всичко е изгубено от самото начало

kid.jpg

това с детската агресивност е само пример

“Винаги го е имало, но днес просто повече говорят за това”

Тия дни често попадам на вариации на тема горното изречение (най-често във връзка с детската агресивност, но и не само).

Другата мантра, която някак интуитивно свързвам с него е:

“Навсякъде го имат този проблем”

Мисля, че в подсъзнанието ( че и в съзнанието) на много хора в страната това се превежда като:

“ Детска агресивност (или каквото и да е друго неприятно явление) винаги е съществувала, съществува и следователно ще продължи да съществува. Това е нещо нормално, което се преекспонира от медиите за да ни отвличат вниманието от важните неща, а те са цените и заплатите.”

Ето и превод на другата идея:

“Уф, ама за заплатите и цените си мълчат! Детска агресивност (или което и да е друго неприятно явление) съществува навсякъде. Не бива да си мислим, че ние сме най-големите смотаняци, които единствени не могат да се справят с тоя проблем. Никой никъде досега не се е справял и няма да се справи. Това е нещо нормално, а и ние сме съвсем нормални – като всички останали”

Спете спокойно, деца!

33 Коментара

  1. ddodo каза,

    декември 21, 2006 at 6:38 pm

    Аз като дете се биех..доста.с други такива момчета като мен.Като причините бяха подобни на това дали имаше дузпа,защо обиди Стефка..извини се на Стефка…харесвах Стефка,да!И така..

  2. Marfa каза,

    декември 22, 2006 at 9:25 am

    Lyd, не е точно така :) Факт е, че детската агресивност не е току-що възникнало явление. Също така е и факт обаче, че е значително ъпгрейдвана. Ето това е проблемата. Аз в частност изобщо не смятам, че трябва да се мълчи за това чудо. Не трябва да се мълчи и за цените и за заплатите между впрочем, не трябва да се мълчи за нито една от неприятните реалности, които някак се наместиха и станаха част от нашето ежедневие.

    Истина е, че навремето за такива случаи на агресия се мълчеше, вярно е, че днес медиите донасят до нас всякакви такива грозни събития. истина е обаче, че навремето се биеха, а днес се опитват да се убият. Ъпгрейд, факт. Една моя колежка, която доскоро преподаваше в едно елитно столично училище разказа за потресаващ случай, разиграл се между, забележете, първокласнички.

    Едно от момиченцата пресичало двора, когато го пресрещат две други шестгодишни пикли (в буквалния смисъл на думата) и започват да я бият, щото тя не ги харесвала. По едно време им се вижда малко, затъкват й джиесемчето в устата, едната почва да го натиска навътре, а другата – да скача върху детето. Да, говорим за първокласнички, точно така. В този момент случайно оттам минава и една от лелките… Е ако беше се забавила с половин минута жената, щяхме да чуем за поредния черен “инцидент”… Както бях казала, и аз в пръви клас съм имала пренеприятни случки с моя съученик, който ни гонеше с ножица връка, за да ни вади очите и ако ни беше настигнал щеше без съмнение да го направи, просто защото имаше психични отклонения. Тези две пиклички обаче нямат никакви психични отклонения… Егаси значи в к’ва среда растат и как се възпитават! :shock:

    Децата са малки и злобни гаменчета, това също е факт. Аз лично много съм патила – бях дебеличка и познайте какво тегло съм теглила и какви подигравки съм влачила. Поне обаче не са се опитвали да ме удушат, щото не съм била симаптична. Май днеска нещата не спират само с подигравките, това ме плаши ужасно. И все пак, възпитанието тръгва от семейството… Нещо ни има явно, за да се стига до такива ужасии, а това ме плаши дори повече. Плаши ме, че хората, чиито деца вършат такива престъпления и то в такава невръстна възраст, не намират вина в себе си. Вината е в учителя, в обществото, в международното положение, но никога в този, чийто дълг, за Бога, е да си възпитава и да се грижи за детето си. Мани! :(

  3. lyd каза,

    декември 22, 2006 at 9:37 am

    марфа, мисля, че всички сме отговорни, независимо дали имаме или нямаме деца. по някакъв начин, с всичко което правим, ние даваме пример. вижте това клипче, което антония е сложила в блога си:
    http://antonia.del.bg/2006/12/09/childfriendly/

    мисля, че трябва да направим нещо – дори като начало само да говорим за това. продължавам да твърдя, че доста деца нямат късмет с родители, и после точно тези деца са и агресори, и жертви.

    в случая с този пост исках да апелирам някак да се признае проблемът и да не се подценява. и нямах предвид само този проблем, а всички проблеми. не искам да се ограничавам до детската агресивност, но просто подходът, който ме натъжава ми се натрапи точно в разговори на тая тема.

    какво като е имало проблем и преди? какво като го има и на други места? това е добра причина изобщо да не се опитваме да го решим ли? пак казвам: имам предвид който и да е проблем.

    тук повечето хора ти непрекъснато ти обясняват как всичко е загубено от самото начало, така че няма смисъл да правиш нищо. точно тези хора после се оплакват.

    онзи ден, след една случка, която може и да разкажа, си казах, че на тези хора ще им е най-добре в африка. там ще лежат, ще се чифтосват и ще получават хуманитарни помощи. айде, нема нужда да се мъчат тука да се преструват, че вършат нещо :(

  4. Marfa каза,

    декември 22, 2006 at 10:53 am

    Съгласна съм :) А клипчето ше го видя като се прибера вкъщи, че ме е страх да не бе сбарат на работа ;)

  5. worddrow каза,

    декември 23, 2006 at 10:59 am

    Клипчето не е лошо, но е доста преувеличено.

  6. pi314 каза,

    декември 23, 2006 at 12:32 pm

    Преувеличено ли? Точно на място си е. Абе не знам за детската агресия, аз малко вече потраснах и мога да преценя, че бях нервно дете. Обикновено боят се състоеше в мен – гонещ, те – бягащи. Имаше си големи дразнители де. Мога обаче да твърдя, че бях в добра гимназия, па и в добро училище, та може и човек да стане от мен.

    Но гледах и още гледам какво правят другите около мен и го повтарям, особено НЕСЪЗНАТЕЛНО. А виновни за цялата агресия са най-вече родителите, щото те въздействат (или би трябвало да го правят) директно. Следва училището, и накрая държавата. Уви, сетете се ако липсва вниманието на родителите кое ще командва? Особено в нашата мила държава. Айде, както щете го разбирайте, ама сами си го правим.

  7. spicegirl каза,

    декември 23, 2006 at 5:09 pm

    Не само родителите влияят. Наскоро четох за случай на убийство на дете в детската градина и причината е … Tom & Jerry – детските любими герои. Две деца на по 6 годинки се скарали и едното искало да вразуми другото и го ударило с чук по главата, като естествено само си играело както правят Том и Джери! Гледали ли сте CartoonNetwork. По грозни анимационни герои не бях виждала. Всички са някакви ненормално грозни карикатури, пълни с агресия, които се трепят посредством танкове, технологии и нз си още какво. Смао Том и Джери смятах за по-свестни, а то какво се оказало… вече почвам да се съмнявам дали това наистина е детски канал. И представете си- това чудо е предназанчено за малки деца някъде към предучилищна възраст. Телевизията е пълна с насилие, а блудкавите приказки където доброто побеждава злото вече са демоде. Като гледам какви случаи разгласяват по новините направо не мога да повярвам! Сбивала съм се няколко пъти за разни детинщини, но никога не ми е идвало на ум да убивам, коля, беся, натъпквам GSM в нечия уста или да мацам когот и да било с изпражнения. Тва като го съобщиха по новините направо се отвратих отвсякъде! Тия деца имат нужда от психиатър! И от по-добра среда струва ми се :P

  8. lyd каза,

    декември 23, 2006 at 10:50 pm

    нямах предвид детската агресия в частност, а отношението на повечето хора към проблемите … каквито и да са те

  9. worddrow каза,

    декември 24, 2006 at 2:17 am

    Защо всички обвиняват родителите? Нима няма случаи, в които дадено дете се превръща в боклук на обществото, дори при наличието на примерни родители, интелектуалци, които по никакъв начин не стимулират насилие?

  10. Mimoza каза,

    декември 24, 2006 at 1:40 pm

    Както казах по-нагоре “не само родителите влияят” ! :) А иначе не мисля, че от само себе си някое дете ще реши да стане боклук. Много е просто – човека е животно – колкото повече го озлобяваш, в толкова по-голям звяр се превръща(колкото и грубо и цинично да звучи това)

  11. lyd каза,

    декември 24, 2006 at 2:25 pm

    наистина ли вярвате, че човекът е животно или че някои хора се раждат боклуци?

    опитвам се отново да припомня, че темата ми НЕ Е за детската агресивност, а за нежеланието на хората да решават проблемите. ако се вгледате в някои коментари, можете да го забележите точно това светоусещане, че всичко е загубено от самото начало. ако имате време, пробвайте. прочетете текста отново, а после коментарите.

    най-лесно е да покажем, че нещо е обречено и непроменимо, че точно гадните неща са такива, а хубавите имат потенциала да станат гадни, понеже в същността си са гадни и само лицемерно ги прикриваме и гримираме. не е ли гадно да живееш в такъв гаден свят?!?

  12. pi314 каза,

    декември 24, 2006 at 4:03 pm

    Еми как да не е за детската агресивност, като за това си писала и това влияе на хората :) .
    Иначе защо хората не искат да решават проблемите си? Много е просто: за да се чувстват велики! Начинът е следният – правиш си проблем (еди кой си не ме обича, държавата това или онова, преподавателите ме мразят… ) и след това си правиш неговото решение. Но не решаваш текущите проблеми, щото по подразбиране те са сложни и не им знаеш решението, докато новия проблем си го мислил и с решението му. Така всички реални проблеми си седят, а ти се чувстваш велик!
    Е, така правя аз. :)

  13. mvsho каза,

    декември 24, 2006 at 4:21 pm

    От тази снимка ме побиват тръпки.

  14. Mimoza каза,

    декември 24, 2006 at 4:31 pm

    Ами разбира се че е животно :) Цяла една наука го е доказала!
    ЧОВЕК – Царство “Животни” – Тип “Хордови” – Клас “Бозайници” – Разред “Примати” – Семейство “Човекоподобни” – Вид “Хомо” (човек). – да, точно буквалния смисъл на думата имах предвид :) Това не значи, че някои са си родени боклуци, даже се опитвах да потвърдя точно обратното! :P Обстоятелствата създават хората. Едно дете не може да развива психологически и философски теми по въпроса как да не се поддаваме на обстоятелствата и т.н. До определена възраст морала се състои само от това да се избегне наказание. Това не са моите празни приказки а просто си спомням какво сме учили по психология :) А характерът се формя именно в тази ранна и уязвима детска възраст когато за нещастие все още сме подвластни на какви ли не обстоятелства. Именно за това някои хора решават да се справят с проблемите а други да ги избягват, само че едните просто вдигат повече шум от другите и излиза така, че бягащите от проблемите преобладават. Всичко си зависи от характера – както е казал Алеко Константинов – “Разни хора- разни идеали” не може да се обобщава за всички хора според няколко :P

  15. lyd каза,

    декември 24, 2006 at 5:44 pm

    не казвам, че всички ги избягват, но ме притеснява фактът, че тези, които виждам наоколо са доста :( те за това писах тоя текст

  16. Mimoza каза,

    декември 24, 2006 at 7:14 pm

    Наскоро по новините гледах за едно училище, което открило бокс-клуб със снимки :) На всеки учител или ученик има снимка и можеш да я закачиш на боксовата круша и да си излееш душата, като е прието никой да не възроптава, че неговата снимка била там, ами вместо това да си вземе поука.(знам, че главната идея не е за детската агресия само) Или пък друг пример – Българската Коледа, където хората са сигурни че парите отиват при болните деца и за това изпращат SMS на 1117. Напълно си права за това, че има и мноого хора които бягат от проблемите! :( Това наистина е безотговорно. За щастие обаче нещата не зависят от тях, а от по-активните хора.

  17. lyd каза,

    декември 24, 2006 at 10:47 pm

    мислиш, че има хора, от които нищо не зависи? не мислиш ли, че и от бездействието може да зависи нещо?

  18. Mimoza каза,

    декември 25, 2006 at 11:56 am

    Еми ако става въпрос за някакво важно действие, което трябва да се предприеме, в такъв случай бездействието би създало доста неприятности, тъй че – да и от бездействието зависи :) Но и не само… нз :P

  19. milk0 каза,

    декември 29, 2006 at 1:01 am

    Decka agresivnost….samo da prebroim clipove v torenta na haskovskiq escom i na nqkoi moje da mu nastrahne kosata :) ….

    I tova e samo nachaloto, zashtoto ako si mislim che v balgariq ima golqma agresivnost…to v drugi darjavi po nashte standarti trqbva da ima kosmicheska detska agresivnost (detska za men e vseki pod 18).

    Za men prichinata ne e v decata, roditeli ili uchiteli…the truth is out there :)

  20. lyd каза,

    декември 29, 2006 at 2:21 am

    какви клипове в еском?!?

  21. milk0 каза,

    декември 29, 2006 at 7:01 pm

    ami Avgust mesec torentite bqha palni s klipcheta – boi na momicheta ot PMG, boi na momicheta ot Vasil Levski, i sumati oshte :)

  22. lyd каза,

    декември 29, 2006 at 9:46 pm

    jeeez! стоян сигурно не ги е видял, иначе щеше да ми каже! ма истински или на ужким?

  23. milk0 каза,

    декември 30, 2006 at 1:53 am

    relani uchinici ot PMG (v slucheq 8-mi klas devoiceta) se biqt i si skubqt kosite pred PMG :) …Drugite pak cql klas ot Vasil Levski gleda kak dve momiche se biqt, chak na men mi stana nepriqtno :) ( umir si ot kef da nabludavam piqni devoicheta, ama no ne mi q priqtno da gi gledam kato se biqt)

    az si misleh da si gi zapisha tezi klipcheta i da gi pozlvam :)

  24. samo каза,

    януари 6, 2007 at 5:07 pm

    Определено не съм съгласен че от Том И Джери се е породило насилие.
    Освен мен още няколко стотин милона са отрасли с него филмче и ако са станали убиици то не ще да е от него филмче.
    Да не забравяме за прекрасните приказки в които бабата иска да изяде двете деца а те накрая я напъхват в печката и изгарят, за вълка дето изплюсква бабичка * перверзен вкус имат някои *, за бащата дет завежда дечицата и ги зарязва на сигурна смърт насред гората… и още хиляди знайни и незнайни истории с насилие * и намеци за секс *
    Така че ако някой добър адвокат е подучил малката да сочи Том като първоизточник на убийството то не е задължително да е така.
    А може би всичко е генетично.
    Защо винаги пренебрегваме гените или ако щеш кармата.
    Щом чернокожите не могат да плуват поради някаква генетична предпоставка и белите не могат да тичат така, като тях, защо да няма и генетично заложено зло, което с малко стимул излиза на повърхността.
    Всичко е прекалено сложно а истините не винаги са удобни и се премълчават и замазват за добро или зло.
    Ние сме само нищожни прашинки във времето и еволюцията * защото дори и Дарвин да не е прав, изменение и еволюция съществува *

  25. spicegirl каза,

    януари 6, 2007 at 9:33 pm

    Факт е ,че Том & Джери е филмче изпълнено с насилие, също както и други приказки и анимационни филмчета. Не можеш да кажеш за един милион 6-годишни деца, че всичките ще усвоят хумора! Факт, че когато Джери удари Том с чук по главата том се съвзема бързо. Факт е, че децата които гледат много телевизия копират любимите си герои, особено ако са на 6 годинки и нямат оформен модел на поведение. Тва си е чиста психология каквото и да приказваме :) За физическите качества съм съгласна, че зависят от гените, но за психиката гените нямат думата. Тук важен фактор са средата и различните обстоятелства, с които се е сблъскало едно 6-годишно хлапе. Вс лучая анимациите, изпълнени с насилие, са обстоятелство! А между другото не се сещам за приказка, в която да не е ясно обособено кое точно е зло и кое добро. Така децата се учат да ги разграничават. Но при анимациите е различно. Децата виждат, че Джери е малък, симпатичен и винаги става на неговото и все той печели и го възприемат като положителен. Не, че всички са тръгнали да се трепят с чукове по главата, ама все пак, едно на милион да с еслучи е достатъчно…

  26. lyd каза,

    януари 6, 2007 at 9:43 pm

    мда, въпросът за разликата между съвременните филмчета и класическите приказки е интересна тема, по която смятам да пиша някой ден. както и за това, че сапунените опери са доста по-опасни от екшъни с джеки чан, да речем, както и филмчета с чудовища.

    това за генно заложеното зло е доста удобна теза, но не вярвам в нея :)

  27. samo каза,

    януари 6, 2007 at 10:34 pm

    Хм
    Не бих казал че гена няма значение.
    Ами едни са високи а други ниски и дебели и при това генетично.
    Не е толкоз трудно генетично едни да са по/раздразнителни, избухливи, тъпи ако искаш.
    И ако генетично е съберат няколко такива фактора, например повече хормони от тези, по/малко от онези, някакъв мозъчен център да е малко по/раздразнителен и в една комбинация от такива фактори / хоп взривоопасност.
    Добави към тази смес малко караници на семейна основа, няколко часа телевизия на ден и ……
    Та в Испания преди години имаше случай, един младеж на 15тина години * не помня точно колко* изкла с една катана * вид японски меч* цялото си семейство/ майка, баща и сестричка.
    Обявиха, че туй станало под влиянието на компютърна игра с клане с катани.
    Психолози обаче намекнаха, че има възможност да го е направил за да не се рижи един ден за сестра си, тя имаше някакво заболяване, може би аутизъм.
    Момъкът излежа няколко години в някякво заведение за дечица и го пуснаха с нови документи * под име чуждо и със външност нова,както беше казал онзи*.
    Та така.
    Средата е важна, тя може да промени за добро или лошо даденостите, но има и заложени неща. Не всичко може да се промени лесно.
    За съжаление човечеството в умствено и морално и духовно развитие, не се е променило много последните 10 000 години.Дори може би е загубило много.
    Да не забравяме последната война, само преди 50 години, един апогей на жестокост.
    Н даааа дълга тема

  28. lyd каза,

    януари 6, 2007 at 11:40 pm

    прав си, че душата и тялото са свързани, но в генетичното “зло” не вярвам. човек има темпераментни и интелектуални предразположености, но не мисля, че те са добри или зли :)

  29. lyd каза,

    януари 6, 2007 at 11:53 pm

    ами може и така да се каже, а може и да се каже точно обратното :)

  30. spicegirl каза,

    януари 7, 2007 at 12:27 am

    :)

  31. септември 5, 2007 at 6:18 pm

    tova koeto ste napisali e neveroyatno da znaete

  32. - патѝnkaaa * каза,

    февруари 7, 2008 at 3:18 pm

    Kakva e razlikata mezdu peralnqta i uchitelia? Peralnqta raboti na tok, a uchiteliat na nervi (fubar)

  33. BalashuShelia каза,

    ноември 28, 2008 at 11:25 am

    Аноним зачет


Пусни/изпрати коментар