секта

 

Избягвам да употребявам тази дума, защото не ми харесва. Тя всява безумен суеверен страх, който не позволява на хората да мислят. А такива хора лесно стават жертва на същите механизми, от които толкова се пазят.

Мисля, че т. нар. секти често помагат на хората да оцеляват. В същото време често им пречат да се возвисят.

Но как стоят нещата с другите религиозни общности, които не наричаме секти? За българите това традиционно са православните и католическите общности.

Забелязала съм, че католическите общности извън България (за бг нямам наблюдения) помагат на доста хора да оцеляват физически, като се грижат за прехраната и подслона им. Има католически училища, а може би все още и болници. В такава болница спасиха живота на едно много бедно ирландско дете във филма “Прахът на Анжела”. Не съм изследвала дали католическите общности помагат на хората да се извисят.

Как стои въпросът с православната общност, към която толкова много хора се чувстват задължени да се причислят поне на думи? Не съм чула православна общност да помага за оцеляването на хора, ако не броим приюта за бездомни в с. Узунджово, който е построен от християнска неправителствена организация. Не знам как точно православието в БГ помага на хората да се возвисят. Не мисля, че да паленето на свещи и боядисването на яйца върши кой знае каква работа.

Ще пиша някой ден отделен пост за впечатленията си от протестанството, които хич не са положителни.

ОБАЧЕ

Може да има много християнски общности, които не виждам да помагат на хората да се возвисяват, не виждам да им помагат и да се справят битовата страна на живота си …

Може да не се самоопределям като християнка, защото не съм изучила достатъчно християнството и пр…

Може източните религии да са ми по-близки, но …

Стана ми тъпо, докато четох текстовете на longanlon за смъртните грехове, десетте божи заповеди и пр. И оставих коментар. Казах, че е лесно да пишеш по този начин когато четеш само буквата на писанията, но не вникваш в духа им … ако дори четеш и оригиналните букви, а не уикипедия, да речем.

Иначе  ми харесва хората да изследват духовни книги. Правя го всеки ден. С всякакви духовни традиции - и източни и западни. Но не бързам, още не бързам да отричам която и да е религия, дори и ако претендиращите да я изповядват общности не ме кефят.

Ако критикувам някое учение, ще го критикувам заради духа му, заради това, че точно заради този дух не може да помогне на когото и да е да се возвиси. А практиката е друго нещо. Тя може да заслужава критика заради неразбирането на духа, който иначе съдържа возвисяващ потенциал.

Скоро ще пиша за протестанството - непрофесионално и ще чакам несъгласни с мен, за да науча повече.

15 Коментари

  1. Longanlon каза,

    юни 15, 2007 at 2:38 pm

    Всъщност ти засягаш един въпрос, върху който аз отдавна мислех да поразмишлявам и може би ще го направя скоро. Става дума за разликата между Религия и Църква и ролята на двете в днешния ни живот.

    Както и ти описваш, на много места църквата се занимава с благотворителна дейност, поддържа училища, болници и т.н. Местните църкви в много държави са центърът, около който се обединяват хората в даден квартал за да си помагат един на друг и на нуждаещите се. Проповедите са своево рода практически морални послания, свързани с живота на хората, с отношението помежду им.

    Това обаче няма нищо общо с религията и светите книги - това го правят и християни, и юдеи и мюсюлмани в техните храмове. То е функция на самата институция, не на религията и светите писания. Там, където свещениците се занимават с подобни дейности до голяма степен го има осъзнаването, че все пак тия книги са писани преди 2000 г. от някакви овчари и може би не е най-разумното нещо всички принципи от тях да се прилагат направо в днешното общество.

    Мисълта ми е, че всъщност за да функционира църквата като благотворителна институция, изобщо не е нужно да се опира на догматични вехти текстове, пълни със заплахи за кървава саморазправа (в библията са най-много… ;)

  2. lyd каза,

    юни 15, 2007 at 2:45 pm

    а моята идея е, че вехтите текстове са си ок :) ако проникнеш по-надълбоко, в духа им, а не спреш до буквата :)

  3. albinos каза,

    юни 15, 2007 at 2:50 pm

    Аз не съм религиозен, но съм вярващ. Мисля че това е най-добрата форма на човешкото вътрешно себеусещане и вяра. Според мен религиите са един вид приказки за малки и пораснали деца. Разбира се в тях има много мъдрост, но нека да не забравяме че имат неприятната жилка на манипулацията…Вярвам в прераждания, извънземни, висшата сила, невидими и видими феномени и явления и това е достатъчно. Останалото води до изкривяване, погрешно тълкуване и контрол на съзнанието на хората, които са неща присъщи и за сектите.

  4. lyd каза,

    юни 15, 2007 at 2:54 pm

    могат да манипулират тези, които ги възприемат буквално, а не като метафори

  5. Dark_Lord каза,

    юни 16, 2007 at 1:50 am

    В САЩ има много Методистки и Лутерански болници, а много колежи дават автоматични стипендии на членове от определени “секти”, особено ако са по-редки. Пример - колежът, който ме интересува в момента е Carthage College в Kenosha, Wisconsin и ми е само на час път от тук, до езерото Мичигън и т.н, предлага доста големи стипендии на Лутераните. Мхм.

  6. Longanlon каза,

    юни 16, 2007 at 1:53 pm

    Lyd, a на мене мисълта ми е, че това “проникване по-дълбоко до духа на вехтите книги” се случва само и единствено в собствената глава на човек. “Прониквайки в духа” ти правиш някаква твоя интерпретация на идеите, залегнали в книгите, пречупваш ги през собствения си светоглед, променяш ги според твоите виждания за добро и зло, според собствения си морал, според човешките отношения такива, каквито са в днешния свят. И това се доказва многократно от историята - една и съща религия е била използвана за оправдание на тотално противоположни деяния от различни хора в различно време.

    Това се случва защото тия книги не съдържат някаква скрита мъдрост и полание за добро. Те са просто книги - объркани, неясни и противоречиви, написани отдавна от не особено умни хора и в тях всеки може да види само и единствено отражението на собствената си душа. Това, че ти намираш в тях, някакъв дух на доброта и състрадателност, на грижа за ближния и т.н. няма общо със самите книги - то има общо само с теб, с твоя дух. Ако ги чете друг човек, той ще намери различни послания - Торкемада също е бил християнин, дълбоко убеден, че проповядва истинския дълбок дух на светото писание…

  7. lyd каза,

    юни 16, 2007 at 3:49 pm

    а ти чел ли си тези книги, за да се увериш, че не съдържат никаква мъдрост?

    ще се радвам на още примери за религиозни общности, които правят добри неща :)

  8. Marfa каза,

    юни 16, 2007 at 6:30 pm

    За возвисяването не знам. Не ми се говори за секти, нямат кой знае колко общо с традиционните верозиповедания и деноминации. Само знам за един мой познат, който по едно време стигна дотам, че хероинът го държеше да не се разпадне, подобно на хоросан. Сестра му в чудо се видя, докато не научи за една от спонсорираните от католическтата църква дейности в подкрепа налечението на наркомани. Нещо като нашта тука наркокомуна в Белмекен ли беше, къде беше, ама само нещо. Единственото изискване, за да постъпиш там, е да си накроман и нищо друго. Момчето го взеха в една наркокомуна близо до Сантандер, Испания. В момента е доста вярваща персона, която редовно посещава католическите меси, без да е стигнал степеа на онези надъхани еднообразно облечени млади хора, които ни пререщат по улиците и ни будат диплянки, в които се обяснява, че Йехова не е много доволен от нас, но ако споазваме написаното вътре може и да му станем симпатични. Има си почтена работа, в Сантандер това, както и консултира други хора, които желаят да се спасят от наркотиците. На доброволни начала.

    Същевременно за Българската равославна църква и терзанията досежно младите хора и наркотиците не знам много. Знам само за отец Георги Фотакиев от Варна. Младо, амбициозно попче, което мъкне на врата си кръст малко по-голям от главата му. Знам как попадията му, с която имат 3+ деца, загубих им бройката, редовно се появява със слънчеви очила и насинени очи, които очилата не успяват да скрият. Знам как същия този иначе толкова симпатичен човек напусна жена си, заживя с друга, за да се върне накрая при нея и тя пак да почне да ходи със слънчеви очила в облачните дни. Та същия тоя човек реши да подпомага наркоманите. За тая цел всички варненски църкви бяха задължени да изкихат, буквално, пари, които иначе биха им послужили за реконструкции и реставрации, щото тези пари щели да бъдат от помощ на поп ти Георги и наркоманите. Който помага на тези хорица общо-взето по един начин - с вдъхновяващи проповеди и може би сладки приказки. И дотук.

    Та така, не знам за сектите. Не ме кефят сектите. Не ме кефят какбъркат в умовете на лабилните, особено след као дъщерята на една наша позната след редовни сказки с някви представители на гореспоменатите еднообразно облечени младежи обяви, че Иисус й говори и я прибраха с тежка шизофрения. Предразположена е била, явно, но доста са й помогнали да си остане не единствено предразположена. Между секти и традиционните деноминации има разлика, както има и разлика между хората, които са духовните водачи, както има и разлика в дейностите, с които се занимават и сектите, и деноминациите. А лютераните пък съвсем не са секта, между другото :-)

  9. Marfa каза,

    юни 16, 2007 at 6:32 pm

    Извинявам се за злия си правопис, но дрънкам в момента върху друга клавиатура и се ужасявам от това, което съм написала по-горе. Не съм толкоз неграмотна бе, честно! :)

  10. Жилов каза,

    юни 17, 2007 at 4:27 pm

    .Не съм съгласен с теб, Лид. “Да търсиш духа” на книгите значи да правиш свободни асоциации и интерпретации, с които можеш да стигнеш до каквото си поискаш.

    Реално Библията, по-специално Стария Завет, разказва за един тираничен Бог, който смазва всеки, който не му посвети свободата, мисълта и живота си. Стария Завет е пълен с омраза към различните, разказва за ужасно насилие, което смазва чужденците и жените и е насърчено и създадено от правилата на самия Бог! Пълна е и с несправедливости и противоречия. Аз съм израснал във фанатично религиозно семейство и повярвай ми, не говоря за неща, които не познавам от първа ръка. Но разгледай този сайт, правен от хора, които са чели Библията повече пъти от който и да е от нас:
    http://skepticsannotatedbible.com/
    Препоръчвам да щракнеш поне на няколко категории - women, injustice, intolerance и т.н.

    Да се върна на “духа” и “буквата”. В десетата Божия заповед е очевидно, че Господ поддържа робството (не пожелавай жената, роба, собствеността на ближния си - робът и жената са като добитъка)

    Ще кажеш, ама това е Буквата, а не Духа на Библията. Виж сега, религиите, християнската и мюсюлманската, са религии на подчинението, на авторитаризма, мазохизма, самоунижението и вината. Това е И Духът им И Буквата им. Това е истинската им същност, А НЕ ОСЪВРЕМЕНЕНАТА им, светска, модифицирана и демократична версия. Преди всичко тези религии не могат да научат човек да бъде добър, защото са купчина от необосновани “морални” заповеди без разбиране на истинските закономерности, които ръководят душата.

    (Затова уважавам източните религии повече, те до голяма степен наистина работят, учат човек да разбира, да бъде добър чрез познание, а не чрез подчинение)

    Има случаи, при които трябва да нарушиш Божиите заповеди - за благородната лъжа е ясно, дилемата на Хайнц, която ти разказа, говори за благородна кражба, а не е трудно да се изведе и история за оправдано прелюбодейство и необходимо убийство. Щях да уважавам Божиите заповеди, ако зад тях стоеше някакъв по-истински принцип, като например:

    “Злото, това е да превърнеш хората в предмети. И себе си също”.

    Убийството, кражбата, експлоатацията, изнасилването са зло, защото превръщат и теб, и другите, в предмети, защото опредметяват човешката ни същност. Това е, което ги прави зло, сами по себе си те са просто действия. Ако Господ беше казал такава заповед, щях да…

    Чакай… Всъщност защо заповед? Защо не е казал Принципи, който ако не следваш, унищожаваш човешката си същност, а Заповеди, които предполагат подчинение пред Шефа, награди и наказания като в детската градина? Помисли над това.

    …Та, ако в Библията имаше такава заповед, която показва действително разбиране на злото, щях да уважавам Шефа повече. Но така, както е - няма шанс.

  11. Longanlon каза,

    юни 17, 2007 at 9:10 pm

    Жилов, напълно те подкрепям.

    Особено като видях цитата от Пратчет :)

  12. lyd каза,

    юни 17, 2007 at 11:59 pm

    жилов, ти имаш личен болезнен опит с религията, който аз нямам. не и толкова личен. имам приятели, с които се случиха неща, които не ги правят по-щастливи и извисени … точно заради буквата. моят личен опит е само позитивен, защото никой не ме кара да бъде или да не бъда религиозна. аз имам време и свобода да мисля, да споря с вехтите книги и пр.
    за юдаизма не знам много, но погледни новият завет. “законът” там е прошка и любов, а не справедливост и наказание. а се споменават закони и роби, защото такова е било битието, такъв е бил езикът, който хората са разбирали. когато преподваш говориш на учениците на език, който са в състояние да разберат, с понятия, които съществуват е живота им.
    а свещените книги се пишат от хора … в различен етап на развитие. мисля, че тези, дето са писали за исус са били доста напред. по същия начин, както вече казахте, се и четат от хора различни … аз бих казала … в различен етап от развитието си. един от тези етапи описвам е поста си за исус спасител

  13. Жилов каза,

    юни 18, 2007 at 12:15 pm

    Lyd, опитът ми с религията е повече от болезнен.
    Затова искам да попитам: защо е толкова лесно християнството и исляма да бъдат “изопачени”, докато с будизма това е сравнително по-трудно? Аз твърдя, че “изопачаването” им не е страничен ефект, а е в техните корени.

    Говоря за Стария Завет, защото тръгнахме именно от десетте Божии заповеди. Да помислим върху заповедта “Да нямаш други богове освен мене”. Будистките монаси дойдоха в Александър Невски и нямаха проблем с нашия Бог. Религиите с много богове също нямат проблем с това, че другите народи си имат други богове. Но богоизбраният народ, както и християните, имат такъв проблем. Ето така те отричат всяко нещо, което е различно от тях и отказват да го възприемат.

    Всички тези неща могат да се извъртят и изтълкуват по друг начин, примерно: “Всъщност под “други богове” се имат предвид манията по пари, жени, хазарт” или какво ли не още. Фактът обаче е, че тази заповед (наред с други неща) е чудесна основа за това приятелят ти да не може да слуша музика и да отписва неверниците като изгубени.
    Ако Бог беше толкова добър, щеше да намери начин да го каже по-добре и по-точно (защото такъв начин има).

    Да вземем друг пример. Eдна от разликите между източните религии, и юдаизма / християнството е, че Бог не дава възможност на хората да се учат и да станат като него - при Вавилонската кула бог се бои (буквално, в Библията е написано) да не го стигнат, “да не станат като Нас” и разбърква езиците им; а пъди Адам и Ева от рая за това, че посягат към дървото на познанието, вместо да се подчиняват.

    Разбира се, и това може да се изтълкува по друг начин: “Бог не забранява на Адам и Ева познанието, а желанието за власт [на което явно само той има право]“; или “Бог им забранява това, което още не са подготвени да приемат със сърцето си” (със сигурност може и по-добри извъртания да се измислят).
    Фактът обаче е, че Учителят се радва, ако ученикът му го надмине/стигне, докато с Бог не е така.
    Ето четири забавни картинки от Sinfest по темата:
    http://www.sinfest.net/archive_page.php?comicID=2141
    Колко по-различно е положението с източните религии! Те са стъпили не върху подчинението, а върху стремежа да се преборим с невежеството на Егото си.

    В Корана се говори за незнамси колко жени, които те чакат в Рая - по-духовно настроените мюсюлмани обаче тълкуват това по някакъв техен си, идеен и изобщо не плътски начин. И раят не е място на безкрайно блаженство (което е много тъпо и скучно), все пак в него има и интересни неща за правене. Кой както си иска, така ще си го тълкува.
    Човек е същество, което може да прави връзки и тълкувания с всичко. Религията може да бъде представена като красиво цвете или като чудовище. Въпросът е не като какво може да бъде представена или модифицирана, а какво в действителност е.

    Що се отнася до “Бог е говорел просто на техния език” - да говориш на техния език е едно, но да не покажеш никаква разлика от техните осакатяващи социални възприятия за света, вече си е улика, че си точно като тях. Или може би не са били дорасли са социална промяна, та затова чак Иисус е донесъл промяната? Да, това е хубав аргумент. Мога да играя и от другата страна и да измислям оправдаващи доводи. Уви, това не променя фактите.

    Все пак ти си права, че религията е донесла и добро на хората и на някои им е помогнала да намерят път към просветление. Принципно според мен има много по-добри пътища за просветление, но факт е, че в днешния празен и консуматорски свят религията продължава да бъде почти единственото нещо, което отговаря на екзистенциалните въпроси на хората. Дали дава най-добрите отговори е отделен въпрос.

  14. Lina каза,

    юли 12, 2007 at 2:49 am

    Искам само да питам “MARFA”, тава за отец Георги,откъде си го измисли,познаваш ли го че да говориш така???
    Той е един истински свещенник,който помага на момчетата с проблеми да заживеят начисто със себеси,и с тези които ги обичат,осван ако не са им останали такива хора,защото ако бившия наркоман няма за кого да живее то поне заради вярата която именно о.Георги им помага да разкрият в себеси.
    Той е един страхотен човек,той и също така другите отци които са на разположение в храма Св.Цар Борис.

  15. legion каза,

    февруари 16, 2008 at 5:39 pm

    Сектите не са донесли нищо хубаво на никого, каквито и да са те.

    Организираните религии…

    От една страна могат да дават нещо…

    За католиците стана въпрос по-горе… В България те също развиват тези дейности, които и в другите държави. Не мога да се сдържа и да не спомена католическия “Ордена на Кармелитките”, който навремето в тежък за мен момент даде подкрепа по своя инициатива (без аз да спомена дори, че се нуждая от помощ), без да стане въпрос нито, че аз не съм от католиците, нито каквото и да било. Просто ми помогнаха по начин, че ми спечелиха уважението. Помогнаха не толкова като даване на нещо материално, а като хора, които разбират за какво става въпрос.

    Такова уважение аз на православието не предоставям. За мен БПЦ е нещо, което само взима, но не дава. Каквото е дадено в помощ някому, все е от фондации и подобно, а не от БПЦ лично, поне до колкото на мен ми е известно.

    От друга страна достатъчно осакатени от вярата си християни имах неудоволствието да видя… Хора, на които на мястото на мозъка им има библия (в най-масовия случай) и които до такава степен са се отказали от собствената си идентичност, че единственото, което могат да направят, като ги попиташ каквото и да било, е да цитират свещената книга. Което е тъжно. Интелектът на средностатистическия човек предполага способност за боравене с пъти много повече мъдрост от тази, написана в библията. Все пак библията е само една книга със своите си достойнства и недостатъци, а човек би могъл да научи доста повече от една книга и да прилага тези познания при определяне на житейския си път.

    Та се чудя напоследък… Нещата явно не са само черни или само бели… Та затова… Дали не е в ръцете на самия човек да се себеизгради по даден начин. Не толкова дали ще е вярващ (в каквото и да е, дори да е не точно християнин) или няма да е вярващ, колкото какво сам е избрал да бъде…

Пусни/изпрати коментар