип трябва да залегне и тук- за да има развитие, за да се върви напред. Просто реформата в образованието е отчайващо необходима. За да задържа добрите кадри в системата, а не да ги изхвърля навън!

  7. MerryChi каза,

    октомври 12, 2007 at 4:48 pm

    Така че моят глас ако въобще ме пита някой :) е в подкрепа на реформата. Всяка промяна коства глави и за съжаление, понякога и невинни…

  8. Майя М каза,

    октомври 13, 2007 at 9:07 am

    Вани, право в десятката улучи!
    Лид, права си, че всички проблеми в крайна сметка се коренят в това, че на обществото не му пука за учениците (т.е. нашите деца). По-рано си казах мнението за т. нар. пословична любов на българина към образованието - че е поредната добродетел, която българинът се самозалъгва, че притежава.

  9. Майя М каза,

    октомври 13, 2007 at 9:12 am

    MeriChi, не те разбирам. Искаш учителите да са зле само защото други хора са зле? Приравняваш образованието с губещи предприятия? Губещото предприятие не трябва на нацията и следва да се закрие. И образованието ли не трябва на нацията и трябва да се закрие?
    Колкото до армията, в нашата община виси обява за набиране на кадрови войници. Значи там има СВОБОДНИ МЕСТА. Което ме навежда на мисълта, че съкратените са хора, които нямат какво да правят в една модерна войска.

  10. albinos каза,

    октомври 14, 2007 at 1:26 pm

    Сутринта гледах предаването “Сблъсък” по бтв, там темата беше “не изнудват ли учителите, държавата за пари с тези техни стачки” и там едно малко момче зададе въпроса - трябва ли всички учители да взимат еднакви заплати. Учителят по физическо трябва ли да зима заплата, като заплатата на учителя по математика.
    Около мен ми омръзна да слушам коментари от сорта на “ами те учителите много искат, през ваканциите не работят, а пари получават, имат-нямат няколко часа работа на ден”. Или друг коментар: ” ми те и лекарите искаха високи заплати, ама те по заслужават да им се увеличи, защото без учител се живее, ама със стачкуващи лекари се мре”.
    Самия аз смятам, че учителската работа не е никак лека, напротив тя е една от рисковите професии, които могат да увредят здравето на човек, които я практикува от дълго време.

  11. Петър Лефтеров каза,

    октомври 15, 2007 at 1:23 am

    Честно казано макар да бях с ниско мнение за образователната система, едва тази стачка ме накара да видя наистина на какво ниво е българския учител.

    100% увеличения, разтягани и обяснени по 5 различни начина (те видиш ли, готови да отстъпят и да нямат 100% веднага, а разсрочено на 3-4 пъти в рамките на 1 година)

    Бъркане на държавни разходи за образование с процент от БВП за образование. За да се изясня - държавата вярно е планирала 4% от БВП да даде тя, но това всичките разходи от БВП за образование ли са? Какво за семестриалните такси на студентите? За прословутите частни уроци? За приходите на частните училища и школи? На разходите на родителите за учебници? Това да не би да не са част от БВП? И ако не са разходи за образование за какво са? За царевица?

    Изказвания от типа “Сестрата на една приятелка на леля ми е казала, че учителите в Македония взимат 5 зилиона евро!”

    Срещналата всеобщо въодушевление фраза на Биолчев “Не ми пука за финансовата стабилност на страна, пълна с малоумници!”

    Твърдения, че министър не може да използва думи като “седянка” в личен разговор без това да е “срам за страната” и да трябва да си подаде оставка.

    ,,,,

    Откакто започна стачката чета новитине и пускам по някой полувинчат коментар, но реално съм толкова шокиран, че просто не мога да кажа нищо смислено освен клишираното “не си давам данъците за това”. Всеки ден си мисля “добре, умни хора са, утре ще разберат абсурда на това, което правят” и на другия ден с изумление откривам, че ПОВЕЧЕ учители стачкуват по-усилено. Би ми се искало да мисля, че има и учители, които нямат нищо общо с това публично показно невежество, които просто са хванати в динамиката на събитията… но просто резултатът от тази стачка е, че никога повече няма да гледам на учителите по същия начин.

  12. MerryChi каза,

    октомври 15, 2007 at 9:01 am

    Хееей, Майя, не си ме разбрала. Искам точно обратното. Искам учителите, които си вършат работата добре, да бъдат добре платени и да продължат да си я вършат, а не да си търсят друга по-доходна професия. Да бъдат мотивирани да продължат да бъдат учители.
    Да, в момента всички учители са зле. Аз пледирам да има някаква форма на конкуренция и смотаните да напуснат системата на образованието. А добрите да бъдат добре платени.
    Също си мисля, че не е правилно учителя в село Х да получава същата заплата като учителя в големия град Z. Разходите за съществуване на единия и другия нямат сравнение.

  13. albinos каза,

    октомври 15, 2007 at 11:26 am

    Ето един линк за новината, че румънските учители вече ще вземат заплата от 560 евро, докато за българските все още не е ясно:
    http://www.ipo.bg/Default2.aspx?ArticleID=ab3a2ff2-d452-47d4-b190-7497993c671a

  14. lyd каза,

    октомври 15, 2007 at 5:27 pm

    но пък голямата заплата и възможността да се спестява би могла да привлече добри учители в селските училища :)

  15. ddodo каза,

    октомври 15, 2007 at 7:31 pm

    popov izkarva 560 evro za 2 sedmici
    batimova za 10-na dni

  16. за учителите и стачката « полетът на костенурката каза,

    октомври 20, 2007 at 12:14 pm

    [...] замислени реформи, но … както вече съм казвала, правилата се определят от мнозинството. Затова ми се струва, че Надя щеше да бъде бяла врана в [...]

  17. за учителите и стачката « полетът на костенурката каза,

    октомври 20, 2007 at 12:20 pm

    [...] замислени реформи, но … както вече съм казвала, правилата се определят от мнозинството. Затова ми се струва, че Надя щеше да бъде бяла врана в [...]

Пусни/изпрати коментар